Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
    Eli hommasin ekaksi isommaksi pyöräksi -94 XJ600 Diversionin toissa vuonna. Viime talvena räjäytin atomeiksi ja vaihtelin kulutusosia ja rahaa meni jonkin verran.
    Viime kesänä olin ajelemassa, kun yhtäkkiä tehot katosi ja huomasin että koneesta tulee öljyä vasemmalle jalalle ja takarenkaalle melko reippaalla tahdilla. Ei muuta kun pyörä seis ja pienen tarkastelun jälkeen huomasin sylinterin seinässä reiän. Ilmeisesti kiertokanki pyrki ulkoilmaan, en oo vielä jaksanu purkaa konetta.

Nyt talven keskellä tuli hirveä himo aloittaa projekti taas uudelleen ja laittaa mopo kuntoon ja suorittaa hieman isompia muutoksia. Onneksi meillä on Suomessa rakenteluintoa rajoittamassa tämä prosenttisysteemi.

Suunnitelmissa oli, että vaihtaisin motin, mutta siinähän häviää jo 28% suoraan jos vaihtaa koko paskan vaihteistoineen päivineen. Eli pitääkö mun ostaa vaihtokone, purkaa kaikki käyttökelponen vanhasta koneesta ja kasata yks toimiva laite? Miten inssit konttorilla tarkastelee, että mitä osia oon käyttäny? esim. männät, vaihteisto, sylinterinkannet?

Kun tarkoituksena olis laittaa tohon härpättimeen vielä FZR600:n keula, kun menee "heittämällä" paikalleen. Sais tuplalevyt keulalle ja ehkäpä vähemmän vaahtokarkkimaisen tuntuman.. Myös perästä pitäis sahailla reippaasti poijes, vaihtaa putkisto, istuin ja valot..

Tiedän kyllä että ei tosta mitään tykkiä saa, mutta kun nyt tollanen sattuu tallissa olemaan ja se pitäs saada taas soimaan.
    Olipa pitkä aloitus.. anteeks.
    Yamaha XJ600 S (myyty)
    Honda CB750K -82 (projekti)
    Ducati S750ie (ajossa)
    Vaihat vaa sen tyyppikilven uudesta vanhaan koneeseen ni nou hätä.
    Ei vauhti kuolemaa tee, vaan ajovirhe.
    missäs moottorin numeroita tsekataan
    Kela racing club, factorydriver
    Hayabusa K8
    alias buslake
    Ja parempana kysymyksenä: vaikka jossain tarkisteltaisiinkin, niin mistäs alkuperäisen motin numero pieraistaan kun rekisteriotteella on vain rungon numero? Vaikea tarkistaa, jos ei tiedä mikä se koneen numero edes pitäisi olla.

vastaako moottorin ja rungon numerot jotenkin toisiaan? Kun muistan tapauksen että pöllitty pyörä löysi oikealle omistajalleen kun moottorin numero oli unohdettu viilata pois
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Lainaa (jyk4 @ Tammi. 07 2010,23:19) kirjoitti
    vastaako moottorin ja rungon numerot jotenkin toisiaan? Kun muistan tapauksen että pöllitty pyörä löysi oikealle omistajalleen kun moottorin numero oli unohdettu viilata pois
    En siitä tiedä vastaako jotenkin ne numerot, mutta toissavuonna kun mun fighteria tutkittiin ,syynättiin päivänvalossa taskulampulla kaikki numerot mitä ikinä pyörästä löytyy,ja runkonumeroa varmaan 5 minuuttia,tais olla liika monta numeroa jollekkin lukea yhdellä kertaa,
    >Nyt muistuikin mieleen ,mulla oli kerran pyörä missä oli vaihdettu kone, ja sain selville maahantuojan kautta minkä vuoden pyörästä se oli,eikä niitä muutenkaan parane viilaa yhtään,soo soo

The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
    Eipä kyllä multakaan maahantuontilemassa löytäneet koneen numeroa, vaikka oikein miehissä etsivät...

Ei siis ilmestynyt otteeseen.
    Honda Valkyrie SuperCharged

R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Yleensä maahantuojalta löytyy tieto mikä moottorinnumero kuuluu mihinkin runkoon.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
    Periaatteessa tosiaan likimain kaikki vaihdetut osat pitäisi laskea muutoskatsastuksessa ja niistä pitäisi mennä prosentit taulukkojen mukaan. Käytännössä taas jos vaihdetaan rikkimenneiden / kuluneiden osien tilalle parempia samanlaisia, niin ei niistä kannata konttorilla mainita eikä ne yleensä ketään kiinnosta. Eikä niitä pääosin edes pysty kukaan osoittamaan vaihdetuksi. Ainakin mun tekemät muutoskatsastukset on menneet suunnilleen siten, että olen kertonut mitä palikoita olen vaihtanut, katsuri on päällisin puolin vilkaisten todennut muutokset asiallisesti tehdyiksi ja kirjannut ne otteelle, vähentäen asiaankuuluvat prosentit.

Kone on tietty tässä suhteessa vähän rajatapaus, kun siinä on sarjanumero. Koneen numeroa ei yleensä ole rekisteriotteella, mutta esim. tyyppikilvestä se löytyy. Tosin vanhemmissa pyörissä tyyppikilpi on usein aika heikossa kunnossa, joten koneen numerokin saattaa helposti olla kulunut näkymättömiin * Luultavasti alkuperäisen koneen numeron saa kuitenkin jostain aina selvitettyä, jos joku sen oikein asiakseen ottaa. Mutta jos vie vaikka pyörää muutoskatsastukseen keulan vaihdon takia, niin todennäköisesti katsastajaa ei kiinnosta alkaa tutkimaan koneen alkuperäisyyttä. Useimmiten ei ketään muutakaan kiinnosta, mutta tilanne saattaa tietty olla toinen kun ajelet jollain äärimmäisen "hienolla" fighterillä ratsiaan ja alat vielä päälle vähän soittamaan poskea *

Muutoskatsastuksien tekeminenkin on hiukan kaksipiipuinen juttu. Periaatteessa on asiallista ja kannatettavaa katsastaa kaikki katsastusta edellyttävät muutokset. Käytännössä vaan joissain tapauksissa voi olla helpompaa ja käytännölisempää vaan tehdä muutokset ja ajella. Rajan veto on sitten jokaisen henkilökohtainen valinta. Itse olen pyrkinyt katsastamaan kaikki muutokset joiden seurauksena joku rekisteriotteeseen merkattu tieto muuttuu. Tosin multa ei ole edes koskaan tarkisteltu otteen tietoja tien päällä, eli siinä suhteessa olisi voinut vaikka jättää katsastamattakin. Asiaa saattaa auttaa se, että tuo mun rakennelma ei ole mitenkään erityisen provosoivan näköinen, vaikka siinä alkaakin olemaan aika paljon virkavaltaakin mahdollisesti kiinnostavia muutoksia. Jos taas ajelee jollain röyhkeän asenteellisen näköisellä virityksellä pääkaupunkiseudulla, niin kannattanee varautua vähän suurempaan kiinnostuksen asteeseen, ainakin kuulemieni juttujen perusteella. Silloin saattaa olla eduksi, että kaikki mahdolliset näkyvät muutokset on katsastettu ja merkattu otteelle.
    Arttu
    Kiitos nopeista vastauksista.

Mietin vaan että jos koko motista menee 28 pinnaa ja jos vaihtaa pelkän "kampikammion ja koneiston", niin menee vain 8 pinnaa. Mistäs kummasta ne inssit tietää mitä miä oon sinne vaihtanu tai jättäny vaihtamatta? Eipä kait tiedäkään.

Seuraava kysymys:
    Onkos kellää kokemusta polttoainetankin "siirtämisestä" perään? Tällänen perjantaipäivän idea. Eli siis vanha tankki pois ja uus persuksiin istuva tankki apurunkoon.
    Tää oli nyt ihan teoriatasolla pyöriteltävä idea.
    Yamaha XJ600 S (myyty)
    Ducati S750ie (ajossa)
    Lainaa (sakutt @ Tammi. 08 2010,09:55) kirjoitti
    Kiitos nopeista vastauksista.

Mietin vaan että jos koko motista menee 28 pinnaa ja jos vaihtaa pelkän "kampikammion ja koneiston", niin menee vain 8 pinnaa. Mistäs kummasta ne inssit tietää mitä miä oon sinne vaihtanu tai jättäny vaihtamatta? Eipä kait tiedäkään.

Seuraava kysymys:
    Onkos kellää kokemusta polttoainetankin "siirtämisestä" perään? Tällänen perjantaipäivän idea. Eli siis vanha tankki pois ja uus persuksiin istuva tankki apurunkoon.
    Tää oli nyt ihan teoriatasolla pyöriteltävä idea.
    Nykyisessä laissa asiakas ilmoittaa, mitkä osat on vaihdettu ja allekirjoittaa siitä paperin. Katsuri ei vastaa sen paperin sisällöstä, ellei sitten ole syystä tai toisesta päivänselvää, että asiakas kusettaa.

Prosenttien kanssa ei kannata olla kauhuissaan. Niin kauan kuin alkuperäisiä osia on 51 % tai enemmän, kaikki on kunnossa. Vaikka siis vaihtaisi koko koneen ja keulan, vieläkin on kaikki ok.

Tässä tapauksessa suosittelisin vaihtamaan vain rikkoutuneet osat, ts. kasaamaan uuden motin ehjillä lohkoilla ja vanhoilla sisuskaluilla. Ei se inssi sitä konetta pura...

Numeroiden kanssa taas en missään nimessä suosittele kikkailemaan yhtään, siitä voi tulla pahimmillaan syyte ja tuomio petoksesta.
    High Stuck Are Wit To
    Lainaa (imohtep @ Tammi. 08 2010,07:53) kirjoitti
    Eipä kyllä multakaan maahantuontilemassa löytäneet koneen numeroa, vaikka oikein miehissä etsivät...

Ei siis ilmestynyt otteeseen.
    Ei mullakaan tuossa Saksantuonnissa otteeseen koneen numeroa merkattu, mutta kyllä inssi sen omiin papereihinsa kirjasi.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Mulla on auto johon on vaihdettu 45,1% ja kulkee siinä missä muutkin.
    Mielenkiintoinen projekti varsinkin kun itsellä on samanlainen pyörä. Oikeestaan koskaan ajatellutkaan että joku näistä alkaisi mitään ropaamaan, kun ovat niin "tylsiä"

Mutta asiaan. jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna jos sen pyörän pitää suurinpirteen asiallisen näköisenä, vaikka vaihtaa moottorin ja keulan, niin tokkopa sitä hirveemmin ratsataan.

Eri asia on jos piilotat sen rekisterikilven takapyörän taakse, laitat jonkun ufomallisen etukatteen, nostat perää 80cm ja jätät peilit sekä vilkut pois. Päälle vielä takki missä luuranko näyttää keskisormea selässä niin varmaan kissalan pojat tulee kyselemään kuulumisia.

Tietekin jos muutoskatsastaa kaiken mitä laittaa ja saa sen läpi, niin ongelmiahan ei pitäisi olla. Itse ainakin laittaisin koko koneen uusiksi, onhan divarin motti aika "hengetön".
  15.  
    Eipä tästä muuten tulis mitään tehtyäkään mutta kun nyt sellanen tallissa sattuu persaukisella olemaan, niin minkäs teet...

Tarkotus ei ollu mitään faitteria ruveta tekemään vaan vähän hillitymmän näkönen peli ja muutokset vielä katsastaa ni ei tarvi olla jännäkakka housussa jos gyyt ilmestyy peileihin.

Saa nähä mitä tolle koneelle tekee, tosissaan hieman hengetönhän tuo on. Jos ei muuta niin enemmän ääntä... Kellään muuten kokemusta niistä Hatamoto -putkista. Näytti olevan ainakin halpoja...
    Motomaster myy...

Yamaha XJ600 S (myyty)
    Ducati S750ie (ajossa)