Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    Niin siinä pääs käymään, rkele etten sanois.
    Momenttiavaimella vääntö, mutta ei naksahtanut momenttiin ja pyöriminen jatkui liiankin kanssa.

    Kierrettä on kyllä jokseenkin jäljellä, koska liikkuu edes takaisin ja 25-30Nm momentille naksahtaa. Tiedä sitten mikä siellä oikeasti ottaa vastaan...

    Masino näyttäisi kehä III tuntumassa myyvän helicoilia. Hyvä ratkaisu tähän? En haluaisi irroittaa ollenkaan öljypohjaa, onko helicoilia mahdollista pistää kiinni näin? Liian kanssa tekemistä, putket yms. pitää irroittaa jotta voisi viedä koneistettavaksi.

    Tietäisikö joku mikä on Yamaha R1 -07 oljypropun kierteen nousu?
    M14xjotain.

    Joku innokas jolla on jo pelit ja vehkeet valmiina auttamaa? Pyörä kehä I:n varrella. Olutta ja rahaakin voi pyytää palkkioksi
  2. #2
    minkä takia ne roput pitää vetää momenttiin,kun pysyy vähemmälläkin?
    mutta aiheeseen:toden näkösesti voi laittaa helicoilin,tai re-coilin ilman pohjaa irrottamatta melko varmasti nousu on ihan STD
    älä vaivu synkkyyteen!koitetaan kysellä,mut saa niitä helicoileja ja re-coileja ihan motonetista tai biltemastakin
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  3. #3
    Otan osaa, tuo vituttaa törkeästi.

    Suosittelen kuitenkin ottamaan sen öljypohjan pois. Tiedän että se teettää hommaa ja joutuu vaihtamaan öljyt, mutta helicoilin poraaminen tietää lastuja myös sisäpuolelle. Saat tämän nopeimmalla ja parhaalla tavalla tehtyä siten että otat sen pohjan pois, putsaat ja viet ensimmäiseen helicoileja nypertävään konepajaan. Säästät itse tekemisen vaivan ja tulee suora/hyvä.
    Todennäköisesti ei maksa yhtään enempää kuin helicoilin ja sopivan poranterän osto itselle.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #4
    Mikä sen kiristysmomentti mahtaa olla? Eikös nuo pohjaroppujen momentit yleensä ole 20Nm luokkaa.

    Jos se roppu kiristyy 25-30Nm, niin eikös tuo pysyne kiinni ja voishan siihen kierteeseen pistää vaikka jonkun sopivan liiman lisäksi.

    Moisessa tilanteessa itse unohtaisin ne helicoilit ja hakisin paikallisesta hydrauliikka kaupasta alkuperäistä roppua pykälää isomman ropun ja tekisin senmukaisen jengan pohjaan.
  5. #5
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Alan putkista saattaa löytyä myös ylikoko proppuja mutta koneistusta kaipaavat näidenkin asennukset.
    Dirty Nasty Furriner
  6. #6
    Lainaa (Staga @ Joulu. 31 2009,08:42) kirjoitti
    Alan putkista saattaa löytyä myös ylikoko proppuja mutta koneistusta kaipaavat näidenkin asennukset.
    Ei vaadi välttämättä koneistusta öljypohjaan, jos esim. proppun M14x1.5mm tilalle sorvaa ylikoko propusta koon M14.5x1.5. Meinaan, että korkatessaankin noissa jää kierrettä aina jäljelle, johon tuollainen 0.5-0,6mm alkuperäistä isompi kierre tekee itselleen helposti syvemmän jengan ja pysyy varmasti riittävän hyvin kiinni, kunhan on edes vähän tolkkua kiristyksen kanssa. Ja mikäli on silleen noviisi noiden kanssa ja pelkää uutta korkkausta, antaa jonkun kiristää sen puolestaan sellaiseen momenttiin, jottei siten moottorin huutaessa rajoittimen kohdalla hoosiannaa, öljyt lennä pitkin latua.
  7. #7
    kaikella ystävyydellä..
    Jos nyt viittisit vain ruuvata ja irrottasit sen pohjan.
    Mutta..tuo helicoilin asennus on nyt kummiskin hiukan vaativampi homma kuin tuo propun kiinitys. Olisiko syytä kiikuttaa irrallinen öljypohja johkin koneistamoon tms?
    Pikkasen kummeksun tota momenttiavaimen käyttöä öljynvaihdossa.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  8. #8
    Olisin sitä mieltä että öljypohja irti ja uusi kierre...
  9. #9
    Kokemuksesta, saman homman muuan vuosi sitten läpikäyneenä, ota vaan se öljypohja kokonaan irti. Saa varmasti menemään esim. Helicoilin (tai vastaavan kopion) kierteistyksen suoraan. Mä tein ensimmäisen yrityksen, kun kiire oli, pohja paikoillaan. Ensin näytti että meni ok, mutta kierteestä tuli hieman kiero = proppu ei tullut kunnolla (100% suoraan) öljypohjaa / tiivisteprikkaa vasten ja tihkutti sitten öljyä läpi.. tuossa ei tunnu riittävän se, että pultti on kierteillään, vaan pultin kannan tulee kiristyä tasaisesti tiivistettä vasten. Jos kierre heittää vähänkin, niin näin ei käy ja tihkuttaa sitten pikkuhiljaa läpi.

    - P



  10. #10
    Kiitoksia kaikille vastauksista. Soittelin mjl-huoltoon, 30tkm huolto alustavasti sovittu tehtäväksi tammikuussa.

    Samassa yhteydessä irroitetaan öljypohja ja kiikutan sen luultavammin suoraan Masinolle koneistettavaksi/Helicoilattavaksi, miten nyt tekevätkään. Tammer Diesel sijaitsee ihan mjl:n vieressä, joten voihan tuokin olla vaihtoehto.

    ps. 43Nm on manuskan mukaan momenttina
  11. #11
    Lainaa (nuudel @ Joulu. 31 2009,01:38) kirjoitti
    Niin siinä pääs käymään, rkele etten sanois.
    Momenttiavaimella vääntö, mutta ei naksahtanut momenttiin ja pyöriminen jatkui liiankin kanssa.

    Kierrettä on kyllä jokseenkin jäljellä, koska liikkuu edes takaisin ja 25-30Nm momentille naksahtaa. Tiedä sitten mikä siellä oikeasti ottaa vastaan...

    Masino näyttäisi kehä III tuntumassa myyvän helicoilia. Hyvä ratkaisu tähän? En haluaisi irroittaa ollenkaan öljypohjaa, onko helicoilia mahdollista pistää kiinni näin? Liian kanssa tekemistä, putket yms. pitää irroittaa jotta voisi viedä koneistettavaksi.
    Sinne saa laitettua esim sytytystulpan korjaussatsilla semmoisen holkin, jossa on sisäkierteenä sama kuin propussa ulkokierre. Sen holkin ulkokierre on semmoinen poraava ja se työkalu on suunniteltu niin, että ei tulisi purua koneeseen. Toimivuus tuolla ei kuitenkaan ole ihan 100.. Ongelmana on, että se ei pureudu alumiiniin kunnolla liimankaan kera. Öljyä ei saa kovinaan helposti pois ilman että öljypohjan tiputtaa irti. Lisäksi niitä korkanneita kierteenpalasia saattaa olla jo siellä öljypohjassa ja se ei ole hyvä juttu.

    Nyt kun on talvi ja aikaa piisaa, niin pudota öljypohja irti ja vie koneistamolle. Helicoil tai isompi reikä ja uusi proppu. Helicoil lienee helpompi jos löytyy oikean kokoinen työkalusetti jostain. Bonuksena sen uuden kierteen kestävyys on parempi, kuin vanhan.

    Onko kellään kokemusta öljyimurin käytöstä öljynvaihtoon? Yleensä siellä on kytkinlevyt edessä, joten pitäisi olla ohut letku jotta mahtuu sisään.. Autoissa tuota tehdään jatkuvasti, mutta onko kukaan keksinyt poppakonstia, jolla onnistuu mp:ssä..


    -L
  12. #12
    Lainaa (Lauri_S @ Joulu. 31 2009,10:17) kirjoitti
    Lainaa (nuudel @ Joulu. 31 2009,01:38) kirjoitti
    Niin siinä pääs käymään, rkele etten sanois.
    Momenttiavaimella vääntö, mutta ei naksahtanut momenttiin ja pyöriminen jatkui liiankin kanssa.

    Kierrettä on kyllä jokseenkin jäljellä, koska liikkuu edes takaisin ja 25-30Nm momentille naksahtaa. Tiedä sitten mikä siellä oikeasti ottaa vastaan...

    Masino näyttäisi kehä III tuntumassa myyvän helicoilia. Hyvä ratkaisu tähän? En haluaisi irroittaa ollenkaan öljypohjaa, onko helicoilia mahdollista pistää kiinni näin? Liian kanssa tekemistä, putket yms. pitää irroittaa jotta voisi viedä koneistettavaksi.
    Sinne saa laitettua esim sytytystulpan korjaussatsilla semmoisen holkin, jossa on sisäkierteenä sama kuin propussa ulkokierre. Sen holkin ulkokierre on semmoinen poraava ja se työkalu on suunniteltu niin, että ei tulisi purua koneeseen. Toimivuus tuolla ei kuitenkaan ole ihan 100.. Ongelmana on, että se ei pureudu alumiiniin kunnolla liimankaan kera. Öljyä ei saa kovinaan helposti pois ilman että öljypohjan tiputtaa irti. Lisäksi niitä korkanneita kierteenpalasia saattaa olla jo siellä öljypohjassa ja se ei ole hyvä juttu.

    Nyt kun on talvi ja aikaa piisaa, niin pudota öljypohja irti ja vie koneistamolle. Helicoil tai isompi reikä ja uusi proppu. Helicoil lienee helpompi jos löytyy oikean kokoinen työkalusetti jostain. Bonuksena sen uuden kierteen kestävyys on parempi, kuin vanhan.

    Onko kellään kokemusta öljyimurin käytöstä öljynvaihtoon? Yleensä siellä on kytkinlevyt edessä, joten pitäisi olla ohut letku jotta mahtuu sisään.. Autoissa tuota tehdään jatkuvasti, mutta onko kukaan keksinyt poppakonstia, jolla onnistuu mp:ssä..


    -L
    Mä en omissani ole saanut onnistumaan tuota imemistä. Kytkinpakka on aina niin pahasti edessä, ettei ohuttakaan letkua saa menemään pohjaan asti, varsinkaan taipumaan kytkinpaketin ja kopan välistä

    Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, niin oli tuo kierreongelma itselläkin joku vuosi sitten. Tällöin kävin läpi myös tuon ehdottamasi sytytystulpan korjaussarjalla tehtävän vaihtoehdon. Kaatui siihen, että tuo sytytystulppien kierre on niin erikoinen, ettei yhdestäkään pulttukaupasta löytynyt edes sinnepäinkään olevaa pulttia joka tuohon sitten menis. Jossain mopoissa ilmeisesti on vastaavalla kierteellä olevaa pulttia, mutta tuohon hätään en semmoista tietoa löytänyt mistään, kävin jopa muutamia moottoripyöräliikkeitä läpi ja yritin kierteen koon mukaan (sama kuin tulpalla) kysellä ja mitään ei löytynyt.

    - P
  13. #13
    Melkein kaikissa muissa pyörämerkeissä n29Nm ja melkein kaikissa Yamahoissa 43Nm. Siis se momentti.
    Ja edelleen suosittelen momonttiavaimen käyttöä tähän.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  14. #14
    Lainaa (Cterror @ Joulu. 31 2009,10:49) kirjoitti
    Melkein kaikissa muissa pyörämerkeissä n29Nm ja melkein kaikissa Yamahoissa 43Nm. Siis se momentti.
    Ja edelleen suosittelen momonttiavaimen käyttöä tähän.
    Jovahinkohan..



    IKINÄ en oo momenttiin öljyroppua tai sytystulppia pannu, eikä ole koskaa tiputtanut saati tulpat kaseikkoon lentäny..
  15. #15
    Lainaa (mchuurre @ Joulu. 31 2009,11:30) kirjoitti
    Lainaa (Cterror @ Joulu. 31 2009,10:49) kirjoitti
    Melkein kaikissa muissa pyörämerkeissä n29Nm ja melkein kaikissa Yamahoissa 43Nm. Siis se momentti.
    Ja edelleen suosittelen momonttiavaimen käyttöä tähän.
    Jovahinkohan..



    IKINÄ en oo momenttiin öljyroppua tai sytystulppia pannu, eikä ole koskaa tiputtanut saati tulpat kaseikkoon lentäny..
    Se asia että sinulle ei ole koskaan käynyt vahinkoa ei millään tavalla liity siihen tosiasiaan että muille on käynyt jos jonkinnäköisiä vahinkoja pois tipahtaneista öljypropuista/sitä seuranneista kaatumisista ja moottorivaurioista alkaen. Eikä myöskään siihen että kierteitä on käännetty ja käännetään joka talvi ja kesä irti sekä halkaistaan öljypohjia.

    Vähän kieli poskessa kirjoitettu, mutta yksi lintu ei kesää tee.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  16. #16
    Soittelimpa nyt sitten vielä Tammer Dieseliin ja kyselin operaatiosta. 30e ottavat helicoililla tehdystä työstä.

    Kaiken kaikkiaan tästä taitaa päästä kuin koira veräjästä, tai se on fjiulis. Eilen oli kyllä niin maansa myynyt, kaik men vituisk
  17. #17
    Mulla meni kans jammusta propun kierre kesällä!se 43nm on ihmeen kova kun melkein kaikissa muissa merkeissä on luokkaa 25nm!Otin pohjan pois ja vein Tammeriin.Laittovat helicoilin ja tuli hemmetin hyvä tein vielä tiivisteen itse ja siitäkin tuli hemmetin hyvä mä vetäsen nykyään löysään ranne momenttiin vaikka nyt se kyllä kestää varmaan enemmänkin ku 43nm
    YZF1000R
  18. #18
    Pikkuvaivalla ja säikähdyksellähän noista yleensä pääsee. Kuitenkin - jos nyt tästäkin tapauksesta joku oppisi, että ei noita proppuja tartte vetää peräsuoli pitkällä kiinni. Myös momenttiin veto on taiteen laji - varsinkin kun välissä on se kupari- tai alumiiniprikka.

    En kehoita ketään jättämään vetämättä momenttiin, mutta itse en ikinä vedä noita kirjamomenttiin vaikka muuten orjallisesti m-avainta käytänkin. Se proppu leikkaa siihen prikkaan ja alumiiniin hämmästyttävän pienellä. Ite pidän aina räikän juuresta yhdellä kädellä kiinni ja vedän sen verran, että tunnen prikan alkavan pistää vastaan. Räikän vartta en siis käytä. Ikinä (nok, nok) ei proput ole vuotaneet, irronneet tai korkanneet. Myös öljysuotimen kierrän vapaalla kädellä kiinni. Aina ovat irti lähteneet kohtalaisella väännöllä, eivätkä ole vuotaneet. Toisten jäljiltä on tullut kiinni jyrähtäneitä suotimia irroitettua ties millä menetelmillä.
    <p>2002-2014</p>
  19. #19
    Lainaa (Perkele @ Joulu. 31 2009,10:25) kirjoitti
    Kaatui siihen, että tuo sytytystulppien kierre on niin erikoinen, ettei yhdestäkään pulttukaupasta löytynyt edes sinnepäinkään olevaa pulttia joka tuohon sitten menis. Jossain mopoissa ilmeisesti on vastaavalla kierteellä olevaa pulttia, mutta tuohon hätään en semmoista tietoa löytänyt mistään, kävin jopa muutamia moottoripyöräliikkeitä läpi ja yritin kierteen koon mukaan (sama kuin tulpalla) kysellä ja mitään ei löytynyt.
    Lambda-anturin tulppapultti menee M18 x 1.5 sytytystulpan kierteeseen, joka on aika tavallinen koko. Niitä myydään esim. Motonetissä. Yllättävää ettei noita muita kokoja löytynyt pulttikaupoista.
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  20. #20
    Asiaan liittyen... Kummipyörässäni K 100 LT ´88 Ssa on joku ex-omistaja tms. tärvellyt vaihteiston pohjapropun kierteen ja viime keväänä varovasti vielä saimme sen kiinni kun löytyi hiukan alkuperäistä pitempi proppu ja oli vielä läyttämätöntä kierrettä reiän yläosassa. Pitäs korjata...

    Kierre kun on laatikon kuoressa ja heti reiän kohdalla on akseli tiellä. Proppu on 14 mm. Mainitun sytytystlpan irtokierteen saisi mutta se työkalu, jossa on peräkkäin kolme eri "terää" ei mahdu ellei aina katkaise pätkää pois. Onko tuonkokoista helicoilia tai vastaavaa. Paikallaan tekeminen varmasti onnistuu kun on tarkkana eikä laatikon irroitus ja sisuksien purkaminen kiinnosta kun on melkoisesti työläämpi kuin pelkän öljypohjan irroitus.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  21. #21
    Lainaa (Cterror @ Joulu. 31 2009,10:49) kirjoitti
    Melkein kaikissa muissa pyörämerkeissä n29Nm ja melkein kaikissa Yamahoissa 43Nm. Siis se momentti.
    Ja edelleen suosittelen momonttiavaimen käyttöä tähän.
    Isossa Bandussa vain 23 Nm, mikä riittää vallan hyvin. Eli juuri sopiva kireys näppimomentilla noin 20 lenkin varrella tällä hauiksella

    -hh-
  22. #22
    Ja tämä kirjoitus saattaa aiheuttaa närää tms. mutta pistän sen silti .
    Unohtakaa ne Helicoilit ja vastaavat. Eivät ole pitkäikäisiä, varsinkaan paikoissa joita käytetään usein eli juuri esim.öljyproput.
    Se helicoil tulee ajan myötä pieninä paloina pois ja osa niistä paloista saattaa mennä koneen sisäpuolelle proppua kiristettäessä.
    Katkeraa kokemusta asiasta löytyy, kaikkien meidän ei tarvitse sitä kantapään kautta oppia.
    Jos mahdollista niin suoraan isompi kierre öljypohjaan ja siihen teettää isomman propun, näin korjasin itse hajonneen helicoilin. On varmasti parempi. Toinen vaihtoehto on Wurth:n kierteen korjausholkki, on todella tukevaa tekoa ja kestää varmasti 100xparemmin kuin helicoilit. Se vaatii myös hieman tilaa reiän ympärillä.
  23. #23
    Lainaa (Spuler @ Joulu. 31 2009,16:15) kirjoitti
    Jos mahdollista niin suoraan isompi kierre öljypohjaan ja siihen teettää isomman propun, näin korjasin itse hajonneen helicoilin. On varmasti parempi. Toinen vaihtoehto on Wurth:n kierteen korjausholkki, on todella tukevaa tekoa ja kestää varmasti 100xparemmin kuin helicoilit. Se vaatii myös hieman tilaa reiän ympärillä.
    Siitä helicoilin hajoomisesta ala väitteleen mut kauheesti sitä kehutaan!no sit siihen isompaan kierteeseen tai holkkiin niin jossain on ainevahvuutta riittävästi ja jossain ei!mulla kawassa kx 125 tuli kierteet mukana ku ekan kerran otin propun auki!no sit siihen semmonen holkki joka kierteyttää itsensä sinne!muuten hyvä mut ainevahvuus poratun isomman reiän jälkeen oli niin pieni että se halkas koko lohkon!ja arvaa alkoko siinä vaiheessa vituttaan!vastaus on KYLLÄ!vähän vittumaisempi homma kun jammussa!pytty pois,laatikko halki ja hitsaukseen sen jälkeen Tammer dieseliin siellä helicoil ja tiivistepinnan oikasu!sit kasaus kaikilla uusilla osilla!tuli wanhalle kawalle hintaa!päätin etten myy sitä ikinä!edit tai pidän ainakin niin kauan kun jalka sen päälle nousee ja toivottavsti siihen kestää niin kauan että siitä saa enemmän kun maksoin



    YZF1000R
  24. #24
    Proppu käsin ja järkee avaimen käyttöön, ei mitään "varsia" vaan kiintoavain niin on tarpeex "momenttia" Kohtuudella 10-15Nm.ja toimii!
    Boxeriukko
  25. #25
    Lainaa (Cterror @ Joulu. 31 2009,11:48) kirjoitti
    Lainaa (mchuurre @ Joulu. 31 2009,11:30) kirjoitti
    Lainaa (Cterror @ Joulu. 31 2009,10:49) kirjoitti
    Melkein kaikissa muissa pyörämerkeissä n29Nm ja melkein kaikissa Yamahoissa 43Nm. Siis se momentti.
    Ja edelleen suosittelen momonttiavaimen käyttöä tähän.
    Jovahinkohan..



    IKINÄ en oo momenttiin öljyroppua tai sytystulppia pannu, eikä ole koskaa tiputtanut saati tulpat kaseikkoon lentäny..
    Se asia että sinulle ei ole koskaan käynyt vahinkoa ei millään tavalla liity siihen tosiasiaan että muille on käynyt jos jonkinnäköisiä vahinkoja pois tipahtaneista öljypropuista/sitä seuranneista kaatumisista ja moottorivaurioista alkaen. Eikä myöskään siihen että kierteitä on käännetty ja käännetään joka talvi ja kesä irti sekä halkaistaan öljypohjia.

    Vähän kieli poskessa kirjoitettu, mutta yksi lintu ei kesää tee.
    entäs sitte rikkinäiset momenttiavaimet jotka ei naksahakkaan?
    tai väärin tulkitut lukemat?

    edelleenkin sitä mieltä..momenttiavain vallanmainio apuväline, mutta oma järkeä pitää silti käyttää.

    väittäisin...ei ole montakaan proppua tippunut jos niitä ollaan pikkasenkin muistettu kiristää.muutoinkin kuin sormin.

    eriasia kun unohdetaan prikka tai väliin jää töhnää.

    niin mukavalta kuin tuntuiskin liimaa sotkea propun kierteisiin, jätetään kuiteskin väliin.
    pilaa vain ajanmyöten itse kierteen alumiinissa.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  26. #26
    70-luvulla Ladan käsikirjassa oli annettu momentti:
    "yhden käden nykäisemätön vääntö"

    Pätee varmaan tässäkin


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  27. #27
    Täytyy sen verran kommentoida, että vaikka kuinka ollaan momenttiavaimen käyttöä vastaan, tulen sitä jatkossakin käyttämään perus luottamus pitää olla että jos manuskassa lukee 43Nm ja avaimeen pistät 40Nm, kuuluu sen kestää tuo.
    Monen monta juttua lukenu, että käyttäkää niitä momenttiavaimia kun kierteet menny niin sitten kun sitä käyttää onkin homma mennyt jo alkuunsa vituiks
  28. #28
    Samaa mieltä, kannattaa käyttää momenttiavainta jos sellainen löytyy ja asettaa aina huolella se tarvittava momentti huoltomanuskan ohjearvojen mukaan.
    Valitettavasti noita momenttiavaimia on monen tasoisia tarkkuudeltaan.
    PS. Pienille momenteille kuten öljypropuille tms. olisi pieni momenttiavain käytössä ja isommille kuten akselin mutterin kiristämiseen isompi momenttiavain. Digitaaliset taitaa olla tarkimpia noissa avaimissa
    *******************
    zx10r
    *******************
  29. #29
    Lainaa (eeroolli @ Joulu. 31 2009,19:51) kirjoitti
    Samaa mieltä, kannattaa käyttää momenttiavainta jos sellainen löytyy ja asettaa aina huolella se tarvittava momentti huoltomanuskan ohjearvojen mukaan.
    Valitettavasti noita momenttiavaimia on monen tasoisia tarkkuudeltaan.
    PS. Pienille momenteille kuten öljypropuille tms. olisi pieni momenttiavain käytössä ja isommille kuten akselin mutterin kiristämiseen isompi momenttiavain. Digitaaliset taitaa olla tarkimpia noissa avaimissa
    5-20 ja 20-200 avaimet löytyy. Pitäs olla ihan laatukamaa ja kalibointitodistuksen löytyy. 40 kohdalla heittoa on mitattu pöytäkirjan mukaan 0.8. Eikä tuota avainta ollut käytetty tuota kuin noin seittemän naksautuksen verran.
  30.  
  31. #30
    Ehjälle:
    Yks vaihtoehto on vetää se momenttiavaimella tai sormituntumalla "alimomenttiin" ja varmistuslangalla kiinni. Toki vaatii ne varmistuslankareijät proppuun.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen