Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
  1. #31
    Vinkkilinkkikänniohjeistus: aina momentuuriavvaimen kanssa -> ennenkui lähetään kiristään jotain, varsinkin alumiinista koostettuun kierteeseen, o hyvä tehrä pari testi "napsautusta".. mä teen ensin hieman alempaan momenttiin, ja sitten vielä siihen momenttiin johon on esim. proppu kiristymässä. Tällä vältetään usseesti se, että avain ei oo jotensakutensa jumissa ja sen jäläkeen itketään

    - P

    Edittiä: eli vaikka soppeli pultti ruuvaripenkkiin kiinni ja siihen sitten naksauttelee.



  2. #32
    Lainaa (Tuppervaari @ Joulu. 31 2009,09:36) kirjoitti
    kaikella ystävyydellä..
    Jos nyt *viittisit vain ruuvata ja irrottasit sen pohjan.
    Mutta..tuo helicoilin asennus on nyt kummiskin hiukan vaativampi homma kuin tuo propun kiinitys. Olisiko syytä kiikuttaa irrallinen öljypohja johkin koneistamoon tms?
    Pikkasen kummeksun tota momenttiavaimen käyttöä öljynvaihdossa.
    niin kummeksun minäkin eisitä niin saatanasti tarvi vetää kiinni,sanokoot manuskat mitä lystää järki päässä ja silleen...
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  3. #33
    Lainaa (iku1 @ Joulu. 31 2009,19:29) kirjoitti
    70-luvulla Ladan käsikirjassa oli annettu momentti:
    "yhden käden nykäisemätön vääntö" *

    Pätee varmaan tässäkin


    *Iku
    juuri näin
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  4. #34
    Onpas kova momentti annettu manuaalissa. Eikai vaan ole Haynes'n kirjasta kyse? Joskus olen törmännyt näissä kirjoissa selkeisiin virheisiin alkuperäiseen korjausmanuaaliin verrattuna.

    Edit: kirostusVihre



    ZZR 1400 ABS -07
    ZX-9R -03/-04
    ZZR 600 -93
    ZZR 500 -90
    RD 125 DX -77
  5. #35
    Taitava kaveri (kuten minä) tekee uudet kierteet öljypohjaa irroittamatta.
  6. #36
    Lainaa (Tuppervaari @ Joulu. 31 2009,18:58) kirjoitti
    väittäisin...ei ole montakaan proppua tippunut jos niitä ollaan pikkasenkin muistettu kiristää.muutoinkin kuin sormin.
    Eikä tippunut edes silloin pari *vuotta sitten kävi noin että, unohtui *öljyproppu sormi tiukkuuteen, viikon ehdin ajella ennenkun aloin ihmettelemään miks mopo tiputtaa muutaman tipan öljyä aina yön aikana...tuuri oli kyl mukana että kesti kiinni tai sit mulla on kamalat sormivoimat.. *
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  7. #37
    Momenttiin on varmaan ihan hyvä vetää mut todella paljon vaikuttaa onko kierre puhdas, likainen vai rasvattu. Harvoin moottoripyörän manuskoissa kerrotaan onko momentit kuivana vai ns. märkänä. Joihinkin paikkoihin on hyvä vetää vaseliini, toisiin lukite ja jonnekin kuparitahna. Sit on paikkoja jotka pitäis laittaa kiinni ilman väliaineita. Pelkkä vassu vaikuttaa niin paljon tuohon momenttiin että joku 20Nm momentti vaseliinin kanssa vastaa 40Nm kuivana.

    Öljyproppu on lähes aina öljyinen mutta manuska ei kerro onko momentti ilmoittettu kuivaan vai öljyiseen kierteeseen. Maalaisjärki sanoo että tottakai öljyiseen mutta...



  8. #38
    Lainaa (Spuler @ Joulu. 31 2009,16:15) kirjoitti
    Ja tämä kirjoitus saattaa aiheuttaa närää tms. mutta pistän sen silti .
    Unohtakaa ne Helicoilit ja vastaavat. Eivät ole pitkäikäisiä, varsinkaan paikoissa joita käytetään usein eli juuri esim.öljyproput.
    Se helicoil tulee ajan myötä pieninä paloina pois ja osa niistä paloista saattaa mennä koneen sisäpuolelle proppua kiristettäessä.
    Katkeraa kokemusta asiasta löytyy, kaikkien meidän ei tarvitse sitä kantapään kautta oppia.
    Jos mahdollista niin suoraan isompi kierre öljypohjaan ja siihen teettää isomman propun, näin korjasin itse hajonneen helicoilin. On varmasti parempi. Toinen vaihtoehto on Wurth:n kierteen korjausholkki, on todella tukevaa tekoa ja kestää varmasti 100xparemmin kuin helicoilit. Se vaatii myös hieman tilaa reiän ympärillä.
    +1

    Tuo Wurth:in korjausholkki on todella pätevä tuohon korjaukseen.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  9. #39
    En itse koskaan käytä momenttiavainta öljypropussa joka on alumiinipohjassa, enkä ainakaan kiertäisi >40Nm momenttiin sitä. Proppu ensin sormin pohjaan (sen pitää mennä sormin tai kierteessä on vikaa/väärällä kierteellä), sitten lenkillä yhdenkäden kiristys. Koska siellä on se uusi Al tai Cu prikka litistymässä, niin sen kyllä tuntee kädessä kun kireys on riittävä. Pitää ja kestää aika vähällä voimalla.

    Liikakiristyksen lisäksi yleinen tapa tuhota alu-kierteet teräspultilla on alun perin laittaa pultti "väärällä jengalle", ja sitten vaan isolla räikällä/momenttiavaimella kiertää kiinni, jolloin pultti leikkaa kierteen paskaksi. Tapahtuu helposti varsinkin kuluneilla kierteillä, ja varsin vähällä voimalla!

    Niin ja kyllähän momenttiavain on hyvä laite, mutta väärinkäytettynä sillä saa helpommin tuhoa aikaan kun ilman sitä... varsinkin niissä alukierteissä.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  10. #40
    Momenttiavaimen käytöstä ollaan varmaan montaa mieltä, mutta ainaski BMW ssä on jokaikiselle pultille ilmoitettu nm lukema ja ite olen sitten niitä myös käyttänyt!! Oli pakko kirjoittaa kun ainaski kasisatkussa on ö-roppu neuvottu ensin kiristämään 23nm -> 32nm miksi näin kahdessa osassa en tiedä, mutta toimin kuiteskin tehtaan ilmoittavalla tavalla....ja joku muu omallaan...
    Muijaani voit arvostella, pyörääni et
  11. #41
    Lainaa (qazwsx @ Tammi. 01 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Spuler @ Joulu. 31 2009,16:15) kirjoitti
    Ja tämä kirjoitus saattaa aiheuttaa närää tms. mutta pistän sen silti .
    Unohtakaa ne Helicoilit ja vastaavat. Eivät ole pitkäikäisiä, varsinkaan paikoissa joita käytetään usein eli juuri esim.öljyproput.
    Se helicoil tulee ajan myötä pieninä paloina pois ja osa niistä paloista saattaa mennä koneen sisäpuolelle proppua kiristettäessä.
    Katkeraa kokemusta asiasta löytyy, kaikkien meidän ei tarvitse sitä kantapään kautta oppia.
    Jos mahdollista niin suoraan isompi kierre öljypohjaan ja siihen teettää isomman propun, näin korjasin itse hajonneen helicoilin. On varmasti parempi. Toinen vaihtoehto on Wurth:n kierteen korjausholkki, on todella tukevaa tekoa ja kestää varmasti 100xparemmin kuin helicoilit. Se vaatii myös hieman tilaa reiän ympärillä.
    +1

    Tuo Wurth:in korjausholkki on todella pätevä tuohon korjaukseen.
    -1 koska noita ei kovin moni perusjamppa saa oikein ostettua. Pitäs olla y-tunnusta yms. kun eivät yksityisille myy.. mutta jos käsiinsä saa jotain kautta, niin varmasti toimiva ratkaisu.

    - P
  12. #42
    Lainaa (Perkele @ Tammi. 01 2010,20:54) kirjoitti
    Lainaa (qazwsx @ Tammi. 01 2010,18:19) kirjoitti
    Lainaa (Spuler @ Joulu. 31 2009,16:15) kirjoitti
    Ja tämä kirjoitus saattaa aiheuttaa närää tms. mutta pistän sen silti .
    Unohtakaa ne Helicoilit ja vastaavat. Eivät ole pitkäikäisiä, varsinkaan paikoissa joita käytetään usein eli juuri esim.öljyproput.
    Se helicoil tulee ajan myötä pieninä paloina pois ja osa niistä paloista saattaa mennä koneen sisäpuolelle proppua kiristettäessä.
    Katkeraa kokemusta asiasta löytyy, kaikkien meidän ei tarvitse sitä kantapään kautta oppia.
    Jos mahdollista niin suoraan isompi kierre öljypohjaan ja siihen teettää isomman propun, näin korjasin itse hajonneen helicoilin. On varmasti parempi. Toinen vaihtoehto on Wurth:n kierteen korjausholkki, on todella tukevaa tekoa ja kestää varmasti 100xparemmin kuin helicoilit. Se vaatii myös hieman tilaa reiän ympärillä.
    +1

    Tuo Wurth:in korjausholkki on todella pätevä tuohon korjaukseen.
    -1 koska noita ei kovin moni perusjamppa saa oikein ostettua. Pitäs olla y-tunnusta yms. kun eivät yksityisille myy.. mutta jos käsiinsä saa jotain kautta, niin varmasti toimiva ratkaisu.

    - P
    No ei tietty kaikki mut nyt nythän oli tapaus kyseessä jossa viedään mopo huoltoon ja sieltä pohja edelleen toiseen pajaan korjattavaksi jos oikein muistan.

    Tuo on kyllä totta ettei noita holkkeja saa jos ei ole tiliä tuolla. Kaiken lisäksi taitaa olla vielä kalliimpi kuin Helicoil, mut omasta kokemuksesta tuo on parempi varsinkin kohteissa joita avataan usein.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  13. #43
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Juri -72 @ Tammi. 01 2010,19:38) kirjoitti
    Momenttiavaimen käytöstä ollaan varmaan montaa mieltä, mutta ainaski BMW ssä on jokaikiselle pultille ilmoitettu nm lukema ja ite olen sitten niitä myös käyttänyt!! Oli pakko kirjoittaa kun ainaski kasisatkussa on ö-roppu neuvottu ensin kiristämään 23nm -> 32nm miksi näin kahdessa osassa en tiedä, mutta toimin kuiteskin tehtaan ilmoittavalla tavalla....ja joku muu omallaan...
    yammussa on myös ilmoitettu kaikki tärkeet momentti arvot.

    ja minua fiksummat tietää kertoa että alku momenttiin väännetään siksi että voimamiehet ei väännä sillä puolimetrisellä momenttiavaimella vahingossa naksauksen jälkeen jenkoja suoraksi.

    Momenttiavain on kiristystyökalu ei räikkä
    Elämä on onneksi mutkikasta
  14. #44
    Lainaa (khassi @ Tammi. 01 2010,13:14) kirjoitti
    Onpas kova momentti annettu manuaalissa. Eikai vaan ole Haynes'n kirjasta kyse? Joskus olen törmännyt näissä kirjoissa selkeisiin virheisiin alkuperäiseen korjausmanuaaliin verrattuna.

    Edit: kirostusVihre
    Ihan Yamahan sivuilta saatava manuaali, joten uskaltaisin luottaa
    Yamaha Motor
  15. #45
    Jos kerran olet viemässä pohjan koneistettavaksi niin pyydä vaan isompi kierre ja uusi pultti+kupariprikka tilalle. Ei tartte pelätä et tuleeko murusia helicoilista ym. Ja kiristys maalaisjärkeä käyttäen. Kupari pehmeänä aineena antaa helposti periksi ja pitää takuulla.
    CBR 600F -93
  16. #46
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tomppa 72 @ Tammi. 02 2010,11:13) kirjoitti
    Jos kerran olet viemässä pohjan koneistettavaksi niin pyydä vaan isompi kierre ja uusi pultti+kupariprikka tilalle. Ei tartte pelätä et tuleeko murusia helicoilista ym. Ja kiristys maalaisjärkeä käyttäen. Kupari pehmeänä aineena antaa helposti periksi ja pitää takuulla.
    Momenttiavain on järki laite kun se on kunnossa. ja valmistaja ei ole heittänyt noita momenttisuosituksia aivan hatusta.
    Elämä on onneksi mutkikasta
  17. #47
    Momenttiavain tässä hommassa huitsin nevadaan ja tilalle pieni räikkä ja sormimomentti tai t-vääntimen sovitin ja lyijykynä niin ei VOI saada sitä paskaksi. Ei sen öljypropun pidä painetta kestää, kunhan on tiiviisti kiinni.

    Se tais olla Hondassa niinkin suuri momentti ku 15 newtonmetriä se propun momentti ja se menee jo pahalla mulkaisullakin siihen. Sormilla paikalleen ja pienen pieni kiristys avaimella niin valmista tulee.

    Kottaraisen momentteja en(vielä) tiedä, mutta yli oli nekin kuulemma väännetty. Vituttaa kun merkkihuolloissa särjetään pyöriä. Kaskun ei mennyt uudesta pyörästä heti aluksi kierteet. Vois AKE ehdotella jotain järkevää kuten auditointeja noille huoltamoille joidenkin helvetin määräaikaiskatsastusten sijasta.
  18. #48
    Kun nyt sattuu olemaan ylimääräinen Kawan öljypohja josta on propun kierteet rikottu ja Biltemassa silmiin osui korjaussetti ko.tarkoitukseen niin pakkohan se oli testata. Ja raportoida tänne kun aihe on nyt esillä.
    Kuvat kertoo enemmän kuin....
    Vanha rikkoutunut kierre


    Reikää isommaksi


    Ammattilaisen valinta, 17.99€


    Uutta kierrettä peliin


    Ja vielä jäi seinämää jäljelle, uusi kierre on M17x1.5


    Ja taisi mennä jopa suoraan


    Ja nyt ei ole pelkoa irtoilevista korjauskierteiden palasista tms.
  19.  
  20. #49
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12