Minulle tuli syksyllä kiire saada moottoripyörä talvisuojaan ja siinä kiireessä jäi myös akku irrottamatta..
Olen kuullut , että akku pitäisi ottaa talveksi irti ja ladata sitä ylläpitolaturilla.
Akku on ollut tarkoituksena käydä irrottamassa, ja viimeisestä ajokerrasta on noin 2 kuukautta. Olen ihan blondi näissä asioissa, ja minulla piti olla kaveri joka olisi auttanut akun irrottamisessa, osaisi homman toisin kun minä *.
Nyt taitaa asiat kuitenkin olla niin, että akun irrottajana toimin minä joka olen tompeli asian suhteen *.
Mitä vaurioita on voinut jo syntyä kun pyörää ei ole pariin kuukauteen käynnistetty? Kyseessä on tavallinen geeliakku, senverran tiedän.
Miten akku irroitetaan, onko siinä huomioitava jotain asioita, vai onko juttu samantyylinen kuin autoissa, eli akunkengät vaan irti?
Kyllä hävettää olla näin tietämätön , mutta oppia kai voi vielä tämmöisetkin asiat. Kerran kun tekee , niin voisi toisella kerralla jo osata. *
Huomaatte varmaan, että viimekesä oli eka kesä pyörän kanssa turatessa ja siksi en mitään tiedäkkään...
Kiitos jos joku viitsii neuvoa.
Harley-Davidson 1200XL, Suzuki DL 650 VStrom
SS1000 x.....,BB 1500,SS1600
Aina on hyvä kysästä, joskus saa sitten hyviä neuvoja joskus huonompia.
Mutta siihen akkuun, eipä siinä mitään ihmeellistä ole autoon verrattuna, miinus napa vaan ensin irti ja sitten plussa.
Ja sitten pieni myyntipuhe: olisko sulla tarvetta diversionin huolto-oppaalle? Mulla olis entisen pyörän jäljiltä hyllyssä joutavana 92-99 vuosimallit kattava Haynesin manuaali.
<br /><br type="_moz" />
Kiitos neuvoista.
Täytyy kehaista, että kyllä moottoripyöräilijät ovat avuliaita toisiaan kohtaan.
Minunkin ongelma ratkesi, sain nimittäin ihan henkilökohtaista apua kanssamotoristilta. Hän näytti minulle, miten akku irrotetaan ja todellakin , eihän se iso homma ollut.
Nyt on akku kotona, ei tosin tyynyn päällä peiteltynä *, mutta odottaa sitä hetkeä kun käyn ostamassa ylläpitolaturin.
Tuohon oppaaseen en osaa tässä vaiheessa ottaa kantaa, mun divari on -03 mallia, mutta jos tarvitsen sellaisen niin otan yhteyttä yksityisviestillä. Täytyy vähän tarkastella asiaa..kun se peukalo on keskellä kämmentä edelleen *.
Itsellä akku on kiinni kesät talvet, pari kertaa talvessa tuikkaan siihen henkeä laturilla. Miksi se pitäisi irroittaa?
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Pyöräni on sellaisessa paikassa, missä en pääse akkua talven aikana lataamaan.
En tiedä oliko tuo tarpeellinen juttu , tuo akun irroitus,mutta nyt akku kuitenkin on kotona ja laturin päässä.
Tosin, ei tuokaan ollut helppo juttu blondille, tuo laturin tomintaan saattaminen. Siinä oli kyllä suomekieliset ohjeet, mutta tälläiselle noviisille nekin tuntuivat kiinalta.
Kyllähän nyt + ja - napasuuden tajusin, mutta en sitä että akusta piti valita joko 6 v tai 12 v, ja asetus oli 6 v.
Ihmettelin error valoa pari päivää ja yritin kyllä saada modesta vaihdettua 12 v akun latausvalintaa. Eipä suostunut toimimaan, kunnes otinkin piuhat irti ja ahas...valinta pitää tehdä ennenkuin olet kiinnittänyt laturin napoihin kiinni.
YESSSS, oli siinä **tunne, kun huomasin, että akku alkoi lataantumaan ja nyt se on jälleen täydessä iskussa.