Uskon siihen että irto spoileri voittaa aina kiinteän pleksin, varsinkin jos pleksi on alhaalta tiivis. Spoilerin ja pleksin alta pääsevä ilma, yhdessä yli pyyhkivän ilman saa aikaan nosteen joka riittää juuri kypärän yli. Huomaa nykyisin kiinni olevan wunderlichin lipan kanssa että viisiiri pysyy puhtaampana. Kiinnostaa tuo säädettävyys kuitenkin, ehkä se ja lippa yhdessä toimii parhaiten.
Näyttää Touratechin sivuilla sopivan nuo säätöraudat alkuperäiseen pleksiin.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200
Herätelläänpä tenere väkikin talviunilta tällasella kysymyksellä. Elikkä Löytyykö täältä ketään joka ois teettänyt ecun päivityksen off te roadissa saksan maalla. Ois kiva kuulla kokemuksia ko toimituksesta.
Mitäs se siellä irkkupajassa kustansi. niin ja kauanko ecun käynti ko reissulla kesti. Tampereen yamaha centter on saanu jonkinlaisen yksin oikeuden näihin ecu päivityksiin, tai näin minusta on alkanut vaikuttaan. Esim emc oulu selviti asiaa ja ilmoitti maahantujan sanoneen ettei näihin pyörin tämmösiä tehä. Tampereella näitä kuiteski tehdään mukisematta.
En muista eurolleen, mutta olisko ollut kolmen ja puolensadan nurkilla paluuposteineen.
Paketti meni sinne viikon ja tuli toisen takaisin.
Mä lähetin ennen joulua, ja sain viestin kun oli perillä. Samana päivänä olisi lähtenyt jo takaisin, mutta kaveri kyseli onko kiirettä, jos hän laittaa vasta lomien jälkeen postiin - mulle oli ok ja sovittiin, että postittaa vuoden vaihteen jälkeen. Polte kokeilemaan olis melkoinen, mutta kevään eteneminen on valitettavasti pysähtynyt.
Kokolailla kaikki vaihtoehdot tuli netistä selailtua ja myös Tamperetta mietin, mutta jostain perverssistä syystä päätin laittaa Irlantiin![]()
Oishan se sitten satasen halvempi kuin suomessa. Tampereelta sanovat, että heidän ohjelminti yksikkö on italiassa korjattavana. Kuulemma kuukauden päästa luvattu takasin. Keskeytyy ajelut jos sillon vasta pääsevät softaa lataileen jos ei paikan päälle lähde ajeleen.
Moi
Teetin Off the Roadilla. Postikuluja tulin jonkun verran kun heräsin vähän viiveellä keväällä ja halusin nopeasti ajoon.Kesti n. 1,5 vkoa, jos haluaa voi käyttää halvempaakin kuriiria mutta toisaalta jos se boksi katoaa niin tulee kallista.Seuranta toimi hyvin ( DHL ).
Pyörä muuttui kokolailla toiseksi l. ruutia on selkeästi enemmän. Huomattavasti parempi kuin orggis. Maksoi muistaakseni luokkaa 430 €. Suosittelen. Kilometrejä nyt re-mappauksen jälkeen n. 17 000.Varsinkin trc off- asennossa kannattaa vähän miettiä pitoa ennen kuin kaasua avaa.![]()
Minä käytin teneren Tampereella ecu päivityksessä joulukuun tienoilla. 5 viikkoa kesti, mutta siinä ajassa ehtivät hyvin tehdä myös määräaikaishuollon. Nyt pääsiäis pyhinä kävin lyhyen lenkin heittämässä ja kyllä siinä eron vanhaan huomaa, joskaan ei mitään yltiö mullistavaa. Varmaan parempi verrata jos muutos tulisi odottaessa.
Fzr 600,cbr900,cbr954,cbr1000,ktm990,
Xt 1200......vfr1200
Joo itse tuli kanssa pääsiäisenä pari lenkkiä käytyä pyöräyttämässä ja irkkusoftaa testaamassa. Päällimmäinen huomio oli, että nyt mulla on pyörässä kaksi ajo-ohjelmaa: T ja S. Ero toki oli alkuperäisenäkin, mutta nyt sen todella erottaa. Parasta antia oli tuo pikkuvaihteiden rajoittimien poisto - ainut ominaisuus, jota en tuossa pyörässä ole voinut sietää. Tällainen olis saanut olla jo tehtaalta...
Kävin itse myös Tampereella päivittämässä ECU:n tuohon edelliseen pyörään (,eli siis Tenereen). Asennus hoitui odottaessa ja eron vakioon huomasi kyllä välittömästi liikkeen pihalta pois ajaessa. Suurin ero suorituskykyyn tuli kuitenkin huomattua Norjan ja Alppien vuorenrinteillä, kun ei tosiaan rajoitukset enää tappaneet mutkasta ulos kiihdytystä. Tuli vaan päivitettyä aivan liian myöhään, taisin ajella vakiolla joku 35 tkm...
BMW R nineT
Tarinoita: Alppihullun päiväkirja
Videoita: http://www.youtube.com/user/Alppihullu/videos
AT-BA-BE-CH-CZ-DE-DK-EE-ES-FI-FR-GR-HR-HU-IT-LI-LT-LU-LV-MC-ME-NO-PL-RO-RS-SE-SK-SLO-TH
Nyt sitten on ecu päivitetty meikkäläisenkin tennarissa, samalla pyörä penkittettiin ja säädettiin hieman rikkaammalle. Turbotec jyväskylässä suoritti ko.toimenpiteen kilpailukykyiseen hintaan. Kaasuläppä aukesi 1,2,3,ja 4 vaihteella noin 50% ja 5:kin vasta 6500 rpm vasta 90%. Elikkä aika raju on muutos päivityksen jälkeen, suu meni virneeseen väkisin kun pääsi kokeileen.
Paljonko kustansi? Onnistuiko yhdellä käynnillä vai tarvittiin ECU:sta jotain tietoja pajalle etukäteen?
.
Laiton ecun kuvan missä numerosarja näkyy poksin päällä pari päivää ennen ku ajelin paikalle. 350€ oli pyynti päivitykselle ja penkitykselle. Reipas kaks tuntia kesti kaikkinensa koko operaatio. Jarmo Niskanen on kaverin nimi joka päivityksen tekee.
Kiitos infoista, Niskasen kanssa tänään asiasta sovittu ja vielä kun saadaan aikataulu osumaan niin menen poikkeamaan paikalla.
.
no niin näinhän sen puskaradion pitääkin toimia. Ajelin ensimmäisen pitemmän lenkin kaks päällä ja siinä tuon rajoituksen poiston vasta huomasikin. Atlantin valli fiilikset vain nousee, viikon kärvistely vielä.
bilteman yleiskäyttöinen kassi käy sitten vakio sivulaukkuihin loistavasti. hinta 3,99,- kpl.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...si-2000031703/
tämä siis jos ei halua maksaa 2x50e sisäkasseista, käy siis 660 tenereen myös. Samalla kertaa ostin geelipenkinpäällisen mikä sopii hyvin ainakin kyytiläisen penkkiin.. Kokemuksia sitten myöhemmin
1991: Suzuki R 50
1993-95: Helkama AX 50
2007: Honda CBF 600 S
2008: Honda CBR 600 F
2009: Suzuki 1250 Bandit S
2010: Suzuki Hayabusa
2011: Yamaha FJR1300
2014: Yamaha FJR1300
2017: Yamaha Super Tenere 1200
2023: bmw r 1250 gs
Laitetaampas tänne Tennari miehille tiedoksi että
hyllystä löytyis pakasta vedetyt (käyttämättömät) orkkis laukkujen sisäkassit.
Espoosta löytyy, 50€ ois aika sopu hinta.
![]()
White punks on dope!!
No Niin,
talvi lähestyy ja tuli viikonloppuna vaihdettua ensimmäistä kertaa tenereen Öljyt (moottori + perä)
Meniköhän tämä nyt oikein? Öljyntaso tarkistusikkunassa antaa niin vaihtelevia arvoja, jottein ole tosikaan.
Tyhjensin vanhat öljyt pois keskituella ( en vaihtanut tälläkertaa Ö-suodatinta) ja kun ei enää tippunut öljyä ulos => Lisäsin 3,1 L uutta öljyä, mutterit kiinni ja siinä epähuomiossa en huomannut tarkkailla öljyn tarkistusikkunaa. Nooo, ikkuna oli täynnä öljyä eli reippaasti yli maximin.
Laitettiin kuitenkin moottori käyntiin ja annettiin lämmetä kunnolla. Moottori sammuksiin odotin minuutin.. odotin kaksi. Tarkistusikkunaan ei ilmestynyt öljyä olenkaan. Lisäsin hitusen öljyä lisää ja öljytaso oli Min- ja Maxin puolivälissä. Kaikki siis kunnossa?
Pesin pyörän ja ajoin talliin.. Tunnin päästä kävin ohimennen katsomassa keskituella olevaa pyörää. Öljyn tarkistusikkuna oli taas "täynnä"..
Joo kuivasumppu on tämä pyörä (ensimmäiseni) ja ulkomaan tenere foorumissa oli 27 sivua saman aiheen ihmettelyä.
Kertokaapa tenereläiset mikä on minun tapaukseksessa tilanne. Öljyä on oikea määrä vai liikaa (vai liian vähän?)
Olisiko pitänyt jättää viimeinen lisäys tekemättä ja seuraavaksi poistaa tarkistuksen jälkeen lisätty öljy vai antaa olla näin?
Viimeksi muokannut: mkukka; 02.10.2017 klo 15:32.
1991: Suzuki R 50
1993-95: Helkama AX 50
2007: Honda CBF 600 S
2008: Honda CBR 600 F
2009: Suzuki 1250 Bandit S
2010: Suzuki Hayabusa
2011: Yamaha FJR1300
2014: Yamaha FJR1300
2017: Yamaha Super Tenere 1200
2023: bmw r 1250 gs
Super Tenere harkinnassa,onko jotain tyyppivikoja joita kannattaa huomioida ?
Kaikki paitsi moottoripyöräily on turhaa
Ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.. Ulkomaisissa foorumeissa on jonkin verran spekulaatiota gen1 teneren ( <2015)
Clutch basket kalinasta, mistä en kyllä ole päässyt perille mitä tuo oikein lopulta tarkoittaa loppukäyttäjälle. Ilmeisesti tuossa kytkinjouset? alkaa kalkattamaan häiritsevästi, en ole kuullut tästä Suomen puolella tai yhtään kytkinrikkoa en on kuullut tapahtuneen. Ovat vaihtaneen 2015 mallin osia sinne ja kuulemma kalina/värinä loppuu. Taitaa olla varotoimenpide. Googlesta löytyy lisää.
Tiesin tuosta ja ostin siitä huolimatta tämän vanhemman version. Öljynvaihto on itselle vähän mysteerihommaa ja ei tuosta tullu apuja tässäkään foorumissa. Ulkomaississa foorumeissa tuostakin kirjoitettu kymmeniä sivuja, nuo kuivakytkimet on näköjään omanlaisensa laitos.
omassa mielessä kuitenkin luotettavuudessa xt1200z > gs1200 > venäläinen perseen suristin
1991: Suzuki R 50
1993-95: Helkama AX 50
2007: Honda CBF 600 S
2008: Honda CBR 600 F
2009: Suzuki 1250 Bandit S
2010: Suzuki Hayabusa
2011: Yamaha FJR1300
2014: Yamaha FJR1300
2017: Yamaha Super Tenere 1200
2023: bmw r 1250 gs
Yhden pyörän elämää seuranneena ja omistajan juttuja kuunnelleena, eipä noissa taida mitään normaalia poikkeavaa olla. Satunnaisia vikoja mitä voi tulla mihin kulkineeseen tahansa jos niitäkään.
Kova polte on ollut pitkän aikaa vaihtaa nykyinen isoon Teneen mutta tyhjän lompakon läpsyttely poskille on rauhoittanut poltetta, ainakin toistaiseksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Märkäkytkinhän siinä on. Kuivasumppuvoitelu eli erillinen säiliö öljylle. Teen öljynvaihdon siten, että 3,1 litraa Delvac -voiteluainetta tyhjennettyyn öljytilaan (molemmista propuista valutettuna) ja käyn pikku ajolenkillä. Mopo keskituelle ja ainakin puolen tunnin odotusaika jotta akkuna alkaa näyttämään oikeata "lukemaa". Jos puolen tunnin odottelun jälkeen ei ala olla öljypinta tarkistusikkunan puolessa välissä niin pikku loraus ihmeainetta lisää.
Oma on 2010 ja aavistuksenomainen jakoketjun aamukalkatus katosi kun siirryin tuohon yllämainittuun voiteluihmeeseen.
Pinnat on kerran kiristetty momenttiavaimella ja se huolto kannattaa tehdä ehkäpä kerran vuodessa. Oli aika monta löysää pinnaa.
1991: Suzuki R 50
1993-95: Helkama AX 50
2007: Honda CBF 600 S
2008: Honda CBR 600 F
2009: Suzuki 1250 Bandit S
2010: Suzuki Hayabusa
2011: Yamaha FJR1300
2014: Yamaha FJR1300
2017: Yamaha Super Tenere 1200
2023: bmw r 1250 gs
Fjr vaihtui Tenere 1200 ZE -15:seen ja hyvältä veres polle tuntuu.. Kaasun herkkyys kyllä hieman vaatii tottumista, reippaan puoleinen aivastus kohtaus ja mopo meinaa lähteä.Meikäläisen reaktio kyky tosin oli parhaimmillaan Apollo lentojen alkupuolella. Koiranluut joutuu vaihtamaan, kun madallettu, mikähän lie pulttien momentti?
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.
Oma on vuodelta 2010 ja siinä näyttää olevan huoltomanuskan mukaan 59Nm molemmat, ylempi ja alempi M14 pultti.
The fundamental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell.(Urban Dictionary)
Onko sitä sun pyörää kuinka paljon madallettu? Pidän satulan yläkorkeudessa polvikulman takia mutta hieman joutuu varvastelemaan. Jos hävität ne madalletut koiranluut pois ja madallus on sopiva niin voisin niistä jotain maksaa.
The fundamental difference between being a biker and owning a motorbike is that the first has some stories to tell.(Urban Dictionary)
Olen tuota samaa miettinyt. Teneren jakkara on vakiona 50 mm ylempänä kuin FJR:ssä ja se on minun pituiselle liikaa. Kuinkahan paljon se on madallettu?
FJR -17
Dodii, nyt on luut vaihdettu. Madallettu musta luu on 125mm keskeltä reikää keskelle. Alkuperäiset, jotka vaihdoin tilalle ovat noin 15mm lyhyemmät. Lyhennetyn sivujalan mitta on noin 280mm. Ja mopohan oli -15 ZE. Jonkun sentin perä nousi ja tuntuisi sopivan minulle. Yv:tä.
Antaa vaan rampan kalakattaa.
Yamaha Tenere 1200 ZE -15.