Onkos tossa vessanpytyn korkki tarakkaharakalle, ettei tartte koko ajan pysähdellä? Melko kätevää....
Onpa muuten näppärän näköinen; ihan oikeasti. Onkohan liian hieno jos meinaan lähtee nuilla nappuloilla oikeasti kurahiekkaan päästelemään. No, näyttelymopohan taitaa olla..
T7
Tuo Kölnin kuvissa oleva Super Tenere on kuulemma joku isommalla tankilla ja Öhlins-alustalla oleva protoversio. Oli maininta uusimma Bikessäkin tuosta.(vma @ Loka. 16 2010,18:48) kirjoitti
Tullee siis ensikaudelle kaksi eri vaihtoehto tyyliin GS ja GSA. Alkaa kiinnostamaan entistä enemmän...
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Ja kuskillekin omansa, vaan turhan edessä. Ihan oikeasti muuten ihan liian painava oikeaan kurahiekkaan(W-P @ Loka. 16 2010,21:26) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Kävin uteliaisuuttani koeajamassa(seppo02 @ Loka. 20 2010,21:40) kirjoitti
. Se on totta, mitä sanovat: painopiste on todella alhaalla, on pyörän painoon nähden kuin mopolla ajais. Maanteillä. Ja mutkaisilla sorateillä. Mutta katoaako paino myös kunnon kurarännissä, sitä en pääsyt koettamaan.
Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä
Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006
Marunari
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
videosta näkee just kuin kömpelö pyörä on, samat tekee melkein pyörällä kuin pyörällä, tarkoitan peruspyörällä vaikka hornet900:lla *(jyke @ Loka. 26 2010,07:57) kirjoitti
itseasiassa hornet olisi varmaan ketterämpi, ja XJR:llä vois olla samaa luokkaa kuin tenere
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
No meillä varmaan eri käsitykset kömpelöstä(-RUMBLE- @ Loka. 26 2010,08:54) kirjoitti
![]()
No heh heh. Hornetin kuivapaino on yli 50kg vähemmän, kuin esim 1000 varaderossa, johon itse vertasin. Lisäks Hornetin istuinkorkeus on jo vakiona 5 cm alempana. Hornetin vetää 19l kakkua ja varreen menee 25 l melko korkella olevaan tankkiin. Hornettimen moottorikin taitaa olla melkolailla alempana. No joo, varmasti päästelee helpommin; en vaan ole varma sopiiko vartailukohteeksi.(xs2jammu @ Loka. 26 2010,16:31) kirjoitti
![]()
![]()
T7
Niin, vertailinkin ketteryyttä, noin samaan teholuokaan olevaan pyörään....mainosvideon johdosta jossa yritettin saada Tenerelle enskamaista kuvaa.(W-P @ Loka. 26 2010,17:48) kirjoitti
Ja kun monet tavalliset nakupyörät "päihittää" teneren, sekä kunnon matkapyörät, niin mikä pyörän tarkoitus voisi olla, ehkä matkapyörä aavikolle, siellä Tenere olisi oikeesti vahvoilla, aavikollaja sillähän sitä myös myydään... mut onhan se kuitenkinn siisti just sen takia
![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Mielikuvamarkkinointi..... TOIMII !.
Pakkohan se on todeta, että ainakin puolet kaikista ajossa
olevista mopoista ei ole parhaimmillaan siinä käytössä jossa
ne ovat 95 % ajetuista kilometreistä.
Kyykyt ja möhköenskat murkulakumeilla lienevät suurin ryhmä
näistä "turhuuksista" jotka itse asiassa ovat enemmän riesaksi
pääasiallisessa ajossa.
Mut sounot.... kunhan on kiwaa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Näin on nappulat.......oonpa tuon itsekin kantapään kautta todennut. Mutta nou hätä.. elämää ja ajokausia vielä ruuuuutkasti plakkarissa (..?)(BadToThe Bone @ Loka. 26 2010,21:12) kirjoitti
Kuitenkaan ei ole kieltäminen, etteivätkö nuo möhköenskat olisi oivia isojen miesten matkamopoja(vaikka ite spädä olenkin).
Niiin muuten; oliskohan kuitennii aika jo unohtaa tuo "enska" -sana sen varsinaisessa merkityksessä. Eihän nuita mopoja enskoiksi ole suunniteltukaan. Nehän ovat "allround" mopoja.![]()
![]()
T7
Eikös ennen vanhaan enduro tarkoittanutkin katupyörää joka oli tehty vähä crossin näköseksi.
Pyörä jolla menttiin metsään oli luontsa *
ja mantsa... tuli mieleen, mitä ero noilla oli? ei muista...
nykyään luontsa näköjään meinaa (googletettu) jotain luonnontiedettä, ja mantsa maantiedettä *
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Hieno on Jammu, eikä liene syytä epäillä toimivuutta.
Ko. tyyppisille "möhkäleille" on maailmaa laajemmin tarkastellessa paljon sopivaa latua.
Jos yhdellä mopolla pitää "pärjätä", jokainen käy oman Jaakobinpaininsa järjen & käytännöllisyyden ja unelmien & mielikuvien välillä. Sillä sitten mennään.
Hieman toisiin puitteisiin vietynä tuo logiikka toimii näin:
"Mitä enemmän valkkaat, sen vähemmän nait"![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Uskon, että BttB on melkosen pätevä analysoimaan tätä; vaikka nuori jannu onkin.....(-RUMBLE- @ Loka. 26 2010,21:45) kirjoitti
Voin kuitenkin heittää oman näkemykseni, jonka paikkansapitävyydestä en sitten ala väittelemään kas kun ei knovhov riitä.
CROSSIPYÖRÄ, tehty nimensä mukaisesti crossiratoja silmälläpitäen. Ominaisuudet siis kunnon hyppyihinkin. Luonnollisesti toimii enskanakin.
ENSKAPYÖRÄ, hieman raskaampirakenteinen. Tehty ajettavaksi pääsääntöisesti erilaisissa maasto-olosuhteissa: metsä, tundra, aavikko, suo, vuoristo etc. Kuitenkin sen verran katuominaisuuksia, jotta pikitielläkin voi hissukseen siirtyillä. Crossipyörän ja enskan ero hiuksenhieno; crossit kai korkeampiviritteisiä ja eri välityksillä.
MÖHKÖ"ENSKA", ALLROUND, ominaisuudet pitkille reissuille raskaan kuorman kanssa. Tuommosen kevyen crossipyörän verran voi ottaa kuskin lisäksi kuormaa. Ajetaan pääasiassa pikiteillä, mutta ei jää matka kesken, jos pääsee soratiet/ huonokuntoiset hiekkatiet yllättämään (tai ainakin voi olla mukavampi ajaa kuin touringkyykkä). Perusrenkaina yleisesti käytetään vähän gruuvimpia renkaita kuin katupyörissä. Ja sitten tuo BttBn mainitsema mielikuvamarkkinointi ja että toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.
Itsellä tuli tänä 1.kautena käytännössä pelkkää pikitietä ja yksi pidempi reissu kevyehköllä kuormalla, joten jos en lottovoittoa saa ja pitää yhdellä mopolla pärjätä, niin täytyy kyllä tuota mopon vaihtoa harkita..
Ps. luontsapyörästä en oo koskaan kuullut. Mantsasta kylläkin, mutta muistaakseni polkupyöräilyyn liittyen
Ennenvanhaan me puhuttiin muistaakseni vaan enska, crossi, katu ja HD... eipä silloin kyllä näitä luokkiakaan montaa ollut.
onhan tässä vähän topikkia sivuavaakin......
![]()
![]()
T7
Joskus -70 luvulla kun puhuttiin luontsasta niin kyseessä oli luotettavuusajo. Muistaakseni, mitä sitten ikinä tarkoittikaan.
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Niin kyllä mäkin olen ollut 70-luvulla matsan-/luotettavusajon aika-asemalla jossain Jämsän seudulla. Ja mikäköhän voisi olla kisan nimi kun tuolla seudulla taisi olla puolimatkan krouvi. Vaan en kyllä sitä lähtis Tennerellä ajelemaan. Mutta pirun kiva pyörä se on maanteitä ajellessa
BMW R1250GS
ex R1200GSA, XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
W-P, olet aivan oikeassa ton luokitusanalyysisi kanssa. Hyvä juttu.
Mutta, LUONTSAPYÖRÄ !!!!Heh heh heh.... Kaikkea sitä vanhoilla päivillä kuuleekin. Siis kaikella kunnioituksella landella elävät, mut ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla EI OLE KOSKAAN käytetty tollaista nimitystä mistään pyörästä!!
Joo, koulussa kyllä oli luontsantunnit, mitkä siis olivat luonnontiedon tunteja, mut että oikein " luontsapyörä" ja et joku ajo "luontsaa"!! Voi pyhä Sylvi, salli mun nauraa!!!
No joo. Kyllä tälläkin palstalla alkaa olla sellaisia "asiantuntijoita", et alta pois. Kunhan nyt ei aivan "suolipalstan" tasolle laskis.
Mut takas asiaan.
Tosta sun analyysistä W-P ei erottunut selvästi juuri se luokka, mihin toi Super Tenere kuuluu eli MATKAENDURO. Kirjoittelin jo tuolla aiemmin aiheesta, mutta lisätään tähän nyt vähän juttua:
Mulla on tapana lastata kesällä V-Strom 650 täydellisillä retkikamoilla ja Mammalla, ja ajella Norjassa, Euroopassa, Skotlannissa tai jossain muualla luonnonhelmassa 3-4 viikkoa. Reissuun mahtuu kaikenlaista alustaa poluista moottoriteihin. Nopeudet vaihtelee kinttupolulla matelusta 200km/t vauhteihin motarilla. Kuormaa on parhaimmillaan/pahimmillaan, kun on vaikka kaljalastikin kyydissä yhteensä 430-440kg ja olisi toivottavaa, että ajo-ominaisuudet säilyisivät vielä siedettävinä.
Voisitko RUMBLE tai voisiko joku muu kertoa minulle, millä muulla kuin matkaendurolla selviäisin tuosta hommasta kunnialla tai jos mahdollista vielä MIELLYTTÄVÄMMIN???
On kai se nyt aivan itsestään selvää, että tollanen matkaenska on kömpelömpi, kuin crossfillari tai ettei peräti tialfillari!!!Mutta tekeekö se siitä jotenkin halveksittavan tai "ei lainkaan hyväksytyn", "muoti",diivailu välineen tai, mitä helvetin vikaa/moitittavaa siinä oikein on, kun tiettyyn tarkoitukseen esim. minulle se on PARAS VAIHTOEHTO??
Ja jos vertaan V-Stromia tohon Jammuun, ni on kyllä myönnettävä, että tuntuu tanakammalta, helpommalta, jarrut paljon paremmat ja se kardaani!! Kantavuutta en ole vielä mistään havainnut. Onko joku?![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Omalla tavallaan paras vaihtoehto mopoiluun on sellainen, että
"lainaa" ( uhkailemalla, kiristämällä, lahjomalla.... ym.)
alleen aina sellaisen pelin joka on paras ko. tarpeeseen.
Toisaalta..... on se oma lehmäkin mukava....
No, ymmärrätte varmaan mitä ajan takaa.
Kun ihmisellä sitten on vain yksi oma mopo kerrallaan,
onkin mielenkiintoista verrata todellisen ajosuoritteen,
määrän - laadun - mopotyypin suhteutumista toisiinsa.
Onko "hyötysuhde" kohdallaan.... vai ajaako kaveri
sellaista ajoa 95%, että alla on "väärä peli" ja kympistä
9500km on kuin..... joo....
Tämä ei rehellisesti tarkastellen ole mikään harvinainen tilanne.
Olisiko silloin parempi pitää tallista sellaista "ainokaista" joka
on se oikea sille 9500km:lle....... ja lainata sille pienelle
pätkälle sitten siihen sopiva peli.......
Tunneiksi muutettuna tuo suhde "sattuu" vielä kilsoja enemmän...... selkään, niskaan, ranteisiin, jalkoihin......
Mutta tärkeintä kuitenkin on.... millä tahansa
.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Uusimmassa Moottori lehdessä 6 sivun koeajo Gessu/Tenere/Stelvio
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Kylläpä Espoossa ainakin käytettiin luontsapyörä ja mantsapyörä 70/80 luvun vaihteessa, ja vedettiin pitkää sladia kahva edellä... muttei stadilaiset siitä mitään ymmärtäneet, eivät olleet edes ikinä kuulleet sanaa sladi *(mara55 @ Loka. 29 2010,03:13) kirjoitti
ne vaan väänsi sitä stadinslangiassa *
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Eiköhän panna pystyyn hermeettinen vääntö siitä, peippailtiinko sitä aikanaan honkien, mäntyjen, vai petäjien(-RUMBLE- @ Loka. 29 2010,09:33) kirjoitti
välissä..... enskaa, mantsaa, vai luontsaa.
Onneks tällä palstalla ei keskustella "murmelin syvimmästä olemuksesta"..... ja montako nimeä moisella värkillä onkaan....
ja mikä niistä on se oikea.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Oikeastaan pyörät vois luokitella yksinkertaisesti kolmeen eri lohkoon. Niissä voi sitten olla alalajeja.(W-P @ Loka. 28 2010,17:22) kirjoitti
-Maantiepyörät
-Katupyörät
-Polkupyörät
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Ei kolmeen vaan kahteen.
- näyttelypyörät
- ajettavat pyörät
Noihin voi sitten laittaa niitä alaluokkia.
Solifer 4 speed
Suzuki TS 125
Honda 450 CB
Honda 500 four
Kawasaki 1300 Z
Suzuki V-Strom 1000
Triumph Rocket
KTM 450 EXC
Niinpä niin, päijänneajohan se sitten oli. "Luontsaa". Ja luontsapyöristä en sen enempää tiedä.(mara55 @ Loka. 29 2010,03:13) kirjoitti
Vaikka on se Tenerekin melko tyylikäs.
Kiire?? Muka, tässä valmiissa maailmassa.
Taitaa olla ihan oma esboolainen sanonta kun ei täällä maallakaan ole koskaan siitä kuultu(-RUMBLE- @ Loka. 29 2010,09:33) kirjoitti
Eikä ole edes väännetty stadia.
Mitäköhän te siellä maalla sitten oikein väännätte *(xs2jammu @ Loka. 29 2010,19:21) kirjoitti
Omituisia kilareita asiasta... voi etsiä vaikka jonkun ajan lehden, vaikka vauhdinmaailman 70-luvulta, kyllä varmaan löytyy sana luontsa
jos nyt muutaman vuoden on harrastellut mopoja niin ei kai sitä voi tietää, mut ei kai siitä tarvi nyt ongelmaa ottaa *
googlettamallakin löytyi...
Käsittämätöntä keskustelua.... käyttekö muillakin palstoilla väittämässä asioista josta ette ole kuulleet, että se pidä paikkaansa?
sen takia kun ette ole kuulleet asia ei voi olla niin
pitäshän jo moderaattorin ottaa kantaa tollaseen!
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Suattaapi olla niinnii.... vuan.... ja onnii niinnii, että(-RUMBLE- @ Loka. 29 2010,20:21) kirjoitti
viäräleoka ei hoksaa että "luontsa" on johdettu... sori...
johtettu..., luotettavuusajosta
.
Tuotajja tuotaja tuotajja.... hölökynnii kölökynnii.
Eto homma onnii tuo lanki..... kyyllä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Voi perkele, ku te ootte ihaniiii....
Enkä mä oo .....o...
Siis oikeesti.......![]()
![]()
![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)
Löytyi kyllä jep, luonnontiedon tunti (kouluaine) ja luontaistuotekauppa.(-RUMBLE- @ Loka. 29 2010,09:33) kirjoitti
Mutta mitä minä väittämään mitään. Muuten, minkä näköinen on luontsapyörä tai miten tällainen harrastelija erottaa "citymaasturin" (allround) luontsapyörästä? Jotain erikoistuntomerkkejä?
Luontsa = Six Days?
Jaa niin, Super Tenere -palstahan tämä. Minusta ko. pyörässä on hieno moottori tuuliherkässä rungossa. Yleisilme on liian muovinen ja muovifeikki -takalaukut lähinnä säälittävät. Onneksi poistuvat varustelusta.
Tämä uutukainen tuntuu lyhyen tutustumisen perusteella
onnistuneelta kompromissilta, ainakin tehtaan vinkkelistä
tarkastellen.
Kiteyttäen, hyvältä aihiolta tuunata eri "suuntiin".
Koko ko "laji", allround, tai miksi sitä nyt ikinä haluaakaan
sitten nimittää, on itse asiassa koko kaaosteorian äiti.
Jos tuota asiaa edes yrittää lähestyä rationaalisesti,
törmää joka kohdassa toisiaan korville lyöviin ominaisuuksiin -
tarpeisiin.
Siinä on sama problematiikka tuollaisen "täydellisen" pyörän
tekemisessä kuin kehittää naiselle täydellinen mies.
Rauhallinen mutta tulinen, kiihkeä mutta kärsivällinen, luotettava mutta hieman arvaamaton= luotettava muttei tylsä, jne jne jne jne.... täynnä vastakohtaisuuksia..
(jotka sitten ihan randomina pitäisi aina osua päivän
tai hetken fiiliksen mukaan kohdalleen)
Miten ihmeessä joku mopoinsinööri pystyy moiset vaatimukset
täyttämään, kun se ihmeidentekijä... josta siinä "isossa kirjassa" puhutaan, ei miestä suunnitellessaan onnistunut.....
käyttäjien mielestä.... kuin osittain,hetkittäin,paikoittain.
Todella OT... taas, mutta tämän lajin pyörien arvostelussa, myös lehtien koeajoissa ym. ollaan aika hankalan paikan
edessä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY