Ei ryhdy kirjoittamaan pitkän tekstin, täältä http://ww.album.ee/album/289420/50188581 näkee kuvia viime kesä matkasta Keski Aasiaan. Mongolia, Kazahstani ja Kirgiisian. Haluan tehdä uuden matkan, eli jos joku haluaa tulla matkan kumppaniksi, niin ilmoita tiit.rand@gmail.com
Tuossa nyt on jotain järkeä, ei seuraa huoltoauto perässä. Tuossa voi puhua oikeasta mp retkeilystä.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Hienoja kuvia täytyy sanoa! .. oli varmasti mahtava reissu.![]()
Ajuri ei sääennusteita kattele!
Tosiaan vaihtelevia maisemia, joissakin kuvissa oli jopa kivikasa....(Eddie @ Joulu. 14 2009,22:02) kirjoitti
![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Varmasti hieno reissu. Ehkä pientä jutun tynkää kuitenkin ollut paikallaan. Itse en ole extremeiässä joten tyydyn päällystettyihin teihin.![]()
Karut on maisemat. Tuollaiselta reissulta on varmasti mukava palata kotipuoleenkin.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Aika karua paikkaa, mutta omalla tavallaan hienoa!
Melko mielenkiintoinen valinta matkajuhdaksi tuo Diversion...Henk.koht. lähtisin hiukan erilaisella pyörällä.
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Toisaalta toi divari osoittaa taas sen että matkaa voi tehdä tommosessa maastossa muillakin vehkeillä kun ubergunther GS:llä tms vastaavilla panssarivaunuilla.
Asiallista toimintaa.
Se ei ole tuo tourinki, edes pitkänmatkantourinki, kiinni siitä, millä pyörällä ajaa, vaan onko attityydiä.
Kuten täälläkin on jo todettu, maapallo on todistettavasti käyty kiertämässä ainakin R1:llä, Goldwingillä ja Vespalla. Näiden väliin mahtuu kyllä aika monenlaista matkapyörää....
Eewanmkgregori-deeveedeet on kyllä tuoneet ´adventure-matkailun´ monien tietoisuuteen, mikä on tottakai hieno juttu. Mutta ei ne niissä nähdyt sponsoroidut pelit ole ainoita vaihtoehtoja.
Joku saakelin aussi päristeli pari kesää sitten Vladivostokista tänne AN650-skootterilla.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Hieno reissu!Tuollainen reissu olisi itselläkin unelmissa joskus. Vähän kyllä on karut maisemat matkan varrella. Telttapatjakin saa olla melkoisen paksu kun tuolla kivikossa yöpyy...
-Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
-If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
Diversionilla kyllä kone kestä, mutta iskunvaimentimet olivät melkein loppussa, seuraava reissu teen Transalpilla. Ihme että renkaissa ei mitään reikiää, vaikaa matka tuli 15490 km. Mongoliassa ehkä vanha peruspyöra on see paras, koska bensa oktaani vaihtele 80-sta 92-e.
Mites tuo lyijytön vs. lyijyllinen bensa? Kumpaa löytyy?
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Sitä en tiedä, ostin mitä tarjottiin. Varmaasti sama laatu kui Venäjällä ja Kazahstanissa.
Justiinsa tähän väliin voisikin heittää yhden melko simppelin vinkin:(Vasar @ Joulu. 16 2009,14:08) kirjoitti
mukana kanniskeltava "sukkamallinen" suodatin matkaan, ja tämän mäiskäisee tankin suulle aina ennen kuin sinne laitetaan mitään etäisesti polttoainetta muistuttavaa tavaraa. Filtteröi ainakin kaikki kottaraista suuremmat pois seasta. Erityisesti jos tulee tarve ostaa pullobensaa, ne astiat missä sitä myydään, voi olla ihan miten paskaisia tahansa.
Tämä jippo ei toki takaa, ettei tule mitään ongelmia bensan kanssa, eikä tee huonosta litkusta hyvää, mutta voi se silti parantaa mahdollisuuksia. Tuollaisen hankkimista ei vaan tule täällä Suomen steriileillä huoltsikoilla asioidessa välttämättä ajatelleeksi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
"jos joku haluaa tulla matkan kumppaniksi, niin ilmoita"
Suuntautuuko matka kenties Pamir Highwaylle (M41) ja/tai Karakoram Highwaylle ja Khunjerab Passolle. Olis kiva käydä tuolla niin voisi sitten talvella nauraa partaansa kun täällä joku selittää käyneensä Stelviolla.
Jögeva MC:n sivuilta löytyy kahden edesmenneen motomatkaajan kuvia kaukoidän reissuilta muutaman vuosikymmenen takaa.
Tässä esimerkkinä kuva Vadim Palmin reissulta heinäkuussa 1974 M41:ltä
Käyköhän kyykkykawa kuinkakin köyhällä kun kiipeää kyseiselle kukkulalle.
Enn ja Vadim
Jögeva MC
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Toi Karakoram Highway vois olla hieno kokemus, mutta eikös tuo Kiina torpedoi melko tehokkaasti liki kaikki yritykset? Kuulemma pitää olla kiinalainen ajokortti ja kiinalainen opas, jolle kustannetaan ylläpito.
Mongolian reissaajille pyörästä huolimatta kolme peukkua ylös!
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Kyllä reissaajat on ihan viime vuosinakin menneet Kirgisiasta tai Kazakstanista Kiinan ja Karakoram Highwayn kautta Pakistaniin. Ei tosin vissiin ihan helppoa (tai halpaa!) se Kiinaan pääsyn paperisota. Yhdelläkin porukalla oli rajan yli pääsemisessä kestänyt 5 päivää, vaikka oli opas ja kaikki... tapasin myös Malesiassa pari australialaista baikkeria, jotka oli tulleet Euroopasta sitä kautta Intiaan. Heilläkin aika hermeettinen säätäminen Kiinaan pääsyn kanssa. Mutta pääsivät.(nostalgia @ Joulu. 16 2009,20:36) kirjoitti
Pakistanin puolelta se KKH vissiin hienoin on, ja sinne pääsee ilman oppaita. Tosin jos katsovat turvallisuustilanteen kehnoksi, niin laittavat poliisisaattajat mukaan, että aivan varmasti jokainen heikkolahjaisempikin talebani tajuaa, että tässä menee länsituristi! Ja Pakistaniin ei pääse ilman carnetia, mutta senkin saa paljon huokeammalla kuin Kiinaan pääsyn.
Aiemmin jotkut oli päässeet livahtamaan Kiinaankin ihan ´epävirallisesti´, mutta kuulemma nykyisin länsiosassa maata rajavalvonta on ajan tasalla (valitettavasti).
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Niin, itse asiassa juuri tuo Kirgisiasta tai Kazakstanista Karakoram Highwaylle kulkeva reitti on ulkomaalaisten motoristien varmaankin eniten käyttämä Kiinassa.
Tämä johtuu parista seikasta: se on toinen vain kahdesta realistisesta "overland"-reitistä Euroopan ja Intian välillä (toinen kulkee Iranin ja Pakistanin kautta, ja Afganistaniin taas useimmat ei tänä päivänä erehdy tunkemaan nenuaan - vaikka ällistyttävästi myös sitä kautta on tänäkin vuonna ainakin 2 huimapäistä travelleria mennyt!) Ja plussapuoleksi KKH-reitille täytynee laskea sekin, että sen kulkeminen ei edellytä kuin muutaman päivän viettämistä Kiinassa, joten kulut ei pääse sentään kasautumaan aivan mahdottomiksi. Koko Kiinan läpi matkaaminen tulisi maksamaan vielä jotain aivan muuta.
Kelipuoleen kannattaa varmaan hieman kanssa tutustua, tuo reitti lienee talvikaudella 2-pyöräiselle vähintään haastava, ja taitaa myös olla aika monta kuukautta suljettukin. Semmoinen kuin Caravan Cafe ainakin joku vuosi sitten jeesasi travellereita pääsemään tuolle reitille.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tässä kuva http://ww.album.ee/node/20739084/50188710 TjanShani vuoriston 4000 metrin korkeudesta, ei tarvitse Carnegi eikä turhaa paperin tiputtelua. Kuva on tehty saman retken aikana. Kiina on mielenkiintoinen paikka mutta maailmassa on upeita kohteita, joita voidaan kulkea edullisemmin ja helpommin ja olla esmakävijä eikä muiden perässä kulkeja.....
Hieno reissu. Minä meinasin myydä oman Diversionin pois ja ostaa ns.allroadpyörän. Nyt ei tee enää mieli vaihtaa. Kiitos. *![]()
Suzuki DL650 V-Strom -18
öö.. mulla ainakin herätti kysymyksiä/ajatuksia kuvat esim. *fillaristit, kuvat hautuumaista, kuvat isoista elikoista jotka pärjäävät niukalla ravinnolla, ns. viitoitetut tiet, kuinka kätevä oikeasti tuo lantapaakku on safkan väännössä? .. yms.(Willi Tähti @ Joulu. 14 2009,22:12) kirjoitti
Sekä osaan kuvista oli ainakin omaan silmään saatu fiilistä!
Siksi *eikä *
Okei?
![]()
Ajuri ei sääennusteita kattele!
käykää joskus muuallakin ku aapeeseellä niin tiedätte. oon käyny tuolla kazaskastanissa rekalla ja jos sinne joku lähtee MP:llä niin on lakin noston arvonen paikka!alottaja sano jo alussa ettei kirjota pitkiä tekstejä,nauttikaa kuvista!(Eddie @ Joulu. 18 2009,22:01) kirjoitti
![]()
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Suomen kieli on todella vaikea kirjeessä, joten en aio tehdä pitkiä tekstejä. Pyöräilijät olivat Amerikasta, matkal Japanista *Amsterdami ..... hautausmaat olivat muslimi hautausmaat, heitäkin asu Mongoliassa. Eläimet selviytyvät myös Etelämantereella .....
Jos joku haluaa tietää miten Diversionilla sellaisissa paikoissa pärjää, niin paikalliset ajavat siellä vanhoja venäläisiä IZ moottoripyöriä ..... ja matkan tarkoitus en ollut maksimum budjetti vaan kiva reissu pienella.
Kesän 2010 matkan suunnittelu on kovassa vauhdissa ja tuolta voi seurata sen etenemistä
http://motolla-mongoliaan.blogspot.com/ ja aikanaan myös tietoja matkan päältä ja jälkeenpäin tarinoita reissusta.
<br />
Ensi viikolla alkaa tapahtua tosissaan - kenraaliharjoitukset - kannattaa käydä lukemassa tuo blogi.Lähtöpäiväksi on sovittu 1.7.2010.
Vähän vääntynyt 04 V-Strom 650 Silver 2004-2007(RIP @55k)
Melko suora 2005 V-Strom 1000 Bläk 70k and going on!
Nää huimat lähti jo.
MC Newbies
Siellähän on kohta enemmän suomalaisia Venäjän ja Mongolian aroilla kuin nelostiellä Helsinki-Rovaniemi välillä![]()
<br />
Häh, äijät lähtee uusilla bemareilla Vladivostokkiin. Luin netistä, että ne ei kestä noin pitkiä reissuja ja niitä ei voi itse korjata.(lario @ Touko. 31 2010,20:20) kirjoitti
Onnittelut kaikille, jotka lähtevät tälläisille reissuille.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Mää luin netistä että niillä GS:llä pääsee minne vaan eikä niitä tartte korjata.(nostalgia @ Touko. 31 2010,23:45) kirjoitti
Yksi hemmo on muistaakseni kiertämässä maailmaa pannupäällä tai joku lapio tai kirves tai lättäpää se oli. Ei kuitenkaan lättähattu. Siitä valu heti öljyt ulos ja sitä pystyy korjaamaan itekin. Senkin mä luin netistä.
Kiitokset onnitteluista. Alkaahan tuossa pikkuhiljaa matkakuume kasvamaan.
<br />
Pitäähän sitä lättäpäästä pannupäästä ylä vai mikä se pää nyt oli niin valuakin öljyä niin tietää et siel on sitä![]()
Ensi kesänä jos vetäsis M-18 eli Murmansk-Pietari tien.