Pitäs juniorille hankkia kevaria, mutta onko kellään kokemuksia lähipiirissä edellä mainituista, varsinkin tuosta Yammusta? Itse kallistuisin tuon Hondan kannalle, mutta Yamaha taas olis enempi mieleen kuulemma. Lähinnä huolestutti huhut tuon Yamahan (ranskan yammu) luotettavuudesta, on kuulemma ollut metallia vielä yli 10t ajetuissa öljyn seassa, nyt vielä huoltoväli lienee muuttunut 6tkm => 3tkm liekö edellisestä johtuen.
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Yamahan öljynvaihto väli on ollut koko ajan 3000 km, määräaikaishuoltovälin ollessa 6000 km. Eli siis aina 3000 välein vaihdetaan pelkät öljyt ja 6000 välein tehdään muukin huolto. Öljytilavuuden ollessa vain noin 1 litra ei mielestäni ollenkaan hullumpi ajatus. Sama tosin koskee minkä tahansa merkkistä kevaria joiden öljytilavuus on noinkin pieni.
Petri
Luotettavuuksista en tiedä mitään kyseisistä pyöristä. Ulkonäöllisesti silti voi sanoa että onhan toi Yamaha huomattavasti enemmän ison pyörän näköinen ja oloinen ku Honda. Tuo CBR125 näyttää lähinnä mopolta sen luihujen renkaiden ja kapean muodon takia.
636 -06
Kyllä tuo Yamaha on kaikilta ominaisuuksiltaan Hondaa parempi. Honda on jotenkin sellainen rimpulan tuntuinen, kun Yamaha muistuttaa jo enemmän oikeaa pyörää.
Superbike #7
Kyseessähän ei muutenkaan ole mikään rationaalinen laji, joten ei sitä pyöränvalintaakaan turhaan kannata yrittää järjellä perustella. Menee vaan hyvä harrastus pilalle jos tulee turhaan otettua väärä mopo syystä tai toisesta. Isukki kun on motoristi itsekin, niin asiaa ei varmaan tämän enempää tarvitse perustella. Eli ei muuta kun Yamahaa peliin vaan, jos se kerran miellyttää.![]()
Meillä ostettiin tyttärelle jammu, ja kahden kauden ajelun jälkeen ei häiriötä ole ilmennyt. Huoltoliikkeen toimesta on suodatin + öljyt on vaihdettu kuuden tonnin välein, ja näiden huoltojen puolivälissä olen itse vaihtanut pelkät öljyt. Liikkeessä tiheämpää öljynvaihtoväliä perusteltiin pienellä öljytilavuudella (1-1,5 L). Suorituskyvyltään voi todeta, että ollaan jonkin verran tehty reissua yhdessä, ja hyvin on tytär pysynyt maantienopeuksissa mukana. Halvalla tehty hyvä pyörä.