Pitkästä aikaa kiinnostavan moottoripyörän esittely loppuviikosta. Ruokakaupan kassajonossa silmäilin juttua Pommittaja lehdestä ja taisi Uskalikin olla samoilla linjoilla![]()
TRX850 -96
XT500 -80
hyvä idea ja varmasti kiva pyörä ja kohtuuhinta. Mutta tuo rungon muotoilija on yhä sama pösö joka on pilannut yamahoita jo pitkään. Siis ei näytä miltään. Mitäänsanomaton.
Silti ihan kiinnostava.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ihan kiva, että näitä kolmosia alkaa tulla monelta muultakin, mutta povaan kilpailun olevan aika kovaa jos samassa hintaluokassa painii Triumphin Street Triple. Muotoilu ei kyllä sytytä...
ps. Kolmosen äänimaailma on kyllä personaalinen - Yamahassakin, vaikka Trumppa sytyttääkin enemmän (Youtubesta löytyy testivideoita yms).
Triumph Street Triple
Kävin testaamassa ko. kampetta Kroatiassa ja tykästyin hinta-laatu-teho-painosuhteeseen.
Tämä kun ei toimi kovin monessa Yamahassa. Tehokäyrä on vakuuttava ja keveys saa 115 hp tuntumaan sopivalta. Hymy oli kypärän sisässä tauoton!
Kannattaa käydä koeajamassa..
Edes kylmiä tyyppejä odotellessa pientä vertailua omaan kasipuolikkaaseen.
TRX 850 vm 1996 82 hp@7500rpm, 87 nm@6000rpm
MT-09 115 hp@10500rpm, 87 nm@8500rpm.
TRX:n rungon tekijälle on kaadettu kolmisenkymmentä putkenpätkää pöydälle ja käsketty hitsailla niistä runko, MT-09 rungonpalat otetaan valukoneesta ulos ja ne on melkein valmiit.
TRX 202 kg, MT-09 188kg tankattuna. Niin se tekniikka kehittyy.
TRX850 -96
XT500 -80
Tehoero ei ole järin suuri 108hp vs 115hp, mutta vääntöä on kyllä selkeästi enemmän. Streetin paino kuivana taitaa olla hieman kevyempi (167kg). Maailmalla on vähän kritisoitu pientä tankkia ja kaasunkäytön epäherkkyyttä, mutta tiedä sitten olisiko vähän turhaa narinaa (Streetin tankka noin 4L isompi). Varsin mielenkiintoinen laitos kyllä - etenkin jos hintaeroa jää noinkin selkeästi.
Triumph Street Triple
Kävin liikkeessä tuota hypistelemässä ja kaasuttelemassa. Jos ovat saaneet ajettavuuden ja moottorin luonteen lähellekään Street Triplen tasoa, niin tulee kyllä myymään hyvin. Perusmalli n. tonnin perusstreettiä halvempi (abs +500€), tehoa ja vääntöä enemmän. Vääntökäyriä odotellessa. Ja ihan komia.
Toisaalta painoa taitaa olla hitusen enemmän, parempaa jousitusta ei saa tehtaalta rahallakaan, mittaristo oli tylsä ja vaikeaselkoinen, penkki kova tasainen lankku (ei välttämättä huono asia). Mutta kaikkein eniten kyllä häiritsi kaasu, jota sai tosissaan vääntää ennen kuin tapahtui mitään. Trumpan välittömästi vastaavaan kaasuun verrattuna antoi tosi pliisun kuvan koneesta, eikä pitänyt edes samaa hienoa vinkunaaAi niin ja starttinappi ei ollut nappi, vaan ärsyttävä liukukytkin!
Mutta onneksi kaikki tämä höpinä on turhaa ilman koeajoa.
Itsekään en vielä liikkelle päässyt, mutta mitä kaasunvasteesta voi sanoa, tuntui tosiaan vähän turhankin rauhalliselta alkuun. Kunnes tuli ohjeistusta moodinapista, joka löytyy starttikytkimen vierestä... kolme eri moodia kaasunvasteeseen. Olisikohan tuosta apua?
Koeajolle olen itsekin menossa vasta alkavalla viikolla... mutua...mutua...
Jännä miten löytyy vääntökäyrästä monttu just siitä kohtaa kierroslukualueesta, mikä sattuu olemaan noin puolet 90%:n huipputehon kierroksista. Jeejee eemerkit pöntöissä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ajoasento vaati vähän totuttelua: tanko kovin ylhäällä ja lähellä ja polvikulma aika loiva.
Plussaa kapeudesta!
Yllättävänkin jämäkkä jousitus ja ihan järkevä alustatuntuma - ehkä hitunen epävakautta ja turhaa liikehdintää (voittaa satanolla vanhan lössö-FZ8:n).
Hieno ja vahva kone. Vaatii ehdottomasti heikompaa äänenvaimennusta.
Näpsäkkä tuntuma ohjauksessa, jarruissa ja muissa hallintalaitteissa. Kaasu nyt on ride by wire, mutta tuntuma on selkeästi parempi kuin esim. Brutale 800:ssa. Terävimmällä moodilla nykii aika helposti, mutta jo STD-moodi on ihajjeees.
Kerrankin riittävän ketterä pyörä käsitellä.
Eturengas kytkeytyy tosi herkästi ilmaan kuulemma (itsehän en tietenkään keulinut).
StreetTriple R:n koeajosta on jokunen kuukausi, mutta muistikuvien mukaan se taisi olla vakaampi ja jykevämpi, mutta silti ihan yhtä ketterä, ellei jopa ketterämpikin kuin mt9. Joka tapauksessa Trumpan alustalle 5/5, kun Yamaha ei vakuuttanut ihan samalla tavalla - ei kuitenkaan huono sekään. Menekää ja kokeilkaa.
Ja kakka roiskusi.
http://www.miikavenalainen.net
Moro
Löytyykö muita MT-09 ostaneita ?
Pyörä vaihtui ABS malliin ja samana päivänä luin että joissain ABS malleissa takaisinkutsu...
jhe3
Kuumottaisi kyllä saatanasti, tuo on ihan hysteerinen laite. Onneksi ei oo rahaa, niin joutuu menee näillä mitä nyt on.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Eikös se takaisinkutsu ole positiivinen juttu. Ilmainen korjaus ja parannus.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ja ketään ei edes kiinnosta mt seiska?Kyllä silläkin ehtisi näillä suomen rajoituksilla. Kerrankin jännä pyörä rivikakkosella.
Yamaha FZR600 -93 3HE
Exät:Honda VFR750F RC36, Honda NX650, Yamaha TDM850, Skyteam st50 72cc, Suzuki RF900R, Kawasaki GPZ550, Sachs X-road, Honda CBR125R, Honda CB350S, Honda CB450S,Yamaha Fzr600 "fighter", Helkama Ax
Harvaa er6:kaan kiinnostaa vaikka rajoituksen mukaan silläkin pääsee ja on twini.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Todetaan nyt ihan alkuun, että tuolla muualla kieli vähän poskessakin käyty
"voimamoottori" pohdinta ei liity tähän mitenkään.
Mopoilussa mielikuvilla ja fiiliksellä on joka suhteessa aivan ratkaiseva merkitys,
erityisesti kun touhutaan puhtaalla harrastuspohjalla ja ilman tiukkoja tavoitteita.
Tuo "hirviömoottori - japsisirkkeli" on siitä vain yksi esimerkki. Mielikuva - realiteetti.
"Rivikakkonen"...... ?
Vanha "Jytä-Jammu", Norton, Trumppa...jne.
"Riittävästi" kuutioita ja riittävän isot venat.
Suorituskyvyn taso ja moottorin luonne on noilla
eväillä "taattu" määrätyissä puitteissa.
Mennäänpä sitten puristamaan rivikakkosesta tuossa "7-luokassa"
riittävästi urheilullista suorituskykyä että ollaan suurinpiirtein samoissa
geimeissä rivinelosten kanssa..... normi katuajeluissa.
Hmm.... "Rotax". Toimii.... kaikin tavoin.... mutta mutta
Kelkka - mönkijä - puutarhatraktori...... Justiinsa juu.
Saiko joku ?
Kun tuo "Seiska" on habitukseltaan ja genreltään kuitenkin "Ysin" pikkuveli, ei sen
pahemmin reisille menevää ratkaisua koneen tyypin valinnassa ole voitu tehdä.
Ei vaikka järkisyyt valinnalle olisivat niinkin musertavat kuin ovat.
Jos ei uutta pikkukolmosta ole seiskaan istuttaa.... "mönkijän" koneen istuttaminen
on sarjaa "itsari".
Oma villi veikkaus ja panosten asettelu olisi ehkä lähtenyt seuraavalta pohjalta.....
Mitäs tuo ysi "antaa ymmärtää" ja millä eväin?
Koneessa "tunnelmaa ja luokassa tarpeeksi tehoa/suorituskykyä".
Katupeli - fighteri - supermoto..... sikinsokin.
V2 omalla tavallaan "nousevana trendinä" eurooppalaisissa.
Jos ei sitä "pikkukolmosta", niin olisko jammulla ollut ajatuksen pohjaksi jossain
tallien nurkissa päivitettävää, tuohon luokkaan osuvaa V2:sta ?
"Riittävästi" siihen suorituskykyä ja siinä alkaakin hahmottumaan "kiinalainen" kadulle
pulleaksi pumpattu.... esim. SXV 450 tyylinen laitos.
.....Tai kutistettu kiinanversio 990 motomallista.
Kun Suikka nyt päivitteli tuonne seikkailumöhkö- genreen ison Strommin.......
Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan, putkahtaisiko maailmaan hieman uusiin
puitteisiin päivitetty ja pimpattu pikkustrommi uudelleen brändättynä ja säädettynä.
Eli jotain nykyiseen trendiin päivitettyä vanhoista "pikkuvessoista" ja Strommeista.
Taitaa tuon Jammun seiskan kanssa tilanne ollut hieman samoin kuin aikanaan erään
opinahjon ravintolatoimintaan liittyvän anniskeluluvan jatkumisen punninnassa.
Siinä sällit kuitenkin asiaa selvittämään mennessään ymmärsivät "asian ytimen"
ja liittyivät voittajien joukkoon
"Nyt ei ole kyse asiasta..... vaan miltä se näyttää"
Jammulla ehkä kadottiin liikaa sinne asiapuolelle ?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Itseasiassa MT-07 moottorissa on V2 sielu vaikka on rivikakkonen. Kampiakseli ei ole symmetrinen vaan 270 asteinen ja tällä on simuloitu V2 moottorin henkeä, sama kuvio on tehty 1200 Teneren koneessa. Saundi on kuin V2:ssa mutta kone saatu rivikakkosena puristettua pienempään tilaan.
Kovasti odotellaan aikooko Yamaha tehdä MT-07 Teneren jossain vaiheessa
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Nohh...... Ei aleta vääntämään, mutta ei tuo rivikakkonen tuolla sytkäväliasialla ihan
"autenttiseksi" tahdo muuttua.
Nämä uudet rivikakkoset ovat toki erittäin kompakteja ja suorituskykyisiä koneita.
Kysymys onkin monessa kohtaa ja tavalla siitä, että määrätyissä ratkaisuissa on
"kokonaisuus" ja sen toteutustapa se kantava voima.
Näin se on aina ollut ja tulee olemaankin.... eikä asiaan liity välttämättä mitään
"meil ennen kotona karjalassa".... tai muita faaraotason muisteluita.
Se on vähän sama homma nyt tuolla F1:ssä......
Sellaisen "oikea" kone on vapaasti hengittävä ja korkealta kovaa laulava V8.
Toinen "hyväksyttävä" versio on V12 tai sitten V10.... hieman pitkin hampain tosin.
Se moderni rivikakkonen kun jää mopossa aika pahasti luokitukseen "ruohonleikkuri".......
ja siinä on ihan helvetillinen "haluttavuusongelma"....... haluttiin tai ei.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Taisi olla 2001 kun kävin koeajamassa jammuja. Samalla kertaa ajoin FJR:n ja TDM 900-mallit, jälkimmäisessä on toi 270 asteinen kampura (ja 6-lovinen loota, erotuksena TRX850-malliin).
Niin vain kävi että TDM tuli talliin, ennenkaikkea mukavasointisen ja -käytöksisen moottorin ansiosta. Aion kyllä itse käydä kokeilemassa noi MT-mallit tilaisuuden tullen, toi MT-07 voisi olla abs-versiona ja 35 kW papereilla oiva peli nuorisolle.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Kylätason kurapyöräilijä.
Kyllä niitä veekakkosia tosiaan löytyy ruohonleikkureistakin. Briggs & Stratton:
http://www.northerntool.com/shop/too..._278476_278476
Tässä mielenkiintoinen linkki twin-aiheeseen:
http://www.motorcyclistonline.com/ho...tbike_testing/
Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 04.03.2014 klo 14:14.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tää menee nyt tähän.... Hauki on kala, hauki on kala, hauki on kala..... on se kala.... hauki.....
Niin se tosiaan on.... mutta kalana "yks helvetin limatuubi".
Haluttava.... joo, mutta vähintään "yli kymppinä".
Samaa "tautia" tuon 270 R2:n kanssa.... jolloin yli kymppi tarkoittaa kilpailukäyttöä.
Muutoinhan tuo on vähän kuin hiihtelis pitkässä poplarissa ja helvetin isoissa kumisaappaissa
lammashaassa..... ja kuvittelis olevansa Hughin kartanossa bilettämässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oma perstuntuma on kyllä se että moottorin "sielukkuus" ei ole se pääprioriteetti MT-07/ER6 luokan pyörän hankkijalle...eiköhän ns.entry-level pyörän hankkija arvosta enemmän maltillista hankintahintaa, tiettyä laadun taetta, maltillisia käyttö- ja vakuutuskustannuksia, asiallista ulkonäköä jne. ja kyllä nämä pyörät niinsanotusti rastittavat kyseiset laatikot, ja tämä uusi Yamaha äkkiseltään speksejä ja ulkonäköä ihmetellessä aivan erityisen hyvin.
Kone mikä siellä jalkojen välissä pärisee saanee suurimman osan mielestä (tästä kohdeyleisöstä puhuttaessa) olla konstruktioltaan ihan mikä lystää, niin kauan kun se pelaa, sen kilisevän kuivakytkin-Ducatin tai vastaavan "sielukkaalla" koneella varustetun mopon voi varmaan hankkia sitten seuraavana
Just my thoughts...
MUOKS: niin ja nyt ollaan aika kaukana topicista muutoinkin...
Älä sitten väännä, sillä siitä pääsee eroon. Faktat on faktoja ja mielipiteet kuin persreikiä, jokaisella omansa
Ettei nyt mene ihan ohoviksi niin onhan siellä tulossa MT-09 Tenere jollain aikataululla. Joka kyllä on hieman hölmö ratkaisu, liian lähellä 1200 Teneä ja liian kaukana kevyemmästä seikkailupyörästä.
http://www.asphaltandrubber.com/bike...oberdan-bezzi/
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.