mietteissä otsikon mukainen retki kesä/heinäkuussa, ei vielä hajua, mitä kautta Turkkiin, mutta eiköhän se selviä.
Eli Syyria, (mahdollisesti Libanon), Jordania, Israel, sitten ehkä Kypros ja takaisinpäin (paattien selvittäminen vielä ihan kesken, uskoakseni ainakin jotain kautta onnistuu)...
Oleellinen kyssäri tässä vaiheessa on se, pääseekö Syyriaan, Libanoniin, Jordaniaan ja Israeliin omalla pyörällä ilman jotain erikoisvaatimuksia, kuten esim. carnet:ia? Eli pyörälle myönnetään rajalla jonkinlainen tilapäinen tuontilupa (ilman merkittäviä rahallisia takauksia).
Egypti ainakin vaatii pakollisena carnetin, vieläpä normaalia paljon isommalla takauksella, eikä siksi kuulu tässä vaiheessa pläniin. Reissuun aikaa noin 1 kuukausi, joten ei siinä kaikkea ehdikään.
Olen myös ymmärtänyt asian niin, että Israelista päin ei ainakaan Syyriaan, Libanoniin eikä mahdollisesti Jordaniankaan pääse (mutta Israelin suuntaan mentäessä rajanylitys onnistuu), joten reissu olisi tehtävä nimenomaan niin päin, että Israelista poistutaan laivalla?
Voisin olettaa, että kesäkaudella varmaan ihan kohtalaisen hyvin tarkenee noissa maissa? Onkohan jotain muuta oleellista paperisotapuolella, mitä pitäisi huomioida, jos tuonne suunnalle aikoo? Viisumit noihin, tai osaan noista varmaan ainakin tulen tarvitsemaan.
Ja jos Kyprokselle meneminen kusaisee, niin Israelista taitaa mennä autolautta ainakin Ateenaan - olisiko tästä kellään kokemuksia (kesto, hinta, jne?) Entä mahtaisikohan Välimeren itäpäästä mennä mitään, vaikka jotain ro-ro aluksia tms. Italian suuntaan?
Turkin rannikkoakin on tehnyt mieli käydä ajelemassa jo pidempään, jospas se nyt sitten tämän turneen puitteissa tulisi vihdoin tehtyä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
muuten en asiasta yhtään mitään tiedä mutta käväisin tuolla jordaniassa muutama vuosi sitten ja meille sanottiin näin että Israelin puolelle pääsette hyvinkin käymään mutta sieltä takaisin pääseminen onkin hankalampaa ja jos passiin tuli merkintä käynnistä niin Egyptiin ei välttämättä enään mitään asiaa, koska oltiin vielä sinne menossa. en tiedä onko ongelma Jordanian ja Israelin välillä ninkään suuri mutta käsitin että Israel ei olisi siellä suunnalla kovinkaan hyvässä huudossa.
jaa, mää vai täh??!!!
yömaha fzr 1000 exup -89
kawasaki er6n -06
kawasaki z1000 -07 blue
kawasaki zx12r -04 yellow-green metallic
Jep, jos on yhtään hajulla historiasta, niin tietää että Israelin ja monen naapurinsa suhteet on nätisti ilmaisten ´hieman viileähköt´. Ulukomaanvoorumeilta lueskelemani kuitenkin antaisi ymmärtää, että jättämällä Israelin viimeiseksi sen kulman maista, minne menee, homman *pitäisi* olla suhtkoht mahdollista (paino sanalla pitäisi!)...
Passinikin vanhenee sopivasti parin vuoden sisällä, niin ei ehkä se Israelin leimakaan siellä kummittelisi loputtomiin. Muistan tosin kuulleeni sellaisen väittämän, että sen voisi saada jollekin passista erilliselle paperillekin, pitää selvitellä tuota vielä tarkemmin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Joo suunnittele reissu juuri niin päin, että jos pakko käydä *Israelissa niin viimeisenä. Leima passissa pilaa koko dokumentin, jos pyytää eivät leimaa, jos ovat hyvällä päällä. Joskus ongelmaan annettiin kaksi passia, kun hyvin perusteli. Ainoa ylityspaikka oli ainakin muinoin Allenby Bridge Jordanian rajalla, saattoivat kokeilla toista Eilatissa? Koko maa on sillä suunnalla kirosana ja sitä kutsutaan naapurimaissa Palestiinaksi.
Siellä kulkee reittilauttoja yllättävän paljon, kunhan vain jostain löytää aikataulut. Tiet hyviä, mutta kuumalla piki tulee pintaan ja hieman vettä niin jäänliukasta. Ihmiset uskomattoman ystävällisiä.![]()
Itse tiedustelin asiaa myöskin kun suunnittelimme vielä kesän reissuksi vastaavanlaista reissua. Tässä suurlähetystöstä saatu vastaus:
kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
^ juu, ainakin vielä pari vuotta sitten Turkki oli Green Card-maa, joten sinne ei erillistä vakuutusta tarvittu, oma suomalainen mp-vakuutus oli voimassa. Syyria lienisi tällä matkalla ensimmäinen minne tarvitaan. Sekin on sitten ihan eri juttu, mitä ne rajavakuutukset oikeasti korvaavat (siis syyttömälle osapuolelle liikennevakuutuksena - omia hoitokulujahan ne eivät korvaa, ja kaskoa noihin maihin tuskin edes saa).
Tuon carnetin hommaamista ajattelin yrittää vältellä, koska se on vähän kipu takapuolessa. Lähinnä kyse tulee olemaan siitä, VAATIIKO joku noista maista sen pakollisena. Tiedän, että sitä voi käyttää monissa muissakin maissa maahantuloa helpottamassa, mutta on erikseen maat, mihin ei ilman sitä pääse ollenkaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Israelista pääsee kätevästi Kyprokselle ja sieltä vaikka Rodoksen kautta Pireukseen. *kliks*
Ja tosiaan, Israeliin kyllä pääsee, mutta maitse on jatkaminen hieman hankalaa. Mutta tuolla lautalla kun lähtee illalla Haifasta ja nukkuu *yön hyvin, niin jaksaa aamusta kierrellä hetken Limassolia ja iltapäivästä jatka matkaa Rodokselle. Ja siellä sama homma. Aamusta maihin ja iltapäivästä jatkaa kohti Pireusta.
Käytännössä torstai iltana kun lähtee Haifasta, niin sunnuntaiaamuna on jo Kreikan mantereella. Poseidon Lines
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
jos oikein linkkiä tavailin niin aikataulut olivat vuodelle 2002 eli voi olla, että ovat muuttuneet. -Ainakin kannattaa tarkistaa ensin.(Pedaali @ Maalis. 14 2010,16:37) kirjoitti
Tämä linkki kertoo, että mitään säännöllistä matkustajalauttaliikennettä Haifasta ole. Katsoa voi kohdasta 'Ferry à Israel'.
Joskus 20 ja jotain vuotta sitten Israelissa käydessäni tulin ja lähdin maasta Allenby/Hussein -sillan kautta ja silloin Israelin puolella riitti, että pyysi, ettei passia saa leimata. Voi olla, että tavat ovat muuttuneet ja joustavuutta ei enää ole. -Ja tietysti Syyriassa voivat ihmetellä, miksi on Jordanian poistumis-ja saapumisleimapari eikä minkään maan saapumis- ja lähtöleimoja siinä välillä.
Ensituntumalta sanoisin, että Israelin lisääminen reissuun nostaa kyllä teknistä vaikeusastetta mutta taiteellinen vaikutelma ei siitä välttämättä kauheasti parane.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Jordnialla, Egyptillä, Turkilla ja Israelilla on diplomaattisuhteet toistensa kanssa, joten noissa maissa voi mennä "helpohkosti" (en tiedä carneteista tms.) mutta ainakaan Israelin leimat, viisumi tms. ei ole este, ja jos Egyptissä haluaa piipahtaa vain Siinailla, niin siihen ei viisumia tarvita. Syyriaan, Libyaan, Tunisiaan, Algeriaan, Marokkoon, Libanoniin ja oikeastaan muihinkaan islamilaisiin maihin ei ole asiaa jos on leimaa tms. passissa. Länsirannalla on ainakin teoriassa mahdollista kävästä, tosin en tiedä miten prätkän kanssa, mutta esim. paikallisilla kulkuneuvoilla.
--------------------------------
Travel with Snella
Kato perkule. En tuota päivämäärää huomannutkaan.(erkkit @ Maalis. 14 2010,17:31) kirjoitti
Olen reissannut tuolla hiukan kauemmin aikaa sitten.
Juu, ei näyttäisi olevan mitään säännöllistä liikennettä nykyään.
Eedittiä:
Jotain liikennettä on kaiketi olemassa. *kliks*
Ja olettavat, että liikenne jatkuu kesällä 2010.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Joo, ja Poseidon Linesin pääsivulla:(Pedaali @ Maalis. 14 2010,16:37) kirjoitti
"Services have been suspended until further notice"
..... haastetaso kasvaa!!
Kaveri oli YK-joukoissa Libanonissa, ja toi verovapaan pyöränsä tuota reittiä Kreikkaan, mutta siitäkin on 10 vuotta.
Kyllä Israelin tahtoisin tuohon pläniin sisällyttää, koska (kuten noissa ympäröivissä arabimaissa), en ole siellä itse ikuna käynyt. Olkoot ne arabit siinä ympärillä ko. maasta mitä mieltä lystäävät, tahdon kuitenkin nähdä omin silmin.
Täytyypä koittaa bongata joku paattilinja sieltä johonkin sivistysvaltioon, muuten menee pyörän rahtaamiseksi ulos maasta, ja se on melkolailla työlästä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Israelissa kyllä kiinnostaisi käydä ajelemassa, mutta kesä-heinäkuussa siellä siellä on vähän liian kuuma meidän makuun. Tyttö asuu siellä ja on houkutellut tulemaan laivalla Kreikasta pyörän kanssa. Meillä on suunnitteilla kesällä käynti Kroatiassa, siis kuten tyäri sanoi, kun oletta jo siellä asti, on sama pyörähtää Israelissakin.
Tyttären mukaan sinne olisi Kreikasta hyvät laivayhteydet. En ole itse tutkinut miten niitä laivoja Kreikasta sinne menee, lähinnä sen kuumuuden vuoksi epäilyttää ajo sinne. *Paikalliset näkyvät kyllä vetävän shortseissa ja t-paidoissa, joten heillä ei liene pelota eikä ole kuuma. Israeliin ja sille suunnalle kyllä kannattaisi mennä huhtikuussa tai syyskuussa silloin siellä olisi siedettävät helteet, mutta täällä pohjoisessa taas olisi silloin vaimon tuntemusten mukaan liian kylmää mopoiluun.
Israelissahan tiestö on loistokuntoista, varsinkin sisämaassa sopivan mutkaista, eikä vuorilla ole niin kuumakaan. Ja nähtäväähän siellä riittää.
Meillä on jo niin monta Israelin leimaa passeissa, että Israelin naapurit saattavat katsoa nokkavartta pitkin, tai pitäisi vaihtaa passit. Helmikuussa käytiin sillä viimeiksi
Yleensä näin varmaan onkin, mutta liekö se tämä lama vai mikä, juuri tällä hetkellä ei oikein vaikuta lupaavalta. Ferrylines.com-sivuston mukaan Haifasta ei lähde autolauttoja minnekään, ja Poseidonin omilla sivuilla oli että liikenne on jäissä (noin kuvaannollisesti!)(jowin @ Maalis. 16 2010,14:35) kirjoitti
Toisaalta Gospel Riders-kerhokin kyllä suunnittelee retkeä sinnepäin Ateenan kautta tänä vuonna, mahtavatkohan olla minua paremmin perillä noista paateista. Täytyypä varmaan kysellä sieltä.
Ulukomaanvoorumeilla kertoivat, että Beirutista pääsisi Kyprokselle jonkinnäköisellä rahtipaatilla mihin ottavat myös matkustajia... tosin en tällä hetkellä tiedä taas toisaalta sitä, onko Israelista Beirutiin pääsemisessä problemos.
edit. toisaalta se poispääsy sieltä tulee joka tapauksessa olemaan monimutkaista, useita paattimatkoja ja pakkosiirtymiä Euroopan poikki. Taidankin selvitellä pyörän rahtauksen laivalla sieltä Suomeen, ja lentää kotia, niin tulee loppupelissä varmaan halvemmaksikin ja jää enemmän aikaa pelialueelle (vaikka ns. tosimotoristit toki ihan aiheesta sitten pilkkaakin meitä "cargo-motoristeja"...!!)
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onko sinun Lähi-Idän reissusi suunnittelu edennyt?
Minä olin yhteydessä Gospelin ryhmään, ja se mahdollisuus on mietinnässä.
Onko sinun Lähi-Idän reissusi suunnittelu edennyt?
Minä olin yhteydessä Gospelin ryhmään, ja se mahdollisuus on mietinnässä.
Plänini joutui hieman vastatuuleen ´hallituksessa´... taikka siis jonnekin sinne itäisen Välimeren alueelle ollaan menossa, mutta tuo Israelin ja ympäröivien maiden osuus ei nyt emännän mielestä kuulosta oikein "lomalta", kun kuvioon astuu rahtaamisia ja monen sortin rajahässäköintiä, ym. Saattaapa olla vielä ihan oikeassakin tuossa.... varsinkin mp:n rahtaaminen jostain maasta x on yleensä kaikkea muuta kuin hermolepoa.
Ei nyt ole täysin kuopattukaan tämä optio, mutta sujuvista yhteyksistä riippuu aika paljon. Rahtaamaan ei varmaan tämän retken puitteissa nyt jakseta ryhtyä rupeamaan.
Mitäs ne siellä Gospelissa muuten sanoivat, kuinka oikein aikovat päästä Kreikasta Israeliin (vai aikovatko vielä)? Netin tietojen mukaan ainakin säännöllinen paattilinja on tällä hetkellä sulki. Varmaan Pireuksen ja Haifan välillä kulkee silti monenlaista paattia, ja johonkin sellaiseen voisi hyvin kuvitella saavansa muutaman pyörän mukaan.
Toinen optio saattaisi olla Kyproksen kautta, ja uskoisin että sen ja Ateenan välillä kulkee yhteyksiä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tota... *mikä prkleen pakko se on mennä rättipäämaihin? *Verta voi kaivaa nenästään lähempänäkin - nakkikiskalla la-su välisenä yönä. Nuo maat tukevat/tekevät terrorismia ja muhelot ovat kehitelleet moisen uskonnonkin, jossa vain he ovat ok-porukkaa ja muut ovat helvettiin joutuvaa roskasakkia. *
Tuolla ei joudu kuin vaikeuksiin. Mitä se semmoinen lomailu on?
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ennakkoluulot sentään elää ja voi hyvin.
Muslimimaissa tavallinen kansa on vähintään yhtä ystävällistä kuin esimerkiksi vaikkapa keskiverto EU-maassa. Ja näissä maissa tavallisella kansalla tyypillisesti ei ole yhtään mitään tekemistä maansa hallitusten, politiikan tai uskonnollisen johdon kanssa. Kaikista vähiten heillä on tekemistä joidenkin äärihihhuleiden kanssa, jotka tekevät uskonnon varjolla aivan mitä lystäävät. Jos rinnastat tavallisen kansan heihin, olet lähtökohtaisesti täysin metässä.
Minkäs verran muuten keskivertosuomalaisella oikein mahtaa olla tekemistä Suomen pahamaineisimpien rikollisryhmittymien kanssa?
Kannattaa käydä joskus vähän omakohtaisesti tutustumassa tällaisiin maihin, saattaa nimittäin silmät aueta. On monesti varsin raju kontrasti siinä, mitä niistä saa yleensä lukea mediasta (=huonot uutiset) versus se, minkälaisen toisenlaisen todellisuuden siellä voi kohdata. En väitä, että olisivat täysin ongelmattomia maita, niin ei suinkaan ole asian laita, mutta matkailijan vinkkelistä ovat monesti ihan toisenlaisia paikkoja, kuin mitä lehdistä lukemalla voisi luulla.
Jos jää nyt menemättä pidemmälle Lähi-Itään, niin se on tuon mp:n kuljetuspuolen vaivalloisuuden (+ rajojen vaivalloisuuden) vuoksi, ei siksi, että arveluttaisi tuonne kulmalle lähteä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Hei,
reittivalintasi Lähi-idän suuntaan kuulostaa erittäin hyvältä. Vaikka et ihan tuonne asti pääsisi, jo Turkissa on aivan mielettömän hienot ajomaastot (kunhan pysyy lounaisrannikon turistihelvettien ulkopuolella), varsinkin koillisen Kaskar-vuoristo on erittäin vehreää ja kaunista seutua.
Mitä mielikuviin ja ennakkoluuloihin tulee, poistuessasi Euroopasta Turkin rajojen sisäpuolelle, kaikki muuttuu helpommaksi, puhtaammaksi ja ystävällisemmäksi. Kontrasti esimerkiksi Bulgarian/Romanian ja Turkin välillä on surullisen suuri.
Suomalaiselle Turkin kielen muutamat perussanat (tervehdykset, ruoat, numerot) ovat helpot oppia ja niillä pääsee yllättävän pitkälle. Bensa on melkein Suomen hinnoissa, se lienee ainoa miinus koko maassa.
Ajoin 2008 yksin Helsingistä Iraniin ja takaisin, matkasta on blogi osoitteessa:
http://www.chef.fi/iran/
Ja jos majoitusta mietit, sekä Turkki että Iran ovat erittäin mukavia telttailumaita. Venäjällä nukuin majataloissa, samoin Euroopassa.
P.S. Lähi-idän maiden ainoa huono puoli on se, että sinne on täältä pohjoisesta niin pirun pitkä matka..
Aavikon yli pitäis päästä. Tai Turkin takamaille. Tai ihan minne vain Lähi-Itään. Tai Marokkoon.
Jostain pitää aloittaa ;) Edit: Route 66 ajettu 2007. Edit2: Iran ajettu 2008. Matkablogi: www.chef.fi/iran. 2009 oli jalka poikki. 2010 muutto Norjaan.
joo Turkissa ollaan käyty, tosin silloin vaan ajettu maan poikki keskeltä (Izmir-Kappadokia-Lake Van-Dogubayazit) ja Iranissa myös - aivan loistava matkailumaa sekin! Harmi vaan, että ainakin virallisesti Iraniin tarvii carnetin, olen tosin kuullut huhuja että voisi päästä ilmankin mutten tiedä pitääkö paikkansa.
Tosiaan Turkissakin olisi varmasti vielä vaikka kuinka paljon ihan uutta nähtävää. Turkin Mustanmeren rannikkohan voisi olla yksi idea.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Gospelin ryhmä vie pyörät rahtilaivalla Kreikasta Haifaan ja porukka lentää sen välin.
Muuten Pecha ja Niklas ovat aivan oikeassa, tavallinen kansa on kokonaan muuta kuin median uutisoimat ääriryhmät, eikä hyväksy niitä. Media luo uutisia ja elää niistä ja tuo meille uutisina tapahtumia, joita kuvataan sopivasta kuvakulmasta, että näyttäisi suurelta ja merkittävältä. Jos muodostaa mielipiteensä pelkästään niiden perusteella, joutuu aivan hakoteille.
Esim. Israelissa intifadan aikana CNN: n uutisryhmää käytettiin puhtaasti mediasodan välineenä. Monesti, jos kamerakulmaa olisi hieman kääntänyt, olisi nähty ihmisten, niin juutalaisten kuin palestiinalaistenkin, istuvan kaikessa rauhassa pizzalla terassilla, ja mielenkiinnolla seuraavan pienen ryhmän esittämää mellakkanäytöstä. Ja tuo sitten välitettiin maailmalle mellakkauutisena ja jonkinmoisena totuutena..