Sivu: 5 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 121:stä 150:een 234:sta
  1. #121
    Lainaa (jamas @ Joulu. 10 2009,19:32) kirjoitti
    Lainaa (Mikko76 @ Joulu. 10 2009,19:07) kirjoitti
    Oliskohan 5-6 vuotta vanha tuo mun potta. Talven aikana olisi tarkoitus vaihtaa uuteen. Muuten toimii hienosti mutta alkaa Suupertin tylsänharmaa väri tympimään.
    Laatutuote...
    Loisto idea! *

    Ekana voisi tietysti kokeilla liimata kypärän täyteen tämmöisiä racing tarroja


  2. #122

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (pecha @ Joulu. 10 2009,19:12) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 10 2009,18:57) kirjoitti
    Lainaa (jamas @ Joulu. 10 2009,18:45) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 10 2009,18:19) kirjoitti
    Nyt tulisi sitten tarjous niille joiden mielestä kypärä ei vanhene: Myyn tuon 2 kesää käytetyn Arai Corsair Majestic-värityksellä samaan hintaan kuin halvimmasta nettikaupasta löytyy. Kypärässä virheetön maalipinta ja kahdet sisukset eli tavallinen ja cool-max kankaalla. Mukaan myös sävyvisiiri. Jos kerran kypärä ei vanhene niin tästä vaan ostamaan. Ostan sitten tilalle uuden mallin eli GP:n...
    ostaisin mut se varmasti liian iso?? XS pitäisi olla..emännälle siis, mul kuula isompi kyllä ja mun kypärä vanhenee...

    korjaan..siis XXS
    Valitettavasti koko M josta sisukset vaihtamalla voi tehdä L:n.
    Mutta voihan Lidlin tai Motonetin yhden kuorikoon laatukamppeistakin tehdä vaikka kuinka pieniä... että eikun fyllinkiä vaan surutta lisää sinne (ja kokotarra vaihtaen!) *
    Tokihan tuohon voidaan leikata styroksista lisätiivistettä että sopii XS päähän. Eihän se niin nuukaa ole kun ei ne painu kokoon eikä vanhene...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  3. #123

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2008
    I lodge my appeal at your tribunal, Lord
    Montakohan onnettomuutta on tapahtunut ylivanhan kypärän vuoksi? Onko jossakin tilastoitu että henki lähti koska kypärä oli vanhentunut?
    Korvaakohan vakuutus jos menee takaraivolleen 11 vuotta vanhalla kypärällä joka on lähes maatunut päähän?
    You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"

    Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
    niin jumalten riemut ma juoda sain
    ja juoda ne täysin siemauksin -
    niin riemut kuin murheetkin.
  4. #124
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bali Sunset @ Joulu. 11 2009,00:27) kirjoitti
    Montakohan onnettomuutta on tapahtunut ylivanhan kypärän vuoksi? Onko jossakin tilastoitu että henki lähti koska kypärä oli vanhentunut?
    Korvaakohan vakuutus jos menee takaraivolleen 11 vuotta vanhalla kypärällä joka on lähes maatunut päähän?
    Varmaan yhtä monta kuin korjaamattomien jarrujen takia. En niitäkään kolareita yhtäkään tiedä, mutta jotenkin on kivempaa lähteä ajelulle kun tietää että jarrut on 100% kunnossa. Se ei myöskään omaa persustani raavi yhtään vaikka joku ajelee ilman jarruja, pelkän takajarrun kanssa, ilman kypärää tai 50-luvun nahkapotta päässä. Jos itsensä teloo, niin ei ole minulta pois (paitsi vakuutusmaksuissa) ja korjaapahan evoluutio elinkelvotonta materiaalia pois geenipoolista.

    Voi olla, että 5 vuotta vanha potta on jopa paremmassa kunnossa kuin jonkun toisen vuoden vanha muoviruukku, mutta jokainenhan tekee itse sen valinnan kun pottansa päähän vetää. Luojan kiitos saan ihan itse päättää miten usein ja millaisen kypärän itselleni ostan.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  5. #125
    Lainaa (pecha @ Joulu. 10 2009,19:12) kirjoitti
    Mutta voihan Lidlin tai Motonetin yhden kuorikoon laatukamppeistakin tehdä vaikka kuinka pieniä... että eikun fyllinkiä vaan surutta lisää sinne (ja kokotarra vaihtaen!) *
    Onko nääkin "laatutuotteet" jonkun turvahyväksynnän saaneet, täällä ainakin Robin-Hoodin hyllyt notkuu 40e pottia.. pointti on siis saako suomessa myydä muita kun turvahyväksynnän saaneita kypäriä?
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  6. #126

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (jamas @ Joulu. 11 2009,08:22) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Joulu. 10 2009,19:12) kirjoitti
    Mutta voihan Lidlin tai Motonetin yhden kuorikoon laatukamppeistakin tehdä vaikka kuinka pieniä... että eikun fyllinkiä vaan surutta lisää sinne (ja kokotarra vaihtaen!) *
    Onko nääkin "laatutuotteet" jonkun turvahyväksynnän saaneet, täällä ainakin Robin-Hoodin hyllyt notkuu 40e pottia.. pointti on siis saako suomessa myydä muita kun turvahyväksynnän saaneita kypäriä?
    On ne hyväksyttyjä. Tosin jos perehdyt tuohon hyväksymisproseduuriin ja niihin testeihin mitä hyväksyntä edellyttää, niin tajuat kyllä onko sillä hyväksynnällä mitään merkitystä turvallisuuden kanssa.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  7. #127
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 11 2009,08:53) kirjoitti
    Tosin jos perehdyt tuohon hyväksymisproseduuriin ja niihin testeihin mitä hyväksyntä edellyttää, niin tajuat kyllä onko sillä hyväksynnällä mitään merkitystä turvallisuuden kanssa.
    Eiköhän se ole selvää perehtymättäkin hyväksymisproseduuriin no kyllä ne näillä palvelee joilla on kypärä sen takia että, laki sitä velvoittaa käyttämään eli osaa mopo(50cc) porukasta..esim.yks tuttu osti satasella (sai niin halvalla) työmatka mopon näin sit kerran kun tuli töistä leukaremmi iloisesti lepattaen, totesin siinä sit ettet viittynyt sitä laittaa kiinni niin ei ole kuulemma koskaan ollut... sama se siinä vaiheessa on mikä siellä päässä keikkuu...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  8. #128
    Lainaa (jamas @ Joulu. 11 2009,08:22) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Joulu. 10 2009,19:12) kirjoitti
    Mutta voihan Lidlin tai Motonetin yhden kuorikoon laatukamppeistakin tehdä vaikka kuinka pieniä... että eikun fyllinkiä vaan surutta lisää sinne (ja kokotarra vaihtaen!) *
    Onko nääkin "laatutuotteet" jonkun turvahyväksynnän saaneet, täällä ainakin Robin-Hoodin hyllyt notkuu 40e pottia.. pointti on siis saako suomessa myydä muita kun turvahyväksynnän saaneita kypäriä?
    Joku vuosi takaperin jossain kyllä kaupiteltiin kypäriä, jotka eivät olleet E-hyväksyttyjä, mutta jotka malliltaan muistuttivat erehdyttävästi moottoripyöräkypäriä. ECE22-05 normihan mp-käyttöön pitäisi lain mukaan täyttyä, ja tämä on merkitty kypärään.

    Mutta sitten on vielä tietysti semmoinenkin asia, että täyttääkö varuste tuon normin rimaa hipoen, vai täyttääkö sen että heilahtaa, ja lisäksi vielä parit muutkin USA/Japani-normit.

    ECE22-05 on todella helppo läpäistä. Henkkoht olen sitä mieltä, että se joutaisi mopokypärien standardiksi, ja moottoripyöriä varten tarvittaisiin vaativampi testaus.

    Yllättävän sitkeässä tuntuu tässäkin maassa vaan istuvan se luulo, että kaikki kypärät, jotka tuon täyttävät, ovat sillä perusteella täsmälleen yhtä suojaavia onnettomuustilanteessa.

    Totta on sekin, että kypärän laatu ei suinkaan takaa sitä, ettei saa päävamma, eikä se takaa sitä, että jää henkiin. Myös huonommalla voi selvitä, jos on tuuria matkassa. Tai yhtä hyvin tilanne voi olla myös sellainen, ettei ole väliä, minkälainen kypärä oli päässä, tai oliko sitä edes.

    Mutta jos haluaa parhaan mahdollisen suojan päälleen, silloin en pitäisi tuon nykyisen ECE-normin täyttymistä riittävänä suosituksena.

    Koko tuo asia on toisaalta jälleen ihan uusi purkillinen matoja, ja aika pirun iso sellainen, josta ei perinteisesti ole saatu aikaan kuin hermeettisiä vääntöjä ilman mitään fiksua lopputulosta. Joten parempi kun ei raoteta sitä sen enempää......
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9. #129

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2008
    I lodge my appeal at your tribunal, Lord
    Lainaa (Juutana @ Joulu. 11 2009,01:47) kirjoitti
    Lainaa (Bali Sunset @ Joulu. 11 2009,00:27) kirjoitti
    Montakohan onnettomuutta on tapahtunut ylivanhan kypärän vuoksi? Onko jossakin tilastoitu että henki lähti koska kypärä oli vanhentunut?
    Korvaakohan vakuutus jos menee takaraivolleen 11 vuotta vanhalla kypärällä joka on lähes maatunut päähän?
    Varmaan yhtä monta kuin korjaamattomien jarrujen takia. En niitäkään kolareita yhtäkään tiedä, mutta jotenkin on kivempaa lähteä ajelulle kun tietää että jarrut on 100% kunnossa. Se ei myöskään omaa persustani raavi yhtään vaikka joku ajelee ilman jarruja, pelkän takajarrun kanssa, ilman kypärää tai 50-luvun nahkapotta päässä. Jos itsensä teloo, niin ei ole minulta pois (paitsi vakuutusmaksuissa) ja korjaapahan evoluutio elinkelvotonta materiaalia pois geenipoolista.

    Voi olla, että 5 vuotta vanha potta on jopa paremmassa kunnossa kuin jonkun toisen vuoden vanha muoviruukku, mutta jokainenhan tekee itse sen valinnan kun pottansa päähän vetää. Luojan kiitos saan ihan itse päättää miten usein ja millaisen kypärän itselleni ostan. *
    Niin,tuohan onkin ihan verrannollinen,ilman kypärää tai ilman jarruja
    Voihan niitä kypäröitä ostella vaikka viikottain ja jarrupalatkin voi vaihtaa vaikka joka ajon jälkeen,mutta se että onko siitä tosielämässä mitään hyötyä onkoin aivan eri asia Ostaahan jotkut naiset uuden talvitakinkin joka joulu pelkästään uuden mallin vuoksi
    You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"

    Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
    niin jumalten riemut ma juoda sain
    ja juoda ne täysin siemauksin -
    niin riemut kuin murheetkin.
  10. #130
    Lainaa (Bali Sunset @ Joulu. 11 2009,13:29) kirjoitti
    Voihan niitä kypäröitä ostella vaikka viikottain ja jarrupalatkin voi vaihtaa vaikka joka ajon jälkeen,mutta se että onko siitä tosielämässä mitään hyötyä onkoin aivan eri asia *Ostaahan jotkut naiset uuden talvitakinkin joka joulu pelkästään uuden mallin vuoksi
    Tunnen tapauksen, jossa uusi hyväkuntoinen talvitakki oli käyttökelvoton yhden viikonlopun jälkeen. Koska takin käyttökelvottomuutta voi olla vaikea havaita esimerkiksi juopumustilan, värisokeuden, hajuaistin puutteiden tms vuoksi suositellaan, että takki varmuuden vuoksi uusittaisiin aina viikonlopun jälkeen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #131
    Lainaa (Bali Sunset @ Joulu. 11 2009,00:27) kirjoitti
    Montakohan onnettomuutta on tapahtunut ylivanhan kypärän vuoksi? Onko jossakin tilastoitu että henki lähti koska kypärä oli vanhentunut?
    Korvaakohan vakuutus jos menee takaraivolleen 11 vuotta vanhalla kypärällä joka on lähes maatunut päähän?
    Kuinka palljon on ylipäätään kuolemantapauksia joissa kypärä on ollut muusina?
    Luulen että enemmän on selkärankaan ja niskaan kohdistuneet vauriot olleet syypäitä, kuin että kypärä olis totaalisesti antanut perksi.
    Avokypärillä tulee tietysti kasvo ja leukavaurioita, mutta onko nekään syypäitä kuolemaan?
    Klappikypärän keulaportti saattaa hajota, mutta kuinka totaalisesti ja aiheuttaako se hajotessaan vamman?
    En usko, että umpikypärän käyttäjillä on paljoakaan kypäränalueen vammoja.
    Painava kypärä saattaa kyllä nitkuttaa niskat, mut...

    Ennenkuin tapellaan kypärän suojauskyvystä ja "vanhenemisesta" olis varmaan hyvä saada tilastoa vaurioista ja niiden laadusta.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  12. #132
    Lainaa (Cute @ Joulu. 11 2009,16:11) kirjoitti
    Kuinka palljon on ylipäätään kuolemantapauksia joissa kypärä on ollut muusina?
    En usko, että umpikypärän käyttäjillä on paljoakaan kypäränalueen vammoja.
    Eikös se ole niin että aivot yleensä vaurioituvat poukkoillessaan kallon sisäseinästä toiseen? Tarkoitan että kuolettavakaan aivovamma ei edellytä sitä, että kypärä menisi "rikki" millään radikaalilla tavalla.
    Jos pää "oikeasti kovaa" osuu johonkin niin se on ihan kosmetiikkaa miltä pää saati kypärä näyttää ulkopuolelta kun ne vakavat vahingot tapahtuvat siellä kallon sisällä.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  13. #133
    Lainaa (Tympeysmies @ Joulu. 11 2009,17:26) kirjoitti
    Jos pää "oikeasti kovaa" osuu johonkin niin se on ihan kosmetiikkaa miltä pää saati kypärä näyttää ulkopuolelta kun ne vakavat vahingot tapahtuvat siellä kallon sisällä.
    Mahdollisesti näin, mutta laadukas kypärä on silti tehty siten, että ulkokuori on erittäin luja, ja sisus hallitusti periksi antava, jolloin iskuenergia jakautuu laajemmalle alueelle. Eihän se loputtomiin tietenkään auta, mutta on kyllä eräs ihan pätevä syy hiukan panostaa kypäräänsä.

    Esimerkiksi rr-kuskit heittelevät välillä sellaisia lippoja sellaisista vauhdeista ja suoraan ohta edellä asfaltille, että on ällistyttävää ettei niissä yleensä käy pahemmin. Nykyisten ajovarusteiden suojaavuutta pidetäänkin niissä piireissä erittäin tärkeänä osatekijänä sille, että touhu on tilastollisesti niinkin ´turvallista´.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  14. #134
    Noihin hajuhaittoihin voi vaikuttaa käyttämällä kypärähuppua. Vasta pari vuotta tolla X-lite:lla päristelty. Vaihdetaan, kun on sen aika ja rahaa.
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  15. #135

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (pecha @ Joulu. 11 2009,20:47) kirjoitti
    Lainaa (Tympeysmies @ Joulu. 11 2009,17:26) kirjoitti
    Jos pää "oikeasti kovaa" osuu johonkin niin se on ihan kosmetiikkaa miltä pää saati kypärä näyttää ulkopuolelta kun ne vakavat vahingot tapahtuvat siellä kallon sisällä.
    Mahdollisesti näin, mutta laadukas kypärä on silti tehty siten, että ulkokuori on erittäin luja, ja sisus hallitusti periksi antava, jolloin iskuenergia jakautuu laajemmalle alueelle. Eihän se loputtomiin tietenkään auta, mutta on kyllä eräs ihan pätevä syy hiukan panostaa kypäräänsä.

    Esimerkiksi rr-kuskit heittelevät välillä sellaisia lippoja sellaisista vauhdeista ja suoraan ohta edellä asfaltille, että on ällistyttävää ettei niissä yleensä käy pahemmin. Nykyisten ajovarusteiden suojaavuutta pidetäänkin niissä piireissä erittäin tärkeänä osatekijänä sille, että touhu on tilastollisesti niinkin ´turvallista´.
    Tässä maksettu mainos joka varmaan on täyttä kakkaa koska kypärävalmistajan ainoa tarve on yrittää myydä mahdollisimman paljon kalliita kypäriä:

    Linkki

    Ei kannata ottaa tätä vakavasti koska kaikki ECE- hyväksytyt kypärät on ihan yhtä turvallisia. kaikki muu on markkinamiesten paskapuhetta...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  16. #136
    Lainaa (Juutana @ Joulu. 11 2009,01:47) kirjoitti
    Luojan kiitos saan ihan itse päättää miten usein ja millaisen kypärän itselleni ostan. *
    Justiinsa niin *
    Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
  17. #137
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 11 2009,23:15) kirjoitti
    Tässä maksettu mainos joka varmaan on täyttä kakkaa koska kypärävalmistajan ainoa tarve on yrittää myydä mahdollisimman paljon kalliita kypäriä:

    Linkki

    Ei kannata ottaa tätä vakavasti koska kaikki ECE- hyväksytyt kypärät on ihan yhtä turvallisia. kaikki muu on markkinamiesten paskapuhetta...
    Minä en sano tätä koska olen Arain kannattaja, mutta joku sanoo kumminkin...Testin Arai on eri hintaluokan (laatu) kypärä kun muut osallistujat...Suomy SPEC Extreme, AGV GP-Tech, Shoei X-spirit, olisi pitänyt olla näiden valmistajien kypärät testissä... Sharkista en tiedä mitään....

    Edit. paljonkohan Arai maksoi tästä..?....



    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  18. #138

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (jamas @ Joulu. 12 2009,08:28) kirjoitti
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 11 2009,23:15) kirjoitti
    Tässä maksettu mainos joka varmaan on täyttä kakkaa koska kypärävalmistajan ainoa tarve on yrittää myydä mahdollisimman paljon kalliita kypäriä:

    Linkki

    Ei kannata ottaa tätä vakavasti koska kaikki ECE- hyväksytyt kypärät on ihan yhtä turvallisia. kaikki muu on markkinamiesten paskapuhetta...
    Minä en sano tätä koska olen Arain kannattaja, mutta joku sanoo kumminkin...Testin Arai on eri hintaluokan (laatu) kypärä kun muut osallistujat...Suomy SPEC Extreme, AGV GP-Tech, Shoei X-spirit, olisi pitänyt olla näiden valmistajien kypärät testissä... Sharkista en tiedä mitään....

    Edit. paljonkohan Arai maksoi tästä..?....
    Mutta ainahan joku sanoo jossain vaiheessa "kypäräkeskustelua" että ei kalliit kypärät ole sen turvallisempia kuin halvat?
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  19. #139
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 12 2009,09:49) kirjoitti
    Mutta ainahan joku sanoo jossain vaiheessa "kypäräkeskustelua" että ei kalliit kypärät ole sen turvallisempia kuin halvat?
    Kyllä näin mutta pitäisi olla Arai vs. Robin-Hood ruukku, tai Arai RX-7 GP vs. Arai Chaser, nyt kun muutkin on laatuvalmistajia mutta otettu testiin halvemmat mallit niin jää jossiteltavaa... tyyliin niin mutta, jos olis ollu shoei Shoei X-spirit se olis voittanut kaikki.... ja meijän iskä on vahvempi kun teijän iskä väittely on valmis alkamaan...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  20. #140
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 11 2009,23:15) kirjoitti
    Tässä maksettu mainos joka varmaan on täyttä kakkaa koska kypärävalmistajan ainoa tarve on yrittää myydä mahdollisimman paljon kalliita kypäriä:

    Linkki

    Ei kannata ottaa tätä vakavasti koska kaikki ECE- hyväksytyt kypärät on ihan yhtä turvallisia. kaikki muu on markkinamiesten paskapuhetta...
    Mielenkiintoinen testi. Tuo jättää tietysti sikäli spekulaation varaa, että kaksoisisku olisi todenmukaisempaa toteuttaa siten, että toinen isku tulee tasaista pintaa, ts asfalttia vasten.

    Toinen hieman epäilyttävä osuus on törmäys terävään esineeseen. Sellainen voi tulla kysymykseen esimerkiksi niin, että asfaltilla on pieni kivi, mutta sen tunkeutuminen kypärän pinnan lävitse ei sellaisenaan vielä aiheuta mitään ongelmaa, koska se ei ulotu kovin pitkälle pinnan lävitse. Tietysti tuon vaurion kanssa potalla pitäisi olla vielä kykyä vastaanottaa tasaista pintaa vasten tuleva isku.

    No, joka tapauksessa parempi testi kuin pelkkä standardipudotuskoe.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  21. #141
    Lainaa (Utah @ Joulu. 10 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 10 2009,15:13) kirjoitti
    Tuota montunmuodostumista voi tutkia myös ajamalla eps-eristetyllä ajoradalla tai pihalla rekalla. Näin on tehtykin, eikä monttua syntynyt.
    Tietysti varmuuden vuoksi voi halutessaan aina 7 vuoden välein uusia vaikkapa lattialaatan ja pihatien alla olevat eristeet. Samaa käytäntöä voi suositella myös kypäriin niiden käyttäjien osalta, jotka eivät tiedä hölskyykö kypärä päässä vai ei.
    Laskepas se routaeristeen pintapaine per neliösentti, ei ole montaa sataa grammaa (tai se rekka uppoaa sinne). Routaeristeen yläpuolelle tehdään tiessä murskeesta paksu jakava kerros. Kävele suoraan sen eristeen päällä, kyllä siihen silloin helposti jälki jää.

    Onko muuten maanrakennuksella paljonkin tekemistä kypärien kanssa?

    Ei se kypärä muuten leiju siinä pään ympärillä vaan on koko ajan liikeessä eestaas painuen puolelta toiselle omalla massallaan päätä vasten. Siksihän se väljistyy ajan mittaan eli eristeet painuu kasaan. Oletko ihan oikeasti eri mieltä vai onko vaan pakko jankata?
    Ok.

    Kypärään kohdistuu 250 km/h vauhdissa maksimissaan noin 9 kg ilmanvastusvoima, jos potta on huonosti suunniteltu eikä kuski ole kyyryssä katteen takana. Jos otsapannan koko on 4 x 20 cm, saadaan 0.11 kg/cm2.

    Routaeristeen päällä olevan jakavan kerroksen paksuus on 30 cm. Rekan akselipaino 10t, eli yhdelle renkaalle 5000 kg.
    Jos paino jakautuu 30 asteen kiilassa niin, että renkaan kosketusalue on 10x10 cm, tulee eristeen pintaan kohdistuvan voiman alaksi 40x40cm, eli 1600 cm2. 5000 kg/1600 cm2 = 3.13 kg/cm2.

    3.13 > 0.11 Kysyttävää?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  22. #142
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 11 2009,23:15) kirjoitti
    Tässä maksettu mainos joka varmaan on täyttä kakkaa koska kypärävalmistajan ainoa tarve on yrittää myydä mahdollisimman paljon kalliita kypäriä:

    Linkki

    Ei kannata ottaa tätä vakavasti koska kaikki ECE- hyväksytyt kypärät on ihan yhtä turvallisia. kaikki muu on markkinamiesten paskapuhetta...
    Hyvä testi, mutta miksiköhän esim MotoGP-radoilla paljon vilkkuva X-lite oli jätetty pois? En oo sen tarkemmin MCN:ään tutustunut, mutta yleisesti ottaen lehtien arvosteluihin kannattaa tutustua katsomalla ensin mitä kansikuvakuskeilla on päällään/päässään ja sen jälkeen osaa pyöristellä tuloksia...

    Mutta joo, kuninkaiden saarilla on olemassa tuo sharp-testi (URL), missä valotetaan hieman hyväksyttyjen kypärien mahdollisia eroja.
    '03 ZX6R
  23. #143
    Sharp-testissä schuberth s1 pro kaksi tähteä. Hintaa 450 puntaa. Ja schuberthia näkee f1-kuskienkin päässä. Miksi! Eikö kallein ja näkyvin merkki olekkaan paras

    ps. Mulla on S1 ja olen tyytyväinen
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  24. #144
    Lainaa (jyk4 @ Joulu. 14 2009,00:41) kirjoitti
    Hintaa 450 puntaa. Ja schuberthia näkee f1-kuskienkin päässä. Miksi! Eikö kallein ja näkyvin merkki olekkaan paras
    voi ollakkin mutta F1 kuskit ei käytä 450 punnan mallia joka on on kaukana kalleimmasta--> * * KLIKS

    ps. vetomies 5000kg/rengas, niin 5 akselinen kärry (p.pyörät joka akselilla), niin pelkkä kärry painaa 100t..laiton rekka sulla.



    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  25. #145
    Lueskelin joskus tuota sharpin testausmenetelmää ja siellä mm. testataan miten kypärä liukuu asvalttia pitkin vai lähteekö se vääntämään niskoja. Tolla voi olla oma osansa siihen, että jotkut kypärät on saaneet yllättäviäkin tuloksia.
    '03 ZX6R
  26. #146
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 13 2009,17:53) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 10 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 10 2009,15:13) kirjoitti
    Tuota montunmuodostumista voi tutkia myös ajamalla eps-eristetyllä ajoradalla tai pihalla rekalla. Näin on tehtykin, eikä monttua syntynyt.
    Tietysti varmuuden vuoksi voi halutessaan aina 7 vuoden välein uusia vaikkapa lattialaatan ja pihatien alla olevat eristeet. Samaa käytäntöä voi suositella myös kypäriin niiden käyttäjien osalta, jotka eivät tiedä hölskyykö kypärä päässä vai ei.
    Laskepas se routaeristeen pintapaine per neliösentti, ei ole montaa sataa grammaa (tai se rekka uppoaa sinne). Routaeristeen yläpuolelle tehdään tiessä murskeesta paksu jakava kerros. Kävele suoraan sen eristeen päällä, kyllä siihen silloin helposti jälki jää.

    Onko muuten maanrakennuksella paljonkin tekemistä kypärien kanssa?

    Ei se kypärä muuten leiju siinä pään ympärillä vaan on koko ajan liikeessä eestaas painuen puolelta toiselle omalla massallaan päätä vasten. Siksihän se väljistyy ajan mittaan eli eristeet painuu kasaan. Oletko ihan oikeasti eri mieltä vai onko vaan pakko jankata?
    Ok.

    Kypärään kohdistuu 250 km/h vauhdissa maksimissaan noin 9 kg ilmanvastusvoima, jos potta on huonosti suunniteltu eikä kuski ole kyyryssä katteen takana. Jos otsapannan koko on 4 x 20 cm, saadaan 0.11 kg/cm2.

    Routaeristeen päällä olevan jakavan kerroksen paksuus on 30 cm. Rekan akselipaino 10t, eli yhdelle renkaalle 5000 kg.
    Jos paino jakautuu 30 asteen kiilassa niin, että renkaan kosketusalue on 10x10 cm, tulee eristeen pintaan kohdistuvan voiman alaksi 40x40cm, eli 1600 cm2. 5000 kg/1600 cm2 = 3.13 kg/cm2.

    3.13 > 0.11 Kysyttävää?
    Meneepä pilkunnu**seksi, mutta näyt sentään osaavan peruslaskua. Ainut vaan että lähtötiedotkin pitäisi olla kohdillaan...

    En nyt rekkoja syvällisesti tunne, mutta onko niissä todella yksi 100mm leveä rengas puolellaan jos akselipaino on 10t... enkä ole tienrakentajakaan, mutta kyllä tiessä kantava+jakava kerros on vähintään >600mm jos siinä rekoilla ajetaan, paino jakaantuu ainakin neliölle (mun pihatiessä on 400mm mursketta 0-32mm, kestää ha:n). Tavallinen EPS200 routalevy kestää lyhytaikaisesti 10% kokoonpuristumalla vain 2kg/cm2, pitkäaikaisesti 2% puristumalla 0,6kg/cm2. Kokoon se ajan kanssa aina kuitenkin vähän menee.

    Edelleen, ei tuolla ole paljon tekemistä kypärien kanssa vaikka EPS löytyykin molemmista.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  27. #147
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,12:04) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 13 2009,17:53) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Joulu. 10 2009,15:31) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 10 2009,15:13) kirjoitti
    Tuota montunmuodostumista voi tutkia myös ajamalla eps-eristetyllä ajoradalla tai pihalla rekalla. Näin on tehtykin, eikä monttua syntynyt.
    Tietysti varmuuden vuoksi voi halutessaan aina 7 vuoden välein uusia vaikkapa lattialaatan ja pihatien alla olevat eristeet. Samaa käytäntöä voi suositella myös kypäriin niiden käyttäjien osalta, jotka eivät tiedä hölskyykö kypärä päässä vai ei.
    Laskepas se routaeristeen pintapaine per neliösentti, ei ole montaa sataa grammaa (tai se rekka uppoaa sinne). Routaeristeen yläpuolelle tehdään tiessä murskeesta paksu jakava kerros. Kävele suoraan sen eristeen päällä, kyllä siihen silloin helposti jälki jää.

    Onko muuten maanrakennuksella paljonkin tekemistä kypärien kanssa?

    Ei se kypärä muuten leiju siinä pään ympärillä vaan on koko ajan liikeessä eestaas painuen puolelta toiselle omalla massallaan päätä vasten. Siksihän se väljistyy ajan mittaan eli eristeet painuu kasaan. Oletko ihan oikeasti eri mieltä vai onko vaan pakko jankata?
    Ok.

    Kypärään kohdistuu 250 km/h vauhdissa maksimissaan noin 9 kg ilmanvastusvoima, jos potta on huonosti suunniteltu eikä kuski ole kyyryssä katteen takana. Jos otsapannan koko on 4 x 20 cm, saadaan 0.11 kg/cm2.

    Routaeristeen päällä olevan jakavan kerroksen paksuus on 30 cm. Rekan akselipaino 10t, eli yhdelle renkaalle 5000 kg.
    Jos paino jakautuu 30 asteen kiilassa niin, että renkaan kosketusalue on 10x10 cm, tulee eristeen pintaan kohdistuvan voiman alaksi 40x40cm, eli 1600 cm2. 5000 kg/1600 cm2 = 3.13 kg/cm2.

    3.13 > 0.11 *Kysyttävää?
    Meneepä pilkunnu**seksi, mutta näyt sentään osaavan peruslaskua. Ainut vaan että lähtötiedotkin pitäisi olla kohdillaan...

    En nyt rekkoja syvällisesti tunne, mutta onko niissä todella yksi 100mm leveä rengas puolellaan jos akselipaino on 10t... enkä ole tienrakentajakaan, mutta kyllä tiessä kantava+jakava kerros on vähintään >600mm jos siinä rekoilla ajetaan, paino jakaantuu ainakin neliölle (mun pihatiessä on 400mm mursketta 0-32mm, kestää ha:n). Tavallinen EPS200 routalevy kestää lyhytaikaisesti 10% kokoonpuristumalla vain 2kg/cm2, pitkäaikaisesti 2% puristumalla 0,6kg/cm2. Kokoon se ajan kanssa aina kuitenkin vähän menee.

    Edelleen, ei tuolla ole paljon tekemistä kypärien kanssa vaikka EPS löytyykin molemmista.
    Jep, vaikka materiaalit olisikin 100% samat (epäilen hieman myös sitä), niin ainakin kulumismekanismit saattaa rakennuseristeissä ja kypärän iskunvaimennuksessa olla himpun verran erilaiset.

    Muttei toki suotta anneta turhan realismin päästä vesittämään muutoin maukasta maailmantappiinsaakka-inttämissessiota....
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  28. #148
    Lainaa (pecha @ Joulu. 14 2009,12:11) kirjoitti
    Jep, vaikka materiaalit olisikin 100% samat (epäilen hieman myös sitä), niin ainakin kulumismekanismit saattaa rakennuseristeissä ja kypärän iskunvaimennuksessa olla himpun verran erilaiset.

    Muttei toki suotta anneta turhan realismin päästä vesittämään muutoin maukasta maailmantappiinsaakka-inttämissessiota.... *
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Jos ei halua vastausta, ei kannata kysyä.
    Mutta kuten jo todettua, jos ette osaa arvioida, ovatko kypänne väljiä, kannattaa ne vaihtaa vähintään parin vuoden välein. Kirjoitustenne perusteella riski on todellinen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #149
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Kun vielä joku tekisi sen oikein...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  30.  
  31. #150
    Lainaa (Utah @ Joulu. 14 2009,12:32) kirjoitti
    Lainaa (vetomies @ Joulu. 14 2009,12:25) kirjoitti
    Jos pyydetään kertomaan kypärän sisäpintaan tuleva pintapaine ja vertaamaan sitä routaeristeen pintapaineeseen on olemassa vaara, että joku tekee sen.
    Kun vielä joku tekisi sen oikein...
    Onko sinulla tarkempaa tietoa kypärän sisälle tulevasta pintapaineesta?
    Kolaritilanteessa päähän voi kohdistua maksimissaan noin 100G kiihtyvyys ennen kuin kypärä alkaa hajota. Tämä tarkoittaa normaali-ihmisellä noin 500 kg kuormaa, sinulla ehkä hieman vähemmän. Normaali käytönaikainen kuorma on siis aina alle 1/50 ja yleensä alle 1/100 siitä, mitä kypärän eps kestää.

    Jos taas ongelmanne on routaeristeiden mitoitus, niistä löytyy valmiit taulukot ja mitoitusohjeet netistä. Yleisesti käytössä olevien eps-levyjen lujuus vaihtelee välillä 1.2 - 4 kg/cm2 ja minimiasennussyvyys on 300 mm. Jos haluat käyttää samaa varmuuskerrointa 100 niiden tapauksessa, se voi olla vaikeaa, koska jo maakerroksen omapaino ylittää kuormituksen selvästi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Sivu: 5 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567 ... ViimeinenViimeinen