Oikean kokoinen (S) Shoein X-Spirit tuntuu vuosien jälkeenkin sopivan tiukalta. Edellinen M-kokoinen Shoei ja varsinkin sitä edellinen L-kokoinen Grex kyllä olivat väljiä vähäisenkin käytön jälkeen. Kyllä nekin silloin kaupassa istuvilta tuntuivat.(Heksa @ Joulu. 22 2009,14:14) kirjoitti
Jos nykyään S-kokoinen kypärä tuntuu sopivalta, on L-kokoinen kypärä ollut ostaessa jo väljä.
Itekin ajelin mopoiässä L-koon potalla ja nykynen on S/M puolivälistä, niin sitä vaan oppii ymmärtämään oikean koon päälle...
'03 ZX6R
Shoei L tällä hetkellä ja itse asiassa lonkkasee nykyään hieman päässä eli jotain kutistumista on tapahtunut vuosien saatossa
Kypärän kokoa voi hienosäätää eripaksuisilla sisuksilla ja poskipaloilla. Siten saa täysin sopivankokoisen vaikka standardikoot ei ihan osuisikaan kohdalle.(markketo @ Joulu. 23 2009,20:24) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Ei nuo sisukset hirveesti ole painunu Araissani 10v käytön jälkeen. Tässä pakkasten aikana laitoin kaks ixs:n silkkihuppua päällekkäin, koska yhdellä oli viileä. Kypärästä tulee liian tiukka, mut tarkenee paremmin. Eli tuota kypärän väljistymistä voi ehkäistä myös paksummilla hupuilla. Aika marginaalista noitten styroksien painuminen, jos yhdellä silkkihupulla saa hieman väljästä sopivan, toisen laittamalla liian tiukan, ei tuo silkkihuppu kovin paksua materiaalia ole.(TeroT @ Joulu. 24 2009,08:42) kirjoitti
FLHTCUSE4
Jos kypärän valikoiminen on tälläista rakettitiedettä...
Taidatte säikytellä arimmat aloittelijat järjiltään..
Ihan oikeesti.
Kypärä on tärkee, mut onko se NÄIN tärkee...en oikein usko.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Eihän kypärällä ole juurikaan mitään merkitystä... ennen kaatumista.![]()
'03 ZX6R
Lainaan aihetta, anteeksi. Kypärän vaihtoon tämäkin kyllä liittyy. Tuli hommattua talvileluksi kelkka ja aatonaattona karkasi Lynksi lapasesta jäällä, jonka päällä noin 15 cm lunta kohtuu reilusta vauhdista poikittain -> kuski kyydistä ja vinksinvonkin kylki edellä alas. Kelkka pyöri pari kertaa ympäri, itsellä kuuppa lunta täynnä mutta ei muuten mitään. Luntahan tuossa välissä oli, mutta ottikohan tuo x-lite millaisen tällin vastaan? Päällä/sisällä ei ainakaan mitään vaurioita näy?
Tulipahan ajettua loppumatka rauhallisemmin,aina ei tartte vetää läpät auki... *
Jos tarkoitat "pintajännityksen" häviämistä, niin siitä löytyykin jo keskustelu...(Wili @ Joulu. 27 2009,22:24) kirjoitti
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Niinpä ja sitten, kun näin pääsee käymään, on sen parempi olla kunnollinen ja kaikin puolin kunnossa...(markketo @ Joulu. 27 2009,13:18) kirjoitti
Kokemusta on kymmenen metrin ilmalennosta kolmen metrin korkeudesta asfalttiin...
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Juuh, on se vaan ällistyttävätä, että pitäisi sijoittaa monta satasta kamppeeseen, minkä suojaavuus voi käyttövuosien aikana kestää sekunnin, jos edes sitä. Parhaassa tapauksessa suojaavuutta ei koskaan edes tarvita. Ja sitten kampe pitäisi vielä joskus älytä uusiakin. Voi taivahan talikynttilät.(Henry67 @ Joulu. 28 2009,12:12) kirjoitti
Kypärät on kyllä yksi aihepiiri, johon liittyy oikein roppakaupalla mitä omituisimpia uskomuksia...
- Niissä on joku ihmeellinen pintajännitys, joka voi kadota
- Ne on kaikki aivan samanlaisia, ts. ainakin jokainen kypärä, joka täyttää normin, suojaa sillä perusteella aivan tasan yhtä hyvin - suojaakohan muuten kaikki tieliikennehyväksytyt autotkin matkustajia kolaritilanteessa täysin samalla lailla?
- Ne eivät kulu. Muut ajovarusteet kyllä kuluvat, mutta kypärät ei.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No jos kypärä on nahasta ja tekstiilistä tehty, niin kuluuhan se aikaa myöten kuten muutkin ajovarusteet. Suojaavuuden kanssa taitaa olla vähän niin ja näin.
Suosittelen uudempaa kypärää.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
Se on "nahkakuula" eli ajopäähine ei kypärä, vastaavasti toisinpän ei ajovarusteetkaan kuluisi jos käyttäisi haarniskaa eikä kaatuisi...(Teppoman @ Joulu. 28 2009,14:06) kirjoitti
![]()
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Laskettelukypärät näemmä vanhenevat vielä nopeammin kuin mopokypärät. Noh ottavathan ne toki aktiivisessa käytössä enemmän hittiä kuin mopokypärät, mutta en mie silti tuohon kolmeen vuoteen usko. Ainakin oma kypärä, joka on paljon vanhempi, saa vielä jatkossakin kelvata. Se on täysin kolhuton jne. Pehmusteet sisältä alkavat tosin irtoilla, että kohta puoliin vaihto on edessä.([url="http://www.ski.fi/saada_oikein" kirjoitti
Taitaa mr Salomonilla olla vielä hiukan homma hakusassa, tai sitten vaan rahanahneus iskenyt(tsj @ Tammi. 06 2010,20:13) kirjoitti
Tavallinen kasvihuonemuovikalvo kestää uv-säteilyn puolesta ympärivuotista käyttöä noin 10 vuotta. Tuon tasoisen uv-suojan valmistaminen on paitsi helppoa, myös halpaa (sen osuus hinnasta on senttejä / m2).
Jos laskettelukypärää käyttää koko loka-maaliskuun välisen ajanjakson, on uv-säteilyn määrä noin 1/10 koko vuoden sätelystä. Koska kypärää ei käytetä jatkuvasti, on todellinen luku lähempänä 1/1000 siitä mitä kasvihuonemuovi vastaanottaa vuosittain. Tietysti jos mr Salomonin "uv-suojan" taso on yli 3000 kertaa huonompi kuin kasvihuonemuovilla, voi kolmen vuoden aikana syntyä uv-säteilyn aiheuttamia vaurioita. Silloinkaan ei tosin kypärää tarvitse vaihtaa kuin kerran.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
En kyllä lähtis ihan tohonkaan. Voin sanoa omakohtaisella kokemuksella että maantienopeuksista ylöspäin 600 euron Shoei on aika helvetisti mukavampi päässä kuin 50 euron "Honkkarin" kypärä. Samoin 8 euroa Uruguayssa maksanut kiinalainen Yumbo olisi hävinnyt käyttömukavuudessa Orthexin ämpärille jos ämpäriin olisi saanut visiirin. Pari kuukautta yumbokin suojasi silmiä ötököilta ennen kun suomesta saapui kunnon potta.(markketo @ Joulu. 27 2009,13:18) kirjoitti
Huvittavaa sinänsä kun täällä väännetään tiukasti siitä, että aikamääreen mukaan pitäisi kypärä vaihtaa. Onko teidän mielestänne siis sama ajaako vuodessa 5tkm vai 30tkm eli 5 vuoden sisällä 25tkm vai 150 tkm? Itse väittäisin oman kypäräni olevan jo vähän yli 50tkm ajettuna muutamasta syystä vaihtokunnossa:
-Hihna rispaantunut
-muutama syvä kiven/nastaniskemä ja tiputtamisesta tullut naarmu
-Se haisee
-Poskipalat litistyneet
-Kaikki tuuletusaukot täynnä raatoja, eivät lähde paineilmalla pois
-kohta on visiireihin mennyt enemmän rahaa kuin itse kypärään.
Noita syitä kun katsoo, niin itse olen ainakin aika valmis investoimaan uuteen pottaan. Osaltaan jo senkin takia että saa taas jotain erilaista ajokampetta...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Arai se väitti (tai ainakin *MP-lehden toimittaja näin kirjoitti) että, kypärä vanhenee (vaimennus ominaisuudet vähenevät)vaikka olisi kaupan hyllyssä.. siitä tämä aikamääre kaiketi sai alkunsa..(Juutana @ Tammi. 06 2010,20:39) kirjoitti
Edit. Hirotake arai sanoo--> saranoidulla leuka tai etuosalla olevat kypärät eivät täytä kokokypärälle asetettuja vaatimuksia vaikka sellaisilta ehkä näyttävätkin, siksi emme valmista sellaisia.. joten jos omistaa avattavan kypärän ei huolta vanhenemisesta, koska se ei ole turvallinen uutenakaan..
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Juutanalta silkkaa asiaa. Tismalleen samaa mieltä, sekä käyttömukavuuden että vaihtamisen suhteen. Minä ainakin hommasin Schuberthin siksi, että se on oudonmalliseen kaaliini parhaiten istuva avattava potta. Ja mukava myös käytössä tuuletusten ym. suhteen. En siksi, että se suojaisi paremmin kuin halvempi verme.
Ja uuteen vaihdan sen sitten, kun se alkaa olla kulunut. Tai sitten, kun tekee tarpeeksi mieli uutta![]()
.
En siksi, että se "vanhenee".
Tässä ketjussahan on ehtaa Delvac-fiilistä, jatketaan nyt vääntämistä ainakin kesään asti![]()
UV:stä ei ole kuitukypärien kanssa huolta, koska ne on kaikki maalattu (varmaan muovipotatkin on). Epoksihartsi ei paljaana kestä uv:tä just ollenkaan. Jos maali lähtee jostain syystä niin ainakin paikkamaalia päälle tai kypäräkauppaan.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
noniin mitenkäs olette vaihdelleet kypäriä ??
ja kellä olis tietoo mistä mahtaisi saada netin kautta edullisimmin/luotettavasti shoein 1100 kypärän ?? siis ulkomaan tilaus kiinnostaa kun katselee näitä suomen hintoja
XSmoto on edullinen ja toimittavat Suomeen 40£:lla. Kimppatilaus tullee edullisimmaksi.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Kyllä noin on lähes joka vuosi vaihtuneet, jos ei jopa kaksikin kertaa, kun potta ei olekaan ollut jollain tavalla sopiva.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Vähintään pari kertaa vuodessa, vähän sama kuin pyöriä. Ei sitä ihan lyhkäsessä koeajossa saa selville, mikä loppujen lopuksi miellyttää, vai miellyttääkö mikään ja palaa lähtöpisteeseen. Nykyisin testaan Shuberthin J1:stä, hyvät on näkymät ja ainakin näin viileällä "tuuletus" pelaa, muttei se nyt ihan niin hiljainen ole kuin labran kaverit ovat testanneet. Kinnitysremmikin on liian lyhyt ja paksummalla hupulla/kaulurilla kuristaa. Kaikenlaista buffoa ja rättiä olen kaulassa pitänyt, mikähän voisi olla viisas systeemi. Meluakin kun tulee tuolta niskan puolelta. Kypärän sisus ei sinänsä kovin tekniseltä/turvalliselta näytä, mitä nyt päälaella styroksissa kolme pehmikettä ja siistit posket. Tämänmerkkisten kypärien pitää myyjän mielestä olla tosi tiukkoja, muotoutuvat kuulemma nopeasti, eli eläähän se sisusta omaa elämäänsä. Kuorikokoja ei valmistajilla ole montaa, joten voisin "vanhenemisen" kuvitella olevan melko nopeaa. Toisaalta kuka sitä nyt koko ajan pystyy varomaan esinettä erilaisiin paikkoihin kolhimasta, en minä ainakaan ja siksipä vaihtelen niitä suht. usein, joitain olen eri syistä pitänyt päässäni vain kerran tai kaksi. Onneksi olen maallikko, eikä tarvitse jokaista asiaa tietääkään. Kunhan kuuntelen viisaampia.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
En usko että se on sen arvoista arpoa että heikkeneekö se kypärä vai ei. En ainakaan omalla päälläni ole ajatellut tätä testata.
Mielelläni luotan sitten vaikka tuohon suositukseen... Ja miksei sitä vaihtaisi vähän useamminkin.
~SV1000N~