Sivu: 8 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678
Tulokset 211:stä 234:een 234:sta
  1. #211
    Lainaa (Heksa @ Joulu. 22 2009,14:14) kirjoitti
    Useamman meistä ei tarvitse ottaa, kuin vanha ruukku (kypärä) kaapista ja todeta, että onhan se vähän väljä... Harva meistä ostaa valmiiksi väljää kypärää uutena (pl. jotkut mopoilijat)
    Musta se väljyys on ihan hyvä esimerkki siitä, että sisusta on muuttunut.
    Oikean kokoinen (S) Shoein X-Spirit tuntuu vuosien jälkeenkin sopivan tiukalta. Edellinen M-kokoinen Shoei ja varsinkin sitä edellinen L-kokoinen Grex kyllä olivat väljiä vähäisenkin käytön jälkeen. Kyllä nekin silloin kaupassa istuvilta tuntuivat.
  2. #212
    Jos nykyään S-kokoinen kypärä tuntuu sopivalta, on L-kokoinen kypärä ollut ostaessa jo väljä.

    Itekin ajelin mopoiässä L-koon potalla ja nykynen on S/M puolivälistä, niin sitä vaan oppii ymmärtämään oikean koon päälle...



    '03 ZX6R
  3. #213
    Shoei L tällä hetkellä ja itse asiassa lonkkasee nykyään hieman päässä eli jotain kutistumista on tapahtunut vuosien saatossa
  4. #214

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (markketo @ Joulu. 23 2009,20:24) kirjoitti
    Jos nykyään S-kokoinen kypärä tuntuu sopivalta, on L-kokoinen kypärä ollut ostaessa jo väljä.

    Itekin ajelin mopoiässä L-koon potalla ja nykynen on S/M puolivälistä, niin sitä vaan oppii ymmärtämään oikean koon päälle...
    Kypärän kokoa voi hienosäätää eripaksuisilla sisuksilla ja poskipaloilla. Siten saa täysin sopivankokoisen vaikka standardikoot ei ihan osuisikaan kohdalle.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  5. #215
    Lainaa (TeroT @ Joulu. 24 2009,08:42) kirjoitti
    Lainaa (markketo @ Joulu. 23 2009,20:24) kirjoitti
    Jos nykyään S-kokoinen kypärä tuntuu sopivalta, on L-kokoinen kypärä ollut ostaessa jo väljä.

    Itekin ajelin mopoiässä L-koon potalla ja nykynen on S/M puolivälistä, niin sitä vaan oppii ymmärtämään oikean koon päälle...
    Kypärän kokoa voi hienosäätää eripaksuisilla sisuksilla ja poskipaloilla. Siten saa täysin sopivankokoisen vaikka standardikoot ei ihan osuisikaan kohdalle.
    Ei nuo sisukset hirveesti ole painunu Araissani 10v käytön jälkeen. Tässä pakkasten aikana laitoin kaks ixs:n silkkihuppua päällekkäin, koska yhdellä oli viileä. Kypärästä tulee liian tiukka, mut tarkenee paremmin. Eli tuota kypärän väljistymistä voi ehkäistä myös paksummilla hupuilla. Aika marginaalista noitten styroksien painuminen, jos yhdellä silkkihupulla saa hieman väljästä sopivan, toisen laittamalla liian tiukan, ei tuo silkkihuppu kovin paksua materiaalia ole.
    FLHTCUSE4
  6. #216
    Jos kypärän valikoiminen on tälläista rakettitiedettä...
    Taidatte säikytellä arimmat aloittelijat järjiltään..
    Ihan oikeesti.
    Kypärä on tärkee, mut onko se NÄIN tärkee...en oikein usko.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  7. #217
    Eihän kypärällä ole juurikaan mitään merkitystä... ennen kaatumista.
    '03 ZX6R
  8. #218
    Lainaan aihetta, anteeksi. Kypärän vaihtoon tämäkin kyllä liittyy. Tuli hommattua talvileluksi kelkka ja aatonaattona karkasi Lynksi lapasesta jäällä, jonka päällä noin 15 cm lunta kohtuu reilusta vauhdista poikittain -> kuski kyydistä ja vinksinvonkin kylki edellä alas. Kelkka pyöri pari kertaa ympäri, itsellä kuuppa lunta täynnä mutta ei muuten mitään. Luntahan tuossa välissä oli, mutta ottikohan tuo x-lite millaisen tällin vastaan? Päällä/sisällä ei ainakaan mitään vaurioita näy?

    Tulipahan ajettua loppumatka rauhallisemmin,aina ei tartte vetää läpät auki... *



  9. #219
    Lainaa (Wili @ Joulu. 27 2009,22:24) kirjoitti
    mutta ottikohan tuo x-lite millaisen tällin vastaan? Päällä/sisällä ei ainakaan mitään vaurioita näy?
    Jos tarkoitat "pintajännityksen" häviämistä, niin siitä löytyykin jo keskustelu...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  10. #220
    Lainaa (markketo @ Joulu. 27 2009,13:18) kirjoitti
    Eihän kypärällä ole juurikaan mitään merkitystä... ennen kaatumista.
    Niinpä ja sitten, kun näin pääsee käymään, on sen parempi olla kunnollinen ja kaikin puolin kunnossa... Kokemusta on kymmenen metrin ilmalennosta kolmen metrin korkeudesta asfalttiin...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  11. #221
    Lainaa (Henry67 @ Joulu. 28 2009,12:12) kirjoitti
    Lainaa (markketo @ Joulu. 27 2009,13:18) kirjoitti
    Eihän kypärällä ole juurikaan mitään merkitystä... ennen kaatumista.
    Niinpä ja sitten, kun näin pääsee käymään, on sen parempi olla kunnollinen ja kaikin puolin kunnossa... * Kokemusta on kymmenen metrin ilmalennosta kolmen metrin korkeudesta asfalttiin...
    Juuh, on se vaan ällistyttävätä, että pitäisi sijoittaa monta satasta kamppeeseen, minkä suojaavuus voi käyttövuosien aikana kestää sekunnin, jos edes sitä. Parhaassa tapauksessa suojaavuutta ei koskaan edes tarvita. Ja sitten kampe pitäisi vielä joskus älytä uusiakin. Voi taivahan talikynttilät.

    Kypärät on kyllä yksi aihepiiri, johon liittyy oikein roppakaupalla mitä omituisimpia uskomuksia...

    - Niissä on joku ihmeellinen pintajännitys, joka voi kadota

    - Ne on kaikki aivan samanlaisia, ts. ainakin jokainen kypärä, joka täyttää normin, suojaa sillä perusteella aivan tasan yhtä hyvin - suojaakohan muuten kaikki tieliikennehyväksytyt autotkin matkustajia kolaritilanteessa täysin samalla lailla?

    - Ne eivät kulu. Muut ajovarusteet kyllä kuluvat, mutta kypärät ei.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  12. #222
    No jos kypärä on nahasta ja tekstiilistä tehty, niin kuluuhan se aikaa myöten kuten muutkin ajovarusteet. Suojaavuuden kanssa taitaa olla vähän niin ja näin.

    Suosittelen uudempaa kypärää.
    Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
  13. #223
    Lainaa (Teppoman @ Joulu. 28 2009,14:06) kirjoitti
    No jos kypärä on nahasta ja tekstiilistä tehty
    Se on "nahkakuula" eli ajopäähine ei kypärä, vastaavasti toisinpän ei ajovarusteetkaan kuluisi jos käyttäisi haarniskaa eikä kaatuisi...
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  14. #224
    Lainaa ([url="http://www.ski.fi/saada_oikein" kirjoitti
    Jari Kauppinen / Salomon Sport Finland Oy osoitteessa: www.ski.fi/saada_oikein[/url] @ )]Kypäräkin ikääntyy

    Muun muassa auringonvalo vaikuttaa muovien koostumukseen. Koska kypärät on tehty muovimateriaaleista, on suositeltava vaihtoaika noin kolmen vuoden välein. Jos kypäräsi saa voimakkaan iskun, se kannattaa vaihtaa, sillä isku saattaa heikentää kypärän suojauskykyä. Säilytä kypärääsi kuivassa auringonvalolta suojatussa paikassa.
    Laskettelukypärät näemmä vanhenevat vielä nopeammin kuin mopokypärät. Noh ottavathan ne toki aktiivisessa käytössä enemmän hittiä kuin mopokypärät, mutta en mie silti tuohon kolmeen vuoteen usko. Ainakin oma kypärä, joka on paljon vanhempi, saa vielä jatkossakin kelvata. Se on täysin kolhuton jne. Pehmusteet sisältä alkavat tosin irtoilla, että kohta puoliin vaihto on edessä.
  15. #225
    Lainaa (tsj @ Tammi. 06 2010,20:13) kirjoitti
    Lainaa ([url="http://www.ski.fi/saada_oikein" kirjoitti
    Jari Kauppinen / Salomon Sport Finland Oy osoitteessa: www.ski.fi/saada_oikein[/url] @ )]Kypäräkin ikääntyy

    Muun muassa auringonvalo vaikuttaa muovien koostumukseen. Koska kypärät on tehty muovimateriaaleista, on suositeltava vaihtoaika noin kolmen vuoden välein. Jos kypäräsi saa voimakkaan iskun, se kannattaa vaihtaa, sillä isku saattaa heikentää kypärän suojauskykyä. Säilytä kypärääsi kuivassa auringonvalolta suojatussa paikassa.
    Laskettelukypärät näemmä vanhenevat vielä nopeammin kuin mopokypärät. Noh ottavathan ne toki aktiivisessa käytössä enemmän hittiä kuin mopokypärät, mutta en mie silti tuohon kolmeen vuoteen usko. Ainakin oma kypärä, joka on paljon vanhempi, saa vielä jatkossakin kelvata. Se on täysin kolhuton jne. Pehmusteet sisältä alkavat tosin irtoilla, että kohta puoliin vaihto on edessä.
    Taitaa mr Salomonilla olla vielä hiukan homma hakusassa, tai sitten vaan rahanahneus iskenyt

    Tavallinen kasvihuonemuovikalvo kestää uv-säteilyn puolesta ympärivuotista käyttöä noin 10 vuotta. Tuon tasoisen uv-suojan valmistaminen on paitsi helppoa, myös halpaa (sen osuus hinnasta on senttejä / m2).

    Jos laskettelukypärää käyttää koko loka-maaliskuun välisen ajanjakson, on uv-säteilyn määrä noin 1/10 koko vuoden sätelystä. Koska kypärää ei käytetä jatkuvasti, on todellinen luku lähempänä 1/1000 siitä mitä kasvihuonemuovi vastaanottaa vuosittain. Tietysti jos mr Salomonin "uv-suojan" taso on yli 3000 kertaa huonompi kuin kasvihuonemuovilla, voi kolmen vuoden aikana syntyä uv-säteilyn aiheuttamia vaurioita. Silloinkaan ei tosin kypärää tarvitse vaihtaa kuin kerran.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  16. #226
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (markketo @ Joulu. 27 2009,13:18) kirjoitti
    Eihän kypärällä ole juurikaan mitään merkitystä... ennen kaatumista.
    En kyllä lähtis ihan tohonkaan. Voin sanoa omakohtaisella kokemuksella että maantienopeuksista ylöspäin 600 euron Shoei on aika helvetisti mukavampi päässä kuin 50 euron "Honkkarin" kypärä. Samoin 8 euroa Uruguayssa maksanut kiinalainen Yumbo olisi hävinnyt käyttömukavuudessa Orthexin ämpärille jos ämpäriin olisi saanut visiirin. Pari kuukautta yumbokin suojasi silmiä ötököilta ennen kun suomesta saapui kunnon potta.

    Huvittavaa sinänsä kun täällä väännetään tiukasti siitä, että aikamääreen mukaan pitäisi kypärä vaihtaa. Onko teidän mielestänne siis sama ajaako vuodessa 5tkm vai 30tkm eli 5 vuoden sisällä 25tkm vai 150 tkm? Itse väittäisin oman kypäräni olevan jo vähän yli 50tkm ajettuna muutamasta syystä vaihtokunnossa:

    -Hihna rispaantunut
    -muutama syvä kiven/nastaniskemä ja tiputtamisesta tullut naarmu
    -Se haisee
    -Poskipalat litistyneet
    -Kaikki tuuletusaukot täynnä raatoja, eivät lähde paineilmalla pois
    -kohta on visiireihin mennyt enemmän rahaa kuin itse kypärään.

    Noita syitä kun katsoo, niin itse olen ainakin aika valmis investoimaan uuteen pottaan. Osaltaan jo senkin takia että saa taas jotain erilaista ajokampetta...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  17. #227
    Lainaa (Juutana @ Tammi. 06 2010,20:39) kirjoitti
    Huvittavaa sinänsä kun täällä väännetään tiukasti siitä, että aikamääreen mukaan pitäisi kypärä vaihtaa. Onko teidän mielestänne siis sama ajaako vuodessa 5tkm vai 30tkm eli 5 vuoden sisällä 25tkm vai 150 tkm?
    Arai se väitti (tai ainakin *MP-lehden toimittaja näin kirjoitti) että, kypärä vanhenee (vaimennus ominaisuudet vähenevät)vaikka olisi kaupan hyllyssä.. siitä tämä aikamääre kaiketi sai alkunsa..

    Edit. Hirotake arai sanoo--> saranoidulla leuka tai etuosalla olevat kypärät eivät täytä kokokypärälle asetettuja vaatimuksia vaikka sellaisilta ehkä näyttävätkin, siksi emme valmista sellaisia.. joten jos omistaa avattavan kypärän ei huolta vanhenemisesta, koska se ei ole turvallinen uutenakaan..



    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
  18. #228
    Juutanalta silkkaa asiaa. Tismalleen samaa mieltä, sekä käyttömukavuuden että vaihtamisen suhteen. Minä ainakin hommasin Schuberthin siksi, että se on oudonmalliseen kaaliini parhaiten istuva avattava potta. Ja mukava myös käytössä tuuletusten ym. suhteen. En siksi, että se suojaisi paremmin kuin halvempi verme.
    Ja uuteen vaihdan sen sitten, kun se alkaa olla kulunut. Tai sitten, kun tekee tarpeeksi mieli uutta .
    En siksi, että se "vanhenee".
  19. #229
    Tässä ketjussahan on ehtaa Delvac-fiilistä, jatketaan nyt vääntämistä ainakin kesään asti

    UV:stä ei ole kuitukypärien kanssa huolta, koska ne on kaikki maalattu (varmaan muovipotatkin on). Epoksihartsi ei paljaana kestä uv:tä just ollenkaan. Jos maali lähtee jostain syystä niin ainakin paikkamaalia päälle tai kypäräkauppaan.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  20. #230
    noniin mitenkäs olette vaihdelleet kypäriä ??
    ja kellä olis tietoo mistä mahtaisi saada netin kautta edullisimmin/luotettavasti shoein 1100 kypärän ?? siis ulkomaan tilaus kiinnostaa kun katselee näitä suomen hintoja
  21. #231
    XSmoto on edullinen ja toimittavat Suomeen 40£:lla. Kimppatilaus tullee edullisimmaksi.
    nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
  22. #232
    Kyllä noin on lähes joka vuosi vaihtuneet, jos ei jopa kaksikin kertaa, kun potta ei olekaan ollut jollain tavalla sopiva.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  23. #233
    Vähintään pari kertaa vuodessa, vähän sama kuin pyöriä. Ei sitä ihan lyhkäsessä koeajossa saa selville, mikä loppujen lopuksi miellyttää, vai miellyttääkö mikään ja palaa lähtöpisteeseen. Nykyisin testaan Shuberthin J1:stä, hyvät on näkymät ja ainakin näin viileällä "tuuletus" pelaa, muttei se nyt ihan niin hiljainen ole kuin labran kaverit ovat testanneet. Kinnitysremmikin on liian lyhyt ja paksummalla hupulla/kaulurilla kuristaa. Kaikenlaista buffoa ja rättiä olen kaulassa pitänyt, mikähän voisi olla viisas systeemi. Meluakin kun tulee tuolta niskan puolelta. Kypärän sisus ei sinänsä kovin tekniseltä/turvalliselta näytä, mitä nyt päälaella styroksissa kolme pehmikettä ja siistit posket. Tämänmerkkisten kypärien pitää myyjän mielestä olla tosi tiukkoja, muotoutuvat kuulemma nopeasti, eli eläähän se sisusta omaa elämäänsä. Kuorikokoja ei valmistajilla ole montaa, joten voisin "vanhenemisen" kuvitella olevan melko nopeaa. Toisaalta kuka sitä nyt koko ajan pystyy varomaan esinettä erilaisiin paikkoihin kolhimasta, en minä ainakaan ja siksipä vaihtelen niitä suht. usein, joitain olen eri syistä pitänyt päässäni vain kerran tai kaksi. Onneksi olen maallikko, eikä tarvitse jokaista asiaa tietääkään. Kunhan kuuntelen viisaampia.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  24.  
  25. #234
    En usko että se on sen arvoista arpoa että heikkeneekö se kypärä vai ei. En ainakaan omalla päälläni ole ajatellut tätä testata.

    Mielelläni luotan sitten vaikka tuohon suositukseen... Ja miksei sitä vaihtaisi vähän useamminkin.
    ~SV1000N~
Sivu: 8 / 8:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678