Pyörättömiä kesiä muutama takana, nyt valuuttapuoli antaisi keväälle mahdollisuuden... Olisi kaksi asiallista ja sopivanhintaista ehdokasta tarjolla FJR vähän kalliimpi. Kummallakaan otsikon pyöristä en ole ajanut, vaan pienemmillä. Nyt iän myötä tekis mieli käydä pitkien työpäivien jälkeen pikku piknikeillä ja ehkä yksi pidempi reissu kesällä... Jokaisella on tietysti oma makunsa, mutta onko täällä ketään, joka on omistanut molemmat pyörät? Plussia ja miinuksia kaipailen teidän käytössä, jospa osaisin sitten valita helpommin.
Ensiksi totean, ettei kokemusta ole Blacbirdistä muuta kuin koeistunnasta, jossa totesin, etten sovi edes istumaan (jalat ei uppoa tankin syvennykseen) ainakaan ilman erillisiä jalkatappien siirtopaloja! Elikkä alla ollut reilut 50tkm FJR vuosimallia -04/05. Sinänsähän kyseessä on kuskin henk. kohtaiset mittasuhteet. Itsellä pittuutta 193 ja painoa niin ettei tarvii neuvolassa punnita.![]()
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Juu ei oo Hondasta mullakaan kokemuksia, mutta eiköhän ole hieman erityyppisiä pyöriä. Fjr puhdas matkapyörä, jolla tosin taittuu kaupunkiajokin. Honda sporttisempi tykki. Ajoasennotkin pyörissä melko erillaiset.
Taitaa olla lähinnä maku kysymys kumpaan päädyt, jos ei ole nuita fysiologisia rajoitteita kuten huono selkä tai iso maha.
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Kokeillut xx:n, moottori maukkaampi kuin yammussa. Tuntui ahtaalle, ei sovi kankealle 182 cm pitkälle oliolle..
Yammussa ajoasento parempi, jos siihen sais vielä jostain moottorin.. ei siinä mitään vikaa oo, tuntuis vaan jotain puutuvan..![]()
Kyllä museo-metsäkylätietä kiertää XX:llä paljon mielummin kun FJR:llä, tosin jos sitten haluat risteillä piiitkiä matkoja niin FJR.
Tehoa kummassakin aivan riittävästi.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Isommalla mahalla oli xx kevyempi ajejella kuin pienemmällä mahalla. Maha tuki mukavasti tankkia vasten(plamec @ Joulu. 18 2009,23:49) kirjoitti
Makuasioita tosin nuo valinnat. Kyllä tuolla xx:llä pääsee helposti 400km päivämatkoja montakin viikkoa putkeen. Ilman mitään modauksia. Geelipenkkiä tekisi tosin mieli ja niitä raisereita kun isot pojat niitä kehhuu. Et ois kokeiltu nekin![]()
Honda XX-07
Eipä tullut mittojani mainittua, tällainen vanha linja-autokuski...eli airbag/olutsammio löytyy ja mittaakan ei ole kuin 175.
Laukut pitäis pyörään saada, ja kyytiläinenkin sillointällöin.
Pystyykö tuolla XX.llä ajelemaan rauhallisia sunnuntaiajeluja, vai onko se luonteeltaan niin "sporttinen", että ajamisesta nauttii vain kun ajelee "aktiivisesti" ;)?
Pystyy vaikka parhaimmillaan mielestäni Bläkkäri on tollaisessa 140km/h vauhdissa ja motarilla jonne se ehkä on tehTYKKIn.Meno on vakaata ja värinätöntä-joillekin se takoittaa samaa kuin tylsää.(matrei @ Joulu. 19 2009,06:45) kirjoitti
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Minun mielestä sillä pystyy ajamaan melkein ajoa kuin ajoa.Itsellä mittaa 173 ja runko on sopusuhtainen, ja mielestäni ajoasento on todella hyvä. Pyörässäni ei ole raisereita, mutta ei ne hassummant ole, kun olen kokeillut. Tosiaankin geelipenkki voisi olla hyvä, koska berberi meinaa puutua pitemmillä matkoilla, muut paikat ei juurikaan, kun hommasin "kaasukahvan avun" pitemmille matkoille. Ja koneestahan löytyy ihan sopivasti vetoja kakspäälläki ajellessa.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Olen ajanut Bläkkärillä 65 tkm ja FJR:llä parit koeajolenkit. Ajoasento on ainakin erilainen eli Bläkkäri on enemmän etunojassa ja paino käsillä. FJR:n ajoasento on pystympi. Puhtia FJR:säkin on minusta ihan riittämiin jos ei tosiaan hae mitään kilokyykyn tehoja. Bläkkäri on hyvä ajettava, menee kuin juna. FRJ:ssä plexin kanssa voi olla haasteita eli on melua ja pyörteilyä => säädöillä ja tarvikeplexeillä yleensä löytää itselle sen optimiratkaisun. Jos sinussa on vielä jäljellä poikamaista vekkulia etkä vierasta hieman käsien päällä olevaa ajoasentoa, ota Bläkkäri. Jos kaipaat rennompaa (pystympää) ajoasentoa ja haluat ajella pidempiä matkoja leppoisammin, ota FJR. Hyviä molemmat. Joku taisi joskus sanoa, että jos Bläkkäriin laitetaan sähköplexi, nostetaan ajoasento pystyyn ja laitetaan kardaani => sehän on FJR![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Itse tälläinen 165/110 mitat omaava kuski, joka ajelee XX:llä. Tankoa olen nostanut sen 30mm. niin ylettää lyhyt kätinen kaasulle. Itse pidän ajoasennosta ja kaasua kääntämällä saadaan sivutuuli käännetty vastatuuleksi joka mukavasti keventää painoa käsiltä. Tankki laukusta on myös suuri apu pienelle kuskille matkaajossa.
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Kuten edellä on todettu:
Molemmat todella luotettavia matka/kruisailupyöriä, joista tehoakin löytyy tarvittaessa riittävästi (vaikkei sitä ole koskaan liikaa).
FJR:stä ei ole koeajolenkkejä pidempää kokemusta...
(FJR:ssä + joidenkin mielestä tuo pystympi ajoasento ja kardaaniveto, vaikka kyllä ne ketjutkin kestää kilsoja).
Itte tykkäsin oman bläkkärin ajoasennosta ja taittui se keveästi mutkaankin ja oli pirun vakaa matka-ajossa.
*******************
zx10r
*******************
Istu molemmat ensin. Mulla on kahdesta FJR:stä yhteensä noin 40000km kokemus. Matka-ajossa tosi kiva ja tehoa on ihan riittävästi. Bläkkäristä ei ole kuin kylmät tyypit, mutta ihan kivalta sekin tuntui. Kaksi erilaista mopoa. Toinen sopii paremmin sporttisempaan ajoon. FJR on kardaanivehkeenä vähempi töisempi huollon puolesta. Kumpikin hyvää japski laatua.![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Itsellä ollut ja on edelleen sama xx jo kahdeksatta vuotta, ajoasento kaikenlaisessa ajossa on aivan passeli 177 senttiselle merimakkaralle. Kyseinen peli on jotenkin yleispyörä mielestäni, käy hurjasteluun ja matkantekoon. Erinomainenhan se ei ole missään. Jalkatapit saisivat tosin jo alunperin olla hieman ylempänä ja taaempana. 100 000 km mittarissa on osoittanut pelin suhteellisen toimintavarmaksi.![]()
Syvä iskumme on, viha voittamaton.
Fjr tuntui ensin ainoalta vaihtoehdolta, mutta toi bläkkäri putkahti tohon esille.
Yrittäjänä on minulla piiiitkät työpäivät, ja kaipaan jotain iloa elämääni. Useimmin ajelut tulevat kai olemaan aika lyhkäsiä pyrähdyksiä, ja kun joskus vapaata järjestyy niin mennään sitten kauemmaksi... Siltä kantilta kai toi XX voisi olla parempi vaihtoehto? XX olisi hieman edullisempi ja kai niitä on muutoinkin enempi (varaosat)?
Entäpä yhdistelmäjarrut? En ole koskaan ajanut sellaisilla? Onko niillä lisäarvoa? Vai haittaa? Käsittääkseni Fjr:ssä ei sellaisia ole.
Kiitos tähänastisista asiallisista ja hyvistä vastauksista, jotka saa kevät/mopokaipuun pahenemaan (-22 pakkasta, kotilo oikutteli ja nyt jalkamiehenä työmatkat)![]()
Eipä niistä yhdistelmäjarruista ainakaan mitään haittaa ole. Ehkä päinvastoin. Ovat varsin helpot käyttää, ja perin huomaamattomat normiajossa. Hiekalla kun vaan tiedostaa että sellaiset on alla niin ei tule yllätyksiä.
ZZR1400 -06
Fjr:ssä on duo jarrut+abist ja vaikka vetelee vauhdikkaammin hiekkapätkäl ni eipä oo haittaa kumpasistakaan ollu...(matrei @ Joulu. 19 2009,18:59) kirjoitti
Takajarruu painaen ni eestä jarruttaa vain yksi palapari,,
Itte tykänny Fjr:stä reilun 50 tkm:n verran..
Kannattaa kunnol koittaa ja sit tehä osto...
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Nuista jarruista sen verran että riippuu Fjr.n vuosimallista onko siinä ABS-jarruja. Vanhemmissa malleissa se oli lisävaruste, kun taas uudemmissa (FJR 1300A) se on vakiona.
Suurimmat muutokset tehtiin 2006. Tuolloin pyörä sai muun muassa uudet äänenvaimentimet, yhdistelmäjarrut, uuden pleksin, säädettävän ohjaustangon, säädettävän istuinkorkeuden ja sivukatteen säädön, pidemmän takahaarukan.....Vuosi 2007 toi vakiovarusteeksi kahvanlämmittimet.
Valinnanvaraa on. Kannattaa muutama käydä katsomassa.
Jos oma asiantuntemus ei riitä niin kaveri mukaan.
Pyörän historia ja huollot kannattaa tsekata.
Varaosia kumpaankin pyörään saa hyvin, onhan fjr.kin
myydyin matkapyörä Suomessa.
No,nyt on piiiiiitkä talvi aikaa miettiä.![]()
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
XX:ssä taisi olla niin, että 96,97,98,99 on kaasuttimilla ja 2000 - 2007 on ruiskulla ja lisäksi peliin tuli myös RAM-AIR.
Tankin koko myös kasvoi 22l --> 24l v.2000 malliin (tai siis johan niitä 99 rakennettiin mutta myyntiin taisivat tulla 2000)
Kaasari pikkasen tehokkaampi mutta itse suosittelisin ruiskupeliä.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Ainakin omassa 2004 mallissa oli ABS vakiona. Satula kannattaa ainakin vaihtaa esim. Corbinin penkkiin. Alkuperäinen penkki hieman liian pehmeä ja viettää eteen päin. Pleksin kanssa joutuu duunaamaan ainakin pitkänä henkilönä. Itse hommannut plexin virityspalan jolla kaltevuus ja ilman saanti alakautta paranee. Lisäksi HeliBarin korotuspalat stongassa. Sporttisuutta riittää FJR:ssäkin suht riittävästi. Vääntö on vahva ja tehoa on riittämiin. Rata-ajoon ei välttämättä paras vaihtoehto, mutta kyllä sielläkin kohtuullisesti pärjää, mitä nyt jalkatapit raapivat helposti asvalttia reippaammassa kyydissä.(plamec @ Joulu. 19 2009,21:51) kirjoitti
2006 mallissa akseliväli kasvoi, jolloin ketteryys hieman kärsi. Kaikkinensa edelleen pitäydyn vanhassa FJR:ssä, jatkossa ehkä kiinnostaa BMW:n 1300s.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
noista valiten mun mielest xx ja ruiskuversio, itellä 8000km ajokokemus tollasesta laitteesta, kiva peli juurikin pieneen irroitteluun silloin tällöin, ja matkaajossa mukava. nyttemmin busa ja vielä parempi ajella kun bläkkäri. kyytiläiset tykkää enemmän nykyisestä busasta kun xx:stä![]()
Gsx 1441r
...ööö... lisätään nyt hiukan vettä myllyyn
Jos minä olisin sun saappaissa (niin olisin varmaan jo ostanut mopon koittamatta...) niin odottaisin ajokelejä ja sit koitamaan erilaisia vaihtoehtoja. Mun mielestä kumpikaan noista ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos takana on useampikin pyörätön kesä....
Tarjolla on kuitenkin paljon kevyempiä ja ketterämpiä vehkeitä, joilla taittuu niin matkat kuin kaupunkipyörittely. + ei tartte punnertaa painavalla (etenkin FJR) mopolla ja samalla muistella ja herätellä ajotaitoja esille.
Mutta tämä siis vain minun mielipide tietämättä yhtään ketjun aloittaneen kokemuksista....
Tervetuloa takaisin![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Kaksi on kesää nyt pyörättä takana, ja onhan nuo entiset ajokit olleet huomattavasti säyseämpiä ja keveämpiä. Muistot niistä vaan ovat vähän sen olosia, että tunsi vähän rimpulalla ajelevan. Siksi vähän isompaa mopoa tässä kattelen, ettei tartteis heti vaihtaa...(b_tommi @ Joulu. 20 2009,09:40) kirjoitti
Mutta onko noi sitten liian rajuja vehkeitä papparaiselle? ;)
Ei ole. Mutta vähän kankeita aikomiisi pikku pyrähdyksiin. Kilokyykyillä me muut papparaiset pyrähdellään, kuten myös reissataan. Tosin jos kyytiläinen tulee mukaan, niin sitten on eri juttu. Bläkkärissä tulee vaan persii kipeeksi, surkee penkki. Ajoin sellaisella 24 000km. Busa olis parempi kuin kumpikaan noista. Kun mies vie mopoa eikä mopo miestä.(matrei @ Joulu. 20 2009,12:33) kirjoitti
Vakiopenkki voisi tosiaan olla hieman mukavampi, mutta jakkaran vaihtaa nykyään näppärästi lähes jokaiseen kikottimeen mikäli haluaa, joten en näkisi sitä ongelmana mikäli laite muuten kiinnostaa ja sopii itselle.(R2-D2 @ Joulu. 20 2009,12:46) kirjoitti
ZZR1400 -06
Tuttavani 64vee hommasi FJRn kolmisen vuotta sitten ekaksi pyöräksi sitten 50 luvun pappatunturin. Ja kun vaihtoi alkuperäisrengastuksen Z6siin loppui mutkissa taluttamiset, sateellakin.. Erittäin tyytyväinen pappamopoilija ja kun ajeli muutaman satakilometriä deauvillellä totesi ettei ainakaan pienenpään ole tarvis vaihtaa (nuhapumpuksi jupisi mokomaa) . Joten ei sitä kokoa tarvitse ainakaan pelätä, kaasukahvan käännöstä homma on paljon kiinni.(matrei @ Joulu. 20 2009,12:33) kirjoitti
Miellyttävä pyörä ajaa ja kahvassa on nappi jolla voi pleksin pyörteet sopivaksi. Syö vähän ja varmaa tekniikkaa.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Ja onhan aina keväisin noita ruosteenpoisto kursseja, joissa pääsee suljetulla alueella treenaan pyörän käsittelyä.
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
FJR on kyllä hyvä pyörä ajaa, ottaen huomioon että se on matkapyörä pystyllä ajoasennolla. Menee hienon eleettömästi mutkapätkilläkin. Moottori on myös miellyttävän väännökäs jo alhaalta asti. Jos kyykympää tourinkia tekee mieli niin oma valinta olisi ennemmin bussi/zzr kuin bläkkäri.(amaunu @ Joulu. 20 2009,14:38) kirjoitti
![]()
Supermoto
XX:llä tuli ajettua 40tkm ja hyvä pyörä oli, myös laukkujen kera 2-päällä.
Sitten halusin vaihtelua ja kokeilin s-motoa ja matka-enduroakin, mutta palasin katupyörien pariin eli FJR:ään.
Se tuli huomattua että pitkillä matkoilla oli aina kiire siirtymillä(läpi euroopan)ja ei aina jaksanut joka tankilla ketjuja rasvailla= ei hyvä.
FJR:ssä ei ole ketjuja, niin onpahan yksi huolto-kohde vähemmän reissussa *
Päädyt kumpaan tahaansa, niin ei mene pahasti pieleen.
Kilo-kyykyillä reissaa myös, mutta silloin ei nainen ole mukana takana(ainakaan kovin kauan) ja matkatavaroistakin pitää tinkiä.
T7 2022
Tässä on kyllä totuutta.(jaulis @ Joulu. 20 2009,16:58) kirjoitti
Tosin on hiton hankalaa mennä kenellekkään kertomaan millainen pyörä hänelle ois parempi, toki jos budjetti esim. 10.000€ niin ehdottomasti ennemmin bussi tai zzr1400.
Tosin XX nyt on niin pommin varma peli ja jos hondista pitää niin mikä jottei.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer