Ctek 3600 muistaa sen vimosimman asentonsa = ei tartte sähkökatkon jälkeen uudelleen mode-nappiakaan tuikkia(Kapa @ Marras. 30 2009,08:25) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ctek ollut ihan monessa käytössä ok, mutta itselläni hajosi jostain syystä 2 vuoden jälkeen. Ja takuukin oli jo umpeutunut *![]()
"Voit valita oletko aina oikeassa vai onnellinen"
Suzuki GS 500E -> Honda CBR 1100xx
Kuin myös mulla hajosi 2 vuoden takuulla oleva C-tech 3600, 3 vuoden jälkeen, ostin uuden samanlaisen jossa on 5 vuoden takuu ja paremmat hauenleuat+suojatumpi liitin.kirjoitti
Max suositeltu akkukoko on sillä se 120Ah ja tuli sillä vanhalla aina välillä ladattua 128Ah traktoriakkua, lämpesi sen kanssa jo enemmän, voi olla että hajosi sen takia.
C-tech malleja...
http://www.akkunetti.fi/index.p....db729b5
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Mulla on toi Ctek 3600 rallattanu pari vuotta. Auton akku, jolla ladataan taas lennokin akkuja, sekä pari prätkän akkua saa siltä lisäpuhtia. En tiedä onko se parempi tai huonompi kuin muut automaattilaturit, luotan siihen kyllä enempi kuin kahteen viisarilaturiin jotka myös kaapista löytyy. Hyvin se on hommansa hoitanut. Puolikuolleen pikkuakun se vielä takaisin henkiin sai niin että sillä kesän pärjäsi.
Oma 3600 kyllä tarvii sähkökatkon jälkeen herättää taas henkiin mode-napista. Lieneekö sitten vuosimalliin liittyvä ominaisuus vai mikä?
GSF600 -98
MTX125-R -84
Olen yrittänyt löytää Ctekkiin vastaavia, ei vaan löydy(s&s @ Joulu. 02 2009,10:31) kirjoitti
Onko joku onnistunut?
Bentonin ostin jostain hallista ja hyvin pelittää mopon akullakin myös ylläpidossa. Ctek on varmaan hyvä myös, tosin ei kokemusta
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
CTEK PISTOKKEITA!?(panman @ Joulu. 02 2009,13:25) kirjoitti
MONTAKO TUODAAN?
Pistokkeessa akun puolele kaapelikengät akkuun liittämistä ajatellen (johto n.0,5m) pistoke sopii *isompaan ja pienempään CTEC varaajaan.
Itse latailen pienemmällä. Olen ollut ymmärtävinäni että Ctek ei välttämättä sovi ylläpitovaraamiseen. Suosittelen säilytyksessä varaamaan akun täyteen joka toinen kuukausi.
Luotettavalta taholta olen myös kuullut että tuossa isommassa Ctec mallissa on alkanut olemaan laatuongelmaa. Johtunee kovasta hintakilpailusta ja ilmeisesti valmistaja on vaihtanut halvempaan komponettitoimittajaan.
Ostakaa siis MP käyttöön pienempää???.
En anna takuuta *:D edes jutuilleni.
Ite ostin motonetistä ctek xs 800 mallin hintaan 39€, hyvä peli, mukana tuli hauenleuat ja kiinteesti akkuun asennettava johto suojatulla liittimellä, ei tosin sovi kovin hyvin auton akulle, vaan moto/mopokäyttöön sen ostinkin!.....niin ja 5v takuuta
Muijaani voit arvostella, pyörääni et
No siihen ylläpitolatamiseenhan se CTEK (kuten muutkin elektroniset laturit) nimenomaan on tehty. Tiedä mistään laatuongelmista, mutta omat pyörät on jo pari kolme vuotta roikkuneet 100% talliajastaan tuossa 3600-laturissa. Akut on aina elämänsä kunnossa eikä tartte edes tuon LoTjan kanssa miettiä piisaako akussa henkeä.(SAM66 @ Joulu. 02 2009,16:28) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Itsellä käytössä Power-X, orgshopista 39e näyttäis olevan.
Himasta löytyy myös tarpeettomana käyttämätön Lidlin akkulaturi...
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Onko kenelläkään kokemuksia tuollaisesta 4load-laturista mitä Stormi myy?
Eli tästä
Joku laturi pitäisi itsellekin hommata mutta ei osaa päättää... *![]()
Ctec 3600 on ollut huonolla pidolla joitakin vuosia. Ei mitään ongelmia. Pyörii koko talven auton jalkatilassa. Ei säikähdä sadettakaan. On ahkerassa käytössä Webaston takia.
Täytynee muistaa ladata välillä moponkin akkua.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Mitäs noiden kanssa leikkimään ja kokeilemaan.. Osta Ctec 3600 niin ei ainakaan harmita jälkeenpäin.(Fabioso @ Joulu. 11 2009,13:31) kirjoitti
Sellanen löytyy minultakin, vaan eipä tuolla pahemmin ole ollut käyttöä. Ylläpitolatausta en harrasta, sillä vallankin geeliakkujen itsepurkautuminen on todella hidasta. Varmistukseksi tullut mittailtua akun jännite pari-kolme kertaa talven aikana ja täysiä voltteja näyttää aina.
Maakaapeli irti, ei se muuta tarvitse. Edellyttää toki, että akku on täynnä, kun mopo laitetaan seisontaan.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Jos sä pelkästään jännittettä mittailet, niin ootsä ottanu huomioon eri materiaalien ja lämpötilan vaikutukset?(J@ck @ Joulu. 12 2009,11:02) kirjoitti
Vai ootsä mittaillu vaan lonkalta ett "joo, yli 12v, hyvä se on" ?
Ts paljoko ne "täysiä voltteja" on?
Se että itse purkautuminen on hidasta ei siltikään poista sitä tosiseikkaa, että aina kun akun varaus on alle 100%, niin sulfatoituminen alkaa.
Voihan se sun akku olla esim 50% sulfatoitunut, eli enää puolet kapasiteetistä käytössä, ja silti se sun volttiperusteinen arviointo antaa tuloksen "täydet voltit".
Koska ei se sulfatoituminen laske jännitettä, vaan se laskee kapasiteettiä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Eri materiaalien ja lämpötilan vaikutukset..?? En, enkä ymmärrä mitä mahdat tarkoittaa. Tallissani on tosin talviaikaan n. 10 asteen peruslämpö, mutta mitä sitten...(scuuba @ Joulu. 12 2009,16:27) kirjoitti
En, en ole myöskään mitannut lonkalta?, vaan kohtuuhyvällä digitaalimittarilla. Ominaispainoja on vähän huono mittailla geeliakusta, vaikka happomittari tallista vielä löytyykin.
Täyden kennon nimellisjännite on 2,12 v, eli täysi akku antaa teoriassa 6 x 2,12v = 12,72 v. Akku on tyhjä, jos jännite laskee 12 volttiin.
Käytännössä lukema on ollut 12,8 v luokkaa, eli akku on täysi ja täytenä on pysynyt ilman ylläpitolataamistakin. Niin edellisten mopojen akut, kuin nykyisenkin..
Ei mun jutut yleensä mitään mutua ole, vaan kokemusten perusteella saatua tietoa. Tieto perustuu myös uteliaisuuteen, eli mm. Exiden (=siis maahantuoja, ei mikään jälleenmyyjä) kavereita olen jututtanut, kun sellaisia tuttuja työn puolesta löytyy.
Kumpainenkaan näistä akkumiehistä ei katsonut ylläpitolataamista tarpeelliseksi, eikä edes suositeltavaksi, vaan nimenomaan jännitteen seuraamista ja latausta tarvittaessa. Totesivat vielä, että (täysi) geeliakku kestää hyvin jopa yli vuoden varastoinnin ilman latailuja. Ja 100 % varmuudella voin sanoa, että nämä kaverit tietävät akuista enemmän kuin kukaan täällä..
Mutta tosiaan vain täydellä akulla seisontaan, eikä turhia starttailuja. Ja se maakaapeli irti, siellä saattaa olla (ja usein on) joku pieni virrankuluttaja, joka tyhjentää akun talven aikana. Jos akku tyhjenee tarpeeksi, eli syväpurkautuu, niin vaikea sitä on saada enää henkiin..
Jos ja kun mopoa pitää kuitenkin käynnistellä talvella, niin sen jälkeen lataus on vähintäänkin suositeltavaa..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Lyijyakuista on luonnolliseti kyse. Varaus on 100 %, jos tarkka volttimittari näyttää yli 12,7 v jännitettä.(scuuba @ Joulu. 12 2009,21:04) kirjoitti
Latauksen jälkeen akkuun jää pintavarausta ja volttimittari näyttää suurempia lukemia (+-13 v). Oikean tuloksen saa päivän-parin kuluttua latauksesta.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Lue vaikka noi(J@ck @ Joulu. 13 2009,17:46) kirjoitti
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#ocv_soc
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm#mf_soc
niin ymmärrät mitä tarkoitan sillä että lämpötila ja materiaalit vaikuttavat siihen mitä 100% varautuneen "lyijyakun" napajännite on.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tämä on aika ehdoton peli.
hätälaturi
Jos taskussa sattuu olemaan Nokian solupuhelin (niinkuin isänmaallisella Suomessa on) tällä voi akun loputtuakin soittaa hinurin tai kaverille tai tilata netistä akun tai taksin tai jotain.
Jos on patterissa virtaa.
Menee lähinnä hiusten halkomiseksi. "Noi" on jotain laboratoriojuttuja ja käytännössä noin tarkkoja mittauksia ei pysty jokamiehen mittareilla edes tekemään. Lisäksi talvisäilytyspaikan lämpötila on useimmiten suht. vakio.(scuuba @ Joulu. 13 2009,19:10) kirjoitti
Riittää, kun muistaa:
Jännite * Varaustila (%)
~12,7 *100
~12,5 * 75
~12,3 * 50
~12,1 * 25
~11,9 * *0
Ja oikeasti riittää, kun muistaa vain kaksi lukemaa ja yhden asian, eli:
12,7 v = 100 %
12 v = 0 %
Akku lataukseen, jos jännite laskee 12,5 volttiin.
Lisätään nyt vielä jotain, sittenpä alkaa riittää.. Jos ei viitsi / pysty / jaksa irrottaa sitä akun maakaapelia, niin toki ylläpitolataaminen on tällöin paikallaan.
Ja vaikka varaustila volttimittarilla selviääkin, niin jännitteen mittaus ei kerro akun kunnosta paljoakaan - sen testaamiseen tarvitaan kuormituskoe.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Taitaa uuden akun hankkiminen olla helpompaa vanhan sipatessa, kun ruveta liikaa miettimään etukäteen sen elinikää.
Varaa sitten ylläpitovarausta tai silloin tällöin ja on tyytyväinen jos akku kestää yli 5v.
Mitä kapasiteettikokeeseen tulee niin menee leikkimiseksi. Tosi kyllä on että sillä se akun antama kapasiteetti saadaan vain selville. Samalla kun omaa labraa rupeaa pitämään voisi tietty mitata oikosulkuvirran. Silloin selviää myös se akun virranantokyky starttitilanteessa.
Muuten ihan kiva että täällä käydään kaikilla rintamilla kiivasta vääntöä asioista millä sitten ei kuitenkaan taida olla mitään merkitystä. Pääasiahan on että kaikki ovat tyytyväisiä ja oikeassa.
Ps. töissä firmassa jolla on useampikin akkulabra ja tuotekehitys yksikkö (lyijyakut).![]()
No on asioilla kuitenkin sillain merkitystä, että monet akut on pilattu ilman oikeaa tietotaitoa ja väärillä latureilla. Tuossa just eräällä tutulla oli 4 A laturi kiinni pyörän akussa ja Ctec tallin laatikossa. Tavallinen on kuulemma parempi..(SAM66 @ Joulu. 14 2009,11:22) kirjoitti
Toisaalta lukematon määrä akkuja on pilattu sillä, että ne on päästetty syväpurkautumaan
Kapasiteettikoe menee tosiaan mopon akuista puhuttaessa leikkimiseksi ja on aika turhaa puuhaa. Isommat työkoneen akut tuossa esimerkissä mielessä olikin ja niitä on jonkun kerran kannattanut testissä käyttääkin. Exidellä ovat myös onnistuneet herättämään henkiin joitain syväpurkautuneita akkujamme. Näiden henkiin saaminen ei omilla vehkeillä ja meikäläisen taidoilla onnistunut.
Kun kerran akkuammattilainen olet, niin kerro ihmeessä olenko täysin väärässä ajatuksineni.. Ei ainakaan minulle ole mitenkään päasia olla oikeassa, mutta oikeansuuntaista tietoa haluaisin jakaa. Jos olen täysin väärässä, niin ihan hyvä jos joku oikea asiantuntija palauttaisi maan pinnalle![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kuten totesin tuota vääntöä seuratessani, niin ei noilla millään eväillä huonosti pitäisi käydä.(J@ck @ Joulu. 14 2009,12:18) kirjoitti
Kunhan huolehditaan että oikea varaaja on käytössä kaikki pelittää. Jatketaan samaan malliin.
MUKAVAA LOPPUVUOTTA KAIKILLE
Ps. varataan akkuja joululomilla
Riippuen materiaaleista ja lämpötilasta ja mittarista:(J@ck @ Joulu. 14 2009,10:51) kirjoitti
12,4-12,9V = 100%
11,5-12,0V = 0%
Voipi olla hajontaa paljon enemmänkin jos on paska mittari.
Omalta osaltani totesin jo aikasemmin:
"joku tavis ok-laadukas ylläpitolaturi takaa mun mopon akulle suht max eliniän, niin ostimpa sellasen sit."
nii ei tarvi edes mittailla mitää jännitteitä, eikä välittää siitä missä ja miten akkua säilyttää.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mulla jo muutaman vuoden ollu tuo. Geeliakkua tuolla lataillu ja pirun hyvä peli. Tosin hinta on reilunpuoleinen 69€. Laadukkaan oloinen kapistus ja IP44 luokituskin löytyy. Kolmella eri vaihtopäällä tuota saa, eli hauenleuat/din-liitin/lattaliittimet. Haistelee automaattisesti kylmän akun ja pitäis vissiin käydä kaikentyyppisille akuille (lyijy, neste, geeli ja AGM).![]()
ZX-9R -99
Benton BX-3 lähti Motonetistä mukaan eilen. Hyvin latailee Gixun akkua.
KTM 690 Enduro
Optimate Brandtilta. Olisiko noin 50-60e hinnaltaan. Ihan toimiva ja "älykäs" vehke. Kytke vaikka navat väärin niin ei riko paikkoja. Kertoo sulle vielä, että ootpas hölömösti laittanut piuhat.![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Benton BX-1 jatkaa siitä mihin CTEK XS 800 hyyty...
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Benton BX-1 Tokmannilla 27,90e.
Ei paha hinta. Itellä kolmatta vuotta käytössä, toimii paitsi johdot kovalla pakkaasella kuin korppua ja murtuu joten joutunut vähän teippailemaan.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85