Eli pari viikkoa sitten omaksi haetusta 1996 mallisesta bleidistä olis tarkoitus napata tuo magneeton koppa (vasemman puoleinen) irti. Pyörä kaatunut muutama vuosi sitten ja maali lähtenyt tuosta aikas tavalla joten maalauksen tarpeessa.
No, meninpä ottamaan pultit auki ja huomasin että sieltä rupesi öljyä tulemaan tiivisteen välistä, joten laitoin sen äkkiä takaisin paikalleen ja kiinni (minulle ei tuttu ilmiö). Eli olen touhunnut 2t pyörien kanssa jonkin verran eikä tämä ole tuttua että kyseisen kopan takana kuuluisi olla öljyä (tekniikka varmaankin aikas erilaista mutta silti huolestuttaa...).
Tarttis edelleen ottaa tuo koppa maalattavaksi mutta ensinnäkin kuuluuko siellä olla öljyä!!?? Ja toisekseen tarviiko sieltä sitten päästää öljyt pellolle siksi aikaa kun se on paikaltaan??
Juuri kun pääsi kaatamasta sinne uudet kalliit öljyt
Kiitoksia vastauksista etukäteen:
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Kyllä siellä kuuluu olla öljyä. Kopan saa pois öljyjä poistamatta jos kallistaa mopoa parikymmentä astetta oikealle. Kopassa on paperitiiviste joka ei välttämättä kestä uusintakäyttöä joten laita tuubitiivistettä tarpeen mukaan tai vaihda uuteen.
--
Kende
GSX-R 1K7
Syksyllä tein vastaavaan -97 Bladeen staattorin vaihdon. En viitsinyt päästää juuri vaihdettuja öljyjä pois, joten pistin mopottimen ja seinän väliin pehmikettä ja kallistin reilusti oikealle kyljelle. Kopassahan on kiinni staattori, joka normaalisti on öljykylvyssä.
Koko hommelin työläin vaihe oli rapsutella vanhan tiivisteen jäänteet moottorilohkon tiivistepinnasta. Käytin apuna ohutta teräslastaa ja tiivisteenpoistovaahtoa. Kun mopo on kallellaan oikealle, menevät tiivisteen palat helposti koneeseen, mutta sen voi estää sullomalla puhtaan rätin suojaksi lohkon sisään.
Tiivisteenpoistoaine poistaa myös maalin lohkosta, jos sitä leviää tiivistepinnan ulkopuolelle. Aine irroitti tiivisteen kohtalaisesti, mutta sen piti antaa vaikuttaa puolisen tuntia.
Vaihdoin uuden tiivisteen, joka maksoi alkuperäisosana 10€. Asennusohjeen mukaan tiivisteeseen laitetaan keskiosaan molemmin puolin tiivisteliimaa/silikonia, mutta itse laitoin molemmin puolin kauttaaltaan. Samaten kohta, mistä johdot tulevat kopasta ulos vaatii kumitiivisteiden väliin kunnon tiivistyksen silikonilla.
Takaisin laitossa kopan ohjaa paikalleen ohjaintappi ja startin hammaspyörän akseli, joka toimii toisena ohjaintappina. Startin hammaspyörän oikea asento kannattaa stekata ennen, kuin asettaa koppaa paikalleen.
Staattorin (magneeton) kopassa piuhan kiinnitysklipareessa momentti 12 Nm ja ruuvilukite väliin.
Ennen kopan takaisinlaittoa kannattaa putsata pultit ja lohkon kierrereiät hyvin. Kiinnityspultteihin laitoin alhaisen lukitusluokan ruuvilukitteen (Loctite 225) ja kiristin ristiin momenttiavaimella 12 Nm momenttiin.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa