Todistetusti hinnallisesti Ykkönen mutta...(J@ck @ Marras. 29 2009,18:46) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Tuo on vain suuntaa antavaa säätöä varten hyvä ja jos kelit muuttuu rankasti. Jokainen pyörä on yksilö ja jokin tietty lukittu AFR arvo koko rpm/tps alueelle ei välttämättä ole se parhain vaihtoehto optimi vääntö ja tehokäyrää ajattelen ja pyörän viriastetta kahtoen.(scuuba @ Marras. 26 2009,20:57) kirjoitti
Paras lopputulos saadaan aina kun on oikeasti osaava dyno operaattori säätämässä mopedia joka tietää mihin seosarvoon kannattaa tähdätä, ja säätää täten osakaasu ja täyskaasu alueet kuntoon. Autotune voidaan jälkeenpäin pistää päälle loggailemaan ja ylläpitämään haluttuja arvoja reaaliajassa.
Mulla muutos oli aivan järkyttävä kun nollakarttasella commanderilla olin ajellut ties kuinka pitkään, ja syksyllä sitten kävin Onlyfastin pajalla pistämässä vehkeet iskuun. Tuntu kirjaimellisesti jälkeenpäin että olis ollu isompi moottori alla. *![]()
GSX-R 600 K4 <-- R.I.P
<a href="http://www.motot.net/galleria/showgallery.php/cat/20308" target="_blank">
GSX-R 600 K6</a> <-- Soon to be gone
-------------------------------------------------------
Incoming: -11 Husaberg FS570 Black Edition
Jep. Ja osaava säätäjä pystyy säätämään vasteen sellaiseksi kuin asiakas haluaa. Esimerkiksi katupyörässä ja ratapyörässä tavoite voi olla hyvinkin erilainen.(maKe| @ Joulu. 01 2009,21:39) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Kysy tuolta:(p0ss3| @ Heinä. 02 2010,15:38) kirjoitti
http://www.moto-seinajoki.fi/service_booking.php
Heillä on Tuning Link pelit ja pensselit tuohon penkissä tapahtuvaan Commanderin säätöön.
Tuota saat laitteen ja säädön.
.
Pelkkä säädätys 200-350e paikasta riippuen, yleensä tuppaa maksamaan yli 300e.(p0ss3| @ Heinä. 02 2010,15:38) kirjoitti
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
PC3 + säätö 500-600 erkkiä.(p0ss3| @ Heinä. 02 2010,15:38) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Nostellaanpa vanhaa ketjua kun on ruvennut asia mietityttämään. Sen verran vähän oon ollut tekemisissä asian kanssa joten pakko kysyä.
Oon ostamassa uutta käytettyä pyörää itselleni. Ei ihan heti meinannu mieleistä löytyä. Kun se vihdoin löytyi oli kyseisessä yksilössä akran koko putkisto, pc3 ja vapaavirtaussuodin.
Ongelma on että en välttämättä edes halua näitä päivityksiä pyörääni. Pyöränä olisi XX joten en koe että siihen tarvitsee yhtään lisää tehoa.
Mitä olette mieltä onko pc:stä ja putkista jotain haittaa pyörän kestävyydelle yms?
Pyörään saa mukaan alkuperäiset osat. Mietin että jos otan pc:n pois ja vaihdan putkiston alkuperäiseen niin onko kaikki palautunut ennalleen?
En penkityksistä ja siinä tehtävistä säädöistä tiedä tarkalleen. Käsittääkseni säädöt tehdään vain pc:n kautta?
Mielipiteitä jätänkö commanderin vai palautanko kaiken alkuperäiseen?
XX
Kyllä, kun poistat PC:n ja vaihdat putket alkuperäisiin, pyörä on silloin noilta osin alkuperäinen. Alkuperäinen ruisku toimii orginaali- asetuksin PC:n poiston jälkeen.
Mikäli pyörää halajat alkuperäiseen kuosiin, vaihda putket orgiskamoihin, ja säädätä PC sitten uudelleen.
Vakiopelikin saa kyllä hyötyä joissain tapauksissa noista PC:n säätömahdollisuuksista. Sillä saa siloiteltua pois nuo saastevaateiden synnyttämät vääntökuopat yms ja joissain tapauksissa saattaa poltto-aineen kulutuskin tippua.
Sinuna antaisin niitten osien olla paikoillaan. Powercommanderin etuihinhan kuuluu myös se että osaavan säätäjän käsissä teho- ja vääntökäyrät on saatu ajajaystävällisemmiksi (lue: tehokäyrä nousee suoraviivaisesti kierrosluvun kanssa ja vääntökäyrä on korkealla jo matalista kierroksista alkaen). Kun pyörä menee esim. matka-ajossa korkeammalla väännöllä myös polttoainetta kuluu vähemmän. Jos laitat pyörän alkuperäoseen kuosiin saatat huomata että pyörän luonne muuttuu huonompaan suuntaan. "Just my two cents"![]()
Honda CBR 1100 XX -99
Kiitoksia vastauksista
Ostin nyt kyseisen pyörän ja ajoin sillä ekat 140km. Pyörä tuntuu mielestäni hyvältä niin kuin XX aina ennenkin. Ei yhtään haitannut ajoa PC tai tehoputki (vaikka putkesta ei sedät taida tykätäkkään.) Bensan kulutus on ainut mikä huolettaa. Tähänkin saadaan varmistus kun ollaan muutama tankillinen ajettua.
Ekat kilsat alkoi vajaalla tankilla. Mittari näytti yli puoltaväliä kun lähin ajamaan. 140 km myöhemmin mittari vilkutti tyhjää. Tankkasin täyteen ja sinne meni noin 18 litraa. No pelkkää mutua mutta alkuoletus on että bensaa menee enemmän kuin toivois.
No tämä jääköön nähtäväksi. Ajatuksena ajaa tankillinen PC:n kanssa ja sitte tankillinen ilman. Sen jälkeen nähdään vasta mitä asialle oikeasti kannattaa tehdä.
XX
Soppaa menee juuri sen verran kuin on tarpeenkin..... jos asiat ovat kohdallaan..... PUNKT !
Toisekseen.... ammattitaitoinen "säätäjä" ruuvaa pelin PC:llä siehen kuosiin, että
se toimii hyvin ja pukkaa sen myötä "tarkoituksellisen" hyvät teholukemat pahveihin.
Ei vaan jaksa ikinä olla ihmettelemättä sitä sankkaa joukkoa... jolle luokassa "200 bhp"
0.5 .- 1.0 bhp aiheuttaa ejakulaation senkin kustannúksella... että peli toimii kuin sen
kuuluisan junan huussi.
Käsi sydämelle.... ja munille........ kuka ilmoittautuu idän tietäjäksi huomaamaan.....
koska pelistä "puuttuu" JOPA 5bhp..... 200 bhp:n pinnassa.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Muistaa pitää myöskin se, että katuajossa ollut pyörä yleensä piristyy muutamalla dynovedolla pari heppaa ihan ilman säätämistäkin, kun puhaltaa karstat pois kitusista.Tätä lumevaikutusta ei monikaan osaa ottaa huomioon, kun vertailee ennen ja jälkeen tuloksia.
Koneessa on jokin ongelma, jos se kuluttaa pintakaasulla huomattavasti enemmän bensaa kuin vakiona. Eri asia tietenkin on, jos on esim vaihdettu paljon kireämmät nokat, jotka eivät toimi kunnolla alakierroksilla. Ajovastusten voittaminen 100km/t vauhdissa vaatii saman tehon kuin ennenkin, joten hyötysuhde on jostakin syystä heikentynyt jos vaatii siihen enemmän polttoainetta.
Viimeksi muokannut: B12; 06.06.2012 klo 11:14.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ei siellä huipputehossa huomaakaan. Monissa pyörissä (esim 200hp:n bemarissa) suurin hyöty saavutetaankin keskikierroksilla, jossa voiman lisäys (teho/vääntö) voi olla lähelle 10%, huipulla vain 1hp, siis tehoputkella. Kyllä sen hyvin huomaa, kun noilta kierroksilta lähtee avaamaan. Eli ajettavuus paranee.
Streetfighteriin tuli putki- ja ecuvaihdolla huipputehoa lisää vain 7hv, mutta alueella 6000-9000 lähes 15 hv. Se kyllä tuntuu. Lisäksi veto on helpommin hallittavissa, eron huomaa radalla hyvin. Merkillistä kyllä killeri alentaa tehoa tällä alueella vajaan 1 hv eli alle mittaustarkkuuden.
Tehtaan ecussa on omat lambdat, eikä pyörällä ajettu ennen dynotusta. Saattaa olla että ratapäivän jälkeen käppyrät voisivat olla paremmatkin, kun ecu on ehtinyt korjailla asetuksia. Kulutuslukemia en ole sen kummemmin tarkistellut, mutta radalla näyttää menevän reilut 10l/100km.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tähän palatakseni: En vaihda mitään pois. Tänään pääsi vähä pitempään ajamaan melko monipuolisia teitä. Keskikulutus oli n 6,5. Eli oli turha huoli bensan kulutuksesta. Totesin myös sen että kun yksi palkki kaheksasta bensamittarissa oli kulunut oli tankista hävinny melkein 10l tavaraa, Commanderi tuntu myös melko hyvältä eli tasaiselta.
XX
VFR:ssä esiintyi tasakaasulla tietyllä kierroslukualueella (3500-4500 rpm, eli juuri sellaiset matka-ajokierrokset) todella ärsyttävää nykimistä. Oletan, että ECU käytti tuolloin lambdoja sopan säätämiseksi mahdollisimman laihaksi. Slipareiden asennuksen jälkeen ongelma vain paheni.
Power commander tuli kuitenkin asennettua samalla kertaa sliparien kanssa. Dynossa en pyörää käyttänyt, mutta löin PC:iin jenkkifoorumilta löytämäni Cozye-kartan (tarkoitettu mopon US-versiolle, eli euro-mopoon liian laiha) ja Dynojetin euro-version yhdistelmän ja käytös parani huomattavasti. Kun vielä pari naksua rikastutin seoksia pienillä kaasunavauksilla juuri noilla 3000-4500 kierroksilla, niin ah, nyt on tasainen meno läpi kierroslukualueen. Perstuntuma sanoo, että kulutuskin kasvoi, mutta arvioiden vain n. 0,5 l / 100 km.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Kertokaas viisaammat, että mistä otan vaihde/nopeus signaalin PCV boksille? Pyöränä cb1000r -09. Olis tarkoitus säätää joka vaihteelle oma kartta tuossa heinäkuun puolella.
Edit: Case closed, piuha löyty "pienellä" googlauksella.. Bazzaz pdf. oli apu![]()
Viimeksi muokannut: Velmu84; 14.06.2012 klo 01:27.
Yamaha T7 World Raid -22
Honda CB1000RA -10
Tuli hommatti SC60 CB1000R. Pyörässä valmiiksi Power Commander V ja tarkoitus olisi asentaa quickshifteri. Nopeasti kun vilkaisin PC:n manuaalia, niin tuossahan on valmiiksi tulopaikat shifterin anturille. Kysymys kuuluukin siis, että saanko kotikonstein käyttöönotettua tuon quickshifterin, jos lataan Dynojetin softan, vai kannattaako mennä säätöäjä tekevälle pajalle teettäämään jobi?
CB1000R -11