Viime kesänä vetäsin Kappelista Osloon hieman mutkien kautta. Olin aika myöhäseen Oslossa ja olis ollut hyvä jos tuo ensimmäisen yön majapaikka olis ollut valmiina tsekattuna/ varattuna. Teltalla tietty eri asia.(mico @ Huhti. 24 2011,20:10) kirjoitti
Samaa sanon kuin Norjan konkari Huurre, jotta kerran ei ollut korttikonetta (ts. ei toiminut) lautalla eikä mulla käteistä. Pääsin pummilla, mutta onhan se vähän noloa..![]()
T7
Nyt on näköjään google mapsiin tullut koko norja. Voi talvellakin ihailla dalsnipat ja trolstigenit. Vähänkö hyvä, kun nyt pääsee etukäteen ajamaan ensi kesän reitit.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Tiällä etelässä ollaan vähä myöhäisherännäisii.. apropoo, laitappas nyt niitä parhaimpia pätkiä tuolta, sulla kun tiedossa net. Auttais kovasti, jottei tarvii ettiä.(mchuurre @ Loka. 24 2011,09:09) kirjoitti
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Hehee, Norja tosiaan koukuttaaTuolla Tromssassa päin oltiin. Ensi kesänä sitten enempi aikaa taas tähän touhuun niin olisi ajatuksena laskeutua ylhäältä alas ja siellä pyöriä. Kyllähän se niin on että sisareni joka aloitti nyt menneenä suvena tämän hienon harrastuksen, en sinne mielelläni mukaan ottaisi. Komppaan siis sitä että ei ekaa kesää ajelevan kannata lähteä tuonne ajelemaan jottei kävis hassusti
![]()
Elämäntapa motoristi.
Kyllä sinne noviisikin voi hyvin mennä. Ajonopeus on ihan kaasukädellä säädettävissä..(jleino @ Loka. 30 2011,21:49) kirjoitti
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Ei kai tuolla muuten vaikeeta alottelijalle oo ajaa, kun vaan opettelee serpentiinissä ajon. Nimenomaan ylösnoustessa oikealle kääntyvän mutkan. Ettei joudu pysäyttää siihen mutkaan ja samalla kippaa sisäpuolelle mopoaan. Sinne yläviistoon kantsii katella vastaantulevaa liikennnettä hyvissäajoin. Sama juttu alaspäin tultaessa, oikealle kääntyvässä mutkassa. Tietysti ne moottorijarrulla alastulot on hyvä muistaa. Varovaisuus tulee kyllä luonnostaan kun kattelee sinne rotkon pohjalle.
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Pitää paikkansa. Tosin tuolla omalla maininnallani tarkoitin lähinnä sitä että aivan kokemattoman kanssa saattaa olla raskasta pitää sitä normaalia marssivauhtia yllä, tai kokea raskaaksi pitemmän ajopäivän tuolla serpentiineillä.kirjoitti
Tokihan siellä on mukava pysähtyä nauttimaan maisemista ja nauttia muutenkin kuin pelkästään ajamalla, mutta silti.
Elämäntapa motoristi.
Ite ajatellut lähteä Norjaan ens kesänä, mites huoltoasemia varmaan löytyy tarpeeksi tiheästi niin ettei tarvitse mitään varakannua raahata? Lofootteja ajattelin tai sitten Nordkappiin.
Paljonko kilometrejä voi päivässä tuonne varata? Ei varmaan ole kovinkaan suoraa tietä![]()
Autolla ollut kerran tuolla mut en pyörällä ikinä.
Kävin viime kesänä kiertoreittiä Nordkappissa (http://maps.google.fi/maps?saddr=kuo...,6,7,9&t=m&z=5). Huoltoasemia löytyy hyvin (varmaan pisin väli oli ~100km). Oman mopon tankillisella ajelee siinä 250km (+varatankki), eikä missään vaiheessa ollut lähelläkään loppumista. Välillä tuli toki melkoisen tiuhaan tankattua, kun ei ollut varmaa tietoa seuraavasta asemasta.
Olin yksin reissussa, joten päivämatkoista tuli melkoisen pitkiä (linkin B, C ja D -kohdissa suurin piirtein oli teltta pystyssä). Kilometrit siis ihan oman (ja matkaseuran) fiiliksen mukaan. Oma ajosuunnitelma oli tarkoituksella suunniteltu niin, että reissussa voi mennä neljästä päivästä viikkoon. Suoria teitä ei Norjan puolella paljon ole ja se on hyvä se. Karigasniemi-Muonio -väli oli yhtä juhlaa ja loput vähän tylsää ajeltavaa.
Muoks. Norjan huoltoasemilla ei muistaakseni ollut kaikissa mahdollisuutta tankata yöllä, joten yöajeluun ja bensan riittävyyteen pitänee suhtautua eri tavalla.
Viimeksi muokannut: Topias; 14.01.2012 klo 11:14.
Tuolllainen mutka tuli viime kesänä tehtyä kaverin kanssa Lofooteilla. Hienoja maisemia ja erinomaisessa kunnossa olevia teitä.
http://maps.google.fi/maps?saddr=Oul...mra=ls&t=m&z=6
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Ainakin minun mielestä huoltoasemia oli tosi hyvin, ainakin pohjoisessa. Siitä huolimatta tuli yleensä ajettua maks. 230 km, jottei vaan pääse käymään ylläriä.
Itellä tuli viime kesänä ajattua maksimissaan 300 km. Pitemmällekin olisi ehtinyt, mutta tuli otettua päivät aika rauhallisesti ja pysähdellen. Kiirettä ei olis muutenkaan ollut, kun varasin kaverin kanssa aina hotellin edellisenä päivänä.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Jep jep, hyvännäköisiä reittejä teillä ollut. Voisikin ottaa vähän mallia noista. Mites noi tietullit, paljonko rahaa pitäisi varata? Eurot ei varmaan käy? Entäs pitääkö olla joku leirintäaluekortti? Oliko hyviä mökkejä? Meinaan en viittis telttaa ottaa kun on eukko mukana niin kaikenlaisten telttakamojen kanssa tulee ahdasta.
Ainakaan Lofooteilla ei vielä ollut tietulleja. Ennen Bodo:ta oli rakenteilla uusi tie, johon muistaakseni tänä vuonna tulee tietullimaksut. Jos haluat helpolla päästä, ota emäntäs kanssa hotellihuone. Edellisenä päivänä varaat vain netistä niin saat hyvä tasoinen, mukavan ja helpon ratkaisun. Lisäksi saat aamulla juntata aamupalan, jolla pärjää pitkälle iltapäivään.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Nyt on sitten minun vuoro kysellä!
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on tästä tiestä nro 55?
http://maps.google.fi/maps?saddr=Sog...&via=1&t=m&z=8
Monet paikat kehuvat tietä Norja parhaimmaksi matkailutieksi - Lunta voi olla kesälläkin useita metrejä tien reunoilla. Tarkoitus olisi mennä tuonne suunnalla kesä-heinäkuun vaihteessa, joten voiko sitä ajaa moottoripyörällä? Meinaan vaan, ettei pääse keli yms. yllättämään kesken kaiken tai jos tiellä sattuisi olemaan lunta.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
On se hyvä väylä mutta muista e h d o t t o m a s t i käydä myös http://maps.google.fi/maps?q=Juvasshytta,+2686,+Lom,+Opplandin+l%C3%A4%C 3%A4ni,+Norja&hl=fi&ie=UTF8&sll=61.752595,8.402181 &sspn=0.012552,0.045362&vpsrc=0&geocode=FRYNrQMdnL h_AA&hnear=Juvasshytta,+2686,+Lom,+Opplandin+l%C3% A4%C3 %A4ni,+Norja&t=m&z=16]Norjan maanteiden korkeimmalla paikalla 1800:ssa metrissä
Ja ohessa muutamat vappuajeluvideot niin pääset tien kunnosta käsitykseen että pääseekö kesäkuussa---
Tuo videollakin näkyvä Turtagrö - Övre Årdal väli avataan sitten kesemmällä, mutta yleensä (keleistä riippuen) päässee viimeistään juhannuksena läpi. Nämä videot oli kuvattuna siis 01.05 ja tuo asfaltilla näkyvä vesi on sitten jäässä toisin paikoin. Samoin tuuli tekee mutkissa ajamisesta "haastavaa" jos ei ota sitä huomioon! Mutta syvällä kinosten välissä tuo thuulihan ei tietenkään tunnu missään ! Tuliliiivi ja villasta mukaan heinäkuussakin koska tonnissa voi tulla lumisae ja jos on streetfighteri niin kaikki lumi on sitten sylissä! Korkeasti suosittelen tuota tietä.... Hyvä valinta !
Heinäkuun kaksi ensimmäistä viikkoa on parhaat paikallisten matkaesitteiden mukaan, silloin on eniten vettä putouksissa. Tuon kartan pätkän ajoin kesällä heinäkuun ekalla viikolla, ja onhan se nätti tie. Lunta ei ollut tienvarsilla. Turtagröstä lähtisi hyvännäköisiä ja suosittuja polkujakin pitkin tuntureita. Juvashytta tietysti kannattaa käydä, ihmeen korkealle se tie nousee ennenkuin huippu tulee vastaan. Siinä on tullipuomi (100nok tjsp) tien alapäässä, jonka pääsee mopolla kiertämäänkin jos ei osaa automaattia käyttää, eikä kojussa ole ketään neuvoja antamaan
Otin reissuun matkatie-esitteen jonkan koostin turistisivuilta, tien 55 esittely sivulla 6: http://dl.dropbox.com/u/3278447/Norja_maisematiet.pdf. Tällainen oli korkein kohta tiellä 55 heinäkuun alussa, varsin lumeton.
Eteläänpäin kannattaa jatkaa Aurlandintietä numero 243. Siellä on sitten hieman luntakin jos sitä etsii, esim:
Ja saman tien eteläpäähän on tehty hieno näköalatasanne rinteeseen joka kurottelee 100m tyhjän päälle. Päästä aukeaa esteetöntä maisemaa Aurlandin vuonoon, esim:
Vastaavia hienoja näköalapaikkoja on useampiakin tien 243 varrella, aikaa kannattaa varata reilusti, samoin muistikortteja kameraan. Kuvattavaa on loputtomasti, lopulta vain päivästä loppuu tunnit kesken ja pitää jatkaa seuraavaan majapaikkaan![]()
K1200GT & 701Enduro
Tuolla Nordkappin reitillä ei ollut tietulleja ollenkaan. Nordkappiin vievästä pitkästä tunnelista pitää maksaa tosin, olikohan jotain kymmenen euron paikkeilla (molemmat suunnat yhteensä). Itse Nordkappiin (se missä on se pallo ja kahvila) sisäänpääsymaksu oli useamman kympin. Molemmat maksut hoitui nätisti luottokortilla (pankkikortin toimivuudesta ei muistikuvaa), niinkuin kaikki muutkin maksut Norjan puolella.
Majoituksista miulla on kokemusta vain teltasta, leirintäalueiden ulkopuolella. Noista huoltoasemista vielä; niitä oli käytännössä joka kohdassa, missä on pienikin kylä (googlemaps auttaa) ja asemat luonnollisesti niin, että silmät auki ajaessa niitä ei voi olla huomaamatta.
Sopiva video tähän aiheeseen; http://www.youtube.com/watch?v=ccuYi...eature=related
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Vaikken prätkällä ole vielä käynytkään, niin Manner-Euroopan pohjoisimmassa kolkassa Gamvikissa on tullut autolla pyörähdettyä. Tie päättyy ao. linkissä olevasta pohjoisimmasta mantereella olevasta majakasta hieman vasemmalle. Motoristeja kävi harvakseltaan kääntymässä. Loppupätkä varsinkin oli hyvää, öljyrahoilla tehtyä jotain 90-luvun vaihteessa. Ei samanlainen turistirysä kuin Nordkapp. Kauppa ja majatalo taisi olla, hieman aiemmin Mehamnissa oli sitten bensa-asemakin yms. Ja nykyiset online-varmentavat Visat tökkivät ihan samalla tapaa Suomessakin, jos yhteys sattuu pätkimään.
http://www.panoramio.com/photo/3081344
Trollstigen (Peikonpolku) kokonaisuudessaan kokemisen arvoinen
http://g.co/maps/tp759
Live now, regret later!
CVO Limited
Ainoastaan luottokortti kelpasi pari vuotta sitten ja käteinen offcourse..
Siis kruunut.
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Debitillä olen maksanut 2010 ja 2011 hotelliyöt. Respassa aina ihmeteltiin porukalla maksupäätteen debit/credit kysymystä, ja pienellä neuvomisella se debitin merkityskin selvisi (sehän siis on niinkuin että hotelli maksaa mun tilille, taimitenseoli). Ei taida sielläpäin olla yhdistelmäkortteja mutta ainakin Nordean yhdistelmä toimi ihan samoin kuin Suomessa, samanlaiset maksupäätteet sielläkin käytössä.
K1200GT & 701Enduro
Oikeastaan minun kysymys kuuluisi osastoon " Missä sulat reitit?"
Mut asiaan... Olen menossa Bergeniin kesäkuun ekalla viikolla, ja kysynkin että onko vuorilla lunta tielläkin?
Vaan meenkö suosiolla Stavangerin kautta rantoja pitkin?
Moron!
Suomea tullu kierreltyä ja mamman kanssa ajateltiin mennä pohjois-norjaa katsastaan heinä-elokuu vaihteessa. Nyt haluisin kokeneemmilta kuulla mielipiteitä ko. reissusta.
Reitti kulkisi seuraavasti:
http://maps.google.fi/maps?saddr=E63...=3,5,8&t=m&z=7
Ajatuksia päivämatkojen pituudesta: Eli onko 450km päivässä ihan liikaa jos haluaa maisemiakin katsella? Reitin pisteet B-H olisi yöpaikkoja. Eli noin viikossa reitin ajaisimme. Onko järkee vai ei???
Pauttiaralla tämmönen reissu tehdään n. 15 muun .ORG:laisen kanssa tänä kesänä. Juhannuksen jälkeen lähdetään ja päivämatkat on 250-400 kilsan luokkaa... Kuumeisesti odotan ainakin itte että pääsen tonne ajelemaan!!!
![]()
BMW G650XChallenge
gozamite-blogi