Ongelman nimi jumittunut seos ruuvi kaasuttimessa, ruuvin kanta halkeili käännettäessä vaikka kuitenkin pyöri ruuvi. Vastakierretapilla kokeilin jo ja sekin katkesi sisään mutta nyt jo poistettu.
Osaisivatkohan koneistamolla tehdä jotain? Yksi vaihto ehtohan on porata vuan ruuvi pois mutta se ei koti oloissa onnistu tarpeeksi tarkasti, kaasari paketti nyt joka tapauksessa pöydälle joutaa. Tuleepahan putsattua samalla vuosisadan möhnät sieltä.![]()
Ideoita? vaiko suoraveto kaasarit virittelyn alle?
Syvä kiitos ja kumarrus etukäteen!
Vaikea ongelma, kun se on jo noin pitkälle mennyt. Rauta kun iskostuu sinkki alumiini seokseen kiinni, se on tiukassa. Yhtä voisi vielä yrittää. Liottele vielä ruosteen irroitin/ CRC seoksella. Anna muhia pitkään, useita päiviä. Sitten pienellä terällä kirurgin tarkka poraus, sitten varovasti naputtelet kuusiokolo avaimen, siis sellaisen joka pienellä naputtelulla menee porauksen loppuun. Sitten varovainen vääntäminen.
Tee vaikka alumiiniin empiirinen koe, poraa reikä alumiinin palaseen, että tiedät poran ja kuusiokolo avaimen koon. Vaarana tässä on tietysti että seosaukon pohjan kartio vahigoittuu. Mutta kannattaa yrittää, ennenkuin heität kuikkaa kaasuttimella.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Ja vielä ennen kuin kokeilee vääntää, niin emännän uuni täysille ja antaa koko palkikan kuumeta siel rauhassa. Alumiini lämpölaajenee ~2-kertaa rautaa enemmän, niin voipi sekin auttaa asiaa ku reikä laajenee enemmän kuin siinä oleva ruuvi.(57pannu @ Marras. 21 2009,17:33) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
siihen nuljaantuneeseen seosruuvin päähän onkin sitten vaikea porata millään, koska terä hakeutuu aina reunaan. Hommaa helpottaa jos ylettää dremel tyylisellä härpättimellä jyrsinterällä voisi tehdä edes likelle keskelle aloitus kolon poralle.
Sitten sopivan pikkuinen poranterä jolla porataan reikä siihen seosruuvin päähän, ei kovin syvää tarvitse.
Sitten tehtyyn reikään napautetaan sopivan tiukka torx meisseli. Tämä tarttuu niin lujaan että pitäs lähteä kun vääntää. Varsinkin jos itse ruuvi sentään edes pyörii.
Jos siinä vaan on reikää millä kohdistaa, niin poranterän ympärille teippiä sen verran että se pitää poran keskitettynä reijässä/ruuvin päässä.(mkoo @ Marras. 21 2009,19:44) kirjoitti
Tai jos sattuu oleen jotai ohutta muoviputkee tjsp.
Ja vielä parempi jos sattuu oleen vasenkätinen pora niin voipi ruuvi pyöriä pelkästään sillä poraamalla ulos.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sain itse todella tehokkaasti juuttuneen seosruuvin irti ihme kyllä B*lteman tuollaisella sarjalla.
Ei levitä sitä seosruuvia samaan tapaan kuin vastakierretappi.
Joku sanoi myös poranneensa suoraan noiden sarjassa tulevien ohjaimien kans ruuvin irti niin käypäisellä terällä, ettei jääny suurinpiirtein kuin kierteet kaavittavaksi reijästä.
Normaalit ennakkotoimenpiteet silti alkuun: WD40:stä reikään jo muutama päivä ennen yritystä tasaisin välein.
Mulla se seosruuvi oli jotain messinkiseosta, mahtaako siinä tapauksessa lämmitys auttaa?
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Tuo ShadowManin ehdottama Bilteman sarja vaikuttaisi fiksulle, voisi olla tulevaisuudessakin käyttöä (toivottavasti ei)
Pitääpäs katsella, nostaa tänään kaasari paketti irtaalleen ja pohtia rupeaako itse turaamaan, pitää koneistamoilta kysellä mihinkä hintaan he turaisivat.
Kiitoksia paljon jo tähän mennessä saaduille vastauksille![]()
Njoo kiikutin irto kaasarit koneistamolle kun hommassa rupesi olemaan kalman hajuRuuvi oli lähtenyt kait ihan vasenkätisellä poralla poraamalla
Rahaakin halusivat kokonaisen 10e![]()