Ne vastustaa myös tuulivoimaa, koska myllyjen on todettu tappavan lepakoita.(JOLLI @ Marras. 26 2009,16:40) kirjoitti
![]()
Superbike #7
ja lepakoiden ihmisiä(Nitrous @ Marras. 26 2009,16:46) kirjoitti
puremasta vesikauhu!
YZF1000R
E85 moottorinvalmistaminen ei maksa juuri enempää kuin perinteisin bensamoottorin valmistaminen. E85 mallintuotanto bensaversioiden rinnalla sen sijaan maksaa paljon. Etanolia sietävät letkut, suodattimet ja suuttimet ovat aavistuksen kalliimpia, mutta niiden osuus moottorin hinnasta on hyvin pieni. Polttoaineen tunnistus hoidetaan lambda säädön kautta joten siitä ei tule lisää tuotanto kuluja. Moottorin ohjauksen tulee toki säätää konetta syöttöaikoja laajemmalla alueella, mutta ne ohjelmat on nyt tehty. Tuotanto kustannuksiin eri ohjelma versioilla ei ole merkitystä ainoastaan tuotekehitys kustannuksiin.
Varsin pian autotehtaat tulevat tekemään pelkkiä E85 yhteensopivia koneita, koska se on halvempaa kuin kahden rinnakkaismallin tuottaminen.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Tulevaisuudessa varmaankaan ei ole erikseen flexifuel- ja perusbensiiniautoja, kuten oddo tuossa yllä arveli. Mutta eikös niissä nykyään kuitenkin ole enemmän eroa kuin vain se etanolin kesto? Muistelen, etteivät flexifuel-autot pääsisi bensiinillä ajettaessa yhtä pieniin kulutuslukemiin kuin tavalliset bensiiniautot. Voin toki muistaa väärinkin, mutta jos muistelemani pitää paikkansa, niin veropolitiikassa tuo on taas hölmöläisten hommaa. Flexille tulee pienemmät päästömerkinnät, vaikka suuremman osan ajomatkoista aivan Stadin ydintä lukuunottamatta se tupruttelee ilmaan enemmän pakokaasuja.
Siirrytään vaan samantien 100% bioenergian käyttöön niin saadaan ne päästöt nollille, kun ei enää tuoteta maaöljyllä eibioenergiaa.
Poltetaan kaikki metsät... poltetaan kaikki mikä palaa ja on eloperäistä. Ihmetellään sitten jälkeen päin miksi ilmakehän CO2 on noussut vaikka kaikki on bioperäistä, eikä metsät enää sido sitä.
Hiilen määrä tällä pallolla on aika vakio eikä siihen voi päästöillä vaikuttaa.
Muoto ei ole. Kyllä sitä hiiltä voi olla kierrossa enemmän tai vähemmän. Maassa oleva öljy on tästä normaalista kierrosta poissa olevaa hiiltä.(Akiva @ Marras. 26 2009,21:55) kirjoitti
Monta tonnia enemman? Ainakin Mondeo maksaa saman verran bensa tai flex veriona. Ei senttiakaan eroa.
Kylla niissa Brasilian autoissakin on erillinen starttitankki jolla auto kaynnistetaan ennen kun vaihdetaan alkoholille. Kylma moottori ei tahdo kaynnista pelkalla alkoholilla eika Brasiliassakaan aina niin lammin ole. Pohjoisosissa ja vuoristossa saattaa sataa talvella (heinakuussa) lunta.
Alkoholin huonoja puolia on vapaastihengittavassa koneessa tehohavio, joka on aika huomattava varsinkin jos joutuu ajamaan makisessa maastossa. Jos autossa on turboahdin, niin osaavalla tekniikalla tilanne kaantyy alkoholin eduksi, silla sen oktaaniluku on korkeampi kuin bensiinilla. Kuten aiemmin mainittu, niin Saabin flex-versiot tuottaa enemman tehoa alkoholilla kuin bensalla.
Tietysti yksi puoli on se, etta on aivan sama tankkaatko autoa, vai caipirinhaa, silla molemmissa tapauksissa neste haisee ihan samalle...![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Aivan!(tsj @ Marras. 26 2009,22:44) kirjoitti
Öljy on poissa olevaa, mutta saadaanko näillä leffa... anteeksi biohommilla sidottua jo kierrossa olevaa hiiltä takaisin pois ilmakehästä?
Joka paikasta löytää vastauksen, mutta mistään ei faktaa sen tueksi.
4-5 miljardin vuoden päästä ei ainakaan tarvitse huolehtia aurinkovoimasta. Sitä sitten riittää.![]()
No, joka tapauksessa se öljy tulee täältä loppumaan kuitenkin että pakko se on jossain vaiheessa oppia elämään ilman.
Ja ennen loppumistaan öljy huononee energiamuotona. Alkujaan öljyn hienous oli se, että siitä saatiin 100 yksikköä energiaa jokaista yhtä yksikköä kohti mitä sen hankkimiseen tarvittiin. Nykyään luku on 11:1.
http://www.ted.com/talks....il.html
Ei kai, mutta ei lisättyäkään. Pois hiiltä sais kierrosta vaikkapa hautaamalla kierrätyspaperia tai jotain muuta, jossa hiili on tiheässä muodossa, jonnekin, josta se ei ihan heti palaudu kiertoon.(Akiva @ Marras. 27 2009,00:18) kirjoitti
Ei muuten tule. Flexin CO2-lukemat määritellään (ainakin vielä) niiden bensa-kulutuksen mukaan = ei auto- eikä ajoneuvoveroetua käyttäjälle. Tällä hetkellä ainoa taloudellinen etu E85-käyttäjälle on sen edullisempi litrahinta. Ja vaikka sitä palaakin litroissa enempi, niin tämänhetkinen poliittinen tuki E85-projektille on saanut dumpattua hinnan niin alas että se on silti käyttäjälleen se edullisempi vaihtoehto. Esim. tuo Dacia MCV tosiaan polttaa bensaa 7.5 sadalle (n. 10.13€) tai E85:sta 9.0 sadalle (n. 8.55€). Eli tuolla autolla säästöä kertyy pyöreästi 1.50e/100km. Tosin E85:n halu imeä ilmankosteutta, kuljettaa sitä vettä myös hiukka öljyn sekaan => E85:sta käytettäessä suositellaan öljyvaihtovälin puolittamista = lisäkuluja(tsj @ Marras. 26 2009,21:11) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Oisko sulla linkkiä tuohon öljynvaihtovälin lyhentämiseen? Ihan mielenkiinnosta lukisin tarkat perustelut asialle. Lyhyessä kaupunkiajossa kuulostaa ihan järkevältä suositukselta, mutta jos ajetaan yhtään pitempää matkaa, haihtuu vesi hyvin nopeasti öljyn seasta pois kuten normaaleistakin moottoreista.(HiTec @ Marras. 27 2009,11:02) kirjoitti
Superbike #7
Valitettavasti ei ja kovin epäviralliselta tuo itsestäkin vaikutti mitä eri forumeilta on E85:stä juttuja lueskellut = itse ainakin aion E85:llä painaa sen saman kuin bensallakin - sitten jos/kun tuollainen Hi-Flex kottero taloon tulee(Nitrous @ Joulu. 03 2009,18:50) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08