Asennetaanko moottoripyörään ns.sumuvalot siksi että näkisi paremmin ajaa, kun ovat niin ylhäällä.
Autoihin asennetaan valot *mahdollisimman alas että vastaantulija huomaisi sumussa aikaisemmin.
Oikeassa vai väärässä.
![]()
<p>WEST</p>
Olen kyllä ymmärtänyt että auton sumuvalot on alhaalla siksi että näkisi ajaa, eli ei heijastu sumusta takaisin tai valaise sitä sumua siinä näkökentässä. Mutta muuten noista lisävaloista, eli onko samat "säännöt" kuin autoissa? Aattelin että vois heittää pari lisäkaukovaloa v-strommin keulille?
komppaan ite täysin edellistä..(ssanttu @ Marras. 13 2009,17:19) kirjoitti
lisävalot olis hyvät, mutta ku on itellä tuollainen kyykyn tapainen, ni siihen ei oikein lisävaloja saa mitenkään istumaan, sen vuoksi tuliki sitte xenonit keulalle.. on se kaukovalo kuiten niilläki ehkä hieman liian kapea edelleen..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ääni edellisille myös täältä. Laitoin entiseen Suzuki Freewindiin sinne etukatteen alle sumarin ja se kyllä helpotti ja paljon. Hyvin sai kiinnikkeen tehtyä lattaraudasta äänimerkin pulttien alle ja releeltä siihen johdot.
Olis ollu tyylikäs jos olis sopinu kuten alunperin suunnittelin limittäin laittavani kaks soikulan muotoista, vähän kuten gessu bemarin ajovalot mutta valitettavasti etujousto kävi kerran pohjassa ja vesitti tämän suunnitelman aika tehokkaasti.
Tyydyin sitten yhteen, kaikin puolin hyvä kun liikkeen myyntikuvissakin näyttää olevan vielä paikalleen minne meni vaihdossa
Elämäntapa motoristi.
Autojen sumarit ovat alhaalla paitsi sumuheijastuksen (valon "vastapallo") vuoksi, mutta myös siksi että se sumu usein on hieman irti maan pinnasta => alhaalla olevat valot näyttävät tien pinnan sieltä sumupatjan alta. Aikanaan Taunuksessani oli lisäpitkät asennettu puskurin alle, heti sumareiden viereen ja kytkin ne s.e. auton omat pitkät sammui jos laittoi pitkät päälle sumareiden kanssa. Näin vain puskurin alapuolella oleva patteri loisti => sumu about katosi ja näki todella hyvin eteensä
Ja kyllä, prätkää koskee hyvin pitkälle samat valomääräykset autojen kanssa. Itselläkin on ZR-7S HID H4 ja halogen lisäpitkät keilaa leventämässä. Toimii!
Edit: Niin juu ja toki myös LED-päivävalot Kawasta löytyy = ajovaloja poltellaan vain silloin kun niille oikeasti on tarvetta
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Minkälaiset huomiovalot siinä on. Näyttää olevan kaupan pelkkiä koristevalojakin kun suomenkielisen asennusohjeen mukaan ajovalojen pitää olla toiminnassa mutta alkuperäisten parkkien pitää olla pimeinä...(HiTec @ Marras. 14 2009,18:04) kirjoitti
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Duodaa... Jos alkup. parkki pitää pimentää, ei nuo lisävalot ole oikeat päivävalot (ex. huomiovalot) vaan etuvalot (eli parkit). Ja kun etuvalojen lkm. on rajattu max. 2kpl, niin...(r1150r @ Marras. 15 2009,21:53) kirjoitti
Ja päivävalot kun asentaa, niin nykysäännösten mukaan muita valoja ei tartte palaa ollenkaanKyllä vain. Tuollaisen pykälän ovat EU-herrat aikaansaaneet päivävaloja koskeviin E-valomääräyksiinsä. Onneksi sentään parkkien polttamista päivävalojen kanssa ei ole kielletty, mutta tosiaan ei ole enää pakoillista parkkeja polttaa. Minun mielestäni takana on aina syytä edes parkkien palaa, joten itse kytkin päivävalot parkkien kanssa samaan aikaan syttyviksi ja kun ajovalo sytytetään, päivävalot luonnollisesti sammuu, mutta parkit yhä jää päälle
Eli kytkentä: Päivävalon + parkkiin ja päivävalon - ajovaloon. Näin noiden LED:ien minimaalinen virta kulkee ajovalopolttimon langan läpi maihin, mutta koska virta on niin pieni, ei tuohon lankaan juuri häviöitä jää, saati että lanka hehkuisi edes himmeänä. Ja kun ajovalot kytketään päälle, saa LED:it +:n molempiin päihinsä = sammuvat![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08