Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Moottoripyöriin asennetaan ns. sumuvalot että itse näkisi paremmin ajaa ?
    Autoihin asennetaan sumuvalot mahdollisimman alas että vastaantulevat näkisivät mahdollisimman aikaisin ja hyvin sumusta tulevat.
    Olenko väärässä !
    <p>WEST</p>
  2. #2
    Itse laitoin ns. sumuvalot juuri siksi, että minut nähtäisiin paremmin. Lyhyen valon suuntaus on alaspäin ja siksi se ei ole samalla tavalla havaittavissa kuin tuollainen joka suuntaan näyttävä.
    R100R -92 >> R1100RS -93 >> K1200GT -03 >> R1200GSA -11 >> R1200GSA -16
  3. #3
    ^^ mun mielestä just toisin päin.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  4. #4
    Eipä ole mopojen sumareista kokemuksia mutta autoista sen verran että en ole niiden havainnut parantavan näkyvyyttä autosta ulospäin yhtään.. Just ja just huomaa että ne edes toimii kun ajaessa heittää päälle
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  5. #5
    Lainaa (jyk4 @ Marras. 12 2009,09:36) kirjoitti
    Eipä ole mopojen sumareista kokemuksia mutta autoista sen verran että en ole niiden havainnut parantavan näkyvyyttä autosta ulospäin yhtään.. Just ja just huomaa että ne edes toimii kun ajaessa heittää päälle
    Noo, riippuu ihan valojen laadusta. Joskus aikoinaan laitatin omaan autoon kunnon sumuvalot (ja ruuvasin vähän yläkanttiin, kuitenkin katsastuksessa ok), koska lähivaloilla ei tehnyt mitään (olivat jonkin testin mukaan markkinoiden huonoimmasta päästä). Käytin noita käytännössä aina pitkillä matkoilla pimeässä. Jo vain valaisivat sen lähitienoon, jota vakiovalot eivät edes tehneet. Laitonta peliä, mutta pikkasen täyty henkensä pitimiksi jotain keksiä kun paljon ajoi kelillä kuin kelillä.
  6. #6
    Off topicia: Oikeaoppisesti kun sumuvaloja käyttää, niin ajovalot kuuluisi sammuttaa. Jolloin ajovalot ei valaise sumua/lumisadetta suoraan näkökenttään. Käytännössä voi todeta kovassa lumisateessa/sumussa näkee lyhyillä valoilla paremmin kuin pitkillä( jos ei ole sumuvaloja mitä käyttää).
  7. #7
    Sumuvalojen tehtävä on nimenomaan valaista se lähitienoo sumussa ja hyvin alhaisessa nopeudessa.
    Heikentävät mahdollisuutta nähdä pidemmälle.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  8. #8
    Lainaa (BuenosAires @ Marras. 12 2009,08:57) kirjoitti
    Moottoripyöriin asennetaan ns. sumuvalot että itse näkisi paremmin ajaa ?
    Autoihin asennetaan sumuvalot mahdollisimman alas että vastaantulevat näkisivät mahdollisimman aikaisin ja hyvin sumusta tulevat.
    Olenko väärässä !
    Väärässäpä hyvinkin. Autossa etusumuvalot ovat siellä alhaalla siksi, että ne valaisisivat vain tietä, eikä sitä edessä olevaa sumua tai varsinkaan lumisadetta. Varsinkin kovalla lumisateella on vaikea nähdä eteenpäin, kun normaalit ajovalot valaiset lumisateesta sellaisen kirkkaan seinän. Tämä siis teoriassa, käytännössä ei ole ollut juurikaan tilanteita, joissa noista olisi ollut apua.

    Lisäksi ns. amispiireissä etusumuvaloja käytetään myös siksi, että auto näyttää leveämmältä ja matalammalta niiden kanssa. Tuuninkiterot ajattelevat tuon tekevän auton ajajasta jollain tavalla kovemman jätkän, jolla olisi paremmat mahdollisuudet piparin saantiin.



    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  9. #9
    Lainaa (Mosse @ Marras. 12 2009,11:02) kirjoitti
    olisi paremmat mahdollisuudet piparin saantiin.
    Kaikki yllämainittuun tähtäävä toiminta/tuunaus on hyväksyttävää toimintaa...
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  10. #10
    Lainaa (Thunderpants @ Marras. 12 2009,11:15) kirjoitti
    Lainaa (Mosse @ Marras. 12 2009,11:02) kirjoitti
    olisi paremmat mahdollisuudet piparin saantiin.
    Kaikki yllämainittuun tähtäävä toiminta/tuunaus on hyväksyttävää toimintaa...
    Se on kyllä totta...
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  11. #11
    Joo ja lisätään viälä semmonen pointti jotta kun sumuvaloja käyttää pimeällä, kun ei ole sumua, ja pitkät ajovalot on päällä, niin silti katse pysyy vain kirkkaasti valaistussa sumuvalojen keilassa.
  12. #12
    Lainaa (divari @ Marras. 12 2009,13:23) kirjoitti
    Joo ja lisätään viälä semmonen pointti jotta kun sumuvaloja käyttää pimeällä, kun ei ole sumua, ja *pitkät ajovalot on päällä, niin silti katse pysyy vain kirkkaasti valaistussa sumuvalojen keilassa.
    Näin se tuppaa olemaan. Eli sumuvalojen käytössä samaan aikaan pitkien ajovalojen kanssa ei ole mitään järkeä.
  13. #13
    Lainaa (Kunkku @ Marras. 12 2009,13:42) kirjoitti
    Lainaa (divari @ Marras. 12 2009,13:23) kirjoitti
    Joo ja lisätään viälä semmonen pointti jotta kun sumuvaloja käyttää pimeällä, kun ei ole sumua, ja *pitkät ajovalot on päällä, niin silti katse pysyy vain kirkkaasti valaistussa sumuvalojen keilassa.
    Näin se tuppaa olemaan. Eli sumuvalojen käytössä samaan aikaan pitkien ajovalojen kanssa ei ole mitään järkeä.
    Mutta aika usein niitä kyllä ¨kokeillaan¨ josko näkis paremmin
  14. #14
    Sumuvalot voisi kieltää kokonaan.
    Niiden hyöty tulee esille vain oikealla nopeudella ja silloinkin voisi pistää jonkun edelle kävelemään lippu ja lyhty kourassa.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  15. #15
    Valokuvat ovat vähän huono keino valojen erojen vertailuun, koska kamera kykenee toistamaan valoeroja huomattavasti silmää suppeammin. Tässä silti muutama kuva.

    Ensin Gessun oma lähivalo Cobran Xenon-muutossarjalla:



    Sitten Hellan MicroDe sumuvalot samoin Cobran muutossarjalla:



    * Ja vielä molemmat yhdessä:




    * En nyt aivan niin jyrkäksi ryhtyisi, että sumuvaloja kokonaan kieltäisin...
  16. #16
    Lainaa (Kunkku @ Marras. 12 2009,15:09) kirjoitti
    Ensin Gessun oma lähivalo Cobran Xenon-muutossarjalla:



    Sitten Hellan MicroDe sumuvalot samoin Cobran muutossarjalla:



    * Ja vielä molemmat yhdessä:




    * En nyt aivan niin jyrkäksi ryhtyisi, että sumuvaloja kokonaan kieltäisin...
    Mites kaukovalo? Eihän noissa kuvissa ole sumua yhtään...
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  17. #17
    Kunkun kuvat näyttää hyvin mistä on kyse. Ei sitä valoa voi liikaa olla tiellä. Sumuvalot tuo siihen lähialueelle kaivatun lisän, tien reunakin näkyy kunnolla. Tuossa on sentään hyvä kelikin, eikä mikään märkä musta tie.
  18. #18
    Lainaa (hidas57 @ Marras. 12 2009,15:24) kirjoitti
    Kunkun kuvat näyttää hyvin mistä on kyse. Ei sitä valoa voi liikaa olla tiellä. Sumuvalot tuo siihen lähialueelle kaivatun lisän, tien reunakin näkyy kunnolla. Tuossa on sentään hyvä kelikin, eikä mikään märkä musta tie.
    Mutta miks täytyy ajaa lyhkäset ja sumuvalot päällä jos kaukovalojakin vois käyttää, niinkuin noiden kuvien tilanteessa hyvin vois? Vai eikö se toimi?
    Ihan niinkuin noissa amistuningeissa yleensä; ollaan onnellisia kuinka hyvin sumarit näyttää sen muutaman metrin pätkän tiestä, johon ei juuri kuuluisi ajaessa katsoa ja lähivaloista on toinen lamppu palanut...
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  19. #19
    No hyvä on, laitetaan pitkät päälle. Ensin Gessun oma Cobran tseenonilla tehostettuna, lähivalohan palaa aina mukana:



    Vähän surkeaa on, vai mitä? Gessun pitkä ajovalo on sitä. Ja huom, tässä se on jo tseenonilla terästetty!
    * Laitetaanpa vielä Hellan pari MicroDe-Xenon apupitkää lisäksi:



    Kuten aiemmin totesin, valokuva ei kerro koko totuutta. Näiden neljän tseenonin palaessa yht'aikaa näkee jo ihan oikeasti vähän pidemmällekin. *
  20. #20
    Lainaa (hidas57 @ Marras. 12 2009,15:24) kirjoitti
    Kunkun kuvat näyttää hyvin mistä on kyse. Ei sitä valoa voi liikaa olla tiellä. Sumuvalot tuo siihen lähialueelle kaivatun lisän, tien reunakin näkyy kunnolla. Tuossa on sentään hyvä kelikin, eikä mikään märkä musta tie.
    Joo kyllä tuovat sumuvalot tuossa tapauksessa lisää valoa lähialueelle kun ne on säädetty näyttämään samaan keilaan päällekkäin lähivalojen kanssa. Ei sitä kukaan varmaan kielläkkään, mutta niiden käyttö kun ei ole sumua saa aikaan sen että kuljettajan silmä pysyy automaattisesti siinä kirkkaassa hyvin valaistussa ¨ LÄHIVALOJEN¨ alueessa, kun se pitäisi olla sielä mihin pitkät valot näyttää
  21. #21
    Lainaa (-ShadowMan- @ Marras. 12 2009,15:38) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Marras. 12 2009,15:24) kirjoitti
    Kunkun kuvat näyttää hyvin mistä on kyse. Ei sitä valoa voi liikaa olla tiellä. Sumuvalot tuo siihen lähialueelle kaivatun lisän, tien reunakin näkyy kunnolla. Tuossa on sentään hyvä kelikin, eikä mikään märkä musta tie.
    Mutta miks täytyy ajaa lyhkäset ja sumuvalot päällä jos kaukovalojakin vois käyttää, niinkuin noiden kuvien tilanteessa hyvin vois? Vai eikö se toimi?
    Ihan niinkuin noissa amistuningeissa yleensä; ollaan onnellisia kuinka hyvin sumarit näyttää sen muutaman metrin pätkän tiestä, johon ei juuri kuuluisi ajaessa katsoa ja lähivaloista on toinen lamppu palanut...
    Silloinhan ei ole kovin suurta hätää, kun pitkiä voi käyttää. Joskin lähialue on silloinkin hyvä valaista. Ongelmahan on se, kun joutuu ajamaan lyhyillä vastaantulevien (tai edellä kulkevien, huom turvaväli on pitkä) vuoksi, eikä meinaa nähdä edes lähialuetta, eli sitä oikeaa laitaa, johon katse pitäisi kohdistaa vastaantulevia kohdattaessa.

    Tämä ei ollut teoriaa, vaan oikeasti kokeiltua ja nähtyä.



  22. #22
    Lainaa (divari @ Marras. 12 2009,15:41) kirjoitti
    .......... niiden käyttö kun ei ole sumua saa aikaan sen että kuljettajan silmä pysyy automaattisesti siinä kirkkaassa hyvin valaistussa ¨ LÄHIVALOJEN¨ alueessa, kun se pitäisi olla sielä mihin pitkät valot näyttää
    Älähä nyt hyvä mies. Juurihan tuossa aiemmin korostin sitä, että ei sumuvaloja pidä käyttää samaan aikaan pitkien kanssa. Minusta sellainen valojen kytkentäkin on tyhmä, joka sen mahdollistaisi.
  23. #23
    Lainaa (divari @ Marras. 12 2009,15:41) kirjoitti
    mutta niiden käyttö kun ei ole sumua saa aikaan sen että kuljettajan silmä pysyy automaattisesti siinä kirkkaassa hyvin valaistussa ¨ LÄHIVALOJEN¨ alueessa, kun se pitäisi olla sielä mihin pitkät valot näyttää
    juuri näin. kirkkaasti valaistu lähialue heikentää näkökykyä sinne kauemmas, mihin pitäisi katsoa.

    sumareiden tuomasta lisänäkyvyydestä on hyötyä ainoastaan alhaisissa nopeuksissa.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  24. #24
    Lainaa (hidas57 @ Marras. 12 2009,15:45) kirjoitti
    Lainaa (-ShadowMan- @ Marras. 12 2009,15:38) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Marras. 12 2009,15:24) kirjoitti
    Kunkun kuvat näyttää hyvin mistä on kyse. Ei sitä valoa voi liikaa olla tiellä. Sumuvalot tuo siihen lähialueelle kaivatun lisän, tien reunakin näkyy kunnolla. Tuossa on sentään hyvä kelikin, eikä mikään märkä musta tie.
    Mutta miks täytyy ajaa lyhkäset ja sumuvalot päällä jos kaukovalojakin vois käyttää, niinkuin noiden kuvien tilanteessa hyvin vois? Vai eikö se toimi?
    Ihan niinkuin noissa amistuningeissa yleensä; ollaan onnellisia kuinka hyvin sumarit näyttää sen muutaman metrin pätkän tiestä, johon ei juuri kuuluisi ajaessa katsoa ja lähivaloista on toinen lamppu palanut...
    Silloinhan ei ole kovin suurta hätää, kun pitkiä voi käyttää. Joskin lähialue on silloinkin hyvä valaista. Ongelmahan on se, kun joutuu ajamaan lyhyillä vastaantulevien (tai edellä kulkevien, huom turvaväli on pitkä) vuoksi, eikä meinaa nähdä edes lähialuetta, eli sitä oikeaa laitaa, johon katse pitäisi kohdistaa vastaantulevia kohdattaessa.

    Tämä ei ollut teoriaa, vaan oikeasti kokeiltua ja nähtyä.
    Eikun ongelmahan on siinä kun joku ajaa kirkkaalla (mutta pimeällä) kelillä vastaan ja sillä on xenonit sumuvaloissa, jotka rätkii sen valon joka ilmansuuntaan ja jos se kerran hyvä on niin kaikkihan niitä sitten käyttää ja kukaan ei nää moneen sekuntiin yhtään mitään jollei katso kohdatessa omaa takalokaria *
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  25. #25
    Lainaa (-ShadowMan- @ Marras. 12 2009,16:01) kirjoitti
    .......xenonit sumuvaloissa, jotka rätkii sen valon joka ilmansuuntaan ja jos se kerran hyvä on niin kaikkihan niitä sitten käyttää ja kukaan ei nää moneen sekuntiin yhtään mitään jollei katso kohdatessa omaa takalokaria *
    Mistä tulee tuo ajatus, että sumuvalot automaattisesti "rätkivät sen valon joka suuntaan"? Kyllähän jokaisen ajajan velvollisuus on huolehtia siitä, että ne ajokin valot ovat kelvolliset, eivätkä häiritse toisia tiellä liikkujia.
    * Tässä noiden omien Hellan sumuvalojen valokuvio. Rätkiikö joka suuntaan?

  26. #26
    Lainaa (Kunkku @ Marras. 12 2009,16:22) kirjoitti
    Lainaa (-ShadowMan- @ Marras. 12 2009,16:01) kirjoitti
    .......xenonit sumuvaloissa, jotka rätkii sen valon joka ilmansuuntaan ja jos se kerran hyvä on niin kaikkihan niitä sitten käyttää ja kukaan ei nää moneen sekuntiin yhtään mitään jollei katso kohdatessa omaa takalokaria *
    Mistä tulee tuo ajatus, että sumuvalot automaattisesti "rätkivät sen valon joka suuntaan"? Kyllähän jokaisen ajajan velvollisuus on huolehtia siitä, että ne ajokin valot ovat kelvolliset, eivätkä häiritse toisia tiellä liikkujia.
    * Tässä noiden omien Hellan sumuvalojen valokuvio. Rätkiikö joka suuntaan?

    Vissiin häikäisee jonkin verran kun en tajua mitä tuo kuva esittää...

    Kuitenkin lähivaloissa on aina joku systeemi, ettei ne anna valoa ylöspäin juuri siinä kohtaustilanteessa ja vähän kauempaakin. Sumuvaloissa tuo valokeila on yleensä aika tasainen joka suuntaan, tietty jollain rajoituksella siitä heijastimesta riippuen. Voi varmaan poikkeuksiakin olla.

    On ihan hyvä et oot miettinyt velvollisuuksia, niin mäkin aina mietin esim. käytettävän vauhdin suhteen. Silloin tällöin myös oma käsitykseni poikkeaa hieman lainsäätäjän käsityksestä, esim. järkevästä maksiminopeudesta ja joskus myös sellaiseen suuntaan että siitä saa konskaapeli kirjoittaa sakot jos tavoittaa.
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  27. #27
    Lainaa (-ShadowMan- @ Marras. 12 2009,21:45) kirjoitti
    Vissiin häikäisee jonkin verran kun en tajua mitä tuo kuva esittää...
    Sori vaan kun laitoin kuvan ilman selitystä. Kuvassa on reilun metrin pyörän etupuolella oleva valkoinen levy, johon valot osoittavat. Valokuvio on hyvin hallinnassa, hajavaloa ei juuri heijastu väärille alueille. Tarkaksi kun aletaan, niin vasenta valoa voisi vähän kiertää vastapäivään, niin saisi laskettua valoa vielä enemmän pois vastaantulijan silmiltä.
    Perusongelma noissa pitkäjoustoisissa pyörissä on siinä, että tarkkakin valojen suuntaus muuttuu kaasun käännöllä turhan paljon, eikä moiseen ilmiöön ole järkevää lääkettä tarjolla. Sama juttu kun tie kaartaa oikealle, kallistetun pyörän valo paistaa siinä tilanteessa vastaantulijan silmille varmasti.
  28.  
  29. #28
    Lainaa (Mosse @ Marras. 12 2009,12:00) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Marras. 12 2009,11:15) kirjoitti
    Lainaa (Mosse @ Marras. 12 2009,11:02) kirjoitti
    olisi paremmat mahdollisuudet piparin saantiin.
    Kaikki yllämainittuun tähtäävä toiminta/tuunaus on hyväksyttävää toimintaa...
    Se on kyllä totta...
    En ole sumuvalojen ansiosta saanut. Muilla ansioilla kyllä .
    Onneksi luuserit ovat jo luovuttaneet.