Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
    Paljonkos sisäänajatte "kisa"ketjuja esim. did erv3:sta ennen kuin alatte antaa tosissaan happea. Ymmärtääkseni, jos sopivasti säälii ketjuja vaihdon jälkeen tietyn ajan, niin kestävät mokomat pitempään.
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
    Kisaketjut??

Sisäänajo??

Olutpullo on kanssa hyvä ajaa sisään, lämpösenä kestää vähän pitempään mitä kylmänä.
    Lainaa (Miq @ Marras. 05 2009,19:02) kirjoitti
    Paljonkos sisäänajatte "kisa"ketjuja esim. did erv3:sta ennen kuin alatte antaa tosissaan happea. Ymmärtääkseni, jos sopivasti säälii ketjuja vaihdon jälkeen tietyn ajan, niin kestävät mokomat pitempään.
    Noh, itse en ole sisäänajanut ketjuja mitenkään. Heti vaan happea sen minkä pata tarjoaa. Jos ketju venyy, säätöä tarkistetaan.

HUOM! Älä vedä alkujaan liian kireälle ketjuja.

Ja tärkeimpänä, huolla ketjutkin joka ajopäivän, viimeistään ajoviikonlopun, jälkeen.

Itse ajaisin sellaisilla ketjuilla mitkä ei tuppaa venymään ja murtolujuus on mahdollisimman iso. Joku tietty tunnettu merkki ei vielä takaa laatua...
    "Starvin' Marvin"

Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
    Lainaa (willik @ Marras. 05 2009,19:24) kirjoitti
    Olutpullo on kanssa hyvä ajaa sisään, lämpösenä kestää vähän pitempään mitä kylmänä.
    Repesin! Näin muuten on!!! * *
    Lainaa (parjan_fin @ Marras. 06 2009,09:21) kirjoitti
    Itse ajaisin sellaisilla ketjuilla mitkä ei tuppaa venymään ja murtolujuus on mahdollisimman iso. Joku tietty tunnettu merkki ei vielä takaa laatua...
    Oon samaa mieltä siitä merkin tunnettavuudesta.Otin nimittäin riskin tossa alkukesäsästä, ja ostin Bilteman 530 *"kultaiset" ketjut mun VTR SP1,een.Ja pakko myöntää ettei parempia ketjuja ole mulla ainakaan ollut.Siis en tarvinnut kertaakaan säätää ketjuja asennuksen jälkeen 4000km,iin ,sitten myin pyörän.Ja mun ajot ei ihan sunnuntaiajoa ole.Mun mielestä aika hyvät kuitenkin olivat,o-rengasketjut.Oli ensimmäiset ketjut jotka olin joutunut vaihtaa vuodesta -86,sen verran tiheesti on tullut vaihdettua,ja aina saanut "just ketjut" vaihdettu ostettua.En sen kummemin tiedä vetolujuuksista, mutta 4000 kg lupas noihin Bilteman ketjuihin.Enkä ainakaan niitä "ajanut sisään" päinvastoin ajoin ulos.

The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
    Osaisikohan joku viisaampi metallurgian ammattilainen kertoa että mihin tässä perustuu koko ketjujen sisäänajaminen? Työstöjäljet tietenkin tasaantuu rullista ja tapeista mutta eikös ne tasaannu ajamalla joka tapauksessa, ihan ajotavasta riippumatta???
    Murjaanien kuningas!
    Tapahtuu ns. myötölujittuminen, eli kun metallin molekyylit antaa vähän periksi ja liukuvat, niin metallin rakenne kovenee.

Näin se vaan on. Pätee valssatuille teräksille. Mitä asiantuntijat sanoo.

Teräksen kestävyydestä on toinenkin juttu. Kauhakuormaajan kauhan huulilevy on helvetinmoisella rasituksella. Se on booriterästä, siinä on kaksi mahdollisuutta lisätä sen kestävyyttä: Takominen, eli lekalla pitää hakata se s....tanan levy eestaas sata kertaa. Tai, mennä kuormaamaan kiviä nuppiin. Sama juttu siis, pitää rasittaa niin lujittuu. En tiedä mistä seoksista ketjut on tehty, mutta näin perusteräksillä. Jos lähtee kuormaajalla tosi toimiin ennenkuin se on lujitettu hakkaamalla niisn sen sitkeys on tosi surkea..

BF & beer

Asiantuntijat saa ampua alas..
    <p>R1200RT-2008</p>
  8.  
    Lainaa (Black Flag Rider @ Marras. 06 2009,19:22) kirjoitti
    Tapahtuu ns. myötölujittuminen, eli kun metallin molekyylit antaa vähän periksi ja liukuvat, niin metallin rakenne kovenee.

Näin se vaan on. Pätee valssatuille teräksille. Mitä asiantuntijat sanoo.

Teräksen kestävyydestä on toinenkin juttu. Kauhakuormaajan kauhan huulilevy on helvetinmoisella rasituksella. Se on booriterästä, siinä on kaksi mahdollisuutta lisätä sen kestävyyttä: Takominen, eli lekalla pitää hakata se s....tanan levy eestaas sata kertaa. Tai, mennä kuormaamaan kiviä nuppiin. Sama juttu siis, pitää rasittaa niin lujittuu. En tiedä mistä seoksista ketjut on tehty, mutta näin perusteräksillä. Jos lähtee kuormaajalla tosi toimiin ennenkuin se on lujitettu hakkaamalla niisn sen sitkeys on tosi surkea..

BF & beer

Asiantuntijat saa ampua alas..
    Ok. Eipä ole tullut ikinä sisäänajettua ketjuja, sitä samaa normikyytiä on tullut annettua noille välitysten vetovehkeille ihan uudesta lähtien.
    Ehkä henk-kohtaisesti vieläkin jotenkin kallistuisin tuonne rullien sisäpuoliiseen voiteluun, eli vanhaa rasvaa ulos ja uutta puhdasta tilalle sisälle sinne rulliin. Eli mielestäni hyvässä ketjurasvassa on hyvät kapillaari ja myös samalla hyvät sitkos ominaisuudet, eli pysyy rullissa myös kovissa pyörimis nopeuksissa, sekä kestää vettä että suoloja.
    Siis perimmäisenä tavoitteena voitelulla on kait tavallisisa ketjuissa saada paskainen voiteluaine pois rullista ja uutta puhdasta kamaa tilalle. Sekä tiivisterenkaiden ympärysten puhtauden vaikutus ketjujen ikään, eli ketjurenkaiden tiivisteiden kunto vaikuttaa hyvin suurelta osin ketjujen kestoon. Eli se paska pitäis pysyä siellä rullien ulkopuolella.

Esim. zw rengas ketjut. Pitäisi kaiken järjen mukaan olla melko lailla kestovoidellut? Eli ei ehjänä pitäisi olla minkäänlaisia vuotoja suuntaan eikä toiseen? Eli jos on ehjät, ei vuotoja sisään eikä ulospäin? Ketjurasvalla pidetään se pölysuojus rasvan avulla pölyltä suojattuna. Ts. koitetaan pitää ne kestovoideltuna.
    Viisaammat nyt korjatkaa taas mielipide, koska tämäkään väittämä ei sisällä minkäänlaista faktaa.

Huonolla huollolla ja pitämällä ketjut paskaisena että hiekkapölyisenä saa vahvatkin ketjut ja rattaat tuhottua vääntävällä ja tehokkaalla mopolla erittäin nopeasti, siitä on henk-kohtaista ja tosi "vahvaa" kokemusta.

Tiedä häntä, mutta ei kait se kumminkaan pahaakaan tee että ajelee ainakin ensi alkuun rauhallisemmilla lähdöillä, ja kovin olla vedättämättä tehokkailla ja isoilla vääntömomenteilla varustetuilla mopoilla noita uusia, eikä edes vanhojakaan ketjuja,

ILMAN ASIANMUKAISTA HUOLTOA?

Eli eiköhän me vielä oteta demokraattisesti myös ne teräksen molekyylitkin mukaan tähän ketjusoppaan.

HUOLTONA VETTÄ, KEVYTTÄ HARJAPESUA JA UUDET RASVAT PÄÄLLE?!

Noillä ketjuvahoilla, pelkän ketjujen ulkonäön vuoksi, taitaa tehdä kaikista isoimmat tuhot hyvillekin ketjuille? Ts. se vanha likainen rasva ja siinä muhiva vesi&paskapöly ei vahan tukkimisen vuoksi pääse ulos rullarenkaiden ja tiivisteiden välistä, eikä uutta puhdastakaan edes mene tilalle???

Oikaisua väärään mielipiteeseen ja kommenttiin? Kiitos, kumarrus ja

Ps. luin aiheesta jotain ohjeita tällä huonolla englannin kielen taidoillani myös ketjuvalmistaja DID:n sivuilta.
    Murjaanien kuningas!