Soininvaaran blogista
kirjoitti
Hesarin artikkeli
kirjoitti
Ei välttämättä ollenkaan huomo idea sallia moottoripyörille bussikaistan käyttö.
Soininvaaran sivut
Valitettavan moni, ilmeisesti kotilokuski tätä näyttäisi vastustavan, jotka kulkevat busseilla. Itselleni tällä ei olisi kovinkaan suurta merkitystä, koska en isoissa kaupungeissa paljoa ajele.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Eikö mopoilla ole jo oma kaista siinä bussi- ja kotilokaistojen välissä *![]()
xxx
^on niin kauan ku ei satu setä sininen pilaamaan sitä iloa ;)
Laittakaa tähän varmaa tietoa kaupungeista ja maista, joissa moottoripyörällä ajo bussikaistalla on sallittua!
Toimitan listan Soininvaaralle.
Lontoossa on nykyaan suurin osa bussikaistoista kaytettavissa, tama tuli taman vuoden puolella voimaan. Lahes kaikissa muissa englannin kaupungeissa bussikaistat ovat moottoripyorille sallittuja (jokunen on kieltanyt mutta en nyt muista ulkoa).
On tilastollinen mahdottomuus että olen aina väärässä.
Ai, no viimein sielläkin.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Toihan ois hyvä idea. Jos noita kotilo kuskei pännii ni voihan ne oman moponsa ostaaEi sitä kukaa autolla kulkemaan pakota :P
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Norjassa on ainakin Oslossa motukoille sallittu bussikaistoilla ajelu. Olihan se juhlaa kun ekan kerran -92 pääsi iltaruuhkassa ajelemaan norjalaisen pyöräkavereiden johdolla vetämään pitkin bussikaistoja, viereisen kaistan ollessa mateluvaihtia eteneviä autoja täynnä. Jotenki teki vaikutuksen, kun tällä härmässä asiat oli silloinkin niin toisin. Tietulleista vapautus motukoille tuntui myös hienolta.(eki64 @ Kesä. 10 2009,18:40) kirjoitti
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Mitäs hittoa..kyl maar mää käytän rätkällä tasapuolisesti jokaista kaistaa mitä mahdollista, varsinkin ruuhka -aikaan *![]()
04 Buell xb12s
Saahan meilläkin bussikaistaa käyttää ryhmittyessä. Ajelee vaan vilkku päällä koko ajan![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S
Eipä minun bussikaistoilla ajamisiin vaikuttais.
Täällä kun on tuo vanha sääntö: et paljasjalkaiset stadilaiset saa ajaa bussikaistoilla *![]()
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Kukaan ei ollut Soininvaaran blogissa vielä tuonut esille vihreitä arvoja. Käytännössä niissä autoissa on aina vain yksi henkilö eli se kuljettaja, ja vievät bensaa suhteessa henkilölukuun paljon enemmän kuin keskiverto pyörä. En jaksa itse lähteä sinne kommentoimaan, mutta jos jollakin on jotain muutakin, niin voi käyttää tätä argumenttia mausteena.
Hesarin sivuilla taas naulataan joukkoliikenne kaistat kokonaan, jos niillä sallitaan kaikki jakeluajo. Käytännössä silloin kaikki kuorma- ja pakettiautot ajavat niillä 24/h eikä se taas auta joukkoliikennettä tai mopoilijoita ollenkaan.
Itse kuljen lähes aina keskustan matkat, niin työ kuin hupikin, julkisilla. Joten kannatan ehdottomasti, että bussikaistat vain dösille, ei edes niille pullakuskeille, ainakaan ruuhka-aikaan. Mutta mopot kyllä sinne mahtuisivat.
Vajaa 15 vuotta olen pääkaupunkiseudun liikennettä tarkkaillut, ja nykyään ajoneuvoja on aivan liikaa. Ihan järjetöntä tökkimistä on liikenne varsinkin ruuhka-aikaan, mutta muulloinkin. Ok, en ole oikeita ruuhkia edes nähnyt tai kokenutkaan, niin kuin ne maailmalla on, mutta vain idiootti jonottaa jotain kehä I:stä päästä päähän 1½ h. Laskekaa paljonko se on hukkaa heitettyä aikaa vuodessa. Julkisilla pääsen lähiöstä keskustaan ½h. Itsellä palaisi pinna ja tulisi vatsahaava.
15 vuotta sitten pystyi yöllä ajamaan kehätiet päästä päähän näkemättä omalla kaistalla ainuttakaan toista autoja. Nykyään saa yölläkin ajaa "jonossa".
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
Eiköhän se Osmo kiellä ennemmin yksityisajot keskusta-alueella kokonaan kuin että pyrkisi sujuvoittamaan "ei-julkista liikennettä"...(eki64 @ Kesä. 10 2009,18:40) kirjoitti
600cc
Ihan prseestä.
Tyypillinen viherpiipertäjien ehdotus, kylvetään riitaa eri intressiryhmien välille, nuoleskellaan osaa porukasta ja saadaan kannatusta "moraalisesti oikealle" ehdotukselle (josta on tietysti useille pelkästään haittaa). Yksimielisyyttä ei löydy -> voidaan kieltää bussikaistat kaikilta, jopa busseilta.
Kun cityviherpiipertäjä asuus keskustassa, mihin niitä busseja tarvitsee? Mihin ydinvoimaa tarvitaan, sähköhän saa TÖPSELISTA!
On täysin kestämätöntä kieltää autoilu pelkästään autoilijoiden kiusaksi aina bussikaistoilta. Kyllä niitä pitäisi voida käyttää kun se on mahdollista ja järkevää.
En yleensä kannata mitään kieltoja kun siitä on helppo lipsua diktatuuriin. (Nyt olemme jo vihreän diktatuurin esiasteessa). Jos kuitenkin jotain kannattaisi kieltää on tietty nastarenkaat! Vtuttaa ajaa aina urisssa.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Eivätpähän ole ainakaan tähän mennessä pilanneet tuota iloa. vaikka olenkin ajanut setä sinisen ohitse pk seudun kehäteillä. Ovat antaneet ajaa, kun ajelee nätisti. (ei siis vedä 100km/h kaistojen välissä ruuhka-aikana)(kiivi3 @ Kesä. 10 2009,18:00) kirjoitti
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
No mutta mopothan on jo sallittu nyssekaistoille 24/7 - siis ne ihan 50cc, oikeat mopotJa pullakuskeilla ei ole bussikaistoille mitään asiaa juuri pahimpina ruuhka-aikoina, ei tänäpäivänä eikä tuon uudenkaan ehdotuksen mukaan. Siis tältä osin homma bueno
Mutta että sekaan sallittaisiin myös prätkät, ei olisi yhtään hassumpi idea. Varmaan tuo splittaaminenkin ehkä hieman rauhottuisi ja loppupelissä kumpi sitä kotilossaan nyhjöttävää kuskia enempi kiusaa: Laillisesti bussikaistaa ajeleva vaiko peilejä hipoen kaistoja pujotteleva motoristi? Ei, laillistahan tuo autojen välissä pujottelu ei ole, mutta kun sitä joka tapauksessa tehdään, niin miksei asioita voisi ratkaista niin ettei sille olisi enää tarvetta? Valvonnallahan sitä ei koskaan kuitenkaan saada pois kitketyksi, niin paljoa resuja ei tämän maan poliisilla ole siihen laitettavaksi kun paljon tärkeämpiäkin juttuja on pahasti rempallaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Harmin paikka kun varsin fiksuja ajatuksia (ainakin minusta) tuumaileva heppu pakkomielteenomaisesti tunkee politiikkaa joka hemmetin topicciin. Etkös Anatooli osaisi edes pikkuisen suodattaa noita vakaumusjuttuja erikseen moottoripyöristä? Jos jokainen meistä alkaisi täällä markkinoida omaa linjaansa, olisi tämä pian pelkkä taistelutanner eikä mikään mp-foorumi. ...jaa no, onhan se sitä jo veti-kukkis -mätkinnöissä(Anatooli @ Kesä. 11 2009,08:32) kirjoitti
![]()
-hh-
puolesta
- moottoripyörä ei estä bussin liikkumista johtuen nopeasta kiihtyvyydestä ja pienestä koosta.
- saattaa vähentää splittaamista
- vähentää päästöjä kun moottoripyörän ei tarvitse nylkyttää autojen seassa mateluvahtia. useassa moottoripyörässä on kuitenkin katalysaattori poistettu.
- yksi ajoneuvo ruuhkajonosta pois on aina plussaa.
vastaan
- kateus, "miks toi mutta en mä"
- moottoripyörän mahd. laiton nopeus saattaa aiheuttaa bussikuskeille stressiä. pyörän on kuitenkin oltava väistövelvollinen.
Näiden lisäksi ainkin minusta moottorpiyörällä 20m kerrallaan eteenpäin nylkyttäminen käy enemmän fysiikan päälle kau autossa. Kytkinkäsi väsyy ja saa jatkuvasti laittaa jalkaa maahaan.
Mielestäni siis pitäisi sallia. Myös moottoripyörien parkkeeraamista pitäisi keupungeissa helpottaa. Eli yli 50cc pitäisi myös saada jättää polkupyöräparkkiin kuten kaikissa etelä-euroopan maissa. Tämä lisäisi 2 pyöräisten suosioita ja pienemmät ajoneuvot keskustan ruuhkassa vähentää taas ruuhkajonoja.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Sori, kiitos ja kumarrus HarmaaHukka!
Ei mulla mitään erityistä poliittista kantaa ole, mutta vpiipertämistä en oikein sulata. Tules käymään täällä Lahessa niin saat siihen hyvän selityksen. Kokemusperäisesti meillä muutama ammattivalittaja haluaisi kieltää KAIKEN HAUSKAN.
Ps. Täällä ei olisi muuten veneiden F1-kisoja jos tietty porukka saisi siitä yksin päättää.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Olen tässä sen aikaa jo elellyt tällä pallolla, että olen huomannut tämän tiukkahuulisen "kaikenhauskankieltäjien" kireänutturapäisen joukon edustajan löytyvän joka hiivatin paikasta - niin porvareista kuin kommareistakin, niin ruskeista kuin vihreistäkin. Jos joku vielä on tavallistakin ilontappajaa innokkaampi kaikenhauskakieltäjä, hänen taustansa tietenkin tuppaa leimautumaan hänen paatoksensa mukana - mikä on valitettavaa. Mutta ei tosiaankaan koko totuus.(Anatooli @ Kesä. 11 2009,09:43) kirjoitti
-hh-
Hyviä perusteluja. Tuo parkkiasia kuuluu samaan kategoriaan bussikaistadebatin kanssa: jonkun "lelliminen" nostaa karvat pystyyn suomalaisilta liikenteen käyttäjilltä. Vaikka mp:n parkkivapaus ja bussikaistan käyttöoikeus vähentäisi ruuhkia ja lisäisi pysäköintipaikkoja aivan ilman kustannuksia, ei se tule kuuloon, koska corollakuski ei saa tehdä samaa.(sjobbe @ Kesä. 11 2009,09:38) kirjoitti
-hh-
Veikkaisin Osmon olevan vähintään sen verran fiksu, että tajuaa, ettei aika ainakaan vielä ole kypsä moiselle. Ainakin Vauraus ja aika -kirjan perusteella muodostuu kuva varsin terävästä henkilöstä.(yamaster @ Kesä. 10 2009,23:11) kirjoitti
Mjoo, tapauskohtasta.. niistä on saanu lukee täältäkin ku sakot rapsahtanu, joten en lähde tahallaan kokeilemaan onneani (siis ojs nään, että motoristin ystävä on jonossa).(ilkka75 @ Kesä. 11 2009,08:44) kirjoitti
En tiedä olisiko kuinka hyödyllistä sitten...
Monesti puhutaan siitä moottoripyörien tasa-arvosta liikenteessä... Nyt ei välttämättä olisi reilua antaa kuitenkaan etuoikeuksia pyörille. Siitä seuraa väistämättä lisää kotilokuskien agressiivista käyttäytymistä mopoja kohtaan.
Jos eläisimme maassa, jossa moottoripyöriä suvaitaan, niin miksikä ei...
Honda CBF600S
Ihan rohkeasti vaan, rikesakko lienee maksimirangaistus. Ellet sitten tosiaan aja satasta etupyörä ylös kytkettynä. Itse kuljen töihin pääasiassa kehä ykköstä pitkin, ja varsinkin Leppävaaran remontin aiheuttamien ruuhkien liepeillä on käytännössä pakko splitata. Eipä kyllä ole kertaakaan edes näkynyt gyitä, eivät taida ruuhkissa viihtyä.(kiivi3 @ Kesä. 11 2009,13:26) kirjoitti
KTM 890 SMT + Yamaha WR250R
Ex: Hypermotard 950, Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Eikös joku ollut saanut ihan päiväsakkoja kaikkien motoristien ystävältä MoottoripyöräPoliisilta (heilahduskäsi), vaikka oli erikseen kehunut nätiksi splittaukseksi.(greatLeo @ Kesä. 11 2009,13:41) kirjoitti
Haulla löytynee.
Tosin itekin useamman kerran splitannut vuokkojen ohi eivätkä ole tähän mennessä sakottaneet.
samaa muistelen...(Brocol @ Kesä. 11 2009,15:07) kirjoitti
Enpä haluu olla se joka turhaan lähtee ottaa päiväsakot, jos ne olis voinu välttääkin...
Ja kyllä sitä splitattua tulee, mutta järjen kanssa.