Sain kun sainkin suoritettua tämän kesän viikon lenkin jäämerelle, Hki->Joensuu->Kilpisjärvi->pohjoiset lofootit->Kiiruna->Oulu->Hki, 3660km oli hyvä testirundi ensi kesän ajoa ajatellen. Tarkoitus olisi lähteä koluamaan nousevan auringon maata noin kuukaudeksi, ja ajaa maa pohjoisesta etelään, luultavasti lentäen Tokion kautta. Riippuen reitistä ja siitä ajaako itse Tokiosta pohjoiseen vai ottaako luotijunan kilometrejä kertynee 4-8000. Viikossa siis noin 1-2k, joten helppoa ja fiilistelevää ajamista. Ajankohdaksi olin ajatellut heinä-syys väliä.
Jonkin verran tietoa on löytynyt netistä, tässä tärkeimmät:
- Tarvitaan kansvainvälinen ajokortti mallia Geneve -49
- Riittävä pyörä irtoaa halvimmillaan noin 600e / kk (tämä vaatii tarkennusta vielä)
- Liikennesäännöt ovat lähes samanlaiset kuin suomessa, ajosuunta oikean sijaan vasen.
- Hyvä ja kattava telttailuverkosto
Onko täällä kellään kokemusta moisesta tai tietoa osoittaa oikeaan suuntaan? Kiinnostaisiko lähteä matkaseuraksi?
Joonas
itselläkin mielessä moinen vuoden päästä kun ystäväni tokiossa ajoi juuri mp-kortin
historic japan
roads of japan
noita fiilistellessä
Helppoa siellä ajaminen on. ruuhkaan saa varautua paikoitellen ja varsinkin kaupungeissa. Olen asunut siellä aikanaan jonkun aikaa ja ajanut, tosin autolla. Mitään ongelmia siellä liikenteessä ei ollut. Suosittelen Tokion lähistöllä Fuji ja Hakone vuorten maastoja. Hienoa maisemaa riittää ja tiet hyvässä kunnossa.
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Suosittelen ajankohdaksi myohaisempaa syksya. Lokakuu olisi ehka parasta aikaa kelien(lampotilan) puolesta. Heina-elokuu on ainakin minulle liian kuumaa aikaa ajella pratkalla.
Tassa on paikallisten *ulkomaalaisten keskustelu foorumi: http://www.gaijinriders.com/Forum/
Laita privaa jos reissu alkaa jarjestymaan. Voin antaa reittivinkkeja yms. Viimeisen 5v aikana on tullut koluttua moni paikka ~500km tokion ymparistossa.