Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
    MTV3

Onko kukaan huomannut moista pitkän moottoripyöräuran aikana?

Kickstart, deserve the ride!
    Lähinnä ajoviimasta olen ajatellut kuulovaurion tulevan. Olen viime vuosina ajanut paljon, välillä autobahnalla lujaakin ja aina ilman korvatulppia. Nyt työpaikan lääkärintarkastuksessa kuulo oli jopa parempi kuin 6v sitten ja erittäin hyvä.
    Semmoiset vähän vaimentavat tulpat olisi tietenkin hyvät.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
    Olisi hyvä, jos kirkkaanvärisiin heijastinliiveihin saisi integroidut - kanttinauhalla kiinni tms. - korvatulpat. Olisi sitten tulpat aina mukana ajellessa. Jos ei ole niitä liivejä ei tulppienkaan ole niin väliksi. Mitäpä sitä vainaja korvilla, heh.
    Mulla vasta toinen kesä pärräilyä takana ja huomasin kyllä loppukesästä, että kuulo oli heikkentynyt intensiivisen ajojakson päätteksi. Onneksi kuulo palautui viikonkin tauon jälkeen, oikein säikähti, kun laittoi prätkän käyntiin. Lyhyillä lenkeillä ei ole viitsinyt käyttää tulppia, kun kädet tuppaa aina tulemaan paskasiksi esim. tankatessa ja paikkoja tarkastellessa, sitten kun rullaa tulppia kasaan, niin lika päätyy niihin. Pidemmillä lenkeillä olen yrittänyt totutella pakolla käyttämään tulppia. Ongelmana on herkät korvat, tulpat sattuvat korvissa, mutta kuuroutuminen pelottaa...
    Tomorrow is just your future yesterday.

K1 Gixxeri
    osta semmoset tulpat joita ei tarvi rullata ja rasia taskuun.

moni pitkän linjan motoristi on puolikuuro just sen takia kun ei oo tulppia pitänyt.

herkät korvat? mulla ainakin on niin herkät, etten viitsi kuunnella sitä melua. äänelle ne on herkät.

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Itse vaihdoin tärinättömään customiin, koska käsiä ja pakaroita pitkin tuli tärinää korviin asti. Jos puristi kahvoja kovempaa tulpat korvissa, alkoi korvissa hurista kunnolla. Perus hurina tuli pelkästään istumalla tehosekoittimen (Spåran) päällä. Hurina katosi, kun nousi seisomaan penkistä ja kevensi otetta kahvoista. Tarpeeksi, kun tuota hurinaa tuli ajomatkan aikana, oli aika konsertti korvissa. Tulpat on hyvät, korviin valetut taikka foamiset, ei eroa... Ajoviimaa/moottorinääntä tuskin ajossa kuulen.

Mullako herkät korvat, on. 2kk motoristin uran jälkeen pikku sirinä jäi korviin. Nyt uudella värinättömämmällä pelillä jatketaan, toivottavasti ei pahene, muuten loppuu tämä harrastus lyhyeen...

Brittimotoristi teki aikoinaan tohtorin väitöstyön kypärämelusta ja sai nykyiset hiljaiset kypärät aikaiseksi, mutta tärinästä.... en usko. Ja eiköhän tämä uskonasioihin liity. Kuitenkin noita britti tärryyttimiä on peffan alla ollu aikojen alusta eikä kädet ole ikinä vetäny väreille.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    lc4:lla pari kesää täryttäneenä en myönnä että kuuloon olisi vikaa tullut Toi sentään tärisee niin paljon kun "ehjä" moottoripyörä voi vaan täristä. Tärinä kyllä sai joskus kädet kihelmöimään ja määrätyssä vauhdissa ehkä korvat alkoi lievästi kutisemaan Irrallaan pyörivät korvatauhkapallerot varmaan pyöri korvakäytävässä niinkun pallot lottokoneessa ;)
    KTM
    Muutaman nappularenkaallisen, yksisylinterisen, pyörän jälkeen kuulo on vielä entisellään.

Jokseenkin täriseviä vehkeitä, varsinkin tuo kotari...

Lienekkö kuitenkin tutinat väärällä taajuudella kun kädetkään ei puudu?

Tulppia tulee käytetty aina ajaessa.
    DR 650RSE vakiopleksillä oli sellainen kikotin, että maantie- ja varsinkin moottoritienopeuksilla meinasi tulla kuulovamman lisäksi muitakin vammoja. Pärinä oli niin hirveä, että pelkäsi hampaan paikkojen lisäksi myös silmämunienkin irtoavan
    Mä kävin kaverin luona Kuopiossa ykspyttysellä suzuki freewindillä täältä parinsadankilsan päästä. Siihen olis silloin viritelty korkeampi pleksi, oli aivan kamalaa koska pyörteet repi ja täryytti kypärää joka suuntaan ja aivan oksetti ja päätä särki kun noin 120km/h matkavauhtina piti.

Nyt vaihdoin 750cc naku Kawaan jolla ei ole mitään ongelmaa kun kävin testaamassa saman lenkin ja vähän päällekkin yhdeltä istumalta.

Tähän vaikuttaa kaikista eniten se, ettei kypärä tärise ja riuhdo ilmavirran vaikutuksesta. Tärinä sinällään mikä pyörästä lähtee ei ole minua koskaan haitannut.

Kokeilin myös korvatulppia mutta mielestäni se tuntuu lähes samaltakuin olisi kummankin silmän edessä mustat laput. Aivan kamala kokemus, mutta ehkäpä siihen minäkin opin kun pidempiä reissuja tulee rajojen ulkopuolelle heitettyä

Mitä kypärää muuten pidätte hiljaisimpana? Mä ostin Shoein jokunen vuosi sitten enkä tiedä onko se ainakaan se kaikista hiljaisin vaikka sitä paljon kehutaan Tiukka se ainakin on, hyvä ettei korvatkin lähde kun se pitää päästä pois riuhtoa
    Elämäntapa motoristi.
    Kyl se vaan veljet on niin, että tärinä tulee jo ihmisen kuulon alueelle. Yhtälailla kypärän kohina on siellä äänialueen yläpäässä, vieläpä oikein voimakkaalla intensiteetillä. Mulla itsellä kuulo on jo mennyt niin, että matalat äänet ei enää haittaa. Eipä sen puoleen, oma pyöräni etenee kuin Singer-ompelukone. Kypäräkohinoilta voikin jo sitten suojautua tulpilla.

Jumppasen hyvin tuntien voisin hivenen keventää... Eukko pois kyydistä, niin äänet laskee oikein voimakkaasti. Se tärinä tulee siitä, kun se takoo selkään sua ja käskee kääntämään kaasua, ettet ole itse tulppana.

-Masa
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
  13.  
    Lainaa (Masa @ Loka. 30 2009,11:08) kirjoitti
    Kyl se vaan veljet on niin, että tärinä tulee jo ihmisen kuulon alueelle. Yhtälailla kypärän kohina on siellä äänialueen yläpäässä, vieläpä oikein voimakkaalla intensiteetillä. Mulla itsellä kuulo on jo mennyt niin, että matalat äänet ei enää haittaa. Eipä sen puoleen, oma pyöräni etenee kuin Singer-ompelukone. Kypäräkohinoilta voikin jo sitten suojautua tulpilla.

Jumppasen hyvin tuntien voisin hivenen keventää... Eukko pois kyydistä, niin äänet laskee oikein voimakkaasti. Se tärinä tulee siitä, kun se takoo selkään sua ja käskee kääntämään kaasua, ettet ole itse tulppana. *

-Masa
    Mie ajankin nautiskellen pintakaasulla