Tulokset 1:stä 2:een 2:sta
    Tässä mun tapaus..ja tiedoksi kaikille, ettette joudu samanlaiseen tilanteeseen, kuin itse olin....autoverohakemukseni laitan vireille vasta kun olen Suomessa saanut poikkeusluvan, jonka hakemuksen jätin jo. Kerran peruttu autoverokäsittely on laitettava uudestaan vireille ja todennäköisesti veroineen 4500 km ajetun pyörän hinta asettuu samoihin kuin uusi 2 vuotta nuorempi malli täältä ostettuna, eli suomex sanottuna "paskat" kaupat!
    -----------------------------------------------------------
    Ostin nettimoton kautta pyörän Virosta. Myyjänä oli virolainen yritys, jonka omistama pyörä on. Pyörää myytiin -08 mallina ja se oli rekisteröity Virossa uutena 6.3.2008 sekä oli siellä normaalisti liikenteessä.

Katsastus ja rekisteröinti Suomessa tyssäsivät seikkaan, ettei pyörälle oltu haettu Virossa poikkeuslupaa (häntälupa), jolla poikkeuslupapaperilla myös Suomessa automaattisesti saisi poikkeusluvan rekisteröintiin täällä.

Viron viranomaiset olivat laittaneet pyörän siellä rekisteriin sen sertifikaatti-paperin perusteella, jossa luki, että pyörä voidaan rekisteröidä EU-alueella 2007 vuoden jälkeenkin, koska päästönormit olivat muuttuneet 2008 vuoden alusta. Pyörä oli kuitenkin 2006 mallia ja Japanista toimitettu Riikaan, josta se oli tullut uutena Viroon ja myyjä ostanut sen siellä kaupasta.

Ostaessani sen EU-alueelta ja saatuani kopiot alkuperäisestä rekisteriotteesta sekä pyörän sertifikaattipaperista kuvittelin kaiken olevan kunnossa,kun pyörä oli rekisterissä kuitenkin EU-alueella, mutta eipä ollutkaan, koska homma tyssäsi Suomessa vaadittavaan poikkeuslupapaperiin. Suomen viranomaisille ei tuo sertifikaattipaperissa ollut tieto riittänyt vaan he vaativat nähdä Virossa myönnetyn poikkeuslupapaperin tuolle pyörälle.

Puolentoista kuukauden kovan väännön jälkeen myyjä sai hankittua Viron ARK:sta vihdoin paperin, jolla rekisteröinti täällä onnistuu. Sitä en tiedä miten se paperi sieltä saatiin, mutta ei hirveästi kiinnostakaan.

Jälkiviisaana ainoa keino olisi ollut mennä heidän ennen kaupantekoa lähettämiensä asiakirjojen kanssa katsastustoimistoon täällä ja pyytää heitä siellä selvittämään riittävätkö esitetyt paperit rekisteröintiin Suomessa. Sillä olisi estetty tukku harmaita hiuksia omassa päässä.

Onneksi myyjänä oli virolainen yritys, joka toimi rehellisesti ja jos en olisi paperia saanut, hätävarana olisi ollut ostaa AVK:n huutokaupasta kolaroitu runko, johon palikat olisi voinut vaihtaa, ja sitä kautta saada laillinen pyörä rekisteriin täällä. Luulen, että yksityisen kanssa tehty kauppa olisi johtanut rahojen menetykseen ja pyörän omistukseen, jolla ei voisi ajaa Suomessa.
    ------------------------------------------------------------
    Kiinnostaako kommentoida?

2.  
    Käsitinkö oikein. Että jos esimerkiksi saisi kopion pyörän virolaisesta rekisteriotteesta ja sillä selvittäisi konttorista etukäteen, että onko mahdollista rekisteröidä? Siinä vaiheessa tulisi sitten kyllä/ei vastaus, jonka perusteella voisi sen sertti-paperin hommata virosta valmiiksi.
    Kawasaki Z750 -07