Tämä ei ole mopofoorumi, mutta kysyn nyt silti, että mitä sanktioita voi tulla jos otamme pojan moposta kuristukset poies? Tuntuu täys kaasulla tukehtuvan pahasti.
Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
Ajo ilman ajokorttia.
Ajo rekisteröimättömällä ajoneuvolla.
prätkän verot
kilpi lähtee heti, kehoitus mopon muuttamiseksi takaisin mopoksi ja katsastuksen kautta uudelleen ajoon.
Käytännössä ajokortti vuodeksi pois, sakkoja ja muita maksuja 600 - 1000.
Eli ei kannata mennä purkamaan rajoittimia pois päältä pikkasen nopeamman moopn takia.
Ai niin lakijahan sanoo, että mopon kuutiot eivät saa olla yli 50 eli käytännöössä kuutiot ovat 49. Mopoon ei saa myöskään tehdä sellaisia rakenteellisia muutoksia, joilla vauhti saadaan nousemaan yli 45 km tunnissa. Rekisteriotteessa on ilmeisesti myös mainittu kaasarin tyyppi sekä rattaiden hammasluvut.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Jaa-a. Noi verot sun muut kortin siirtymiset tulee vain, JOS mopo kulkee yli 63km/h.
Ainakin kymmenisen vuotta sitten tuo raja oli 65km/h. Onneksi paikallinen ylikonsta oli asiallinen kaveri ja pyöristi kohtuuden nimissä tutkalukeman kymmenisen kilsaa alaspäin, jolloin maksettavaksi jäi 400mk ja uudelleen katsastus.(naikou @ Loka. 25 2009,22:41) kirjoitti
Edit. Kortti ei ollut hyllyllä, mutta piikkikortti lykkäytyi vuodelle tapahtumisajankohdasta laskettuna. Käytännössä tämä tarkoitti 2kk viivästystä piikkikortin saantiin.
Superbike #7
Korttia voi lykätä maksimissaan 2v. Eli jos täräytät 17v viritetyllä mopolla tutkaan, niin se on 19v mittarissa ennen kuin voit B-korttia ruveta hakemaan. Eli käytännössä 15-16v = nou hätä
Ja viritetystä moposta itsestään tulevat vero- yms. seuraamukset tulee sen mopon haltijalle. Eli jos on pappa maksanut aikanaan poijjaalle mopon ja papan nimi yhä otteesta löytyy, tulee nuo veroseuraamuksetkin sitten papan maksettavaksi. Poika selviää "pelkillä" sakoilla ja mahd. kortin lykäämisillä
Niin ja mopoa ei sitten voi tässä maassa muutoskatsastaa moottoripyöräksi. Eli vaikka tuosta virityksen seurauksena sulla maksatetaankin moottoripyörän verot, se on silti palautettava mopoksi ja katsastettava uudelleen mopona. Ja jos uudelleen jäät kiinni, niin sama ruljanssi uudelleen. Se jo kertaalleen maksettu mp-vero kun ei mopossa jää "talteen" kuten esim. autoissa tekee jos 100% autoverotetun ha:n muutatkin kevyemmin autoverotetuksi pakuksi ja joskus muutat sen takaisin ha:ksi, niin tuo 100% vero on jo valmiiksi maksettuna = autoverokorotusta pakusta ha:ksi ei siis maksuunpanna![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Mopon virittäminen
Mopon runkoa, jarruja ja mopon tekniikkaa ei ole suunniteltu nopeuksiin, joka virittämisellä voidaan saavuttaa. Näin ollen viritetyllä mopolla ajaminen on vaarallista sekä mopon kuljettajalle, että muille tienkäyttäjille.
Mopo katsotaan viritetyksi, jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää koeajon jälkeen 45 km/h.
Rakennemuutokset, jotka eivät nosta mopon suurinta kulkunopeutta suuremmaksi kuin 65 km/h, käsitellään rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisena. Tämän nopeuden ylittävä rakennemuutettu mopo katsotaan moottoripyöräksi, jolloin siihen sovelletaan moottoripyöriä koskevia säännöksiä. Moottoripyöräksi katsotaan myös mopo, jonka sylinterin kuutiotilavuus on yli 50 cm3.
Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon osalta rikosoikeudelliset seuraamukset määräytyvät seuraavasti:
- kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ellei kuljettajalla ole A tai A1-luokan ajo-oikeutta;
- muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröity
- rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröimätön.
Lisäksi poliisi laatii ilmoituksen moottoripyöräksi muutetusta moposta liikennevakuutuskeskukselle moottoripyörän vakuutusmaksun maksuunpanoa varten. Poliisi laatii niinikään Ajoneuvohallintokeskukselle ilmoituksen moottoripyöräveron maksuunpanoa varten.
Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon käyttö estetään, ja se määrätään ennen seuraavaa käyttöä muutoskatsastettavaksi, jos mopo on rekisteröity. Ja jos mopoa ei ole rekisteröity, niin se määrätään rekisteröintikatsastettavaksi.
*lähde www.poliisi.fi
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Ensimmäinen kappale on tänäpäivänä täyttä sontaa. Useimmat mopot ovat jarrujen ja alusta osalta identtisiä kevytmoottoripyörämallien kanssa. Ne on myöskin suunniteltu toimimaan ilman näitä kuristuksia. Laihalle vedetyt seokset ja ylimääräisillä mutkilla pilatut pakoputket eivät varmasti ole hyväksi millekään moottorille.
Noi sanktiot on vaan maallista, mutta entäs jos autat lastasi virittämään mopoa ja lapsi koheltaa sillä itsensä hengiltä? Tiedän kyllä, että tämä on monen mielestä silkkaa jeesustelua ja kukkahattuilua, mutta tuskin kovinkaan monen mopoikäisen ajotaidot on aivan huippuluokkaa ja itse en olisi valmis ottamaan omalletunnolleni lapseni kuolemaa varsinkin itse virittämäni kikottimen ansiosta.
No, myönnettäköön kyllä, että itsekin ajelin viritetyllä mopolla, mutta eipä silloin kukaan paljon seurannut mun touhujani, vaan hommailin viripalikat kaikessa hiljaisuudessa ja sit vaan "huolsin" mopoa
Omat sällit on mopo iässä parin ja viiden vuoden kuluttua, joten mulla on nämä väännöt vielä edessä, mutta tuskin mielipide tästä muuttuu.
Ottamatta kantaa asian moraaliseen puoleen...(kale @ Loka. 26 2009,13:13) kirjoitti
Omalle kohdalle osui muutaman kuukauden mopoilujakso joitain vuosia sitten. Käytössäni oli täysin vakio perusskootteri joka kulki noin 40-45km/h. Ei tuntunut kauhean turvalliselta ajella kaupungissa kun autojono ajoi hipomalla ohi koska skootterin nopeus ei riittänyt muun liikennevirran mukana liikkumiseen. Kuristuksen poistolla tuo olisi varmaan hoitunut mutta eihän sitä nyt rikolliselle tielle voinut lähteä.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Eräs tuttuni ajoi vuonna 2000 Helsingin Suutarilassa mystisen nokkakolarin, osapuolina 2 mopoa, joista toisen kuljettaja kuoli, toinen (eli tuttuni), kuskattiin teholle, ja selvisi hengissä, tosin kuukausien toipumisjaksolla ja parin vuoden sairaslomalla.
Tuttuni moposta oli poistettu rajoitinprikka, eli se oli periaatteessa laiton kulkine. Jutussa kuitenkin kävi lopulta niin, että koska toisen osapuolen mopo osoittautui todelliseksi ´tappajamopoksi´, jossa oli kokonaan eri tekniikka kuin mikä siinä olisi pitänyt olla, (eikä jutussa ollut ainuttakaan todistajaa, koska yhtään ulkopuolista, joka olisi mahdollisesti nähnyt jotain, ei ilmoittautunut - eikä myöskään ainoa henkiinjäänyt muistanut koko tapauksesta yhtään mitään), niin tuttavani selvisi miedosta virityksestään melko vähällä.
Koko homma olisi hyvin saattanut mennä aivan toisella tavalla, ellei toisen osapuolen ajopeli olisi todettu niin räikeästi laittomaksi - ja arvatkaas, ehtikö kaveri olla melko tulisilla hiilillä koko sen ajan, kun kolaria tutkittiin!
Koska tulee aina olemaan mahdollisuuksia tällaisiin aika vakaviinkin tapauksiin, vaikka on kyseessä ´vain´ mopot, en ainakaan oman jälkikasvuni kulkineista tekisi tietoisesti pätkääkään laittomia. Varsin vähäisiltä tuntuvista muutoksista voikin äkisti tulla varsin isoja siinä vaiheessa, kun joku on hengettömänä, ja asia poliisitutkinnassa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Siinä sitä kasvatetaan jälkikasvua kunnioittamaan yhteiskunnan lakeja ja arvoja, hienoa.(Joopajee @ Loka. 25 2009,22:16) kirjoitti
Jotkut jeesustelee jotkut ei, mutta tosiasia on se, että itse ne vehkeet on viritelty faijoilta "salaa". Eli ei isukkien kuulu niitä paaperoille ruuvata.(pepper @ Loka. 26 2009,16:30) kirjoitti
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
En tiiä sit miten yleesä. Mut serkulle mitattii keskinopeus 65km/h. Kilvet vietiin ja pienet sakot tuli, oisko ollu jotai 48€. Mut ei mtn muuta.
--GsxR:iä--
Näinpä. Kyllä annetaan niin pahaa kasvatusta nyt, kun pääsee helvetin tehokkaalla mopolla ajamaan, että mahtaako liittyä niihin helvetinenkeleihin vai mitä kanuunankuulia neoli... Älä jaksa naurattaa.(xs2jammu @ Loka. 26 2009,16:18) kirjoitti
Ainakin Vespan moposkootteri ottaa mittariin sen 65km/h ja on täysin kaupasta "kannettu" ja sen mitä omistajaa tunnen (yli 40v. mieshlö) ei varmuudella osaa edes tulppaa vaihtaa
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Ehkäpä suurin osa kirjoittelijoista on itse elänyt mopoaikansa tuna supersport ja suitsa pv aikakaudella, tuo kiveen kirjoitettu 40kmh juontaa varmaan sieltä.(Piece @ Loka. 27 2009,12:06) kirjoitti
Nykyään kun joka marketin aulasta saa ostaa muutamalla satkulla erinäköisiä kiinan ihmeitä niin liekö tuo 40kmh enää niin tarkkaa.
Tosin onhan ainakin näihin parempiin mopoihin tullut selkeitä parannuksia, paremman rungon lisäksi paremmat renkaat, jousitus, levyjarrut jne.. joku korttikin nykyään ilmeisesti jo tarvitaan mopolla ajeluun.
Joskus silloin 80 luvun lopussa kun ite tuli mopoiltua niin tuollainen sopivasti piristetty pv oli aivan kamala ajaa sitä noin 100kmh huippunopeutta, mutta näillä nykyisillä derpeillä sun muilla vehkeillä se taida tuntua yhtään missään *
On hyvin yleistä, että liioittelemalla koetetaan tehdä vastakkaista mielipidettä edustavasta pelle.(Eki- @ Loka. 27 2009,11:19) kirjoitti
Ei kukaan Eki-:ä itseään lukuunottamatta ole maininnut enkeleitä tai kuulia.
Mutta mitä järkeä on opettaa jälkikasvulle, että 'kyllä lakia vähän voi rikkoa'? Siitä voidaankin keskustella.
* Arctic Ranger *
No eikös tuo ekin avatarkin kerro jotakin siitä kuka on pelle?(rico @ Loka. 27 2009,15:29) kirjoitti
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Asiat, joita mielestäni tässä kannattaa hieman kelailla etukäteen, koska niitä voi olla myöhäistä kelailla enää jälkikäteen, ovat
- entäs jos kersani kumminkin on osallisena vakavassa kolarissa mopolla, jota olen ihan itse peukaloinut, ja
- kannattaako minun vanhempana opettaa kersalleni, ettei lakeja tai säädöksiä ole tarpeen noudattaa, jos ei itse pidä niitä soveliaina.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No miksipä ei isä voisi auttaa, tekevät sen luultavasti joka tapauksessa itse ja saa samalla laatu-aikaa tenavan kans(kane80 @ Loka. 26 2009,23:30) kirjoitti
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
(Eki- @ Loka. 27 2009,11:19) kirjoitti
Onkos Eki-:lla omia lapsia? Jos on, niin varmaankin on tullut huomattua että lapset tulkitsee aika vapaasti ja oman edun kannalta noita "teroituksia".
"Lain mukaan pyörätiellä ei saa ajaa mopolla yli 25 km/h (jos muistan oikein)." Et muista oikein, pyörätiellä on voimassa samat nopeusrajoitukset kun vastaavalla tieosuudella. Tosin mopon ajoneuvokohtainen rajoitus tulee useimmiten vastaan ennenkuin tiekohtainen.
Toivon mukaan käytät kortsuja ettei tule jälkikasvua. Ei tähän muuta voi todeta.(Eki- @ Loka. 27 2009,11:19) kirjoitti
Poista viritykset ja muuta välitykset niin että ei kulje kuin sen 45-50 km/h, katu-uskottavuus ja ajonautinto kohoaa kun mopo kiihtyy ja kulkee sen ratkaisevan 4 km/h enemmän kuin naapurin "Aki-Petterin" virittämätön osapuoli, mutta ei tule ongelmia virkavallan kanssa ainakaan tuon takia.
Kysymys jo paljasti, että lainkuuliaisuudella ei tässä tapauksessa liene merkitystä.
Täällä sitä vanhat jarrut itkee kuinka pikku naskalit rassaa mopojaan eikä noudata lakia ja kuinka vaarallista on ajaa nyky mopolla"ylinopeutta"jonka valmistaja on kuitenkin tarkoittanut kulkemaan enemmän kun 45km/h!omassa nuoruudessa mopojen virittäminen oli enemmän sääntö kun poikkeus ja välillä tuntuu jälkeenpäin ajateltuna ettei se aina niin viisasta menoa ollut mutta joskus sitä vaan nuori ollaan ja vieläkin vähän lapsenmielinenAjat muuttuu!sillon kakspäällä ajo oli rikoksista suurin ja välillä karkuunkin sen takia ajeltiin mut nyt se yhtäkkiä muuttukin ihan lailliseks!ihme homma et se muuttu kuitenkin niin turvalliseks että sen lakikin sallii!Joo ei ole omia lapsia mutta jos niitä joskus siunaantuu ja sillon vielä mopoilla ajetaan niin en kyllä pientä viilaamista kiellä mutta en siihen itsekkään paneudu!
YZF1000R
Toivon samoin. Tai jos käy vahinko niin sitten opetat sitä sääntöjen pilkuntarkkaa viilaamista etkä oman järjen käyttöä.(xs2jammu @ Loka. 27 2009,18:17) kirjoitti
Mopon välityksiä ei saa muuttaakirjoitti
Mopo menee verolle jos poliisin mittaama nopeus on YLI 65km/h, poliisin mittaama nopeus on aina tutkan näyttämä vähennettynä tutkan max virheellä (yleensä 3)
Aika korkealla on toi raja jolloin rupeaa tulemaan kunnon seuraamuksia. Eli mopon pitää kulkea (läskin) poliisin alla tutkaan 69km/h eli 53% enemmän mitä se saisi kulkea.
Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
Ja tässä taas sarjassamme asiaa mistä ei tiedetä tai luullaan tietävänsä...(Oddo @ Loka. 28 2009,00:08) kirjoitti
Nykypäivänä varsinkin etelän poliiseilla on kannettava "jarrupenkki" tyylinen ratkaisu takarenkaan alle jolla mitataan nopeus eikä näin ollen tarvi ajella niillä mopoilla metriäkään.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Onpas taas laadukasta keskustelua. Vastataas nyt alkuperäiseen kysymykseen. Eli jos tukehtuu täyskaasulla aloita ongelman haku kaasarista, pura ja putsaa, tsekkaa ilmanputsari. Merkkiä ja mallia et kertonut, mutta tarkista säädöt ja hommaa muutamia hieman isompia esim. 4, 6, 8 pykälää isompia suuttimia.
Putsaa pakoputki ja käytä vastaisuudessa vain laadukasta 2-t öljyä.
Sanotaan näin että ota rajoitin pois, huomattavasti mukavampi kun pääsee edes jotenkin liikenteen mukana kulkemaan. Nyky mopot kuitenkin vastaa jarruiltaan yms. kevareita eli turvallista kuitenkin ajella n.60km/h vauhtia.
Toisaalta, jannut kyllä poistavat rajoittimet herkästi itsekkin.
Mitään kovin rikollista en tossa hommassa itse näe, toiset tietenkin jeesustelee.