Kokemuksia tarvittaisiin itse huoltamisen/merkkihuollossa huoltamisen vaikutuksesta pyörän jälleenmyyntiarvoon/vaihtoarvoon. Pari viime vuotta olen huollattanut Bike Worldissa mutta kun nykyisen pyörän takuuaika alkaa mennä umpeen tuli mieleen palata itsehuolto systeemiin. Se kun on aikas mukavaa laatu aikaa autotallissa talvi-iltoina.
Honda Monkey -82
Yamaha RS 125 -75
Honda CB 125 -84
Kawasaki ZZR 1100 -92
Honda CBF 1000 -06
Ei oo koskaan kysytty tai katsottu missä pyörät on huollettu, silloin kun niitä olen vienyt vaihdossa liikkeeseen. Omatekoinen huoltopäiväkirja kuitteineen on aina mennyt mukana, mutta ei ole kiinnostanut liikettä kaupanhieronnassa sen vertaa että niitä olisivat edes vilkaisseet. Takuuaika on aina ollut vaihtohetkellä jo ummessa.
Yksityiselle en ole niin tuoreita laitteita myynyt että olisivat ketään huollot öljynvaihtoa enempää kiinnostaneet.
Summaus: liikkeen leimat vaikuttavat jälleenmyyntiarvoon 0 euroa.
Omien kokemusten perusteella ryyditettynä MUTUlla:
Uudessa pyörässä, jossa on tehdastakuu tai myyjän antama lisätakuu voimassa, tuo huoltokirja leimattuna kiinnostaa - ainakin niitä liikeitä, joissa itse olen vaihtanut pyöriä. Monia ostajiakin saattaa kiinnostaa takuun RIIDATON jatkuvuus.
Vanhemmassa pyörässä taas en moista ole huomannut. Tosin kiinnostus on JOHONKIN todisteeseen (kuitit, oma kirjanpito) siitä, että pyörää on hoidettu huolto-ohjelman mukaisesti on selvää.
Jos itse ostan vanhempaa pyörää, arvostan "kotona huollettua" pyörää, jonka mukana seuraa kuittikasa/kirjanpito huollosta enemmän kuin perusliikkeen huoltoleimoja. Niitä saa kovin helposti ja varsin vaatimattomalla työn laadulla...
Uskon itse siihen, että kun ajan kanssa harrastuksesta jotain tekee / huoltaa, niin helposti ylittää kellon ja kannattavuuden kanssa kilpaa liikkeessä listan mukaan huolletun ja ylläpidetyn.
Aika hyvä indikaattori itse huolletun pyörän laatuun *on katsoa/kokeilla/aistia pultin tai ruuvien kantoja. *Nuljatut pultit, "raivo-momenttiin" vedetyt pultit = huoltaja ei ole tiennyt mitä/miten tehdä...
<p>2002-2014</p>
Itse olen aina huoltanut kaiken minkä "kotioloissa" pystyy.
Omat merkinnät huoltovihkoon + oma kirjanpito toimenpiteistä jopa renkaan vaihtoineen.
Nuo merkinnät ei vaan oo koskaan ketään kiinnostaneet.
Takuu ei (oikeasti) raukea vaikka itse tekisi huollot. Näyttövastuu virheellisistä huoltotoimenpiteistä tai tekemättä jättämisistä on takuun myöntäjällä.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
näin se vain meinaa olla.(Talttapää @ Loka. 14 2009,17:25) kirjoitti
samaten kuin kaikki muukin...kuhan vain on halpa![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Pariin otteeseen edelliset pyörät sai valohoitoa liikkeessä joten tuon leiman suhteen on vähän niin ja näin... Nyt mun pyörä on vanhempaa sorttia ja päätin että huollot tehdään itse. Ja pohdittuani tätä harrastusta/elämäntapaa kerran päädyin siihen että pyöräni tulevatkin olemaan sen verran vuosikerraltaan vanhoja että itse huolto on hyvä valinta. Ihan turhaa uusia ostaa, tiheään liikkeissä huollattaa. On täyskaskoa ja sellaista. Turhan kallista ainakin nyt tässä elämäntilanteessa. Hyviä yksilöitä löytyy kun etsii ja ajo on edullista.
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Yhden ainoan kerran olen fillaria huollattanut liikkeessä tänä syksynä kun Kawalle piti tehdä iso-hoito ja itsellä ei ollut juuri tuolloin inspistä sen paremmin kuin aikaakaan hommaan ryhtyä. No maksoihan se toki, mutta siis ei todellakaan sen vuoksi että siitä muka jotain arvonnousua fillarille saisi![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Yksityiseltä en osta ilman täydellistä huoltokirjaa. Paitsi tutulta myyjältä. Omaan tullut säntillisesti tähän saakka hommattua leimat 4 vuotta, mut nyt alkaa arvo olla murentunut siihen tasoon, ettei enää *ole syytä kalliisiin huoltoihin loppuelämänsä aikana roudata. Omat leimat jatkossa.
-hh-
e: sanavirhe
Kun öljynvaihdon hinta oli 160€ niin siihen loppu ymmärrys.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Minulta on mennyt luottamus merkkihuoltoihin, mokattuja perusjuttuja on nähty liikaa. Kaupasta olen ostanut käytettynä vain jos kilometrejä on todella vähän. Merkkiliikkeellä on ollut mahdollisuus pyörän rikkomiseen vain ensihuollossa.
Yksityiseltä ostaessa en tarvitse muuta vakuutusta kuin asiantuntevalta vaikuttavan harrastajan ja kuittikasan. Vielä ei ole tarvinnut pettyä.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
no voi jeesus sentään! eihän ne oo ku mopoja ja ihmiset niitä tekee(harmaahukka @ Loka. 14 2009,20:48) kirjoitti
Kawasaki Ninja ZX-10R
Itse huollan auton ja moponkin. Huollot samalla aikataululla kun huoltoliikekkin tekeeVarmasti osa ostajista kiertää laiseni "koti ryssän" kaukaa
Kulkupelit jota olen myynyt, niin aina on kaupaksi mennyt ja ihan samalla hinnalla kun merkkiliikkeen huollosta tulleet pelit
Kuitit säilytän ja historiaa yritän pitää ylhäällä.
Muutama vuosi takaperin käytin toyotaani merkkiliikkeessä, öljynvaihdossa.... Perk ele... Taskussa oli "ilmainen öljynsuodatin lappunen ja fiiliksissä olin että saanpa leiman huoltovihkoonsainhan minä.. mutta juu, ei ilmainen öljynsuodatin ollutkaan niin ilmainen
Hintaa tuli n.160e
Sapetti joulusta juhannukseen asti!
Mutta kukin tekee tyylillään, ja toisilla on rahaa millä mällätä![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Minusta on ihan päivän selvää et teen ite sen minkä voin ja osaan.
Miksi pitäis väkipakolla raahata rahaa muualle.
Osa harrastustahan se tallissa näpertäminen/väkertäminen on, tiätty!
Paskempia hommiakin tehdään ihan ite, esim. imurointi. Siitä en tykkään mut säästyy nekin rahat kun ite tekee...
Rahat voi käyttää vaikkapa...![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Omistaja huoltaa omaansa ja huoltofirma asiakkaan pyörää..
Omien kokemusten pohjalta arvostan valohoitoa enemmän tietyn tasoista omatoimisuutta, jonka kyllä havaitsee omistajasta ja pyörästä hyvinkin nopeasti..
Edelleen myös ymmärrän, että ilman riittävä näkemystä, on se huoltokirjakin tyhjää parempi..
Eikä tuota valohoito-syytöstäkään voi yleistää, mutta liian paljon näitä juttuja on.
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei ilmeisesti vaikuta leimat ainakaan hyvityshintaan mitään.
Ainakin Bemarista tarjosivat vaihdossa sen verran vähän, että saman hyvityshinnan olisi varmaan saanut ihan millä huoltohistorialla tahansa.
Seuraavat huollot tapahtuukin omassa tallissa merkkiliikkeen sijaan.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Ehkäpä törkein oma kokemukseni "hyvityshinnasta" on tuon Pökö Partner 1.9d ABS -99/135tkm kanssa. Aikanaan se ostettiin Automaa Airportista kesällä -99 (=olen siis sen eka omistaja), säännöllisesti joka ainoa huolto kerran vuoteen Automaassa Herttoniemi, Konala tai Airport ihan sen mukaan miten on heillä aikataulut sopineet omani kanssa. Myös lisätöistä löytyy heidän leimaamat huoltokirjamerkinnät niin jarru- kuin pakkasnesteiden, filsujen ja nokkahihnojen vaihdoista, yms. Säntillisemmin huollatettua ja kunnossa pidetyä autoa siis saat etsiä!(Ekku @ Loka. 14 2009,23:47) kirjoitti
Sitten tuossa about vuosi sitten syksyllä kun tuo uusi Partner II, nyt nimeltään Tepee, tuli myyntiin kävin Automaa Herttoniemessä kysäsemässä joskos "päivittäisi" Partnerin, niin se heidän tarjoama "hyvityshinta" oli todella selvästi alle sen mitä heillä pihassa n. 3x samanverran ajetusta Partnerista oli huuto!?! Siis niin nimellinen "kyllähän me se vastaanotetaan, mutta mieluummin veisit pois" -tyylinen tarjous ettei tosikaan
No ainakin oppi laakista sen ettei tuolla huoltokirjalla ole tasan tarkkaan yhtään mitään merkitystä ja siihen loppui Automaan palveluiden käyttäminen allekirjoittaneen osalta, lopullisesti![]()
Itse huoltaessa löytyy pikkuviatkin nopeammin, monasti jo ennen oireita. Liikkeessä niihin ei välttämättä huomiota kiinnitetä, koska asiakas ei ole tuonut pyöränsä totaalihuoltoon vaan jonkun vian tai kilometrilukeman vuoksi...... niillä siellä aikaa ole ihailla joka mutteria...... Joten täältäkin heruu äänet ja arvostus itsehuollolle!
FZ6-S *-08
Hyvitykset on nykyään aivan naurettavia.. Ymmärtäähän sen, että nuo laitteet on kauppatavaraa, joilla pitää tehdä tulosta, mutta on tuossakin jokin kohtuus oltava.(HiTec @ Loka. 15 2009,08:33) kirjoitti
Itse tarjosin kesällä -02 tdi Golfia vaihdossa -06 malliin. Tarjosivat 4500 ja siihen on vielä huomioitava se tonni, jonka saa suoralla kaupalla pois, vaihtokaupan lähtöhinnasta heti.
Samassa pihassa seisoo vastaava auto huonommilla varusteilla, enemmän ajettuna ja hintalapussa 9800.
Ei tule kauppoja tolla pelillä.. Onneksi nuo voi myydä suoraankin kun halukas ostaja löytyy ja näin kävikin.
Ihmetellä täytyy, että kuinka tuo kauppa voi ylipäätään käydä tommosella matematiikalla?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Juu, niin ovat - siksipä jatkossa huoltomiehen nimi onkin allekirjoittanut. Kukin tavallaan.(tpower82 @ Loka. 14 2009,21:37) kirjoitti
Jos ostaa vaikkapa 4. omistajalta laitteen, niin eihän sitä tiedä ovatko edelliset omistajat käyttäneet syylärin täytteenä jarrunestettä ja päinvastoin tai tunkeneet koneparkaan vaikka Delvacia
Jos on kunnolla mahdollisuus tutkia mopoa, niin sitten voi harkita myös huoltokirjatonta ja historiatonta peliä. Yleensä kaupat kuitenkin tehdään jollakin pihamaalla tai kauppiaalta ostettaessa firman tiskin ääressä muutaman kymmenen kilsan koeajon jälkeen.
Mikäli taas ostaa asiantuntevalta mp-tutulta ensiostajan pyörän, voi olla varma siitä, että laitosta on kohdeltu kunnioituksella ja oikeasti huolta pitäen. Tällöin huoltohistorian puute on jopa positiivinen seikka, joskin pakottaa jatkamaan samalla mallilla, vaikka takuuta olisi vielä jäljellä vuositolkulla.
-hh-
Kaikki perushuollot olen tehnyt pyörääni aina itse. Suuret huollot liikkeessä. Kekään ei ole ollut myydessä kiinnostunut missä on huollettu.
Onneksi luuserit ovat jo luovuttaneet.
Helposti syntyy kauppoja(Elmeri H. @ Loka. 15 2009,09:15) kirjoitti
Paremman puoliskon työkaveri (nainen) on siitä malliesimerkki:
"Vaihdoin taas autoa (vanha auto 2v), kun se ihana automyyjä soitti mulle (soittaa joka toinen vuosi) ja tarjosi uutta autoa xxxx€ välirahalla, eikä mun tarvii tehdä mitään koko homman eteen."
*plink* Varma kauppa törkeällä valirahalla![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Huoltojen liikeessä teettäminen on vähän sama asia kuin kalliiden varusteiden pyörään pulttaaminen. Onhan se ihan kiva että on sliparia ja liikkeessä tehty huollot mutta ei niistä saa edes puolia rahoja takasin kun sen pyörän sitten myy aikanaan. Jos itsellä ei ole taitoa tai välineitä huoltaa tai sitten on vaan niin paljon rahaa ettei kiinnosta koko homma niin ilman muuta liikkeeseen mutta jälleenmyyntiarvon perässä en näe järkeä liikkeeseen niitä rahojaan työntää.
Hiukka vastaavasti eräs autokauppias mullekin yritti joskus matikkaa vääntää kun otan ensin tämän auton, minimi käsirahalla, ja maksimi maksuajalla & jäännösarvolla = minimi kk-maksut ja ai että kun olikin "halpaa". No kun sen jäännösarvon maksun aika sitten tulee, niin vaihdetaankin se auto uuteen samoilla ehdoilla ja hyvityshinta hyvänä pidetystä wanhasta olisi kuulemma varmasti enemmän kuin tuo jäännösarvo + käsiraha uuteen. Eli sen seuraavan samanhintaisen auton kk-maksu onkin nyt vielä pienempi kun on vara maksaa enemmän kuin se minimi käsirahaa ja tätä kun jatkat 4-5 auton verran, niin lopulta voit ostaa sen auton jopa ilman jäännösarvoa ja tällöin sen uuden kk-maksu ed. rahoituksen päätyttyä on jo todella pieni
No onhan se autokauppiaalle hyvä keksintö tuollainen diili. Varmaa tasaista jatkuvaa tuloa kun käyttäjä makselee koko ajan uutta autoa pois - ja kuitenkin lopulta autokaupalle täysin riskitöntä, sillä jos asiakkaalle tulee maksuvaikeuksia, riittävän suuri käsiraha huolehtii ettei auton reaaliarvo ole laskenut alle velan ja taas toisaalta jos auto kolaroidaan, vakuutukset on keksitty. Puhumattakaan vielä tuolloisesta takuu-huoltovelvoitteesta kun et saanut huollattaa takuun raukeamisen pelossa autoasi muualla kuin kauppiaan määräämissä paikoissa ja näin oli jälkimarkkinointikin kondiksessa. Ei siis mikään ihme että autokauppa kukoisti jos moiseen velkakierteeseen saatiin ostajia houkuteltua![]()
ostin pyöräni aikoinaan eräästä liikkeestä etelä-pohjanmaalta, pyörä oli huoltohallin jarrupenkissä kun sitä menin katsomaan ja ongelmana oli tuommoinen pikkuvika ettei pyörä käy kunnolla. tämä olikin ainoa juttu mikä pyörässä piti myyjäliikkeen arvioista paikkaansa. no koeajoon sillä pyörällä pääsi sentään sen verran että voi todeta jarrujen toimivan. kierroksia ei ottanut lainkaan jne.
sitten ne kaupat tehtiin jokatapauksessa, asiakas ostaa itse korjattavaksi ettei asiakkaasta tule liikkeelle riesa mikäli vika on niin iso että pyörä tulee takaisin liikkeeseen korjattavaksi, ei ole pelkoa. pyörä pakuun ja kotia kohti. siinähän sitä ajankulukseen alkoi purkamaan kun oli syksy juuri sopivasti. ekana kun otti asiakseen katsoa sytytspuolta, niin pyörän alkuperäinen sytkälevy oli käännetty myöhäsimpään asentoonsa ja vielä tehostettu tätä viilaamalla sytkälevyyn lisää kääntövaraa. okei, vainaa. kaverilta lunastin talteen Dyna S Singlefire -sytkän ja tehopuolan. ja sivuleikkurilla ne harleyn omat järjettömän sytytyslaitteiston romut piuhoineen hiiteen. sytty kohdalleen ja vot. käynti parani, muttei liian paljon. seuraavana kaasutin auki, no täältä rupes löytyyn korjattavaa ihan ekalla vilkaisulla. bensapinta päin helvettiä, neulassa säätöprikkoja 12kpl ja ainakin 300:nen päääsuutin *![]()
uudet suuttimet, järkevän kokoiset paikolleen. bensapinta kohdalleen ja ylimääräset säätöprikat hiiteen.. jotain dynojetin roskaa taisivat olla.
rojut nippuun ja pyörä käyntiin, vieläkin yskii ja pykii. tän jälkeen otin bensaletkun kaasarista irti ja katoin tuleeko bensaa niin siellähän se vika. selittää jotenkin tuon poratun pääsuuttimen josta meni sähkärin ruuvimeisseli reijästä läpi. ja että sytkä käännetty myöhäselle. BENSAHANAN SIHTI TUKOSSA!!!*no anyway, noilla toimenpiteillä tuli vahvistettua se mitenkä liike huoltaa pyöriä. tuon revohkan jälkeen onkin ajettu ja korjattu ja muutettu koko muu pyörä mutta kilsoja on kertyny siinä 40tkm, jopa allekin.
jatkossakin teen huollot ja isommat korjaukset itse. siinä määrin tietysti mihin tallilla pystyy. oli muuten viimenen pyörä jonka ostin liikkeestä.
Tyyli ennen tarkoitusta.
olisikos päässyt nyt hieman kuitenkin unhoittumaan sellainen homma, että on olemassa ainakin seuraavia:
- hyvin asiansa osaavia huoltoliikkeitä
- vähän heikommin asiansa osaavia huoltoliikkeitä
- itse huoltamisen hyvin hallitsevia omistajia
- täysiä poropeukaloita, jotka ´huoltavat´ kamppeensa itse, käsittäen yleensä hyvä jos öljynvaihdon
Ainakaan viimeksimainitulta en ostaisi pyörää edes hyvään hintaan. Toki sen asian toteaminen, minkälaisella pidolla laite ihan oikeasti on ollut, vaatii jo vähän muutakin kuin renkaiden potkimista. Ja käytetyllähän voi olla useita aikaisempia omistajia, jotka eivät kaikki ole välttämättä huoltaneet laitetta yhtä hyvin.
Käyttötapa ja huollon taso mielestäni kuitenkin ovat ne 2 tärkeintä asiaa jotka määrittävät sen, miten hyvä tai huono käytetty ajoneuvo on.
Päteväkään kotiasentaja muuten ei yleensä pysty nykyisiä ruiskupelejä ihan täydellisesti huoltamaan itse, koska esim. vikamuistin tsekkaus/tyhjentäminen ja muutama muukin toimenpide on tänä päivänä softapohjaisia juttuja. Jotkuthan kuulemma latailee nekin softat netistä - hieman epäilen. Softapohjaiset jutut (jos ei puhuta vianetsinnästä) eivät toki välttämättä kaikki ole laitteen toiminnan kannalta kriittisiä. Mutta huolto-ohjelmaan kuuluvia kohteita ne silti ovat.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Buellin ECM-spyn saa imaistua interneetin ihmeellisestä maailmasta nopeammin kuin kaudellisen MacGyvereitä. Helpohko ohjelma vielä käyttää ja näyttää täysin samat asiat, mitä huoltoliikkeen softa.(pecha @ Loka. 16 2009,05:13) kirjoitti
Osta Bueli, ei oo huolto huoli...
Syteen tai saveen ja pubiin...
Jaa... jos nyt sattuu omistamaan alkuperäisen korjaamokäsikirjan niin vikakoodien luku onnistuu ainakin mun moposta ihan ilman mitään softaa. Oikealla proseduurilla vikakoodi on luettavissa suoraan mopon omasta mittaristosta.(pecha @ Loka. 16 2009,05:13) kirjoitti
Ja, kun vika on korjattu niin koodi poistuu näytöstä. Se jää kyllä keskusyksikön muistiin ja niin on kuulemma tarkoituskin jotta korjaamolla voidaan tarpeen tullen seurata vikahistoriaa.
Ei tuossa laitteessa (vm. 2007) ainakaan ole mitään ihme juttuja mihin tarvitsisi komputaa joten huollot jatkuvat kuten ennenkin eli... itse tekemällä.
dYNY
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Tsekatkaas Eric Buellin I L M O I T U S(JinX @ Loka. 16 2009,06:17) kirjoitti
Taitaa olla laulun loppu![]()
dYNY
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Trumpalle taas löytyy TuneBoy, jossa on enemmän ominaisuuksia kuin huollon virallisessa työkalussa. Vikamuistin luku ja nollaus onnistuu Trumpetissa myös tavallisella Motonetin OBD2 lukijalla, jos ei muuta halua tehdä.(JinX @ Loka. 16 2009,06:17) kirjoitti
Ei noi sähköaivojen ja ruiskupelien kanssa pelaamiset mitään mustaa magiaa ole.
Niinpä!(poku @ Loka. 14 2009,20:57) kirjoitti
Self servicessä öljyt n. 8e + filsu 10e + 1 olvi = 19 euromani
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex