Tervehdys
Pyöränä on 04 Honda cbr600rr, joka aikoinaan tuli rahoituksella ostettua. Pyörässä on myös rahoituksen kytkynä otettu vakuutus. Nyt ajattelin maksaa loppuosan velasta pois, joten vakuutuskin on uusittava. Mikä mahtaisi olla järkevin vaihtoehto vakuutukseksi talven yli? Vakuutuslaskureita selaamalla tulee sen verran suolaisia hintoja, ettei huvittaisi maksaa talvella moisia summia (nykyinen kytkyvakuutus 816€ vuodessa täyskaskoineen).
Tuntuisi tyhmältä ottaa tähän aikaan vuodesta uusi ympärivuotinen vakuutus, eli saako vielä jostain normaaleja seisontavakuutuksia? Jos ei, niin onko halvin vaihtoehto ottaa talveksi pelkkä liikennevakuutus ja osakasko ja sitten vasta keväällä ajokauden alkaessa vielä täysi kasko päälle?
Ympärivuotinen vakuutus painottaa maksut ajo kuukausille. Itse sain juuri laskun olikohan kaskon vai liikenteen osalta marras-tammi niin hinta oli 23eur gikserissä..
Eli vaikka otat nyt niin et säästä sen kummemmin kuin että kikkailisit asialla....
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Maksan yhdessä erässä,saa maksutapa alennusta...kirjoitti
![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Ja IF:ssä, mutta siellä nyt tuollaista rr-mallia kannata vakuuttaa(wille- @ Loka. 05 2009,13:01) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Hankin juuri tuohon piikkiini vakuutukset. Viime viikon mukainen tieto on se, että seisonta-ajallisia vakuutuksia saa ainakin seuraavista:
- Pohjantähti
- If
- Lähivakuutus
- Fennia
Näillä on kaikilla myös seisonta-ajaton vakuutustuote. Nuo seisonta-ajalliset vakuutukset on hirveissä hinnoissa, mutta eihän sitä tarvitse maksaa jos ei aja. Pelimies sitten ottaakin tosiaan talveksi seisonta-ajallisen ja vaihtaa keväällä vakuutusyhtiötä. En tosin tiedä auttaako se kauheasti, seuraavasta syystä.
Seisonta-ajattomissa vakuutuksissa maksut kuitenkin painottuvat kesäkaudelle, nähtävästi tässä on ollut joitain ongelmia sen kanssa että ympärivuotisesti tasaisesti laskuttaessa tulee epäreiluustilanteita jos prätkä myydään tietyssä vaiheessa vuotta.
Kannattaa vakuutusta valittaessa huomioida, että joidenkin firmojen seisonta-ajattomiin vakuutuksiinkin saa ilmoittaa ajokaudelle "seisonta-aikoja" jotka osaltaan pienentävät maksua. Nämä eivät kuitenkaan täysin poista ko. kuukauden maksua.
Jaaha ja vastauksia tuli jo sillä välin kun tätä kirjoitin... Noh ehkä tästä jotain iloa kuitenkin on.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Täytyypä tähänkin kommentoida. Ihme kyllä liikennevakuutus olisi RSV:hen ollut kaikista halvin If:ssä, kun tässä syksyllä kyselin. Kasko oli kyllä mauton. Vissiin se vaikuttaa kun vuosia on tullut lisää, aikoinaan otin vakuutukset sieltä pois kun aina vaan nostettiin hintoja sitä mukaa kun bonukset kasvoi ja vannoin että siihen firmaan en enää rahoja kanna.(HiTec @ Loka. 05 2009,13:10) kirjoitti
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
No Kawa (kuten talouden kaikki muutkin vakuutukset) on IF:ssä ja on aina ollutkin muinoisen Kansan ajoista lähtien. Kawasta rahastavat n. 500e ympärivuotisesta isokaskoineen kaikkineen kun esim. Ducati 750SS olisi maksanut yli 900e samoilla ehdoilla(Eroz @ Loka. 05 2009,13:16) kirjoitti
Tästä syystä en edes ehdottanut tuollaisen "suuririskisen" pyörän, joka topicin aloittajallakin on, vakuuttamista IF:ssä
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tapiolasta saa seisonta-ajattoman, mutta siitä huolimatta on mahdollista laittaa pyörä seisontaankin ajokuukausien aikana. 5kk on joka tapauksessa käytännössä ilmaista, (eikä seisottaminen ole mahdollista) mutta huhtikuu - lokakuu välillä pyörän voi välillä laittaa seisontaan ja säästää vähän maksuissa. Tosin seisottaminen vaikuttaa jossain vaiheessa bonuskertymään, joka Tapiolassa on 10% / vuosi jos ei tuon 7kk aikana ole seisonnassa laite.
Retired
130 päivää (Tapiolan kuukaudessa on 30vrk) pitää olla 1.4.-31.10. välisenä aikana ajossa yhtä soittoa, että bonukset kertyy -> 1.5.-30.9. siis riittää.(TwinTenox @ Loka. 05 2009,15:39) kirjoitti
Mulla oma mopo lokakuun seisomassa ja jos en vaihda yhtiötä keväällä, varmaan saa seisoskella huhtikuunkin -> ei tartte palella, kastua ja säästääpä tuossa ihan selvää riihikuivaakin.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
vakuutus yhtiö TURVA on halvin ja paras mikäli radalle menet joskus kokeilemaan ja haluat et kasko toimii sielläkin.
jouni vaittinen
turvassa mullaki. ympärivuotinen mutta kuiten ilmoitin lokakuuksi seisontaan. jännä juttu että vakuutus on ympärivuotinen mutta käyttöajaksi silti katsotaan huhti-lokakuu. eli lokakuun on seisonnassa ja sen kuun maksu vähennetään laskusta. mutta kuitenkin voin ajaa marras-maaliskuussa huoletta vaikka lokakuu seisonnassa, koska marras-maaliskuuta ei lasketa ajokuukausiksi. kuulemma ei tarvi edes ilmoittaa kun lähtee liikenteeseen marras-maaliskuussa. vaikka senhän tietää etten jään päälle lähde tuolla vehkeellä...
tai ainaki niin ne vakuutusyhtiössä selitti..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tieliikennekäytöstä poisto.(Misha @ Loka. 05 2009,12:55) kirjoitti
Maksaa yhteensä 20,xx€. Ei tarvitse miettiä ja vatvoa.
Kevään tullessa voi sitten etsiä sen itselle sopivan vakuutusyhtiön, soppari valmiiksi ja kun kausi alkaa, niin puhelinsoitto yhtiöön.
Itse ostin pyörän viime viime syksynä. Ajoin sillä kaksi viikkoa ja poistin sen talveksi tieliikennekäytöstä.
Keväällä etsin pyörälle yhtiön (Turva, oli halvin) ja tein sopparin. Kun aika koitti, niin perjantaina iltapäivällä puhelu yhtiöön ja vakuutus voimaan.
Helppoa ja vaivatonta.
pyöränhän saa seisontaan pelkällä puhelinsoitolla, säästyy se reilu 20 e siitä poistosta, käyttömaksuhan ei pyörässä juokse kuten autossa. eikös silloin riitä pelkkä vakuutuksen lopetus jos ei siitä halua maksaa..?
toisaalta ku joku seisontavakuutus, ni tuleepa korvaus jos vaikka talven aikana palaa koko paska.. vai meneekös se kotivakuutukseen jos talli palaa ja pyörä sen mukana..?
tietty jos ite pyörä syttyy jostain syystä, ni sitte tilanne kai taas ihan eri, eikä tule pennin hyrrää..? siis jos ei seisontavakuutusta..
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Ympärivuotisen vakuutuksen ehdoissa on mainittu ettei seisonta-aikoja tunneta, tai ainakaan niistä ei hyvitetä latin latia. Eli tuollaisen seisomaan laittamiseen se ainoa keino on rekisteristä poisto, joka siis maksaa AKE-ilmoituksella tuon 20e tjsp. Mitä sitten vak.yhtiö tykkää kun poistat ja keväällä laitat takaisin onkin jo kokonaan toinen juttu. Meinaan siitäkin taisi noissa ehdoissa olla joku maininta ettei sulla sitten poiston aikana ole siinä tosiaan mitään vakuutuksia (palo, varkaus, ilkivalta...) päällä tms - ja ainahan sitä voi keväällä ilmoittaa fillarin uusvakuutuksena toiseen yhtiöön jos nykyinen rupeaa jotain keväällä seisonta-ajasta sönköttämään(XX-xenon @ Loka. 05 2009,23:30) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
ainaki itellä on ympärivuotinen vakuutus ja seisontaan ku laitoin ni ko ajan maksu hyvitettiin ja tilalle tuli pienempi lasku.. voi olla tietty erit käytännöt eri yhtiöissä.. *![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Jos on ympärivuorinen vakuutus, seisonta-aikoja ei ole. Onko tässä jotain epäselvää? Jos olet seisontaan pyöräsi laittanut, sinua on kustu todella mallikkaasti silmään.(XX-xenon @ Loka. 10 2009,18:25) kirjoitti
Onhan tässä siinä mielessä epäselvää, että ainakin Tapiolassa ympärivuotisessakin vakuutuksessa voi laittaa pyörän ajokauden (7kk) aikana seisontaan ja säästää hiukan maksuissa.(kake10 @ Loka. 10 2009,18:42) kirjoitti
Kertauksena Tapiolan mallissa marras-maaliskuu maksaa 18e ja tuona aikana saa ajaa ja vakuutus on voimassa, eikä pyörää saa seisontaan. Huhti-lokakuu taas maksaa sen mitä se sitten kullekin pyörälle tekee, mulle n. 800e ja tuona aikana pyörän voi laittaa seisontaan, jolloin vakuutus ei siis ole voimassa, se ei tietenkään maksa mitään ja pyörällä ei saa ajaa. Huomioitavaa on, että bonuskertymä vaihtelee sen mukaan miten monta päivää pyörä on seisonnassa ajokauden aikana. Normaali vuosikertymä on 10% ja sen saamiseksi saa vielä seisotellakin n. 2kk. Sitten laskee 5% jne.
Summa summarum voi olla ympärivuotinen vakuutus seisonta-ajalla. Piikkipyöräkuskithan tätä hyödyntävät siten, että pyörä on seisonnassa koko ajokauden, jolloin vakuutusmaksu on tuo 18e / vuosi ja pyörällä saa kuitenkin ajaa vakuutus voimassa 5kk talvisaikaan.![]()
Retired
Saattaapi kuiteenkin olla niin, että seisonta-aikaa ei ole, mutta pyörän voi poistaa ajosta/rekisteristä määrätyksi ajaksi. Rekisteristä poisto maksaa kai 10 euroo ja palauttaminen samoin, joten 18 euron säästö menee sitten siihen. En kyllä oikeesti ole varma, koska mulla on 3 pyörää ympärivuotisessa vakuutuksessa, ja siinä koko vuoden, enkä ole koittanut kikkailla mitenkään. Pitäähän jonkun maksaa noita vakuutusmaksuja, jotta toiset voi sitten lippailla turvallisin mielin.(TwinTenox @ Loka. 10 2009,20:36) kirjoitti
Vuoan suoattaapi olla kuitenkin niin, että seisontaankin pyörän saa, kuten kirjoitin - mutta vain huhti-lokakuussa. Sen sijaan marras-maaliskuussa pyörää ei saa pois vakuutuksesta muuten kuin poistamalla rekisteristä, mutta siinähän taas ei ole mitään järkeä, koska tuolta ajalta ei kuitenkaan peritä kuin se 18e.(kake10 @ Loka. 10 2009,20:51) kirjoitti
http://www.tapiola.fi/www....dut.htm
Bonuskertymästä:
http://www.tapiola.fi/NR....blished
Mainittakoon, että itse en toistaiseksi ainakaan ole kikkaillut noilla mitenkään, vaikka meinasin kyllä laittaa pyörän lokakuuksi seisontaan. Voitti kuitenkin se ajatus, että saattaahan lokakuussakin vielä mieli tehdä vähän ajaa.
Tiedän myös sen - viime kauden lopusta ja tämän alusta kun omistin 2 pyörää samaan aikaan - että kyse on nimenomaan seisontaan laitosta (toinen pyörä seisonnassa, toinen ajossa) ei rekisteristä poistosta.
Retired
Onkos kokemuksia Pohjolan uusarvoturvasta? Nouseeko hinta ilmoittamatta? Kun vakuutuksen hinta pysyy samana bonusten noususta huolimatta. Etteivät nyt nosta tuota uusarvoturvan hintaa viimesenä vuonna ihan pilviin. Kun sitä eivät erottele ollenkaan vakuutuskirjassa, sehän voi sitten olla ihan mitä vaan.
Pitänyt hyvänä tuota, kun saa lunastuksessa uuden hinnan. Alkanut vain epäillä, kun sen hintaa ei oikeastaan näe enää mistään. Alussa se oli parisataa vuodessa.
Ja taisivat vielä tiukentaa ehtoja, 40:n prosentin sijasta pitää 50 prosenttia arvosta maksaa korjaus, jotta toimii.
Ruvennut tässä miettimään, pitäskö irtisanoa tuo uusarvoturva? Maksaa sikana eikä kuitenkaan korvaa jos ei ihan tuhannen päreiksi mene pyörä.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
kaskon voi toki ajokauden päätyttyä irtisanoa ja ottaa vain palo-, hirvi- ja varkausvakuutuksen säilytysajaksi, jolloin päässee tältä osin vähän säästämään. Liikennevakuutus vaatii ympärivuotisessa tuon poiston, mistä jo on ollutkin puhetta.
Sitten joku kaunis ilta ottaa ja kaataa mopon tallissa tai vastaavaa niin onko se 20 euron säästön ja vakuutuspetoksen arvoinen juttu jos sen keväällä sitten ilmoittaa vasta kaatuneeksi?(mkk @ Loka. 11 2009,11:27) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Jos et ole varma niin ei kannata jankuttaa...(kake10 @ Loka. 10 2009,20:51) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141