Mistä kannattaa lähteä etsimään syytä, kun kylmällä laitteella ajoon lähdettäessä vasen vilkku (etu ja taka) vilkuttaa todella tiheästi. Oikea vilkku toimii normaalisti.
Mutta kun on ajellut sellaiset 4-5km niin vasenkin vilkku alkaa vilkuttaa normaalisti. Ihmetyttää vaan tuo kun aluksi vilkkuu tiheään ja sitten tasaantuu muutaman minuutin ajon jälkeen.
Tämän jälkeen mikäli vasen vilkku on päällä ja jarrutan, niin vasen vilkku vilkuttaa taas nopeasti. Heti kun jarrusta päästää, vilkkuu normaalisti. Jarruvalon kuluttama virta siis liittyy jotenkin tuohon?
Minä en näistä sähköhommista juurikaan tiedä, joten joskos saisi kokeneemmilta jotain vinkkejä mistä lähteä etsimään?
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Vakiovilkut?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Maadoitusvika takavaloilla.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Vakiovilkut on.
Maadoitusvika takavilkuilla?
Päättelitkö että takavilkuilla, koska jarruvalo vaikuttaa tuohon myös?
Täytynee siis jokupäivä tutustua takapään valojen maajohtoihin. Mutta mites se laitteen lämpeneminen vaikuttaa siihen vilkkumiseen? Toisaalta kyseessä on maxiskootteri, niin lämmittäisikö kone siellä katteitten alla jotain sopivaa paikkaa, niin että kosteus katoaa ja vilkku ryhtyy toimimaan normaalisti hetken päästä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Maavikahan se. Lämmetessään kyllähän se takavalokin (5W parkki) sitä valokoppaa lämmittää => maavika voi reagoida tuohon lämmön muutokseen = kylmänä huonompi kontakti. Jarruvalo taasen tehokkaampana (20W) hörppii virtaa melkoisesti enempi kuin parkki => tuohon maakontaktivaurioon jää enempi häviöitä => polttimoteho myös vilkulla (20W) laskee kun sen kautta kulkeva virta laskee tuon kontaktivian vuoksi => rele naputtaa tiheämmin aivan kuin sulla olisi pienitehoiset LED-vilkut tai joku vilkkupolttimoista napsahtanut. Eli se kontaktivaurio kestää lämpimänä 25W tehon (olettaen että sulla on vain 1x takavalo), mutta 45W on sille jo liikaa ja tällöin tod.näk. tuo 25W vain jakautuu kahtia = jarruvalo palaa himmeähkösti ja vilkkuu (kirkastuu) vilkun kanssa vuorotahtiin. Varsin loogista siis![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kiitokset näistä. Eli takaa kaikki auki ja kontaktien putsaus ja uudelleen nippuun.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Kävin viikonloppuna kaikki takavalojen liitttimet läpi. Putsasin kontaktit santiksella ja irroittelin kontakteista aineilla likaa ja pinttymää. Kontaktit on taatusti nyt kunnossa. Mutta edelleen vilkuttaa vasen tiheästi kylmänä.
Kun kone lämpiää, niin noin 5min ajon jälkeen ei vilkuta enää niin tiheästi kuin ihan kylmänä (paitsi kun painaa jarrua ja jarruvalo syttyy) ja sen jälkeen 5-10min kuluttua alkaa vilkuttamaan normaalisti.
Voisiko vilkkurele olla viallinen ja tehdä kylmänä tuollaista? Toisaalta luulisi saman ongelman olevan sitten myös oikeanpuoleista vilkkua käytettäessä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Fillaria tarkemmin tuntematta, se vika voi olla myös siellä toisessa päässä. Eli maa on takavaloilla se yhteinen piste ja jos siinä on häikkää, se tekee juuri tuota että jarruvalo vaikuttaa vilkkuun = se ylivoimaisesti yleisin vikapaikka. No se toinen pää on sitten siellä syöttö-puolella, jossa nuo ovat yhdessä. Elikkäs esim. yhteinen sulake, tms. Jossainhan se tuossa piirissä meinaan on oltava, pisteessä jossa nuo vilkun ja jarruvalon virtapiirit yhdistyvät. Ja kun ei kerran maa-puolella, niin sitten + puolella![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Voisiko se huono kontakti olla polttimon kannassa tai vilkkukytkimessä.
Dixi et animam levavi
Tämänkin vian etsintä voisi alkaa ottamalla kytkentäkaavio (mikä pyörä?) ja yleismittari käyttöön. Muutamalla mittauksella luulisi löytyvän pysyykö se maa siellä vilkulla nollapotentiaalissa 0-0,2V kun sitä jarrua painaa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Kulkine on Malaguti Madison ja pdf-manuaali kytkentäkaavioineen löytyy täältä.
http://tinyurl.com/ykjv8er
Tarkalleen ottaen sivu 131 ja siitä pari sivua taaksepäin, selviää numeroituna mikä on mikin osa kytkentäkaaviossa. Sokea taidan olla, kun en löydä tuosta kytkentäkaaviosta edes koko vilkkurelettä. Eikös sen pitäisi jossain välillä akun +napa -> vilkkukytkin.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Jos vaikka yleismittarilla jarru painaessa löytyisi jotain outoa, niin se ei varmaan kerro syytä miksi kylmällä koneella ilman jarrun painamista vilkkuu vasen nopeasti?(sefo @ Loka. 19 2009,09:21) kirjoitti
Täytynee koittaa vaihdella polttimot puolelta toiselle, jos sillä tulisi eroa. Samoin polttimokantojen johtojen liittimet ristiin ja miten sitten toimii.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Mutta sehän on ... skootteri(jalat @ Loka. 19 2009,09:57) kirjoitti
Ei no, onhan omassakin historiassani Burgman 400Ja siinä, mitenkään Malagutiin välttämättä liittymättä, kun laittoi ajovalon päälle, moottori sammui => startattiin siis ajovalo päällä
Seuraavaksi rupesi sammuilemaan satunnaisesti ajossakin kun laittoi vilkun päälle => asialle piti tehdä jotain kun vaarallistahan se oli tuollaisen kanssa cruisailla
Ja siinä runko oli defaultisti maadoittamaton. Siis se ei ole missään tekemisissä skodan sähköjen kanssa, tiedä sitten miksi
Mutta vedit kunnon jöötin akulta runkoon ja sekä etu- että takavaloilta samaten tukeva kiinnitys suoraan runkoon ja siihen loppui pätkimiset
Madisonin manuaalin latautumista ootellessa...
Edit: No tulihan se manuska kun hiukka aikaa ootteli ja vilkkurele on s. 131 kytkiksessä sivun alalaidassa, osan:o 12
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Niin... onhan se skootteri. Jollain se harrastus on varovaisesti aloitettava(HiTec @ Loka. 19 2009,10:41) kirjoitti
Kytkentäkaavion kohtaa numero 12 itsekin epäilin vilkkureleeksi, mutta tuo kytkentäkaavio ei näytä yhtään loogiselta sen osalta. Mikäli oikein sitä yhtään osaan katsoa. Todennäköisesti en osaa katsoa yhtään.
No releessä tuskin se vika on, jos kerran laitteessa on 1 rele ja oikean puolen vilkut toimii hienosti ja vasemmankin jonkinlaisen ajorupeaman jälkeen. Jotenkin tuli nyt sellainen olo, että olisko se tosiaan joku takaosan lampun kanta.
Kytkennät kun on jo liittimistä putsattu tuloksetta. Ja kun vasen vilkku tosiaan hetken päästä (n.10min) ajoon lähdöstä ryhtyy toimimaan normaalisti. Ehkä jossain lampun kanssassa on huono kytkentä ja kun lamppu sen kymppäminuuttia hohkaa niin se lämpölaajentaa kantaa sopivasti tiiviimmäksi ja kontaktikosketus tulee paremmaksi. Muistelisin että mitä kylmemmät ilmat on tullut, sitä tiheämmin vasen vilkku kylmällä vilkuttaa ja sitä pidempään on kestänyt että sen toiminta muuttuu normaaliksi.
Takavalo/jarruvalo se tuskin on, koska se kait vaikuttaisi sitten myös oikeaan vilkkuun häiritsevästi. Pitänee vielä uudelleen ottaa esiin nuo takavilkut ja vaihtaa liittimistä vasen ja oikea vilkku ristikkäin. Toivottavasti liittimet ovat samanlaiset.
Pitänee myös tosiaan vaihtaa ristikkäin etuvilkkupolttimot kokeeksi. Jos vaikka etuvilkun polttimo on jotenkin huono. Ja hakea vaikka muutama uusi polttimo kokonaan kokeilua varten.
Täytyy tehdä nuo kokeet, heti kun löytyy aikaa.
Pistän infoa tänne jos jostain löytyy ratkaisu.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Voiko muuten sellainen vaikuttaa, jos vasempaan etuvilkkuun on laitettu wattimäärältään erilainen lamppu kuin loput muut vilkkupolttimot ovat?
Hämärä mielikuva on että ulkoisesti vasen etuvilkkupolttimo näytti hieman erilaiselta mitä muut vilkkupolttimot.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Kyllä, pienempi wattinen polttimo aiheuttaa nopsan vilkkumisen - mutta ei ihan helpolla selitä vilkun normaaliksi palautumista lämmettyään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ongelma ratkesi. Vasen etuvilkku oli 5W polttimo ja muut 10W. Uus 10W paikalleen ja hienosti pelaa. Testasin vielä sitä 5W lamppua etu oikealle vilkkuun ja pikavilkunta siirtyi oikealle puolen.
Tulipahan samalla putsattua kontaktit![]()
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Vaan mistä sitten johtui tuon vilkun hidastuminen normaaliksi lämmettyään? Weard
No mutta pääasia että vehjes on nyt kunnossa ja keliäkin tuntuisi vielä piisaavan, joten eipä muuta kuin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mjaa-a. Mistä lie johtui tosiaan tuo toimiminen lämpimänä. Mutta pääasia että toimii taas. Ajokeleistä en tiedä, kun yöllä oli -5'C ja aamulla oli vähän vilpoista ajella töihin. Viimeisiä hetkiä taitaa mennä. Mutta täysin ehjä kulkine on kiva laittaa talvisäilöönEi tarvi keväällä sitten ensimmäisenä ruveta roplaamaan.
Kiitokset kaikille vielä vinkeistä.
Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
Olisikohan se syynä, että johdon vastus kasvaa lämpötilan noustessa? Mahtaakohan Malagutissa olla kovin kummoiset johdot niin lämpö voi nousta juuri sen verran (tehohäviö), että vilkku palautui normaaliksi (nimenomaan maadoituspuolelta, jossa on kokoajan kuorma takalampuilta). 5W => 0,42A ja 10 => 0,83A, ero on kuitenkin pieni niin johdon kasvanut vastus saattaisi riittää relettä luulemaan isommaksi lampuksi.(HiTec @ Loka. 19 2009,22:40) kirjoitti
Mielenkiintoista kuitenkin.![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee