Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 38:sta
  1. #1
    Sellasta kyselesin, että kannattaako mp:tä säilyttää ulkona talvella? Neuvoja miten kannattaa säilyttää. Tarvitsenko jotain muuta pressun lisäksi? Mitä haittaa talvisäilytyksestä ulkona voi olla itse pyörälle?

    E: muunlainen säiltystapa maksaa liikaa



    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  2. #2
    Akku kannattaa otta sisälle kun sitä ei sieltä lumikinoksien alta saa oikeen ladattua (jos sitä nyt edes lunta koko talvena sataa). Vähän saattaa jotkut ruuvit ja mutterit ruostua mutta tuskinpa se nyt rikki menee. Itse veikkaan että ei se miksikään sielä lumen alla mene kun kestäähän autotkin koko talven ihan hyvin ulkona
  3. #3
    Mulla talvehti busa viimetalven kinoksessa pressun alla enkä huomannut mitään haitallista tapahtuneen. Kävin mä pari kertaa talven aikana ajelemassakin aina kun säät salli. Öljyt kannattaa laittaa tuoreet talveksi ja jos meinaa ajelemassa käydä niin jotain aika notkeeta sorttia.
    Bussi 08
  4. #4
    Kuten edellä tulikin, akku irti, lataukseen ja jonnekkin kuivaan odottamaan uutta kevättä.
    Jos laitat fillarin pressun alle, niin muista ilmanvaihto!
    Ilman on kierrettävä siellä pressun alla, jollei, niin ruuvien/muttereiden kannat takuulla ruostuvat.. puhumattakaan mitä se tekee alumiiniosille!

    Tarkista vielä jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ja muista tankata tankki täyteen.
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  5. #5
    Olen lisännyt aina stabilointiaineen tankkiin ja kuljettanut akun lämpimään.
    Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
  6. #6
    Kiitos vastanneille

    Mulla on kakstahtikone niin tarviiko sen suhteen jotain erityistoimenpiteitä tehdä?
    Millä tököteillä noita alumiiniosia ja sun muita kannattaa suojata? CRC?
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
  7. #7
    Lainaa (Eddie @ Loka. 11 2009,10:37) kirjoitti
    Kuten edellä tulikin, akku irti, lataukseen ja jonnekkin kuivaan odottamaan uutta kevättä.
    Jos laitat fillarin pressun alle, niin muista ilmanvaihto!
    Ilman on kierrettävä siellä pressun alla, jollei, niin ruuvien/muttereiden kannat takuulla ruostuvat.. puhumattakaan mitä se tekee alumiiniosille! *

    Tarkista vielä jäähdytinnesteen pakkaskestävyys ja muista tankata tankki täyteen.
    Eikai nyt pelkkä vesi ja jää tee alumiinille yhtään mitään?
  8. #8
    Lainaa (Eddie @ Loka. 11 2009,10:37) kirjoitti
    Ilman on kierrettävä siellä pressun alla, jollei, niin ruuvien/muttereiden kannat takuulla ruostuvat.. puhumattakaan mitä se tekee alumiiniosille!
    Kantapään kautta opittu, että mikään muovinen ei saa ottaa suoraa kontaktia metalliin. Parhaaksi on havaittu

    * Isot grillien peitteet. Näissä on villavuori joka antaa ilman kiertää ja peite on tarpeeksi jäykkä, ettei se liimaannu lumen painosta pyörään kiinni.

    * Kangas+pressu yhdistelmät. Esim. vanhaa räsymattoa tai paksua verhokangasta. Ei mielellään puuvillaisia, ne kun kastuu ne eivät kuivu ikinä. Päälle pressu, muttei liian kireälle että ilmatilaa jää.

    Pyyhi joka ruuvinkanta ja metallipinnat (paitsi jarrut ) WD-40:lla.
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  9. #9
    Lainaa (vuohi @ Loka. 11 2009,10:49) kirjoitti
    Eikai nyt pelkkä vesi ja jää tee alumiinille yhtään mitään?
    Riittämätön ilmanvaihto saa ihmeitä aikaan! Uudestakin tulee vanha nopeasti! *
    Se tuli kalliisti todistettua aikanaan... *
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  10. #10
    Lainaa (T-Doggy @ Loka. 11 2009,09:28) kirjoitti
    kannattaako mp:tä säilyttää ulkona talvella?
    Kyllähän se mopo ulkona säilyy, mutta kannattaako, se onkin toinen asia. En nyt ainakaan kovin uutta tai arvokasta pyörää säilyttäisi - ulkona säilyttämisessä ei ole hyviä puolia sisällä säilyttämiseen verrattuna.

    Mutta jos säilytät, niin älä ainakaan laita tiiviisti pressun alle, josta kosteus ei pääse poistumaan, vaan mieluummin niin, että pressun alla oleva tila tuulettuu helposti.
    Lämpötilan vaihtelut saavat aikaan, että metallipinnoille kondensoituu kosteutta, mikä nyt saa aikaan sen että paljaiden alumiiniosienkin pinta hieman harmaantuu (oksidikerros kasvaa).

    Joku sanoo ehkä hifistelyksi, mutta todennäköisyys sähköpuolen ongelmille ainakin vähenee.
  11. #11
    Minä säilytin pyörääni muutamia talvia rakennuksilla käytettävästä solumuovisesta ns. pakkasmatosta taitellun hupun alla. Materiaali on kaksi metriä leveää sentin paksuista telttapatjamaista mattoa ja "halpaa, kuin saippua". Kosteusongelman hoidin polttamalla siellä alla roikan nokassa tavallista 40W lamppua. Kosteusongelmaa ei nimittäin tule, kunhan hupun sisäpuolella on asteenkaan lämpimämpää, kuin ulkopuolella. Fysiikka toimii niin. Jopa akkulaturi saattaisi hukkalämmöllään riittää lämmittimeksi. Suosittelen.
  12. #12
    Lainaa (tombusa @ Loka. 11 2009,09:46) kirjoitti
    Mulla talvehti busa viimetalven kinoksessa pressun alla enkä huomannut mitään haitallista tapahtuneen. Kävin mä pari kertaa talven aikana ajelemassakin aina kun säät salli. Öljyt kannattaa laittaa tuoreet talveksi ja jos meinaa ajelemassa käydä niin jotain aika notkeeta sorttia.
    Liekkö ollut sun uus valkoinen busa, mikä talvehti parkkipaikalla hengittävän prätkäpeitteen alla koko talven (espoossa)?

    Päivittäinen lenkki meni koko talven siitä ohi ja kun keväällä ihan uteliaisuuttani vilkaisin vierestä, niin fillarissa ei näkynyt minkään valtakunnan korroosiota pinnassa.
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  13. #13
    eli tosiasiassa hirvee vaiva, stressi ja vitutus, arvo tippuu enemmän kuin talvisäilytys maksas liikkeessä, ottaen huomioon, että tässä pihasäilytyksessä tarviit kuitenkin pressun, WD-40:stä, stabilointiainetta, keväällä ostat uuden akun jne. sitten rengas on ollut jossain öljysellä asfaltila/betonilla ja jäätynyt hapero kohta siihen, renkaat vaihtoon.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Lainaa (T-Doggy @ Loka. 11 2009,10:48) kirjoitti
    Kiitos vastanneille

    Mulla on kakstahtikone niin tarviiko sen suhteen jotain erityistoimenpiteitä tehdä?
    Viimeisenä operaationa ennen säilytystä, ruiskuta tippakannulla 2-t öljyä kaasarin kautta koneen käydessä, näin saat suojattua kiertokamgen ylä- ja alapään laakerin. Niin ja tämä ohje säilytettiinpä sitä 2-t laitetta missä tahansa, ja sama kelkoille ja perämoottoreille. Äläkä sitten käynnistele turhan päiten talvella.



    Taivas saa odottaa
  15. #15
    Tuo BlackCatin mainitsema tippakannulla öljyä imupuolelle on todellakin fiksu juttu!
    Pätee kaikkiin 2-tahtisiin.
    Jos käynnistelet talvella, niin tulet samalla huuhdelleeksi kampikammiosta pois tuon ekstra suojaavan öljykerroksen.
    Ajuri ei sääennusteita kattele!
  16. #16
    Copypastean toisesta ketjusta itseäni:

    Viime talven pidin "käyttöpyörää" rivitalokämpän parvekkeella.
    Se oli leveän räystään alla (käytännössä "katon alla" suojassa sateelta). Alla oli kiveys ja sen päällä vielä pressu estämässä kosteuden nousemista maasta. Pyörän päällä oli hengittävä mutta vedenpitävä peite. Akku sisällä ja tankki täynnä, säilöntäainetta mukana.
    Muutaman kerran kävin talven aikan kurkkaamassa peitteen alle että homma toimi suunnitellusti eli että kosteutta ei kertynyt peitteen alle.
    Eipä se siitä miksikään mennyt talven aikana, keväällä lähti kuin "palmun alta" kun akun pani paikoilleen.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  17. #17
    Lainaa (T-Doggy @ Loka. 11 2009,09:28) kirjoitti
    Sellasta kyselesin, että kannattaako mp:tä säilyttää ulkona talvella? Neuvoja miten kannattaa säilyttää. Tarvitsenko jotain muuta pressun lisäksi? Mitä haittaa talvisäilytyksestä ulkona voi olla itse pyörälle?

    E: muunlainen säiltystapa maksaa liikaa
    Jos kuitenkin lämmin tallipaikka kiinnostaa niin meille mahtuis "asevelihintaan", kuljetuskin järjestyy jos ei halua ajella tänne maaseudulle... *
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  18. #18
    Lainaa (T-Doggy @ Loka. 11 2009,09:28) kirjoitti
    Sellasta kyselesin, että kannattaako mp:tä säilyttää ulkona talvella? Neuvoja miten kannattaa säilyttää. Tarvitsenko jotain muuta pressun lisäksi? Mitä haittaa talvisäilytyksestä ulkona voi olla itse pyörälle?

    E: muunlainen säiltystapa maksaa liikaa
    Ei kannata säilyttää pihalla.
    Supermoto
  19. #19
    Joskus aikanaan tuli säilytettyä mopoa kylmässä tallissa. Tuolloin panin sylintereihin vähän öljyä kun laiton sen seisomaan ja pyöritin konetta pari kertaa talvessa, mutta käyntiin sitä eipidä mennä laittamaan. Tuolla koneen pyörittämisellä oli ideana pitää sylinteriseinämillä ohut öljyinen suojakalvo, etteivät ne ruostu säilytyksen aikana.

    Joskus tuli sitten purettua kone ja hämmästys oli aikamoinen, kun vaihteistossa oli ruosteisia hammapyöriä. Eli ne kondensoivat vettä pintaansa. Eikä tuo ruoste taatusti tee hyvää koneelle lähtiessään liikkeelle. Sitä pääsee kuitenkin laakereihin ym ennen kuin suodatin tekee tehtävänsä.

    Eli säilytys ulkona on myrkkyä monille osille, jotka eivät näy!
    Ja yhtälailla monille osille jotka näkyvät.

    Muutaman kympin säästön takia ei kannata pilata hyvää mopoa.

    En suosittele ulkosäilytystä.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  20. #20
    Melkein joka kylässä on jonkinlainen mp-kerho, jolla on säilytystilaa. Tietysti maksaa vähän mutta on varmasti parempi vaihtoehto kuin ulkosäilytys. Plussaa on myös mahdollisuus talvella tehdä jotain pyörälle jos haluaa. Stabilointiaine järjestelmään ja akku irti ja latausta aina välillä.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  21. #21
    Itse en kyllä koskaan säilyttäisi omaa pyörää ulkona. Tallipaikka kun ei nyt ole mitenkään niin kallis etteikö sitä tavallinen tallaajakin voisi maksaa.. Kyllä omaa sydäntä kylmäis jos pyörä seisois kovissa pakkasissa monta kuukautta. huhhuh .. enkä koskaan ostaisi käytettyä pyörää jonka tietäisin talvehtineen ulkona


    636 -06
  22. #22
    Lainaa (Tyyppi @ Loka. 11 2009,11:14) kirjoitti
    Kosteusongelmaa ei nimittäin tule, kunhan hupun sisäpuolella on asteenkaan lämpimämpää, kuin ulkopuolella. Fysiikka toimii niin. Jopa akkulaturi saattaisi hukkalämmöllään riittää lämmittimeksi. Suosittelen.
    Kosteusongelma tulee ulkoilman ja säilytyshupun lämpötilasta riippumatta aina vastaan kondensoitumisen muodossa. Moottorin sisuskaluja, kaasareita, pakoputkia ja tankkia rasittava kondenssi johtuu nimenomaan lämpötilamuutoksista.
    Pyörän ulkopintaan muodostuvaa kosteutta voi kyllä vähentää pienellä lämmittämisellä, mutta siinäkin on vaikea löytää sellainen kompromissi, että säilytystila on niin lämmönpitävä, että säilyttää lämpötilaeron, mutta kuitenkin niin harva, että se seuraa lämpötilamuutoksia eikä jää kylmemmäksi ulkoilman lämpötilan äkkiä noustessa. Pahimmillaanhan esimerkiksi kesämökissä voi olla pakkasta melkein -30 kun ulkona onkin lounaisvirtauksen tuomana +3 asteen suojasää.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #23
    Sorry nyt ei osu ihan topiciin. KysyNpä silti.

    Mitäs mopo tykkää ei-lämmitetystä tallista? Ihan suljettu on, mutta lämpötilamuutoksia sielläkin tulee.
    Akku sisälle ja bensaa täyteen nyt on selviö. (ei siis se akku bensaa täyteen *)
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  24. #24
    Lainaa (Lowkku @ Loka. 12 2009,15:39) kirjoitti
    Sorry nyt ei osu ihan topiciin. KysyNpä silti.

    Mitäs mopo tykkää ei-lämmitetystä tallista? Ihan suljettu on, mutta lämpötilamuutoksia sielläkin tulee.
    Akku sisälle ja bensaa täyteen nyt on selviö. (ei siis se akku bensaa täyteen *)
    Itsellä ollut ties kuinka monta vuotta kylmässä tallissa. En ole edes akkua ottanut irti ja aina on keväällä lähtenyt ihan kiltisti käyntiin. Ajokausi on kyllä ollut yleensä niin pitkä että pyörä ei ole ollut siellä tallissa kuin max 3 kuukautta
  25. #25
    Lainaa (Lowkku @ Loka. 12 2009,15:39) kirjoitti
    Sorry nyt ei osu ihan topiciin. KysyNpä silti.

    Mitäs mopo tykkää ei-lämmitetystä tallista? Ihan suljettu on, mutta lämpötilamuutoksia sielläkin tulee.
    Akku sisälle ja bensaa täyteen nyt on selviö. (ei siis se akku bensaa täyteen *)
    Suurin riski lienee nesteiden jäätyminen, mikä tosin on helppo välttää. Tilanne on parempi kuin ulkona, koska märkä maaperä ei ole koko ajan tunkemassa höyryä koneeseen. Jos haluat hiukan paremman omatunnon, heitä tuollainen kosteudenpoistajaämpäri huoneeseen:

    Motonet kosteudenpoistaja

    Jos ilmankosteus on alempi, on lämpötilalla huomattavasti enemmän tilaa heilua ennen kuin kondensoitumista tapahtuu.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  26. #26
    Kiitos kahdelle ylläolevalle. Näillä eväillä mennään
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
  27. #27
    Lainaa (Lowkku @ Loka. 12 2009,15:39) kirjoitti
    Sorry nyt ei osu ihan topiciin. KysyNpä silti.

    Mitäs mopo tykkää ei-lämmitetystä tallista? Ihan suljettu on, mutta lämpötilamuutoksia sielläkin tulee.
    Akku sisälle ja bensaa täyteen nyt on selviö. (ei siis se akku bensaa täyteen *)
    Miksi se akku pitää ottaa sisälle?
    Taivas saa odottaa
  28. #28
    Mitä kovempi pakkanen sitä paremmin mopo säilyy.
    -20 c: ei ruostuminen etene.
  29. #29
    Eipä tuo nyt mitään rakettitiedettä taida olla, viime talven oli prutku autohallissa ja akku kesti lataamatta muutamat käynnistyksetkin, stabilointiainetta en ostanut kun en koe tarpeelliseksi.
  30.  
  31. #30
    Lainaa kirjoitti
    Joskus tuli sitten purettua kone ja hämmästys oli aikamoinen, kun vaihteistossa oli ruosteisia hammapyöriä. Eli ne kondensoivat vettä pintaansa. Eikä tuo ruoste taatusti tee hyvää koneelle lähtiessään liikkeelle. Sitä pääsee kuitenkin laakereihin ym ennen kuin suodatin tekee tehtävänsä.
    TL suzukin manuaalissa lukee pitkän säilytyksen ohje, että vaihda öljyt ja suodatin, mutta kaada moottori täyteen öljyä! eli täyttöaukkoa myöten. sitten kaada tulpanrei-istä öljyä lusikalliset kumpaankin pyttyyn. eipä ruostu vaihteisto. keväällä säilytysöljy lorautetaan pois ja laitetaan oikea määrä öljyä koneeseen.

    Jos pyörässä ei ole katalysaattoria, niin voi ihan huoletta laittaa kaksitahtiöljyä tankkiin pari prosenttia, sitten ajelet sillä vähän, niin öljy leviää sylintereihin ja pakoputkiston sisälle, samalla tankki ei ruostu sisällä, kun se on öljyinen. Keväällä ajat vaan ja tankkaat uutta, pari prossaa öljyä ei haittaa mitään nelarissa.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen