Varadero (vm 2000/kaasariversio) on nyt pari kertaa järjestänyt ylimääräistä ohjelmaa.
Eli kaikilla kolmella kerralla pyörä on ollut puolilämmin. Pitkä kahvitauko huoltoasemalla, ostoshelvetissä kaupoilla jne... Mopo on käynnistynyt normaalisti mutta hetki ajoa ja veto katoaa. Selkeästi toinen sylinteri putoaa kyydistä. Tyhjäkäynti on vaivalloista ja vekotin sammuu kun yrittää tuota kierrättää.
Yhden kerran pyörä toipui tuosta parin minuutin paikallaanseisottamisen ja "kierrättämisen" jälkeen. Toisen kerran ihmettelin hetken, polttelin sikarin ja mietiskelin kenelle alan soitella pyörän saamiseksi kotiin. Kun sitten varttitunnin jälkeen koetin vielä kerran, niin pyörä toipuikin mystisesti ja alkoi taas toimia moitteetta.
Äsken sattui taas sama kun yritin lähteä pienelle ilta-ajelulle. Pyörä oli seisonut tallissa tunnin verran edellisen pyörähdyksen jäljiltä. Ensimmäiseen risteykseen pyörä hyytyi!? Bensa haisi ja selkeästi peli kävi alakierroksilla vain yhdellä. Kun sitten onnistuin houkutella tuon kierroksille, niin kone naukaisi 8000 ketterästi? Eli toinenkin sylinteri selvästi heräsi.......ja sammui taas kierrosten laskiessa.
Kun vielä hetkeä aiemmin pudotin alkosta haetun viskipullon autotallin lattialle (olin hakemassa korvaajaa *) oli veetutus melkoinen. Pyörä talliin ja autolla kauppaan... No nyt on viskipullo korkattu murheeseen *
ja mietintä alkanut.
Kaasari tulvii? - Tuosta kai tulppa ei toivu itsekseen? Eihän?
Roskia kaasarissa? - Mahdollinen varmaan vaikka putkissa suodattimet ovatkin.
Muu syy? Voikos puola oirehtia tuolla tavalla? Voiko tulppa alkaa luovuttaa niin että ajoittain toimii normaalisti, ajoittain pätkii? Voiko pettävä bensapumppu alkaa oirehtia noin?
No täytyy alkaa tuota purkaa ja tutkia, mutta mielessä vaan kävi, josko jollakulla Varaderon (tai miksei Firestorm'inkin) omistajalla on kokemuksia vastaavasta. Ennenkaikkea kiinnostavat pettävän bensapumpun oireet...
<p>2002-2014</p>
Ja nyt, kaksi, kolme tuntia myöhemmin ja jäähdyttyään tuo yskäisi pari kertaa ja käy taas täysin normaalisti molemmillaKoeta nyt sastamala-vieköön löytää se oikea vika!
![]()
<p>2002-2014</p>
Vaihda tulpat ihan ensin, jos toinen pimeä ajoittain niin uittaa bensaa putkeen tästä pimeästä sylinteristä, ja siksi haisee. Liian rikkaalla käynti pimentää tulpan helposti, jostain syystä ei "toivu" vaikka kävisikin kuumaksi "herättyään".
Älä korjaa ehjää....
No tuota tulppaa itsekin ajattelin, mutta kovin moni on vakuuttanut, ettei mopon tulppa juuri toivu kastuttuaan ja pimennyttyään kerran... Olen kyllä aina ihmetellyt miksi noin.
Mutta oma järki kyllä myös sanoisi kyseessä olevan bensapuolen ongelman. Sytkäpuoli kait olisi enemmän on/off-tyyppistä kuin tuollaista "houkutellen mukaan" ja hetken seisonnan jälkeen taas toimii normaalisti.
Talvella pitäisi ehkä ottaa kaasuttimet pöydälle. Toisaalta mainitsematta jäi, että ensimmäisen tuollaisen kokemuksen jälkeen vein tuon Viaberille penkkiin, jotta mahdollinen kaasutinvika saataisiin näkyviin. Tulos oli puhdas "nolla" eli tosi nätin vääntö- ja tehokäyrän piirsi ilman mitään lommoja.
<p>2002-2014</p>
villi veikkaus, joka epäilemättä menee täysin lepikkoon...... mutta mahtaakohan tässä kamppeessa olla bensatankin korvausilmaletkua tms. systeemiä? Jos korvausilman saanti tankkiin on osittain estynyt, se voisi aiheuttaa sammahtelua hetken käymisen jälkeen, ja silloin periaatteessa mosa voisi myös käynnistyä vähän aikaa seisottuaan. Simppeli tarkastaa avaamalla tankinkorkki.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onkos siinä Varaderossa kummallekin sylinterille oma puola? Kyllä etsisin minäkin vikaa sytytyksestä.
Ajoituslamppu olisi tuossa hyvä, katsotaan kummastakin tulpanjohdosta välkkyykö strobo ja sitten tutkimaan johtojen, tulpan ja puolan kuntoa.
Mulla oli kesällä sateessa ongelmaa VStromissa, etummainen sytytystulppa sai kosteutta ja välillä oli pytty pimeenä. Ihan samalaiset oireet kun sulla, ja bensa haisi. Sähköongelmat on selkeitä on/off -tyyppisiä, bensasaantiin liittyvät katkokset tulee ikäänkuin pehmeämmin.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Itsellä kanssa samanlaisia ongelmia ollut *ja epäilen kyllä kovasti bensapumppua.Ensimmäisen kerran teki viimekesänä.Sammutin pyörän ja kohta käyntiin niin vähän matkaa ajoin ja alkoi pyörimään yhdellä ja sen jälkeen hyytyi kokonaan.Jonkun aikaa sahasin käyntiin ja muutaman kerran yskäisi ja ei millään käyntiin mutta sahattuani jonkin aikaa niin silloin ensin lähti yhdellä pytyllä pyörimään ja sitten tulikin toinen mukaan ja sen jälkeen toimi moitteettomasti.Sitten vaihdoin bensapumpun ja toimi hyvin 20000km mutta nyt taas syyskuussa hyytyi samallalailla ja aikani startattuani ja tupakan poltettuani taas lähti käyntiin.Viimeksi teki kolmeviikkoa sitten samantempun.Kävin huoltamolla kahvilla ja sitten ajamaan niin muutamasata metriä ja pyörä hyytyi.Starttasin taas muutaman kymmenen kertaa ja polttelin tupakan ja käyntiin vaan lähti ja matka jatkui ihan normaalisti ja nyt toiminut taas moitteettomasti.Purin aikaisemman bensapumpun ja käret olivat palaneet aika pahaksi joten epäilen tässäkin samaa vikaa.Käret varmaan jumittaa kiinni ja se sitten temppuilee.Ei kehtaisi joka kesä ostaa uutta pumppua kun maksaa noin 200euroo alkuperäinen.Voi vika olla toki muuallakin mutta itse epäilen bensapumppua.Aika tyyppi vika näissä kaasarimalleissa.
Varadero 1000
Bensapumppuongelmaahan itsekin hieman mietin. Ilmeisesti tuokin ennen lopullista hajoamistaan saattaisi pätkiä? Korvausilman puutettahan tuo myös ehkä voisi olla, mutta miksi ainoastaan silloin tällöin - puolilämpöisenä? Bensapumppuunhan moisen voisi kuvitella jotenkin juuri ja juuri uskottavasti vaikuttavan siten, että seisotettaessa kuumana, lämpö heijastuu pumppuun ja jotenkin vaikuttaa siihen...
Toi bensapumppuongelmahan tulee hoidettua kerralla kun vaihtaa tilalle Pierburgin pumpun (7.21440.51.0) a'120€. Autotarviliikkeistähän noita saa. Saitana vaan en kehdannut tuohon vielä investoida. No ehkä talven aikana tuokin tulee sitten vaihdettua.
Täytynee katsoa tulppien kunto ja tuo pumppu. Ehkä se tuolta. Jos nuokaan eivät auta, niin seuraavaksi tutkimaan puolien kuntoa. Se onkin tuollaisessa "tulee ja menee"-tyyppisen ongelman selvityksessä haastavampaa....
<p>2002-2014</p>
Tuo alkuperäinen pumppu on kyllä sikamaisen kallis. Mulla on tuosa kans tuo Pierburg odottamasa paikalleen menoa. Tai no ilmeisesti mulla ei ollu mitään vikaa entisesäkään pumpusa (Huco) mutta kaasareiden tulvimisen takia ostin uuden pumpun. Eipä vaikuttanu siihen mitään ja nyt odotellaan kohon neulaventtiilien saapumista. Tuntuu vaan kestävän niin kauan että ei tänä syksynä enää tarvita. Ois vaan kiva saada tuo pois tallista napottamasta ja panna talviunille.
Paskamainen peli tuo on kun siinä joutuu tekemään hommia yhden miestyövuoden että saa kaasarit pois.
Tämä mopo haluaa muuttaa meiltä pois sitten kun sen oon saanu kuntoon.
Tuo tulviminen on toinen pääehdokkaani. En vain ymmärrä miten tuo
- liittyisi "puolilämpimänä" liikkeelle lähtöön
- toipuuko tulppa itsekseen tulvinnasta
Onkos noissa kohokammion venttiileissä jotain ihmeellistä, jos noita joutuu odottamaankin?
Vilkaisin myös Clymerin kuvauksen kaasareiden irroituksesta ja mietin, jotta jösses, jotta on tehty helppoa ja hauskaa tuostakin!
<p>2002-2014</p>
No tuskin niisä mitään aivan ihmellistä on. En tajua mikä siinä voi yli kaksi viikkoa kestää. Varmaan ne piti alkaa köntistä tekemään.
Mää luulin että se oli Afrikkalaisesa paskamainen homma, mutta siinä ei ollu lopenkaan muuta hankalaa kun ahtaus. Tuosa kun pitää nesteetki laskia ulos sen takia.
No jospa se sillä tulis kuntoon tuo tulviminen. Jos ei vielä sekään auta niin pitänee panna paineensäädin tuohon.
Muuten mää testasin minkä verran pitää olla bensaa tankisa että voi ajaa ilman pumppua. Yli 8 litraa pitää olla. Sitten menee työntöhommiksi.
Ihan perusjuttuja, mutta onko kaasarien synkkaus tsekattu milloin viimeksi? Entäpäs olikos tuossa vielä ns. käsikäyttöinen ryyppy? Esim. afrikkalaisessa tuo ryypyn vaijeri alkaa takeltelemaan ja tällöin jää ns. ryyppy snadisti päälle. Silloinhan tuo saa lämpimähköllä koneella liikaa kakkua, jolloin starttaaminen voi olla tuskaa. Autopuolella vastaavassa keisissä veikkaisin rikkinäistä moottorinlämpötila-anturia, joka sotkee seokset, mutta eipä taida moinen kaasareilla varustettua moottoripyörää koskea.
Nämä nyt näin ihan pystymettästä veikkailtuna/arvottuna.
Joo - eihän tuo nyt mikään turbiini ole. Perusjuttuja. Kiusallisia kohdalle sattuessaan kuitenkin - varsinkin tuon kaasarien purun työläyden vuoksi.(SeniliX @ Loka. 14 2009,13:38) kirjoitti
Kaasarien synkalla nyt mielestäni ei ole hevon tekemistä sen kanssa, että toinen silinteri vaikenee kokonaan.
Ryyppy-haaste on tuttu Transusta. Sen tsekkasin ensimmäisenä. Ei kanita. Toisaalta kaikki on vielä arvailua. En ole vielä kerennyt edes tulppia irrottamaan, jotta näkisi käykö toinen kanisteri (liian) tuhdilla seoksella.
Samaa mieltä kyllä kaasareista perussyynä. Jompi kumpi kanisteri saa puolilämpöisenä jossain tilanteessa liikaa puuroa. Tulppa himmenee....
<p>2002-2014</p>
Juu, kaasaripuolelle tai bensansyötön puolelle ylipäätäänkin tuo näin maallikonkin silmissä haiskahtaisi.(C-A-D @ Loka. 14 2009,17:33) kirjoitti
Lähinnä tolla synkalla ajoin sitä takaa, että synkkauksen tarkistuksen yhteydessä näkisi mittareista, että tuleeko siellä yhtäkkisiä heittoja esim. toiseen kaasariin tms. Ikään kuin ryöppyjä kakkua, jolloin sitä vikaa osais etsiä oikeasta kaasarista. Tai noh, onhan se selviö jos sama pytty pimenee kokoajan...näin tarkemmin ajateltuna. Ääh...ehkä dummy-idea kaikinpuolin.
Kuten sanottua tuo moottoritekniikka ei ole meikäläisen leipäheitto ollut koskaan niin pitää vaan arvaillaRD07 Afrikkalaisessahan nuo bensapumput on miltei kulunkitavaraa niin antaisin kyllä ääneni, muita peesaten, sille.
Mulla Varaderossa sama ongelma.Muutaman kerran lämpimänä sammunu ja imupäällä kävi ja heräs sitten henkiin.Missähän lie vika.Honda 1000 Varadero -02