Tuli yllätyksenä pyörää vaihtaessani, että aikaisemmassa pyörässäni olleen jatkuvan vakuutuksen maksua tuleekin lisää, koska kyseessä vuosimaksu ja vakuutus katkesi kesken sopimuskauden. Ilmeisesti vakuutussopimusten pieneltä präntiltä sopimuskohta tästäkin löytyy, mutta ihmetytti pirusti.
Pyörän vaihto pitäisi ajoittaa siten, että entisen pyörän jatkuva vakuutus täyttää vuoden *![]()
![]()
Laiska, mutta päättäväinen.
Perustunee varmaan tuohon "maksut painottuvat kesäkuukausiin" -pykälään tms. kun se lopulta kuitenkin lasketaan tasaiseksi maksuksi läpi vuoden![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jep juurikin näin ainakin IF:lllä. Itsellä oli 4 erässä ja kun myin loppu kesästä pyörän pois olin ajanut yli puolet varsinaisesta ajokaudesta mutta en ollut kumminkaan maksanut vielä kuin 2 erää vakuutus maksuja jolloin tuli vielä yksi lasku.(HiTec @ Loka. 09 2009,12:04) kirjoitti
Tuskin laskussa kuitenkaan on vakuutusmaksua ajalta, jolloin pyörä ei enää ole sinulla ollut...?
Viisas pääsee vähemmällä!
Maksut ovat erilaisia eri kuukausina eli kesäkuukaudet ovat kalliimpia. Maksua peritään sen mukaan. Esim. 4 kuukauden pätkä marras-helmikuu on huomattavasti halvempi kuin 4 kuukauden pätkä touko-elokuu.
Tuota hommaa tosin hämää Ifillä se, että vakuutukset kytketään If Sopimukseen, joka sitten tasaa erät tasasuuruisiksi.
Monella muulla yhtiöllä vakuutukset laskutetaan jokainen erikseen, kuten esim. Pohjolalla, jolloin tuo logiikka tulee esiin käytännöllisemmin. Tuollaisessa laskutusmallissa on sitten omat haasteensa maksujen seuraamisessa.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Pohjolasta maksoivat rahaa takaisin kun irtisanoin ympärivuotisen vakuutuksen.
- no mopo -
Millä logiikalla mennään, jos maksaa vakuutuksen yhdellä kertaa, siis niinkuin kerran vuodessa???(AnDy @ Loka. 09 2009,14:58) kirjoitti
Samalla logiikalla. Kesäkuukaudet (milloin pyörä on enemmän käytössä) on kalliimpia kuin talvikuukaudet. Jos sitten myyt pyörän kesken kauden pois palautetaan se osuus vakuutusmaksuista mitä jäi käyttämättä.(lario @ Loka. 09 2009,16:39) kirjoitti
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Nordeassa ainakin se on tasan tarkkaan neljä samanlaista laskua joista saa sitten palautuksia jos lopettaa aikasemmin.
Kawasaki zx-10r
Olkaapas tarkkoina. Yhtiöt lupaavat kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista, mutta omalla kohdallani kaikki saamani vakuutustarjoukset yhtiöstä riippumatta, myös IF:n, ovat olleet selkeästi kalliimpia kuin nykyiset seisonta-ajalliset vakuutukset. Vakuutukseni ovat IF:ssä ja pyörä on puoli vuotta liikenteessä.
pohjolassa ei... joulukuussa tulee 50e lasku ja toukokuussa 500e...noi summat siis heittoja ei tarkkoja lukuja, mutta karkeasti noin se menee...(Huoppi @ Loka. 09 2009,18:01) kirjoitti
edit. ja kesän loppupuolella tuleva lasku on taas sitten pienempi kun alkukesän lasku, että pohjolassa jokainen lasku eri suuruinen... niis talven tynkä laskuissakin oli eri summa, näin meillä pohjolassa.. *
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
IF:ssähän ne on itselläkin ja aikanaan kun muutin vakuutuksen tuohon ympärivuotiseen, vuosimaksu tipahti -60-70% tjsp. Siis todella merkittävä pudotus wanhaan seisonta-ajalliseen vrt. = ajokausi pitäisi olla todella lyhkänen jotta olisi kannattanut enää seisonta-ajallisena pitää. Mulla kun ajokausi on yleensä yhtä pitkä kuin maa vain on PK-seudulla mustana ja esim. meneillään oleva kausi alkoi 19.03. ja tänäänkin vielä tultiin Kawalla duuniin(Matias @ Loka. 12 2009,23:16) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Samoin. Myin pyörän ja heitin luovarin pohjolaan, niin 4 pv ja kiekot tilillä.(iiöö @ Loka. 09 2009,14:59) kirjoitti
BMW K1200S
Itse totesin että noissa hinnoissa ympärivuotisen tai seisonta-ajallisella ei ollut minun kohdalla käytännösä mitään eroa jos ajokausi on 6 kk. Vakuutus yhtiöissä sitten eroja tosiaankin on.
Edellisenä vuonna 2007 perusvakuutus nordeassa ja siellä nostettiin vakuutuksen hintaa vuodelle 2008, 150 euroa vuodessa vaikka bonuksetkin mopossa nousi 35 % - 40 %:een.
Edellisenä vuonna nordeassa vuosimaksu n. 270 eur. , ja sitten "tarkastuksen" jälkeen 430 eur.
Kuutiot 1100, teho 100 kw, paino n. 270 kg.
Virheetön vahinkohistoria takana jo vuodesta 1984.
3-4 ajoneuvoa säännöllisen epäsäännöllisesti jatkuvasti käytössä.
Nyt on sama vanha mopo if:ssä ja se ympärivuotinen n. 270 eur./v.
Murjaanien kuningas!
If:ssä ympärivuotinen, ja kun vaihdoin pyörää vanhasta tuli rahaa takasi jota käytettiin sitten uuden vakuutuksen maksuun. Eli kaikki ok
R1100RS -92
Maksoin vakuutukset yhdessä erässä ajokauden alussa ja myin pyörän pois kuukausi takaperin. Takaraivossa kolkutti muistikuva siitä, että maksut painottuvat kesäkuukausiin ja palautuksia tuskin hirveästi satelee. Yllätys oli tänään erittäin positiivinen kun tilille oli räpsähtänyt 490€. Yksi hyvä puoli lisää Pohjantähden toiminnassa![]()
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
VAUUU! Minä maksan iffiin melkein 300 euroa vuodessa ympärivuoden vakuutuksesta. Kyseessä turbolla katsastettu 3 vuotta vanha 1200 cc kyykkymallinen mopo ja vakuutushan menee tehopainosuhteen mukaan. Paljonkohan minä olisin saanut takaisin tuossa vaiheessa, jos olisi katkaissut vakuutuksen? Vai olisikohan tuossa mainostamassasi yhtiössä ylihinnoitellut vakuutukset, jotta tuntuisi hyvältä sitten kun saa palautusta noin reilusti?(Sami77 @ Loka. 28 2009,20:58) kirjoitti
t. Repa
Ps. Täytyy olla tosi hyvä vakuutusyhtiö, että kannattaa noin paljon maksaa...
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Mä maksan ifiin alle 300 vuodessa ja siinä on mukana myös täyskasko
Siis aivan sama...
Voihan toki olla, että teillä on ihan eri määrä bonuksia. *(Repa @ Loka. 29 2009,08:00) kirjoitti
![]()
Always last but never least.