Itselläni tuli staattorista savu ulos SC33 eli 1997 Firebladesta.
Staattorin vaihdon, mittausten ja kokeilujen jälkeen kaikki ok. Jännitteensäätäjässä ei vikaa.
Onkohan useammallakin Honda-kuskilla ollut staattoriongelmia? Yleensähän Hondissa on ollut ongelmana nettitietojen mukaan jännitteensäädin.
Niin ja vielä tiedoksi, löysin Nokialta Seppo Sulalta sopivan sopuhintaisen staattorin mopooni, hän on lopettelemassa maahantuontia ja myy hyllyssä löytyvät sähköosat pois.
Niin ja tästähän löytyy asiaa sähköistä lisää:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....38;st=0
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
1000CBR-95 lopetti käynnistymisen eilen ja lähdin taksilla kotia. Mopotin jäi kadun varteen. Noin tunnin kuluttua tulin käynnistyskaapeleiden kanssa takaisin ja nythän sitten HÄN starttasi... joo. Saman päivän aikana oli käynnistyksen kanssa uusia juttuja eli pyöritti mutta ei startannut käyntiin. Oireet ihan kuin akku olisi loppu mutta kun ei ollut. Vikaa ei ole etsitty kun taas tänään on ajeltu. Saas nähdä, miten kauan kunnes vika todella näyttää kyntensä! Ja mikähän se on???
Honda CBR 1000, Magna 1100 Kawa ZR7s, BT1100, XJR1300,Triumph Speedmaster 900
Onhan sitä staattori levinnyt Hondan kevari Varaderostakin. Hommasin ton mopottimen talviajoon *, ja se on ollut kummitytöllä kesän ajossa. Heinäkuussa sitten siitä simahti staattori, joka on nyt mul duunipaikalla odottelemassa uudelleen käämintää*
![]()
[QUOTE](Ampparix @ Loka. 08 2009,20:31) kirjoitti
No minulla ongelma alkoi, kun luin karttaa kaverin kanssa linja-autopysäkillä. Mopo sammui tyhjäkäynniltä ja virtojen uudelleen päälle laiton jälkeen virrat niin vähissä, että vain työntämällä käyntiin. Ilman valoja sähkön hajuisen käryn leijuessa mp-liikkeeseen, jossa mittauksen mukaan lataa, mutta akku kuuma. Uusi akku mopoon ja baanalle, 100 km ja ensin nopeusmittari hengettömäksi, sitten muutkin mittarit ja valot hukkaan, jonka jälkeen mopotin sammuikin seuraaviin valoihin.
Kotiin päästyä mittauksen mukaan ei lataa ja akku tyhjähkö.
Staattorin liittimestä mitaten yksi kolmesta vaiheesta pimeä. Kopan aukaisun jälkeen silminnähden osa käämeistä ja lähtevät johdot kärvähtäneet ja voimasavu päässyt ulos.
Jos akussa on virtaa riittävästi tai apuvirralla moottori käynnistyy ok vaikka staattori ei lataakaan. Jos virta on vähissä startatessa kuuluu vain releen naksuntaa ja valot vilkkuvat mittaristossa kuin videopelissä.
Uudella staattorilla meikäläisen pyörässä jännite akulta mitattuna 14,8V 5000 rpm ja täyden akun jännite kone sammutettuna 13,2V.
Aloitusviestissäni oli linkki Ukkosen hyviin ohjeisiin latausongelman etsintään, veikkauksena heittäisin akun vetelevän viimeisiään, oireet voivat olla monenlaisia ja ajoittaisia. Jaksaa pyörittää, mutta virtaa ei riitä kunnon kipinään.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Ajatukseni oli tiedustella, kuinka monella on staattori pitänyt vaihtaa. Onko näin vähissä ongelmaan törmänneet?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Ex XL600r:ään vaihdoin muutaman kerran staattorin...
Ja maailmalla tuo ei ole mikään harvinainen ongelma noissa RFVC koneisissa hondissa.
Tietenkin wanha pyörä, mutta ei se uusikaan kauaa kestänyt.
2 kertaa mennyt ruiskubläkkäristä.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
Entä jännitteensäätäjä/tasasuuntaaja eli regulaattori?
Onko alkuperäinen?
Ja millä kilometreillä? Itsellä 61 tkm ja regu alkuperäinen. Staattorin kopan alla silikonista päätellen aiemmin käyty.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
Kolmas staattori menossa -96 bladessa. Tosin yksi staattori oli väärän kokoinen ja hankautui poikki. Viimeksi vikana oli puhki hankautunut piuha tasasuuntaajalle joka löi maihin ja poltti käämin.(Mopottelija @ Loka. 08 2009,20:13) kirjoitti
--
Kende
GSX-R 1K7
Jotakuinkin samoilla kilsoilla kuin sinulla taisi mennä orggisstaattori, toinen tarvikesellainen aivan tässä hiljan n.90tkm. Tosin pyörä myyty viime syksynä kaverille, mutta laitoimme sen hänelle kuntoon. Regu alkuperäinen edelleen. Blackbirdeistä puheen ollen, kuulemma kaasariversioissa eri regu ja ne kärähtelevät, mutta näistä uudemmista lähinnä staattorit. Hassua sinänsä, myinkin jo hyllyssä olleen staattorin eräälle orggilaiselle, mutta ei se sopinutkaan kyseiseen malliin, joten otin sen takaisin, ja samalla viikolla se jo tarvittiinkin siihen minun exxxääni.. että näin ne hommat etenee.(Mopottelija @ Loka. 10 2009,17:35) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
Moto Guzzi California EV Touring
-05 30t ajettu ,syyskuussa kärvähti staattori. Takuuseen meni vielä! Maahantuojan mukaan jonkun verran ollu vikaa noissa.
Minulla tuli josku vuonna kivi vaihdettua 600 FZR:ään. Vanhasta oli käämilakka palanut pois ja tuli valmista. Laitoin suosiolla uuden.(Mopottelija @ Loka. 10 2009,15:48) kirjoitti
Supermoto
Alkaa näyttää, että staattorien kärvähtely on lähes yhtä yleistä, kuin netistä tuttu regujen poksahtelu.
Lisää kokemuksia?
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa
28000 km tyttären Shadow kevarissa (sama kone kuin tuossa varaderossa) kun staattori poksahti alkukesästä. Uusi löytyi hyllystä Motomasterilta ja mopo oli jälleen liikenteessä parissa päivässä. Osa taisi maksaa vähän yli satasen eli en pitänyt sitä uudelleen kääminnän arvoisena hommana. Etenkään kun tyttären kesä olisi mennyt pilalle osia odotellessa.(palju @ Loka. 08 2009,20:48) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ensin sökähti säädin ja heti perään staattori liekö säätimestä johtuva? Kuulema tyyppivika vfr:ssä, joku on laittanu tietokoneesta pienen flektin säätimelle ja rikkoutuminen loppu sillä.![]()
www.sr-kp.com
Iron Butt Association
musta vähän tuntuu että omasta on staattori kaput,ainakin piippaa maihin mittarilla.
mc scatterilla ehkä vois olla nettisivujen mukaan,tosin ei nuo sivut kovin usein pidä paikkaansa.
mistä mualta tuota saisi jos ei mc:llä ole ?
Horo Elää !
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
niin ja kilometrejä takana 68tkm,koppa ollut selvästi auki aikaisemminkin.
900rr 2000vm kyseessä.
Horo Elää !
mä nyt hörisen täällä itsekseni,sry moon kännikala
uus löytyy scatterilta edulliseen hintaan vs brantin osaan, 159e vs 500e
Mut eix noita vois käämiä,tai voihan niitä mutta onko kukaan teettäny sitä työtä ja mihin hintaan ?
Horo Elää !
Ensinnäkinsun kannattaa vähintään tarkistaa että sun RR on kunnossa. Viallinen requ tuppaa hajottamaan ihan toimivan staattorin.... Jos saat halvalla niin vaihtaisin molemmat, ja sen tehdas requn tilalle löytyy varmasti paremmin toimivia versioita, esm Mosfet- tai series- RR.
Tuossa on selvästi ollut ongelmana staattorin käyminen liian kuumana (näkee tuosta mustasta väristä).
Tuohon kun vaihdat samanlaisen tilalle niin lopputulos on sama ennemmin tai myöhemmin, tuohon lämpöön kun ei voi oikein itse vaikuttaa. (Ellei se sun rekku ole rikki) Luultavasti syynä on staattorin alunperin huono jäähdytys eli öljy ja kopan sisällä oleva ilma eivät pääse jäähdyttämään sitä roottorin sisällä.
Ainoa tapa pysyvästi korjata tuo on joko itse käämiä tai sitten käämittää tuo uudelleen sellaisella käämillä joka kestää tuon lämpörankaisun jota tuossa selvästi tulee. Tuohon varaosahintaan et saa tuota uudelleen käämittyä, itsetehtynä siinä ja siinä. Jotkut on joihinkin malleihin askarrelleet myös tuota jäähdytys puolta.
Jotkut väittävät että hommaamalla tuon normaalin shuntti requn tilalle niin sanotun "series" requn tuo lämpöongelma pienenisi, mutta kun tuo on muuttumattomassa magneettikentässä tuo staattori niin ulostulo on aina täysillä enkä ymmärrä miten tuo voisi siten oikeasti sitä viilentää. Tuohan kuumenee kun jännitettä reguloidaan (shuntti) maattamalla noita käämejä eli mitä enemmän tuosta imetään virtaa sitä viileämpänä se käy.
Kun vaihdat tuon staattorin ja laitat mopon käyntiin, tarkastele aluksi hetki niitä rekulle tulevia johtoja sekä itse rekkua että ovatko lämpimiä tai peräti kuumia. Normaali shuntti requ voi tulla hyvinkin kuumaksi, se hukkaa vähintään sen 60w (hehkulamppu)
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Juu ilman muuta täytyy seuraavaksi tarkkailla tuota latausjännitettä jne kunhan staattori tulee perille.
ebaysta ja mualta kun lähtee tilailemaan niin menee niin kauan etten edes nyt muita vaihtoehtoja miettinyt kuin tilata suomesta sieltä mistä löytyy hyllystä !
Mites muuten huono akku vaikuttaa staattorin lämpeämiseen ?
toinen teoria itsellä on syypäänä Delvac joka on ilmeisen pesevää öljyä,eli mustaa kuraa pidin kauan koneessa.
Ensin pullahtaa venakopan tiiviste ulos ja sitten pian staattori palaa.
![]()
Horo Elää !
´89 mallinen 1000F, 120tkm toinen staattori ja regu menossa.
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
no nyt kaikki ok,regu toimii helkutan tasasesti koko kierros alueella tappiin asti 14.6v valot päällä.
ja voi helkuta toi on iha eri pyörä starttaamaan kun on uus akku
kuullostaa ihan siltä startissa että olis apuvirta kaapelit kiinni
saman valmistajan akku mutta pari Ah tuntia on näköjään saatu pakattua samaan akkuun ja se kyllä tuntuu ja näkyy!
Ps tuli pieni kammo delvacin pesevyyteen joten jatkossa ei enää delvacia koneeseen tule vaikkei kyse välttämäti siitä olekkaan...
muo vähän hämmensi entisestään kun pari sataa km ajetut uudel delvacit olivat ihan mustat kun laskin pois,normaalia ?
Horo Elää !
2vk sit hävis kipinät tuosta kyrpiäisestä... ja mittausten jälkeen vika paikallistui power source käämiin... kahtelin nakkilasta koko pakettia 606e... ei saakeli...
sit surffailin kurapyöräfoorumia... ja sieltä tuli tälläne vastaan http://www.electrexworld.co.uk/
tuolta tilasin sen power source käämin... 82e maksoi... perjantaina tilasin ja tiistaina oli noudettavissa postista... toimitus oli nopea, ja nyt on kipunoita...
Staattori, eli tässä yhteydessä laturin käämit?
Honda nsr 125 oli ostaessa käämit paskana, ei ladannut akkua, näköjään hondissa tätä vikaa enemmänkin![]()
Hornet 600 -99
Myydään vieläkin NSR125 -03
1000 cbf ja maahantuojan lisätakuu loppui toukokuussa ja staattori kypsyi heinäkuun alussa. Töineen osineen lasku yli 600 eguaLaitoin maahantuojalle sähköpostin ja ihme tapahtui: Kuuluu jatketun takuun piikkiin ja he maksoivat kaiken
.....niin ja kilometrejä oli takana 42tonnia.