Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 54:een 54:sta
  1. #31
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 06 2009,16:41) kirjoitti
    tukeva ote,tukeva kuuskantti hylsy ja tiukkaa vääntöä t-vääntimellä, tai näillä 45´ kulmalla varustetuilla vääntimellä. vartta pitäisi olla vähintään tommonen 50 cm.
    ja vääntö silleen et vääntövoima kohdistuu suoraan mutteriin..ts..avain ei kampea mihkään suuntaan.

    aikamoinen taitolaji kuiteskin..ja harvemmin hirmuselle voimalle on tarvetta.

    ps..ja vastapäivään
    Jep, onhan tuota koitettu jo (yli)metrin varrellakin mutta ongelmaksi tuli se että ei jaksa vaihteella ja jarrullakaan pitää takarengasta paikoillaan. Ykspuolisella haarukalla on vielä huono heittää mitään klapia sinne vanteen ja haarukan väliin



    K750 -61
  2. #32
    Lainaa (wille- @ Loka. 06 2009,19:11) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 06 2009,16:41) kirjoitti
    tukeva ote,tukeva kuuskantti hylsy ja tiukkaa vääntöä t-vääntimellä, tai näillä 45´ kulmalla varustetuilla vääntimellä. vartta pitäisi olla vähintään tommonen 50 cm.
    ja vääntö silleen et vääntövoima kohdistuu suoraan mutteriin..ts..avain ei kampea mihkään suuntaan.

    aikamoinen taitolaji kuiteskin..ja harvemmin hirmuselle voimalle on tarvetta.

    ps..ja vastapäivään
    Jep, onhan tuota koitettu jo (yli)metrin varrellakin mutta ongelmaksi tuli se että ei jaksa vaihteella ja jarrullakaan pitää takarengasta paikoillaan. Ykspuolisella haarukalla on vielä huono heittää mitään klapia sinne vanteen ja haarukan väliin
    saatan tarkertua liiaksi sanoihin, mutta vaihde ei todellakaan tarjoa tarpeeksi vastusta mutterin avaamiseksi. toinen päälle joka painaa reilusti sitä jarrua ja jos vieläkin rengas tuppaa pyörimään niin koivuklapia kettingin ja takahammasrattaan väliin kiilaksi.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  3. #33
    Lainaa (Teuwo @ Loka. 06 2009,13:43) kirjoitti
    Lainaa (harald73 @ Loka. 05 2009,20:50) kirjoitti
    Jos muisti pelaa oikein, ei tuohon aikaan mitään propun stefaa vaihdettu joka aukaisulla ja momentti taisi olla jotain nuoruuden innon ja hulluuden välimaastosta, joten sitä sai mitä tilasi. *
    No oppia ikä kaikki: olen aina elänyt uskossa että radiaalihuulitiivistettä on kutsuttu stefaksi jonkin muinaisen valmistajan mukaan, mutta että öljypropun tiivisteenä olevaa kuparista tai alumiinista aluslevyäkin...
    Ja minä kun olen pitänyt tuota aina akselin säteistiivisteenä. Taas oppi jotain uutta! *
  4. #34
    Lainaa (Utah @ Loka. 06 2009,15:05) kirjoitti
    Huh mitä ohjeita, pillillä alumiinissa oleva teräspultti kuumaksi... joo alumiini sulaa siinä kun teräs hehkuu. Sitäpaitsi teräspulttikin laajenee isommaksi kuumana, mitenhän se sillon paremmin irtoaa? Umpiruosteinen teräsmutteri jossain pakoputkistossa lähteekin kuumentamalla, mutta tässä en lähtis siihen. Samoin lukitteet, mutta kuka laittaa lukitetta öljyproppuun?

    Korkeintaan kone ajamalla kuumaksi niin että öljypohja kunnolla lämpenee, sitten tuota edellä sanottua kylmäspräytä pultin kantaan ja auki. Jos kunnon pulttipyssy on niin sillä. Pitkällä vääntövarrella saa myös voimaa vääntöön. Jos kierteet tulee mukana, niin yleensä pultti on jo alkujaan kierretty väärille kierteille.
    Teräs muuttuu punaseksi noin 500 asteessa ja alumiini sulaa noin 700 asteessa ja alumiini vielä johtaa lämpöä todella hyvin niin sitä saa yhdestä kohtaa lämmittää aika paljon että saavuttaa sulamispisteen!mä oon irrotellu teräspultteja monesta alumiinikappaleesta kuten enduropyörän jarrusatuloista jne.eikä ole vielä vahinkoo tullu!teräs laajenee kun lämpiää ja kutistuu kun jäähtyy!pikkusen ruuvia lämpöseks sit odottaa että jäähtyy ja vääntää auki ne enskapyörän jarrusatulat saa muuten kivikoissa aina niin hyviä iskuja että liukutapeissa ei ole välillä ole edes kantaa jäljellä
    YZF1000R
  5. #35
    Lainaa (amaunu @ Loka. 06 2009,16:41) kirjoitti
    Lainaa (wille- @ Loka. 06 2009,14:27) kirjoitti
    Antakaahan nyt hyvät vinkit eturattaan hölläämiseen vielä Pulttimopollakin jytkytin tovin(no oli ehkä vähän köpönen mopo) mut ei...

    Lämpöähän tuohon ei varmaan uskalla pahemmin laittaa(stefa), vai uskaltasko tommosella minitöhöllä? Muistaakseen sen johonkin 140nm kiersin viimeeks, lujaan on jäsähtänyt... täytyy kai jotain crc:täki vielä koklata
    Pulttipyssyllä. Ei siinä juuri muuta mahdollisuutta ole. Sellaisella mikä iskee noin vajaat 1000 nm voimalla. Round corner hylsy päähän.

    Tommosia momentteja vedettäessä kannatta varmistua että molemmat kierteet on puhtaat ja voidellut. Helpottaa aukomista kummasti.
    Tuo mutteri on hyvä koetinkivi pulttikoneelle.. Joku halpiskone ei toimi ollenkaan tommosessa paikassa, jossa ei ole oikein vastamassaa.

    Kun taas väitän että ehjä IR:n valmistetta oleva kone ja vähintään 6bar. painetta, niin yksikään eturattaan mutteri ei jää aukeammatta alle 2sek..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  6. #36
    Lainaa (yamark @ Loka. 06 2009,20:33) kirjoitti
    Lainaa (Teuwo @ Loka. 06 2009,13:43) kirjoitti
    Lainaa (harald73 @ Loka. 05 2009,20:50) kirjoitti
    Jos muisti pelaa oikein, ei tuohon aikaan mitään propun stefaa vaihdettu joka aukaisulla ja momentti taisi olla jotain nuoruuden innon ja hulluuden välimaastosta, joten sitä sai mitä tilasi. *
    No oppia ikä kaikki: olen aina elänyt uskossa että radiaalihuulitiivistettä on kutsuttu stefaksi jonkin muinaisen valmistajan mukaan, mutta että öljypropun tiivisteenä olevaa kuparista tai alumiinista aluslevyäkin...
    Ja minä kun olen pitänyt tuota aina akselin säteistiivisteenä. Taas oppi jotain uutta! *
    No ei sen stefan ole mikään pakko olla pelkästään akselissa, voi se olla esim. pneumatiikkasylkyn männän varressakin

    Ja semmoinen sivuhavainto että jos hyväkin pulttipyssy ja IR lienee riittävän liki parasta, on kovin piikaisen letkun päässä talttuu siitä kovin kiukku pois.

    Toinen klassinen koetinkivi pulttikoneen iskun terävyydelle on kytkinkeskiön mutun avaaminen ilman pidätintyökalua apuna.
    Mutsku kun on usein hienokierteinen ja voi olla suht. piukassa kiinnikkin.



    "To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
  7. #37

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Teuwo @ Loka. 07 2009,16:57) kirjoitti
    Toinen klassinen koetinkivi pulttikoneen iskun terävyydelle on kytkinkeskiön mutun avaaminen ilman pidätintyökalua apuna.
    Mutsku kun on usein hienokierteinen ja voi olla suht. piukassa kiinnikkin.
    Eilen tuli tuokin testattua. Tosin ennen sitä piti hakea kaupasta 12 kanttinen hylsy kun ei sattunut omassa pakissa olemaan. Hyvin aukeni vaikka ei lukittu mitenkään muutoin kuin käsin kiinni pitäen...
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  8. #38
    Lainaa (wille- @ Loka. 06 2009,19:11) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 06 2009,16:41) kirjoitti
    tukeva ote,tukeva kuuskantti hylsy ja tiukkaa vääntöä t-vääntimellä, tai näillä 45´ kulmalla varustetuilla vääntimellä. vartta pitäisi olla vähintään tommonen 50 cm.
    ja vääntö silleen et vääntövoima kohdistuu suoraan mutteriin..ts..avain ei kampea mihkään suuntaan.

    aikamoinen taitolaji kuiteskin..ja harvemmin hirmuselle voimalle on tarvetta.

    ps..ja vastapäivään
    Jep, onhan tuota koitettu jo (yli)metrin varrellakin mutta ongelmaksi tuli se että ei jaksa vaihteella ja jarrullakaan pitää takarengasta paikoillaan. Ykspuolisella haarukalla on vielä huono heittää mitään klapia sinne vanteen ja haarukan väliin
    Kyl se rautagangella onnistuu. Siihen kangen vapaaseen pitkään päähän tulee sen verran pieni momentti ett ei välii vaikka haarukkaa ei sillä puolen ookkaan tukena.

    Tai sit esim: Sopivan pitkä pätkä sopivan paksuista vaijeria, semmosta millä saat siksakilla vedettyä toisioketjun ylä ja alaosan juumiin toisiinsa nähden, ja vaijerin päihin vaijerilukot.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #39
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 06 2009,20:35) kirjoitti
    Lainaa (amaunu @ Loka. 06 2009,16:41) kirjoitti
    Lainaa (wille- @ Loka. 06 2009,14:27) kirjoitti
    Antakaahan nyt hyvät vinkit eturattaan hölläämiseen vielä Pulttimopollakin jytkytin tovin(no oli ehkä vähän köpönen mopo) mut ei...

    Lämpöähän tuohon ei varmaan uskalla pahemmin laittaa(stefa), vai uskaltasko tommosella minitöhöllä? Muistaakseen sen johonkin 140nm kiersin viimeeks, lujaan on jäsähtänyt... täytyy kai jotain crc:täki vielä koklata
    Pulttipyssyllä. Ei siinä juuri muuta mahdollisuutta ole. Sellaisella mikä iskee noin vajaat 1000 nm voimalla. Round corner hylsy päähän.

    Tommosia momentteja vedettäessä kannatta varmistua että molemmat kierteet on puhtaat ja voidellut. Helpottaa aukomista kummasti.
    Tuo mutteri on hyvä koetinkivi pulttikoneelle.. Joku halpiskone ei toimi ollenkaan tommosessa paikassa, jossa ei ole oikein vastamassaa.

    Kun taas väitän että ehjä IR:n valmistetta oleva kone ja vähintään 6bar. painetta, niin yksikään eturattaan mutteri ei jää aukeammatta alle 2sek.. *
    Ja toi IR kääntyy sitten nimenä Ingersoll Rand. Tai ehkä joku jaappanilainen kasoisvasara laatukone paksun letkun päässä toimii myös.

    Iskukone metrinvarteen nähden on siitä hyvä että jos on tiukassa niin eipähn ainakaan katkea akseli. Mutta kukin tyylillään. Ja kun kerran kunnon pulttipyssyn hankkii niin sitä joka aukaisun yhteydessä ihmettelee miten pärjäsi silloin ennen. Pyssyä, biilteemat erikseen.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  10. #40
    Lainaa (Teuwo @ Loka. 07 2009,16:57) kirjoitti
    No ei sen stefan ole mikään pakko olla pelkästään akselissa, voi se olla esim. pneumatiikkasylkyn männän varressakin
    Tai tutummin mopojen etuiskunvaimentimissa
    YZF1000R
  11. #41
    oikean kokoisella hylsyllähän ne kannattaa avata.

    kannattaisko laittaa kuparitiiviste väliin, jos ei niin helposti hitsautus taas kiinni..?

    pulttihan saa itsessään voitelua ku öljy valuu kierteiden läpi kuitenki, juuttuiskohan se sieltä kantaosasta sit pahiten, tiiviste vois helpottaa hieman. tai sitte ei..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  12. #42
    kyllähän pulttipyssy hyvä on mut pikkasen karsastasin sen käyttöä nois aksilamuttereis.etenkin vetoaksilan mutteris.kummiskin vaihteiston rattaat ottaa iskun vastaan.koviahan ne o mut hauraita.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  13. #43
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 09 2009,13:14) kirjoitti
    kyllähän pulttipyssy hyvä on mut pikkasen karsastasin sen käyttöä nois aksilamuttereis.etenkin vetoaksilan mutteris.kummiskin vaihteiston rattaat ottaa iskun vastaan.koviahan ne o mut hauraita.
    Taikka sitten jättää vaihteen vapaalle ja takajarrulla estää vetoakselin pyörimisen. Ketjujen luulisi kestävän pulttipyssyn nakutusta ihan mukavasti.



    Superbike #7
  14. #44
    Ajat kuumaksi ja jäähdytät pultin kantaa jääpalalla. CRC:tä väliin myös
  15. #45
    Lainaa (Nitrous @ Loka. 09 2009,14:17) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 09 2009,13:14) kirjoitti
    kyllähän pulttipyssy hyvä on mut pikkasen karsastasin sen käyttöä nois aksilamuttereis.etenkin vetoaksilan mutteris.kummiskin vaihteiston rattaat ottaa iskun vastaan.koviahan ne o mut hauraita.
    Taikka sitten jättää vaihteen vapaalle ja takajarrulla estää vetoakselin pyörimisen. Ketjujen luulisi kestävän pulttipyssyn nakutusta ihan mukavasti.
    Millään menetelmällä ei saa lukita akselia vaihteiston puolelta.

    Pulttikoneella irroitettaessa ei tarvitse lukita mistään suunasta. Siinäkin mielessä paras ja hellävaraisin keino..

    edit: Jos siis ketju on päällä, niin varmasti jarru riittää ja legendaarisen IR:n käytössä ollessa, tuskin tarvitsee edes ketjua akselin jarruksi..

    Ihan oikeasti..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  16. #46
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,16:56) kirjoitti
    Millään menetelmällä ei saa lukita akselia vaihteiston puolelta.
    Koska oon tyhmä kuin pässi, ja omaan viinamäen miehen hahmotuskyvyn, niin tarkoittaako tuo, ettei akselia saisi lukita tunkemalla venttiilikoneistoon klapia tai vetämällä vaihdetta päälle? Vaan aina takajarrulla tai kiilalla ketjussa?

    Tulevaisuuden kannalta nääs. *
  17. #47
    Lainaa (Atom @ Loka. 09 2009,20:40) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,16:56) kirjoitti
    Millään menetelmällä ei saa lukita akselia vaihteiston puolelta.
    Koska oon tyhmä kuin pässi, ja omaan viinamäen miehen hahmotuskyvyn, niin tarkoittaako tuo, ettei akselia saisi lukita tunkemalla venttiilikoneistoon klapia tai vetämällä vaihdetta päälle? Vaan aina takajarrulla tai kiilalla ketjussa?

    Tulevaisuuden kannalta nääs. *
    Ei ainakaan irroitusvaiheessa.. Siinä kun telutaan jatkovarsien ja vasaroiden kanssa, niin melkoisia momentteja tulee hammasrattaille ja kaikille muillekkin kilkkeille..
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  18. #48
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,21:19) kirjoitti
    Lainaa (Atom @ Loka. 09 2009,20:40) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,16:56) kirjoitti
    Millään menetelmällä ei saa lukita akselia vaihteiston puolelta.
    Koska oon tyhmä kuin pässi, ja omaan viinamäen miehen hahmotuskyvyn, niin tarkoittaako tuo, ettei akselia saisi lukita tunkemalla venttiilikoneistoon klapia tai vetämällä vaihdetta päälle? Vaan aina takajarrulla tai kiilalla ketjussa?

    Tulevaisuuden kannalta nääs. *
    Ei ainakaan irroitusvaiheessa.. Siinä kun telutaan jatkovarsien ja vasaroiden kanssa, niin melkoisia momentteja tulee hammasrattaille ja kaikille muillekkin kilkkeille..
    Legendaarisella IRllä riittää kun pitää ketjusta käsin kiinni tai oikeastaan eturissasta kun nahkahanska välissä. Iskevä kone aukaisee iskun voimalla, ei se väännä 1000nm voimalla vartta vasten jatkuvana.

    Ei kyllä kannata vaihdetta vasten naputtaa koska silloin kova isku tulee kovaa metallia vasten. Nahkahanska on paaljon ystävällisempi pitelijä. Ja kunnon pulttikone saa kyllä hymyn karehtimaan,, kiinni sitten momenttiavaimella.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  19. #49
    noilla pulttipyssyillä on oikeesti eroa..
    sillä varottelin kun joku saattaa löytää nurkasta sellaisen norsun mettästykseen käytettävän piikkauslaitteen jolla mutteriki irtoaa yhtenä möykkynä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  20. #50
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,21:19) kirjoitti
    Lainaa (Atom @ Loka. 09 2009,20:40) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Loka. 09 2009,16:56) kirjoitti
    Millään menetelmällä ei saa lukita akselia vaihteiston puolelta.
    Koska oon tyhmä kuin pässi, ja omaan viinamäen miehen hahmotuskyvyn, niin tarkoittaako tuo, ettei akselia saisi lukita tunkemalla venttiilikoneistoon klapia tai vetämällä vaihdetta päälle? Vaan aina takajarrulla tai kiilalla ketjussa?

    Tulevaisuuden kannalta nääs. *
    Ei ainakaan irroitusvaiheessa.. Siinä kun telutaan jatkovarsien ja vasaroiden kanssa, niin melkoisia momentteja tulee hammasrattaille ja kaikille muillekkin kilkkeille..
    Jos iskevää metodia, oli se sitten vasara, leka tai pulttipyssy, ei kannata käyttää vaihteistoa yhtenä lukkona.

    Jos käyttää pelkästään vääntävää metodia, esim hylsy + pitkä jatko, voi aivan hyvin käyttää vaihteistoa yhtenä lukkona.
    Tosin siitä ei oo ees paljoo apua, koska kone pyörii aika helposti mukana.

    -05 pikkuninjassa ei auttanu vaihteisto+takajarru + hylsy + 1,5...2m jatkovarsi.
    Sit vasta ku heitti rautakangen kapulaks takahaarukan päälle, niin sai aikaseks sen paskahalvauksen aiheuttavan "Mitä nyt hajos!?" -paukauksen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #51
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 10 2009,00:37) kirjoitti
    noilla pulttipyssyillä on oikeesti eroa..
    sillä varottelin kun joku saattaa löytää nurkasta sellaisen norsun mettästykseen käytettävän piikkauslaitteen jolla mutteriki irtoaa yhtenä möykkynä.
    Porakoneen tärytysominaisuus riittänee?
    Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
  22. #52
    Olettako koskaan kellottanut kampiakselia sen jälkeen , kun oletta sitä pulttipyssyllä hakannut? Ei välttämättä enään ole ajoitukset ihan kohilaan, kun kunnon pulttikone hakkaa siellä akselin päässä tahtoo limput pyörähtää. aikanaan vaan oli ainoat kielletytpaikat pullttikoneelle just kampuranmutterit.
    Kun käytetään lämpöä apuna eise pultin irtoaminen johdu siitä, että kierre isonee ja pultti jää väljäksi. Lämpö laajentaa molempia ja aiheuttaa pienen liikkeen kierteesä, joka yleensä riittää avaamaan.
  23. #53
    Lainaa (Joopajee @ Loka. 11 2009,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 10 2009,00:37) kirjoitti
    noilla pulttipyssyillä on oikeesti eroa..
    sillä varottelin kun joku saattaa löytää nurkasta sellaisen norsun mettästykseen käytettävän piikkauslaitteen jolla mutteriki irtoaa yhtenä möykkynä.
    Porakoneen tärytysominaisuus riittänee?
    käsite "järki vähenee niin leka suurenee"
    on valitettavan totta.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  24.  
  25. #54
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 11 2009,16:24) kirjoitti
    Lainaa (Joopajee @ Loka. 11 2009,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Tuppervaari @ Loka. 10 2009,00:37) kirjoitti
    noilla pulttipyssyillä on oikeesti eroa..
    sillä varottelin kun joku saattaa löytää nurkasta sellaisen norsun mettästykseen käytettävän piikkauslaitteen jolla mutteriki irtoaa yhtenä möykkynä.
    Porakoneen tärytysominaisuus riittänee?
    käsite "järki vähenee niin leka suurenee"
    on valitettavan totta.
    Miten se porakone täryttää pultinkantaan kiinnitettynä yhtään mitään, ellei sitten käyttäjän ranteet, tai koko käyttäjä pyöri itse mukana? Sitäpaitsi porakoneen tärytys on akselin suuntaista..

    Jos tässä haetaan ruuvinvääntimen "momenttiräikkää", niin aika kevyttä on sen aiheuttama naputus..



    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12