Öljypropun pultti on hyvin hitsautunut kiinni. Teräspultti, alumiininen öljypohja. Miten saisin pultin auki tuhoamatta kierteitä tai kantaa siitä?
Miten yleensäkin tiukat pultit ja ruuvit saa auki tuhoamatta kantaa? Joskus ruuvilukitteella kiinnitetyt ovat olleet todella tiukassa!!
Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
Itse käytän hitsi pilliä. Lämpöä kantaan ja auki.
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Vähän hellempi keino on koittaa kuumailmapuhaltimella ensin.
Monesti lähtee sillä että vetää ruuvinkannan pillillä punaseks antaa jäähtyä ja vääntää auki!jos ei oo happi/asetyleeni pilliä niin hitsauskone ajaa saman asian!hitsaa pientä täppiä siihen kantaan et lämpiää sit antaa jäähtyä ja kääntää auki!
YZF1000R
Tuollaisessa tapauksessa lämpöä peliin. Jos kierre on vähän vahvemmassa materiaalissa, kuin alumiinissa on pulttipyssy aika ehdoton apukeino. Myös ruuvilukitteen kanssa paras apu on lämpö. Yleensä jo muutama kymmenen astetta riittää, että lukite pehmenee.
Edit. Tietenkin kannan nuljaamisen välttämiseksi kannattaa käyttää hyviä kuusikulmaisia hylsyjä.
Superbike #7
Pultti pysyy kyllä hyvänä jos on kunnon työkalut (ei mikään vitosen jakari *(Joopajee @ Loka. 05 2009,20:19) kirjoitti
). Auki lähtee (jos lähtee) antamalla hyvin tunkeutuvaa öljyä pultin kantaan ja antaa vaikuttaa tarpeeksi kauan 1-2h. Jos ei öljyllä lähe niin pillillä/lämpöpuhaltimella voi koittaa lämmittää pultin kannan, jolloin pitäisi lukitteetkin sulaa.
joku jo kerkesi sanoa samat jutut
Jäi vielä sanomatta, että jos ei omista hitsipilliä, on tuollainen torch-tyyppinen sytkäri näppärä työkalu yksittäisten pulttien yms. lämmittämiseen. Mahtuu pieneen tilaan, ja liekin lämpötila on reilut 1000 astetta.
Superbike #7
Hyvät ohjeet sarjassamme; mä onnistuin joskus parikytä vuotta sitten sössimään DT:n öljypropun p.skoilla työkaluilla siihen kuntoon, ettei auttanut kuin sahata keskelle pulttia iskumeeslarin mentävä kolo ja kyllähän se siitä aukes. Hirvitti tosin hakata, mutta Jammuhan on kovaa tekoa jos joku. *
Jos muisti pelaa oikein, ei tuohon aikaan mitään propun stefaa vaihdettu joka aukaisulla ja momentti taisi olla jotain nuoruuden innon ja hulluuden välimaastosta, joten sitä sai mitä tilasi. *![]()
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Napakka isku vasaralla tai vastaavalla pultin kantaan, on usein riittänyt. mutta järjen kanssa ettei öljypohja halkee.
Elä ja anna muiden roudata.
Vähän lämpöä ja sitten T Ä T Ä
Toimii![]()
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
asiaa..en nyt alkaisi ihan heti teräs/alumiini liitoksissa pultinkantoja punahehkuisiksi lämmittelemään.(andestone @ Loka. 05 2009,20:52) kirjoitti
terävä napautus,naputtelu vasaralla tuo useinmiten avun.
ei muuten ykx tai kax kertaa kun on tullut vastaan jopa liikkeen jäljiltä tuollainen nuoruuden innolla/hulluudella kiristetty öljyproppu.
paras työkalu tuollaisen iroittamiseen on tukeva hylsy esim. pitkä vahvistettu holkki ja t-väännin pitkähköllä varrella. ja tukeva ote.toinen käsi tukee hylsyä ja toinen vääntimessä.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
+1 Yllätyin itsekkin tuosta aineesta että toimi niinkin hyvin(dYNY @ Loka. 05 2009,21:00) kirjoitti
Liv to Raid! Raid to liv!
Varsinkin kun se alumiini laajenee terästä enemmän niin tässä tapauksessa (teräspultti alumiinissa) auttaisi pelkkä öljypohjan kuumennus.(Tuppervaari @ Loka. 05 2009,21:02) kirjoitti
Kyllä se lämpö vaan on ihan hyvä!jos se ruuvi on oikeasti kunnolla väännetty kovaan ja sit hapettunu alumiiniin niin naputtelut ei auta!tai saa sen sieltä mut monesti tulee kierteet mukana!öljyproput vedetään kiinni usein virheellisesti moottorin ollessa vielä lämmin niin sitten seuraavan kerran kun aukasee niin kierteet tulee mukana!(Tuppervaari @ Loka. 05 2009,21:02) kirjoitti
YZF1000R
Entä jos pultti on muoviosassa kiinni? Silloin ei voi kovasti lämmittää millään kun muovi sulaa?
Kun kukaan ei enää huomaa sinua minuutesi haihtuu.
Kerrotko esimerkiksi tilanteen, jolloin pultti olisi niin kireällä muoviosassa ettei irtoa työkaluilla (siis moottoripyörän osista puhuttaessa).(Joopajee @ Loka. 05 2009,21:26) kirjoitti
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
No sillon ei oikeen voi lämmittää!mutta en oo kuullu koskaan että muovissa ois niin kovassa ettei lähde ehjänä!yleensä muovista menee kierteet kiinni väännettäessä!(Joopajee @ Loka. 05 2009,21:26) kirjoitti
YZF1000R
no nois katteissa on usein tosi tiukkaan jämähtäneet ,,etenkin missä on kumiprikka..(Beef @ Loka. 05 2009,21:51) kirjoitti
konstina..suorassa kulmassa kunnon avaimella yritetään avata siten et pidetään voimakasta vääntöä yllä mahdollisimman pitkään.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sopiva kiintoavain kohdilleen, istahdetaan, jakari toiseen käteen ja mätkitään jakarilla kiintoavainta hoosiannan tahtiin niin varppina aukee.
Pienempiin osiin voi käyttää wanhanajan iskumeisseliä, jossain voisi koittaa myös jäähdyttää pulttia vaikkapa kylmäspraylla jos se auttaisi.
Dirty Nasty Furriner
Ehkä kuitenkin vasaralla siihen kiintariin?(Yamoon @ Loka. 05 2009,22:49) kirjoitti
Tarkkaa on myös se mihin kohtaan lyö. Paras ja terävin isku syntyy, kun lyödään kiintoavaimen varteen suunnilleen puolivälin kohdalle samalla, kun on jo vääntö päällä.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Vaikka tuollainen ja se CRC:n rost flash on hyvä tuote. JOS kerta kanta on ehjä jotta siitä avaimella saa otteen.
Happi+assy pillillä voi ihan oikeesti tulla enemmän tuhoa ohkaisten alu-osien kanssa touhutessa kuin oli tarkoitus. Lämpimän ja sulaneen alumiinin ero taitaa näkyä viimeistään lattialla![]()
+bonuksena että alsasta voi myös pamahtaa kierteet mukaan kun jämähtänyttä teräspulttia vääntää/hakkaa avainta olan takaa/ tai ovelasti tulittaa pulttipysyllä "huolella".
Alumiinitahna on hyvä keksintö![]()
No oppia ikä kaikki: olen aina elänyt uskossa että radiaalihuulitiivistettä on kutsuttu stefaksi jonkin muinaisen valmistajan mukaan, mutta että öljypropun tiivisteenä olevaa kuparista tai alumiinista aluslevyäkin...(harald73 @ Loka. 05 2009,20:50) kirjoitti
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Antakaahan nyt hyvät vinkit eturattaan hölläämiseen vieläPulttimopollakin jytkytin tovin(no oli ehkä vähän köpönen mopo) mut ei...
Lämpöähän tuohon ei varmaan uskalla pahemmin laittaa(stefa), vai uskaltasko tommosella minitöhöllä? Muistaakseen sen johonkin 140nm kiersin viimeeks, lujaan on jäsähtänyt... täytyy kai jotain crc:täki vielä koklata
K750 -61
Huh mitä ohjeita, pillillä alumiinissa oleva teräspultti kuumaksi... joo alumiini sulaa siinä kun teräs hehkuu. Sitäpaitsi teräspulttikin laajenee isommaksi kuumana, mitenhän se sillon paremmin irtoaa? Umpiruosteinen teräsmutteri jossain pakoputkistossa lähteekin kuumentamalla, mutta tässä en lähtis siihen. Samoin lukitteet, mutta kuka laittaa lukitetta öljyproppuun?
Korkeintaan kone ajamalla kuumaksi niin että öljypohja kunnolla lämpenee, sitten tuota edellä sanottua kylmäspräytä pultin kantaan ja auki. Jos kunnon pulttipyssy on niin sillä. Pitkällä vääntövarrella saa myös voimaa vääntöön. Jos kierteet tulee mukana, niin yleensä pultti on jo alkujaan kierretty väärille kierteille.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
+1 ja round corner hylsyt niin ei ole pelkoa pultinkanttien hajoamisesta(mkoo @ Loka. 06 2009,12:39) kirjoitti
![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
tukeva ote,tukeva kuuskantti hylsy ja tiukkaa vääntöä t-vääntimellä, tai näillä 45´ kulmalla varustetuilla vääntimellä. vartta pitäisi olla vähintään tommonen 50 cm.(wille- @ Loka. 06 2009,14:27) kirjoitti
ja vääntö silleen et vääntövoima kohdistuu suoraan mutteriin..ts..avain ei kampea mihkään suuntaan.
aikamoinen taitolaji kuiteskin..ja harvemmin hirmuselle voimalle on tarvetta.
ps..ja vastapäivään![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Pulttipyssyllä. Ei siinä juuri muuta mahdollisuutta ole. Sellaisella mikä iskee noin vajaat 1000 nm voimalla. Round corner hylsy päähän.(wille- @ Loka. 06 2009,14:27) kirjoitti
Tommosia momentteja vedettäessä kannatta varmistua että molemmat kierteet on puhtaat ja voidellut. Helpottaa aukomista kummasti.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
öljyproppu??? väännä auki.
SUZUKI B-KING