Terve!
Oon tuossa harkinnut slipareiden laittamista pyörään, ja tuli mieleen, että tarviiko pyörää säätää sen jälkeen?
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Älä vedä hernettä nenuun, mutta ylävalikko ja kolmas vasemmalta löytyypi "Haku".. kliketiklik. Näistä löytyy vanhoja ketjuja paljon.
- P
Slipareitten vaikutus on lähinnä hormonaalinen. Pyörä ei pelkkien pönttöjen vaihdon jäljiltä säätöä tarvitse. Tämä siis ihan mielipiteenä, ilman kummempia faktoja.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
Taas toisaalta, kaveri laittoi pyöräänsä sliparit säätämättä, ja kun pakokäyrät olivat alunperin siniset vain noin 20 cm matkalta, levisi kaunis sinisävy vaimentimien liitokseen saakka. Tahtoo sanoa, että kyllä siellä palolämpö nousee. Ja kun nykymopot taitaa olla alkujaankin hiukka laihalle säädettyjä, niin kannattaa asiaa ajatella myös pakoventtiilien näkökulmasta. Toki poikkeuksiakin varmaan on
Kyllä ne tahtoo mennä laihemmalle väkisinkin.. Jos ei mitään suoranaista vaaraa, tai mainittavaa muutosta käytökseen aiheuta, niin ainakin alkaa ärsyttävä pauke moottorijarruissa..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Pakkohan ei ole kuin kuolla. Ja sekin vain kerran. Säädättäminen kannattaa aina. Ajatpahan sitten vakioputkella, sliparilla tai kokoputkella.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Komppaan TeroT:n mielipidettä siinä että kannattaa käyttää penkissä jotta tietää miten pyörä toimii, jos vähänkin epäilyttää.
(Uutta pyörää on TIETENKIN ihan turhan viedä penkkiin.)
Penkittäjä osaa kyllä sanoa millätavoin saat pyörän toimimaan hyvin/kunnolla.
Jos säädön tarvetta ei ole, niin ei penkittäjä myöskään sitä sulle tarjoa.
Eli tuskin kukaan väkisin myy mitään PC-3 tai vastinetta...
Käytin oman pyörän penkissä sliparin vaihdon jälkeen, ja siellä todettiin ettei ole tarvetta erikseen säätää.
Ainoa ehkä pieni säädön tarve olisi 0-3000 rpm alueella, mutten ala pelkästään tuon alueen takia ostamaan Commanderia...
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Mielipiteet on aina jokaisen oma asia, mutta hyvin noi vetää...hatusta.(Mirmuxin @ Elo. 27 2009,20:25) kirjoitti
![]()
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
No hitto joo!(jr66 @ Elo. 27 2009,23:12) kirjoitti
sen siitä saa ku väsyneenä röistä kirjoittaa.. tai sitten vaan jäänyt oikonen ja vasuri opettelematta.
- P
Kokemusperäistä tietoa, omasta kawasta(V-boost @ Elo. 27 2009,22:47) kirjoitti
Vaikutusta tehoon ei huomaa edes hyvällä tahdolla. Ainoa etu mitä olen itse havainnut, syntyy pidempiä letkoja ohitellessa. Tuolloin ei ihan niin kärkevästi tulla letkan väleistä eteen (ääni havaitaan paremmin).
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota eivät raaka voima ja tietämättömyys kykenisi ratkaisemaan.
Suzuki GSX-1300R Hayabusa
Kawasaki ZZR1400
+1(TeroT @ Elo. 27 2009,21:27) kirjoitti
- Almost legal but 110% fun! -
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
Jos pyörä säädetään penkissä niin mitähän kaverin -08 firebladelle tehtiin sliparin vaihdon yhteydessä, kun huoltomies kytki kämmentietokoneen pyörään ja sääti sieltä jotain?
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Tuliko samalla pc3, jolloin varmaan ois pistänut mallikohtaisen perus paskan kartan sinne (löytyy dynojetin sivuilta)?(bug85 @ Elo. 28 2009,10:51) kirjoitti
- Almost legal but 110% fun! -
Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
Ei.Pelkkä slipari vaan. Kaverilla jäi moottorihäiriövalo palamaan, vaikka yoshimuralta tuli lambdan ohituspalikka tai jotain.Kuitenkaan sitä valoa ei saatu pois.Oisko lienee sitä sitten sieltä säätäny tai joitain..(Miq @ Elo. 28 2009,11:00) kirjoitti
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Onko sulle laitettu putkien vaihdon yhteydessä PC:tä tai vastaavaa? Jos on niin onko tehty asianmukainen säätö osakaasuille? Jos on niin ihmettelen jollei eroa vakiosta. Omasta pyörästä hajosi aikanaan PC ja ajelin pariviikkoa ilman. Olipa ärsyttävä ajaa kun pintakaasulla nypytti ja kaasuun vastaavuus oli suoraan sanottuna pyllystä. Noita ei vaan huomaa ennenkuin on ajanut hyvin säädetyllä pyörällä. Ihan vakiona useimmat pyörät on iha /:ceestä.(Mirmuxin @ Elo. 28 2009,07:20) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Sekä kuulopuheelta että kokemuksesta voi sanoa, että TIETYSTI säädetään pöntön jälkeen. Eihän pelkän pöntön laittamisessa ole mitään ideaa. Miksi koko operaatio?
Totta kai säätötyön järkevyys riippuu myös laitteesta. Tuskin kannattaa alkaa uutta Rykköstä välttämättä säädättämään pelkän sliparin takia (eikä taida mitään hyötyä R1 saadakaan pelkästä sliparista, luulen), mutta ainakin kaikille matalaviritteisille kaasarikoneille on tehtävä säätö, joko suutinkoon lisäystä tai neulan nostoa tms minimaalista.
Ideanahan putkihommissa on, että saadaan lisää hummia myllyyn. Ja hummille pitää antaa vettä ja leipää, tai mitä heinää ja kauraa nyt syövätkäänEi se riitä, että ulosmeno avartuu.
Siis lisää ilmaa ja bensaa sisään, optimoitu palotapahtuma ja poltettu kama vikkelämmin ulos; seuraamuksena lisäpolleja kampiakselille. Yleensä tarkoittaa vaan seoksen rikastamista. On sitten vähän kiinni pyörämallista, pitääkö tarjota myös ilmaa enemmän ja sytytystä ronkkia.
-hh-
e: Ei välttämättä kannata edes tavoitella lisää tehoa, vaan säädöillä haetaan nopeampaa kaasuvastetta, tasaisempaa tehokäyrää ja siistimpää osakaasua. Mutta lisähepojakin tulee yleensä, jos kyseessä on vanhemman/laskemman sortin pyörä - superbiket sitten hiukka eri juttu.
miten tuo säädätys oikein tapahtuu?Onko penkki ainoa paikka, jossa se voidaan tehdä vai onko jotain muuta mahdollisuutta?
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Eipä tuohon hommaan mitään muuta JÄRKEVÄÄ tapaa ole.
Onhan niitä tankin päälle laitettavia mittauslaitteita,mutta taitavat olla harvinaisia niiden hitauden takia.
Jos niillä meinais oikeesti saada säädöt kohdalleen,niin pitäis tehdä ensin perusasetuksilla koeajo,sitten säätö, koeajo lenkki ja säätää sitte uudestaan virheitä pois ja taas koeajo jne jne.
Penkissä tehdään nuo kaikki samat toimenpiteet paikallaan rullan päällä.Näin säätötyö nopeutuu ja helpottuu.
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Sanoisin että säätäminen kannattaa aina, tai ainakin tsekkaaminen missä mennään. Omasta tasoittui vääntökäyrät melkolailla säädön jälkeen, ja tehojakin löytyi enemmän.
Oma pyörä on säädetty sliparin vaihdon yht.Afr:ät on niin kohillaan kun kaasari pelissä voi olla,mutta paukuttelee jonkun verran moottorijarrutuksissa.Putki on pontöstä ja ennen sitä melkein "kylmä" eli käsin kosketeltavissa ilman palovammoja eli taitaa olla kaikki OK!![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Mistä löytyy hyvä paikka Turun lähistöltä pyörän säätämiseen?
johan löyty
Mutta jos lisää löytyy niin otan vastaan...
Väännetääs taas.. kun aina toitotetaan pyöräkohtaisia eroja olevan:
Mites tällainen tapaus, kun mulla on bmw g650 xmoto (1-pyttynen) -07, johon hommasin sliparin.
1. Onko tälle sama virsi, eli säätöpenkkiin? Käy ja toimii moitteettomasti mielestäni nyt ilman säätöäkin.
2. Sliparin mukana tuli huiluja sen 4 erilaista, kokeilin yhtä suoraa putkea ja meteli oli suorastaan hurjaa. Tuo yksimukinen taitaa olla liian kovaääninen tuolla, vai annanko aiheuttaa pahennusta koko korttelin alueella?
3. Jos tuon jonnekin säädätettäväksi vie, niin minne suosittelette? Onko hinnoista tietoa, mitä säätötyö maksaa täällä pk-seudulla? Onko tuo dynomightin versio ainoa ja oikea versio ko. säätöön?
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Jos sun mielestä käy ihan ok niin en kävisi sitä penkittämässä ellet käyriä halua, ei se slipari sitä moottoria tapa. Tää on siis vain mun mielipide. Viisammat kertokoon omansa
En oo kyllä ihan varma bemareista, mutta eikös niissäkin tarvitse commanderin jotta voi sitten ihan oikeasti moottoria säätää?
Suzuki SV1000s '03 - V for Power
Kawasaki ZX-6R '03 - "El Tornado" - EX
Vaikka se mielestäsi toimisikin moitteettomasti niin oletko ajanut kunnolla säädetyllä samanlaisella eli onko kaasunvaste yms vastaavat kuin hyvin säädetyssä pyörässä?(panu.. @ Loka. 04 2009,14:48) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
No en ole toisten pyörillä ajellu. Että mistäpä tuollaisen hyvin säädetyn nyt koeajolle saa.. Noita uudemman motin x- malliston mopoja kun ei hirveesti ole liikkeellä muutenkaan. Siksi kysymällä arvelin ensin lähestyä tätä aihetta.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Kyl se ruppee laihalla käymään ku avarammat putket laittaa..
<p>www.riversidekustomday.com</p><p>riversidehobos.blospot.com</p>
Noniin, ratkesi sekin nyt sitten, että tuota xmotoa ei saa säädettyy millään. Eli joko mennään seokset poskellaan tai vaihdetaan originaali putki takas.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Ja väärän seoksen oireita on nykiminen, putkessa paukkuminen, musta savu putkesta jne. Jos mopo toimii niinkuin pitää niin ei ne seokset ole pielessä, sen verran mitä slipari seoksiin vaikuttaa niin on aivan yksi ja sama korjataanko sitä säätämällä. Ja toisaalta lamdba-ohjattu järjestelmä säätää ainakin osakaasun seokset kohdilleen jokatapauksessa pakoputkistosta riippumatta.(panu.. @ Loka. 08 2009,14:46) kirjoitti
Siis laihalla paukkuu putkessa moottorijarrutuksessa?(Elmeri H. @ Elo. 27 2009,21:16) kirjoitti
XJ750 -83
Specialized Camber Comp 29 -13
TDM900A -08
Fantic trial 200 -79