hieno härveli ajella mallia 01 but ihmetyttää öljyn kulutus 0.25l/l per 1tkm tällä menty 30tkm.kertokaa jotain *tänks.
Tervehdys. Itse ajelen -00 vuosikertaa. Jos öljyn pinta on ylärajassa, kuluu melko nopeasti n. puoliväliin, lienee bokserin ominaisuus *. Ylä- ja alarajan väli on ainakin minulla kestänyt 10tkm, jota käytän muutenkin vaihtovälinä. Pyörällä ajettu n. 55tkm.
Mitä öljyä käytät?
Jos jotain täyssynteettistä mineraalien sijaan; kuluu varmasti.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Olet törmännyt Bokserin ominaisuuteen, joka yhdistettynä tunnolliseen öljynpinnanseuraajaan, johtaa kukkaron laihtumiseen ja kuskin hermojen menetykseen.
1. Älä tuijottele sinne öljyntarkastusikkunaan joka päivä
2. Mittaa öljyn määrä aina samassa paikassa, pyörä seisontatuella
- moottori kuumana TAI kylmänä - aina samalla tavalla
- varaa pari minuuttia öljyn valumiseen takaisin öljypohjaan käytön jälkeen - bokseri on mestari hautomaan sitä öljyään poskissaan tai herra ties missä varsinkin, jos konetta ei ole käytetty kunnolla lämpimäksi
- pidä öljyä mielellään lasin keski- tai alaosassa - mitä enemmän sitä juotat, sen enemmän sitä häviää
Ja viimeksi: Bokseri-Pyörät eroavat toisistaan. Joku ei vie yhtään öljyä. Toinen vie hieman, kolmas vielä enemmän. Siitä miksi joku vie ja toinen taas ei on lukuisia teoriaoita alkaen siitä miten pyörä on sisäänajettu.
Äläkä suotta pistä sinne maamoottoriin turhan hienoja (synteettisiä) öljyjä. Luokitusvaatimukset täyttävät riittävät mainiosti. BMW on jopa itse suositellut aikanaan mineraaliöljyjä. Edullisia vaihtoehtoja on saatavilla![]()
<p>2002-2014</p>
Mulla oli ennen R1100S. Se vei kans öljyä noin 0,2 l / 1000 km. Aika normaalia. Kandee pitää pinta tosiaan puolenvälin alapuolella, ylärajassa jos on niin kulutus lisääntyy ja riski takastefan vuodolle lisääntyy. Ja sitäkautta öljy voi mennä kytkimelle joka rupee luistamaan.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Öljyn laatu vaikuttaa oleellisesti myös kulutukseen. Viime vuonna laitoin koneeseen synteettiset 5w40 öljyt, koska sitä sattui olemaan tallin nurkassa iso pänikkä. Maamoottori joi tuota öljyä kuin bensaa. Edessä oli nopeasti joko lisätys tai vaihto, joten sitten vaihdoin uusiksi synteettiseen 20w50, jolla kulutus olikin olematonta. Kumpikin täyttivät tehtaan luokituskriteerit, mutta ilmeisesti 40:nen meni liian laihaksi kesälämmöissä.
Kyseinen maamoottori on mallia R1100S vuodelta 2001.
Lajitoverit on oikeesa, "linssin näyttö" on n.0,5l. Ja jos menee umpeen kun laitat sivutuelle niin ok! Tosi että ölkit menee jemmaan jonnekkin välillä mutta ota rauhallisesti ja katso seuaavana päivänä uudestaan niin "hups" sehän onkin ok! Itsellä oli aikoinaan sama "kammo" että syökö toi noin paljon mutta nouhätä! ÄLÄ LAITA LIIKAA sillä rupee stefat oleen lujilla (kytkin) jne....
Boxeriukko
Meikäläisellä (r1159gsa) se "jemma" lienee öljynlauhdutin siinä edessä yläälä lampun alla. Jos haluan saada selville öljyn pinnan korkeuden, jätän pyörän ajosta tasaselle paikalle sivutuelle, tulen jotain vartin päästä takasi ja laitan siinä keskituelle.
Siinä sitä sitten katselen. Insinööriä silmästä silmään, nesteeksi muuttuneita hirmuliskoja ja kaiken katoavaisuutta. Elämän tarkoitusta.
(hra1150 @ Loka. 02 2009,23:06) kirjoitti
?
<p>2002-2014</p>
Moikka.
Minulla on sitten sellainen yksilö joka ei imuroi öljyä juuri laisinkaan. Ei ole paljoakaan aikaa tullut tuhlattua lasin tarkkailuun kun se ei miksikään muutu.
Erikoista kyllä nuo eroavaisuudet moottoreiden välillä.
Caponord etv 1000
Elämä on. Toisilla syö, toisilla ei. Yhtälailla ne kulkee kaikki...(MarkoNy @ Loka. 12 2009,11:58) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Siis mitä öljyä ArMas sinne työnnät?
Öljyn viskositeetilla on iso merkitys öljyn kulutukseen.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Yksi suurimpia vaikuttimia öljynkulutukseen on sisäänajo. Eli ensimmäinen 500-1000km pitää ajaa "sisäänajoa".
Tuo sisäänajo lainausmerkeissä siksi koska se ei näissä moottoripyörähommissa tarkoita mitään hissuttelua. Konetta täytyy käskeä heti alusta lähtien kovalla kaasukädellä. Vaihtelevilla kierroksilla, ei kuitenkaan kovilla kierroksilla vinguttamalla. Tämä saa männänrenkaat hioutumaan kunnolla paikalleen. Se on suurin virhe että pyörällä ajetaan heti uutena vaaarooovastiiii. Eikä se enää auta että 5000km jälkeen uskaltaa antaa koneelle kunnon komentoa, sylinterien hoonausjäljet on jo kiillottuneet eikä männänrenkaiden "hioutumista" enää tapahdu.
Tästä on tälläkin bmw palstalla keskusteltu joskus kiivaasti, mutta netistä löytyy paljon tämäntyyppisten koneiden sisäänajovinkkejä ja yhteistä ohjeille on se että raskasta kaasua ekat muutama sata kilsaa.
Yksi suurimmista seurauksista tuollaisella varovaisella "sisäänajolla" on juurikin tuo öljynkulutus, joka ei sitten meinaa vähentyä. Nyrkkisääntönä ainakin 1100/1150 koneilla pidettiin sitä että öljynkulutuksen pitäisi loppua 30000km mennessä, jos sisäänajo on tehty kunnolla niin jopa 10000km mennessä.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
r1100r:llä nyt 60tkm ajettu, vaihdettiin 20w/50 mineral.ja kympin välillä vielä linssissä näkyy. Ajoin paljon synt.mutta kyllä sitä hävis "kympillä"enempi (n.0,7-1l.), oli kyllä kylmäajoa (kevät/syksy) ja myös lämmintä mutta tarttas vielä toi mineraalikin vielä - 4c.kuin palmunalta (kiitos vahvan starttimotorin, vaikka onkin ranskalainen) Sisäänajo tehty vähän rankemmalla kädellä kuin ohjeistus oli ja edelline kaveri on kylä paljon oikeessa "sisäänajosta". Voi sitä boxeria kierrättää mutta kohtuudella kuitenkin, ja mitä se nyt kiertääkin?![]()
Boxeriukko
Minulla on 2002 mallinen R1100s, 29.000 km. 20w-50 puolisynteettistä on mennyt noin 2,5-3,0 dl tuhannella kilometrillä. En ole huomannut mitään eroa sillä, pitääkö öljyntason mittalasin alarajassa, puolessa välissä, vai ylätasossa. Tuntuu kuitenkin, että öljyä menee ehkä reilusti enemmän kaupungissa, kuin matka-ajossa. Jos pitää öljyntason alarajalla, niin saa seurata tasoa jatkuvasti. Kun taas täyttää melkein täyteen, niin saa lähteä vaikka maailmanääriin, eikä öljyn kulutusta huomaa juuri lainkaan. Kun taas ajelee seuraavalla viikolla työmatkaa kaupunkialueella, niin taas on öljyntaso pudonnut...
Ei kait sille mitään voine, huonosti sorvatut sylinterit lienevät riesana...![]()