Kahlasin läpi keskusteluita, enkä aivan tällaista keskustelua löytänyt...
Kaikilla, jotka ovat selkäpanssaria joskus pitäneet, on jonkinlainen mielipide siitä, että miten hyvin se mahtuu takin alle ja kuinka paljon se hiostaa jne. ja mielipide selkäpanssarin hyvyydestä perustuu pitkälti tähän... *Mutta ei puhuta nyt siitä, vaan puhutaan suojien suojaavuudesta käytännön tilanteissa. Mikä olisi oikeasti se markkinoiden paras suoja??
Ovatko selkäpanssaritestit kuitenkaan suoraan niin luotettavia, että sen perusteella kannattaa suojaa ostaa? Esimerkiksi Forcefieldin suoja on voittanut testejä, mutta onko se tehty vain laboratorio-olosuhteissa tehtyjä testejä silmälläpitäen? Suojahan on kokonaisuudessaan kovin pehmoista materiaalia, eli siitä puuttuu kova kuori, mikä taas monista kilpailijoiden malleista löytyy. Miten suoja reagoi, jos se selässä kuljettaja iskeytyy esim. auton A-pilaria tai liikennemerkkiä vasten? Joustaako se niin paljon, että selkä murtuu jo sen takia, että suoja ei estä selän ylitaittumista?
Joskus näin TV:stä, kun Troy Bayliss veti haalarin alta Dainesen panssarin, mutta testien valossa olisi uskonut Baylissin käyttävän testivoittajasuojaa.
Entäs tämä... Dainesen Wave 2 täyttää jo valmistajankin mukaan ainoastaan 1-tason suojaavuuden, kuten Bike-lehden testissä kävi ilmi. Miksi huippuvarusteita valmistava Dainese ei tee 2-tasonkin vaatimukset täyttävää suojaa, jos testien tuloksista voidaan päätellä, että mikä suoja on paras suoja.
Mulla on omakohtaisia kokemuksia Dainese Wave 2- suojasta. Se selässä kaaduin kesällä ja iskeydyin ojanpenkkaa vasten... neljä nikamaa murtui. Myöhemmin katsellessani suojaa, huomasin, että tämä törmäysvoimaa hillitsevä hunajakennorakenne ei ollut painunut juurikaan kasaan. Mulla oli se mielikuva, että se imee osan iskuenergiasta itseensä ja näin suojaa selkärankaa... mutta ei se näyttänyt toimivan... ainakaan mun onnettomuudessa... Hengittäähän se hunajakenno hyvin, mutta mutta...
Onko muilla kokemusta, että selkäsuoja on pelastanut vammoilta tai ehkä käytännössä on helpompaa todeta, jos suoja ei ole toiminut odotetulla tavalla ja vammoja on syntynyt. Minkälainen onnettomuus ja mitä selkäpanssaria käytit?
Se on kyllä tiedossa, että mikään suoja ei ole täydellinen ja kaikki onnettomuustilanteet ovat erilaisia, mutta siitä huolimatta kertokaa ihmeessä kokemuksianne... mua ainakin kiinnostaa.
buell xb12s -> ktm superduke
Itsellä on ollut käytössä Forcefieldin panssari ja ensi kesäksi ajattelin ostaa uuden samanmoisen. Elokuussa tuli siis kaaduttua Alastarossa melkoisesti. Suurin isku kohdistui päähään - silmäkulma mustana ja tohtorisedän mukaan kyseessä aivoruhje (viikon verran elämästä pyyhkiytyi pois, kun ei muisti toiminut). Sitä kohdistuiko selkään jotain iskua vai ei, en muista (eikä ilmeisesti kukaan nähnyt), mutta joka tapauksessa tyytyväinen olin, että selkäsuoja oli mukana. Ja jatkossakin aion käyttää - parempi se kuin ei mitään.
E: Osaisiko muuten joku kommentoida uskaltaako kaatumisen jälkeen ko. selkäsuojaa vielä käyttää (kun mitään vaurioita ei näy) vai onko parempi ostaa uusi? Vähän niinkuin verraten kypärään, joka menee uusiksi aika helposti jos kaatuminen sattuu (vakuutukseen kun yleensä menee ja pieni raha oman terveyden suojelemisesta ostaa uusi kypärä vaikka jonkun mielestä olisi "turha" toimenpide).
E2: Maahantuojalle laitettu varmistelukyselyviesti tuon Tcticin linkin innoittamana. Katsotaan mitä vastaa...
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Tuon perusteella uutta ei tarvitsisi ostaa lipan jälkeen: http://www.forcefield.fi/FBPP2/
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Tuskin menee forcefield miksikään kaatuessa, jos se näyttää ehjälle.
Forcefield on voittanut testejä mutta se epäilyttää minuakin että miten se suojaa jos mennään selkä edellä jotain tolppaa päin. Kun se on niin taipuisaa matskua ettei kaiken järjen mukaan suojaa juuri selän taittumiselta taaksepäin eikä jaa iskua laajalle alueelle
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Eiköhän Bayliss käytä varustesponsorinsa tuotteita. Kaikki ovat yksittäiskappaleita mittojen mukaan & hinnasta välittämättä valmistettuja -> Baylissin puvuilla tai suojilla ei ole mitään tekemistä saman merkkisten tuotteiden kanssa joita sinä ja minä kaupasta ostamme.(wheel @ Syys. 30 2009,19:42) kirjoitti
Tuo toinen pointti minkä mainitsit eli ylitaittumisen estäminen: ei kai mikään suojavalmistaja suojaa markkinoi kuin iskuilta suojaamaan? Suojanhan pitäisi olla skolioosituen luokkaa, jos sen pitäisi hillitä taivutusta jossa 40kg möykyt lihaa (ylä- ja alakroppa) rangan varassa kohtaavat jotain kiinteää.
Ei löydy Troyn sponsoreista Dainesea. Troyn sponsorit:Suomy, TCX, ArlenNess ja Bianchi.(Talttapää @ Syys. 30 2009,20:34) kirjoitti
buell xb12s -> ktm superduke
samaa mieltä, ettei se suoja kyllä millään voi suojata ylitaittumiselta. Kokeile vaikka laittaa suoja kahden tuolin väliin ja kokeile polvella painaa keskeltä, niin suoja menee poikki että helähtää jos riittävästi painaa. Onnettomuustilanteessa voimat on sitten oikeasti ihan toista luokkaa, vähintään monia satoja kiloja, käytännössä mennään tuhannen kilon yli hyvin helposti.
Mulla forcefield ja siihen olen ollut todella tyytyväinen ja ilman en lähde liikkeelle.
Jokunen vuosi sitten otin melko reippaat "haisaidit" ja voltin kautta tömähdin asvaltille niin että tolkku meni hetkeksi.
Suojana tuolloin oli tuo wawe-2 ja sen kennorakenne jakoi kyllä energian luulatvasti ihan soppelisti selän alueelle koska koko suojan alueelta oli selkään painunut kennoston kuva ruhjeena. Suojasta taittui sekä yläselän että alaselän kohdilta kennosto lyttyyn...
Itsekin veikkaan ettei nuo suojat juurikaan suojaa taittumiselta vaan nimenomaan jakavat pistekuormaa laajemmalle alueelle.
Nykyisten kyttyräpukujen kanssa käytettynä ei olisi ehkä yläselkään tullut mitään...
"mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
Orgista löytyy jonkun kaverin postaus peräänajosta, jossa tuollainen kova selkäsuoja meni poikki, mutta selkä säilyi.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Kävin tossa kesällä koettamassa tuota Forcefieldin suojaa ja ei se kyllä vakuuttanut. Jäi sellainen kuva, että kun lipat tulee niin se lähtee paikoiltaan sen siliän tien. Ne kiinnitysremmit olivat heppoisen ja löysän oloiset ja joustivat mielestäni aivan liikaa. Sitten se taipui vielä käsissäkin ihan rannevoimin, joten miten se voi mitään taivutusta ja kiertämistä vastaan suojata?
Itse olen ajatellut tommosta Alpinestarsin Bionic Vest -tyyppistä suojaliiviä, jossa olis mahdollisesti edessä vielä ne rintapanssarit ja A-Starsin takkiin saa samanmoiset sisäänkin, näyttäs ettei ainakaan paikoiltaan lähde ja suojat on jämäkän oloiset. Tällä hetkellä on tommonen Dainesen takin sisään laitettava vyötiäisen panssaria muistuttava suoja, käytössä se on täysin huomaamaton, mutta kunnollinen panssari on hankintalistalla ehdottomasti.
Joo ei ylitaittumista estä kyllä mikään markkinoilla oleva suoja. Voimat törmäyksessä ovat sitä luokkaa ettei edes bilteman "kilpikonnan" kuori suojaa taittumiselta
Tuota dainesen hypetystä olen itekki vähän ihmetelly. Ei testissä kuitenkaa mitenkään hyvin menestynyt. Ja kalliskin vielä
Tähän oli pakko ottaa kantaa... Troy ei liene ainoa ammattilainen, jonka viuluja Dainese ei maksa, mutta jonka puvun alta Wave löytyy. Wave lienee myös satapiikit, kakspuolikkaat, motogp, superstock ja superbike sarjat läpikahlattuna se suosituin selkäsuoja kuskien keskuudessa. Eli toisen varustevalmistajan puvun alta löytyykin Dainesen selkäsuoja. Miksi näin? Jokainen voi omassa mielessään arvuutella vastausta tuohon...(wheel @ Syys. 30 2009,20:43) kirjoitti
Vinkki 1: Nuo kaverit liikkuvat jo sen verran kovissa nopeuksissa, että riskeeraavat terveytensä joka kerta kun leipäänsä tienaavat. Dainese on maailman suurin moottoripyörävarustevalmistaja (Suomen rajojen sisäpuolella tätä on vaikea huomata, mutta annetaan se meille anteeksi) joka käyttää tuotekehittelyynsä isoja summia euroja. He ovat myös ihan oikeasti kiinnostuneita siitä minkälainen selkäsuoja heillä on ja väitän, että omaavat enemmän tietotaitoa selkäsuojan valmistamisesta / suojaavuudesta jne, kuin joku näsäviisas journalisti, jonka tilille ei Dainese ole euroja suostunut työntämää, vaan jota sponssaa toisen asteen varustevalmistaja (Daineselta on kuitenkin ensimmäisenä ronguttu).
Vinkki 2: Erään toisen eurooppalaisen varustevalmistajan myyntipäällikön suusta: Jos joku oikeasti haluaa parhaan selkäsuojan, hän ei osta sitä meiltä. Hän ostaa Dainesen selkäsuojan, koska se vaan sattuu olemaan maailman paras selkäsuoja (vapaasti käännettynä). PS: Saman valmistajan sponsoroima motogp kuski käyttää Wavea pukunsa alla...
Suojavaruste, oli kyse sitten selkäsuojasta tai jostain muusta, on monelle ns. siivilimotoristillekin hyvin tärkeä ja henkilökohtainen. Henkilökohtainen siinä missä partahöylä miehelle tai pessaari naiselle... Jos suoja ei oikein istu / ole ns. mukava / huomaamaton, niin kuinka hyvin se suojaa kaapin pohjalla?
PS: Kyllä, itselläni on myös Dainesen Wave, toki muitakin selkäsuojia, mutta mitä Forcefieldiä olen kokeillut, niin ei henkilökohtaisesti vakuuttanut. Älkää hyvät ihmiset uskoko aina kaiken maailman TM testien tuloksia niin mustavalkoisesti. Medialla on turhankin vahva ote meihin suomalaisiin ja se mitä Arvi Lind sanoo tai Hesarissa lukee on muka koko totuus. Yleensä ei. Ja mitä enemmän tiedon lähde on kaupallinen, niin sitä paremmin menestyvät se kanssa parhaan mainossopimuksen tehnyt toimija. Mitä enemmän se on valtiollistettu, sitä enemmän korruptio kukkii. Ja Halosestakin saatiin meille ensimmäisen kerran presidentti, vaikka lähtötilanne oli jotain muuta... ...toinen kerta oli jo sitten omaa tyhmyyttämme = meille myytiin muumimamma ideaa ja oikeasti edes jollain tasolla järkevä ihminen hävisi...
Ei pidä provosoitua... *
Toisaalta nämä herrat ajavat valvotuissa olosuhteissa radalla, jossa ei kasva 10 senttiä halkaisijaltaan olevaa teräspuukasvustoa 50 metrin välein eivätkä siellä laidunna kaksisataakiloiset sementtiporsaatkaan puolentoistatonnin painoisista teräslehmistä puhumattakaan.(Il_duce @ Loka. 01 2009,11:01) kirjoitti
Silti ottaisin tottakai samat suojat, mitä he käyttävät, mutta epäilenpä, että saavat muotoon valettua tai mittojen mukaan rakennettua tavaraa.
Hyvä, että joku uskaltaa iskeä painavaa faktaa pöytään!(Il_duce @ Loka. 01 2009,11:01) kirjoitti
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Tuossa olikin lähtökohtaisesti otettu kantaa juuri ratamoottoripyöräilyyn sen korkeimmalla tasolla.(Le Motard @ Loka. 01 2009,11:15) kirjoitti
Itse otan sen suojan minkä parhaaksi juuri itselle totean. Toki lähtökohdalla on vaikutus meihin kaikkiin esim. autotallipulju versus maailman suurin...
Ilman muuta yamahan pojat saavat mittojen mukaan tehtyä tavaraa, mutta moni muu ei. Baylisin tapausta en tunne, mutta kansalliset huippukuskit ympäri palloa käyttänevät ihan samaa suojaa kuin minäkin.
Daineselta näyttäisi näin äkkiseltään löytyvän Suomestakin kahdeksaa eri mittaista / kokoista Wave selkäsuojaa mistä valita (Stormin hyllystä).
Ja tällaisen vastauksen maahantuojalta sain:(Luna @ Syys. 30 2009,19:48) kirjoitti
Mikäli selkäsuoja on silmämääräisesti kunnossa eikä se ole kaatumisen jälkeen mennyt täysin "veltoksi", niin en näe mitään syytä ostaa uutta suojaa turvallisuussyistä. Kaikkien Pro L2 -selkäsuojien joustava rakenne sietää erittäin paljon koviakin iskuja suojauskyvyn siitä heikentymättä.
Käytännössä kyseistä suojaa ei saa rikki kuin äärimmäisen rajuissa kaadoissa tai kylmällä säällä (pakkasella). Tällöin suojan eri kerrosten välinen vulkanointi voi jäykistyä kylmästä ja murtua kovasta iskusta. Jos suoja on ostettu vuonna 2008 tai uudempi, niin tätä kylmässä rikkoutumista ei enään pitäisi esiintyä.
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Itsellä käytössä jo toinen Dainesen Wave 2. Ensimmäisellä liukuin selälläni kemoran kanttaria päin. Silloin se hunajakennorakenne näytti toimineen. Itse selvisin ruhjeitta tuosta tällistä.
Harkitsin kyllä forcefieldiä melko vakavastikin siinä kun uutta suojaa katselin (lähinnä niiden ylistävien testitulosten ansioista) , mutta enemmän painoi vaakakupissa oma kokemus suojan toimivuudesta, ja havainto että iha mm-tasolla kuskit (bayliss:illä huomasin) käyttävät samaa suojaa.
2012 Aprilia Shiver 750
2021 Beta RR 250 racing
Jotenkin vaan mitattu ja dokumentoitu data vakuuttaa usein enemmän, kuin jonkun tyypin "tää on silti parempi"-nettikirjoitus.(Il_duce @ Loka. 01 2009,11:01) kirjoitti
Kyllä se selkäsuojan testitulos kertoo ihan oikeasti siitä miten hyvin se suoja pistekuormaa vastaan suojaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Siitä miten tuo sitten korreloi tosielämän turvallisuuden kanssa voi olla montaa mieltä.
Itselläni on IXS:n suoja ja kakkossuojana Lidl selkäsuoja. IXS on huomattavasti mukavampi päällä ja pidempi, suojaa myös häntäluun, joten se on enimmäkseen päällä. Kaupunkikruisailussa saa kelvata CE hyväksytty suoja pakin taskussa, sinne ei ihmeitä tunnu mahtuvan.
Toisaalta, jos me tässä oltaisiin turvallisinta mahdollista kulkumuotoa hakemassa, ehkä valinta ei osuisi moottoripyörään. Ei se vammautumisen/kuoleman riski laske missään tapauksessa kotilon tasolle vaikka olisi minkä valmistajan suojat päällä.
Hehheh. Pitäisikö ennemmin luottaa sinuun, kun olet noita selkäsuojia noinkin kattavasti päälle kokeillut? Miten voit sanoa kuinka joku toinen on parempi kuin toinen, jos et ole kovassa tilanteessa suojaa tullut testanneeksi? Mun mielestä et ainakaan vain pukemalla suojan päälle ja toteamalla että kylläpäs tuntuu hyvältä ja mukavalta päällä.(Il_duce @ Loka. 01 2009,11:01) kirjoitti
![]()
Ei ollut tarkoitus nostaa omaa egoa jalustalle. En mielestäni myöskään ilmaissut, että joku toinen suoja on toista parempi. Pointtina oli lähinnä tuo kilpakuljettajien suojavalinta = on heille ns. vapaasti valittavissa ja jostain kumman syystä suurin osa luottaa Daineseen. Toinen pointti: Ei ole välttämättä väärin kyseenalaistaa jonkun lehtitestin "tulosta". Ja tärkein pointti: Käyttäkää suojaa!(holger @ Loka. 01 2009,14:08) kirjoitti
Eiköhän mikä vain tunnetumpi/laadukkaampi suoja anna hyvää turvaa selälle. Ja jos isku on riittävän voimakas ei sillä suojankaan merkillä ole enää mitään väliä. Itsesanoisin että tärkeintä on vain pitää jotain after market suojaa eikä tyytyä siihen telttapatjaan takissa. Ei ole mitään järkeä vertailla onko se dainese tai forcefield parempi onnettomuudessa, erot ovat niin marginaalisia että tärkeintä on oma mukavuus ja suojan istuvuus. Taas vaihteeksi turhaa vääntöä tyhjästä.
SuperDuke 2011.
Mielestäni tärkeämpi pointti on se, että mitä ja miten mitataan / testataan. Ylivoimaisesti tärkein pointti on kuitenkin MOTIIVI, koska se, miten tulos, mittaukset ja data ilmaistaan, analyyseista puhumattakaan, saadaan kyllä näyttämään siltä miltä halutaan. Se, että joku toimittaja päättää tehdä "riippumattoman" testin aiheesta, jota tämä ei tutki / analysoi 200 päivää vuodesta, ei mielestäni ole yhtä vakuuttava / faktoihin ja dataan perustuva, kuin se "hiljainen tieto" mitä luulen minkä tahansa alan ammattilaisilla olevan. Voin toki olla, että olen hyvinkin väärässä, mutta en usko olevani...(Ytsför @ Loka. 01 2009,13:06) kirjoitti
![]()
Takin taskuun laitettava suoja kelpaa kyllä anopille, mutta on tilanteen sattuessa aina väärässä kohtaa. Puettava ja vartaloa kiinteästi mukaileva suoja saattaa oikeasti suojatakin. Toiselle sopii Lidlin suoja paremmin, toiselle Dainesen, kolmas taas on lukenut testejä ja luottaa "faktaa," tärkeintä on kuitenkin se, että suoja on päällä, ei kaapissa.(GoA @ Loka. 01 2009,15:21) kirjoitti
Mistä nämä kisakuskit sitten tietävät, että Dainese on parempi kuin muut? Ovatko he mahdollisesti testanneet eri merkkejä kovinkin kattavasti vai pätevöittääkö radalla ajaminen lähtökohtaisesti jotenkin arvioimaan turvavarusteita?(Il_duce @ Loka. 01 2009,15:13) kirjoitti
Totta kai kannattaa aina olla kriittinen myös testien tuloksia kohtaan, mutta jos vastakkain on standardien mukaan tehdyt testit ja hiljainen tieto tyyliin "99 filmitähteä sadasta käyttää Luxor-saippuaa", minä ainakin luotan enemmän niihin testeihin.
Kun olen pyörinyt kilpaurheilun parissa missä noita suojia ym. varusteita käytetään niin kyllä ne vaan ovat eri tavaraa kuin suoraan kaupan hyllyltä.En väitä että Dainesen kohdalla asia on niin mutta kyllä ne yleensä modifioidaan käyttäjän tarpeisiin ja yksilöllisiin vaatimuksiin.Niihin lisätään suojia,muutellaan,vahvistetaan ja myös materiaalit ovat usein erilaisia.Edelläoleva ei muuta sitä asiaa että myös sen peruslaitteen on oltava hyvä ja varmasti myös Dainesen osalta on näin.Silti epäilisin että esim. Baylissin selkäsuoja on hieman erilainen kuin se kaupan hyllyllä oleva kapine.
Siinäpä hyvä kysymys...(Tryphon @ Loka. 01 2009,16:32) kirjoitti
Kuka määrittää standardit..?
Toki näin. En minä Baylisin tapausta tunne, mutta erään toisen kuskin kyllä ja ne muutokset, mitä hänellä on, onnistuu ihan normi jannulta vääntää omaan suojaan.(rellonen @ Loka. 01 2009,16:58) kirjoitti
Saattaahan niissä suojissa olla jotain eroa kaupasta ostettuun, mutta en jaksa uskoa, että esim. Dainesen panssari olisi perusrakenteeltaan erilainen nyt sitten vaikka Baylissin ja kaupasta ostetun panssarin välillä. Eiköhän se ole kaikkien etu, että Dainesen markkinoilla olevat tuotteet ovat niin hyviä kuin mahdollista, eli suojaavuudeltaan samaa kastia kuin kisakuskeilla.(rellonen @ Loka. 01 2009,16:58) kirjoitti
buell xb12s -> ktm superduke
Noiden turvavarustestandardien kehittämisestä ja historiasta on tarinaa netti väärällään, ei nyt jaksa kerrata sitä tässä. Mutta koko homma lähti kyllä osaltaan liikkeelle nimenomaan kisakuskien tarpeista. Kun huomattiin, että siellä ihan nimekkäissä ja huippujenkin käyttämissä kamoissa olikin seassa luvattoman paljon sutta ja sekundaa. Että eivät ne radalla ajavat ainakaan takavuosina mitään ylimaallista tietämystä asiasta omanneet.(Il_duce @ Loka. 01 2009,17:28) kirjoitti
Ja siitä Dainesen kamojen suojaavuudesta. Tiedä sitten kenen edun mukaista se oli, mutta muistaakseni joku viitisen vuotta takaperin tehdyssä Ride-lehden ratanahkatestissä Dainesen ja Alpinestarsin puvut jäivät viimeisiksi, vaikka olivat testin kalleimmat puvut. Ilmeisesti väärin testattu silloinkin.![]()