Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Onhan näitä jo täällä myssytelty, mutta jos jotakuta kiinnostaa moisen laitteen hankinta, niin summailenpas tähän omat kokemukseni kys. moposta. Muistathan lukea pilke silmäkulmassa *

    Ihan ensimmäiseksi on pakko sanoa että ensimetrit tuntuivat kertakaikkisen kamalilta, oman tonnisen V-stromin jäljiltä. Plastiikkia, tutinaa ja värinää, puuttuva polttoainemittari, crossipyörän ajoasento, etc...

    Tätä kauheuden tunnetta kesti noin 10 kilometriä, kun jo huomasin ajoittain hymyileväni kypärän sisällä ja pikaisia ajatuksia risteili mielessä, tyyliin: "no joo, onhan tässä kyllä tää voima.." , " "ohops, onpas tässä vääntöä", "miks kaikki ajaa niin hiton hiljaa"...

    Pari sanaa moottorista: Lämpimällä ilmalla käynnistyvyys on loistavaa luokkaa sekä kylmällä että kuumalla koneella. Syksyllä ilmojen viilennyttyä, on aamustarttien kanssa ajoittain aikamoista starttinapin painelua ennenkuin kone jäi käymään. Tämä saattaa toki olla yksilökysymyskin. Samoin puoliksi jäähtyneellä koneella lähtiessä takaisin taipaleelle, tapahtuu moottorin stumppaamista ajoittain.

    Vääntöä ja voimaa on mielestäni vähintään riittävästi. Ykkös ja kakkosvaiheiden kanssa saa pitkä poika olla jopa varovainen, sillä äkkinäinen kaasun avaus aikaansaa eturenkaan säästöä hyvinkin herkästi, takarenkaan ottaessa yksin vastuun roisista etenemisestä.
    Koneen mekaaniset äänet ovat melkolailla kovat, ja peittoavat jopa pakoäänet alleensa (orggisputkilla). Pannuhuoneessa uurastavat umppa lumpat vastaavat kaasun kääntöön isolla jengillä ja välittömästi. Huikea suorituskyky suorastaan yllyttää vapauttamaan varsat pilttuista. Joskus jopa niin että sitä huomaa kuin vahingossa olevansa varsinainen perushäirikkö, iloisesti hymyilevä sellainen *
    Paras fiilis pysyy sillä että pitää kierrokset kokoajan 4000 paremmalla puolella.

    Kytkin ja sen toiminta saa ainakin minulta täyden kympin. Liikerata on pitkä ja mahdollistaa sujuvat liikkeellelähdöt, mutta on mielettömän maukkaasti mukana myös kiivaammassa menossa. Mieleenpainuvin miinus, ainakin letka-ajossa on rullaamisen täydellinen puuttuminen. Tiukat puristukset pitävät huolen siitä että moottori joko kiihtyy armottomasti, tai jarruttaa yhtä armottomasti, ilman mitään välimuotoa. Joissain fillareissa asiaa pystyy kompensoimaan käyttämällä suurempia vaihteita, mutta tämän vehkeen kohdalla ketjujen -mielestäni puutteellinen- reititys aikaansaa valtaisaa kalinaa, ronksotusta ja ravistelua. Vaihteisto toimii moitteettomasti ja vanhoja crossikotareita vaivanneet välivapaat ovat tyystin tipotiessään. Isoimman vaihteen välitykset ovat jopa niinkin huimat ettei sen käytölle löydy funktiota alle 120 km/h nopeuksissa. Eli siis laite vastaanottaisi selvästi isomman takarattaankin, joka taas saisi keulan kohti kattolamppua kolmosella ja jopa nelosellakin, pelkällä kaasulla. *


    Kulutus on vaihdellut 5 litran ja 7 litran välissä, ajotavasta riippuen. Joskin SMT yllyttää, ellei suorastaan vaadi, käyttämään ajotapaa joka tukee tuota liki 7 litran kulutusta useimmilla retkillä

    Runko itsessään ei juuri jätä toivomisen varaa. Ei notku ei niiaa, vaan tekee juuri sen mihin se on suunniteltukkin. Mitat ovat toimivat "normaalikokoiselle" henkilölle, eikä allekirjoittaneen 198 senttiä nekään tuota mitään ongelmia, vaan pyörä tarjoaa maukkaan ja istuvan ajonautinnon jokaiselle, kunhan vaan jalat yltävät maahan. Satula on kova, mutta toimii vauhdikkaammassa mutka-ajossa hyvin ja antaa loistavan perstuntuman sekä sallii bärttelin siirtelyä sivulta toiselle esteettä, jos vaikkapa haluaa niittää sisäkurvin horsmia polvellaan. Mutkissa KTM on ymmärrettävästi hiukan kulmikas kääntyjä, jos sitä vertaa esim. perinteiseen kyykkyyn. Pitkistä nopeista kaarteista tahtoo tulla kahdeksankulmaisia, pitkän pyöreän sijaan. Tosin tämä seikka ei tuota mitään sen suurempaa probleemaa. Ainoastaan klassiset tasakaarteet vaihtuvat ehkä enemmän sellaisiin agressiivis-luonteisiin haukkopaloihin, joilla Kotka nielee mutkat isoissa paloissa, ja turhia pureksimatta. Mainittakoot että kaksipäällä-ajo, jota etukäteen hieman jännitin, osoittautui sekin oivalliseksi kokemukseksi. Mutkaan saa kantata lähes samalla forcella kuin yksin ajettaessa, eikä perän vaappumista esiintynyt silloinkaan. Kyydissä istuvan matkustusmukavuutta -yleensä omalla mopollaan ajava siippa- kuvaili sanoin "ei ikinä enää".

    Pienenä miinuksena haluaisin mainita etukatteen ja suojien plastiikan aiheuttamat resonanssipärinät, jotka alkoivat jo 6 tuhannen kilometrin jälkeen kuulua varsin äänekkäinä tietyillä kierrosluvuilla. (pelillä oli ajettu pohjalle noin 4500 kilsaa ennenkuin sain sen alleni)

    Jarrut: Tuntuma on mielestäni hyvä ja pysäytysteho vähintään riittävä. Etulevyt alkoivat tosin täristää ensimmäisen "tosissaan" ajetun reissun jäljiltä. Eli mahdollisesti pientä kieroutumista nopean kuumenemisen johdosta syntyi. Pidätän pienen mahdollisuuden siihen että vika voi olla myös eturenkaan aavistuksen "kynsille" kuluneessa pinnassa. Takajarrua on vaivannut uudesta saakka sen kylmänä päästämä valtaisa ujellus hitaissa nopeuksissa. Palat saattavat olla hiukan lasittuneita edellisen käyttäjän jäljiltä. Ujellus ja kirskunta katoaa jos ajat mutkiin niin tanakasti että saat jarruihin sopivan lämpötilan. Positiivisena seikkana mainittakoot että Kotarin jarruja tarvitsee mutkapätkillä käyttää verrattain harvoin, sillä huikean tehokas moottorijarrutus ajaa saman työn ilman että jarruvaloja tarvitsee juurikaan vilkutella. Tämä ominaisuus on itseasiassa yksi SMT:n hauskimpia piirteitä, sillä parikin kertaa on takana ajanut tullut huomauttamaan että "sun jarruvalo on rikki muutes", vaikka kyse onkin todellisuudessa siitä että sitä vaan ei normireippaassa mutka-ajossa tarvitse poltella. Tämä samainen ominaisuus aikaansaa sen että mutkista lähdetään todella agressiivisesti ulos koskapa sopiva vaihde on jo valmiiksi silmässä ulostultaessa. Yksi hauska lisäanekdootti on se että takanatulija helposti täräyttää perässäsi mutkaan hieman liian lujaa, koskapa tämä sääntelee monesti nopeuttaan lukemalla jarruvaloasi, siis sitä joka ei juurikaan syty *

    Jousitus: Maailmassa on mielestäni kaksi kovaa iskaritehdasta, jotka listaan tähän paremmuusjärjestykseen (siis omasta mielestäni) Öhlins, WP. Kotarin käyttämä White Power on ollut kesän suurimpia ilonaiheita (eikä pelkästään reippaan arjalaiskaikuisen nimensä puolesta). Säätömahdollisuudet ovat hyvät ja alusta toimii kuin mummon uuni. Ajoitpa sitten hissuksiin, semireippaasti tai tykität mutkaa kuolemaa halveksien, ei ainakaan jousitusta pääse rienaamaan, ei sitten niin millään. Loistavaa työtä WP:ltä ja yhdistettynä Kotarin upeaan runkoon sekä oivalliseen etuputkien kulmaan, ei tässä osiossa päästä sanomaan juurikaan mitään negatiivista. Jarrutöyssyihin ei tarvitse himmata pätkääkään eikä minkäänlaista vaappumista nopeissakaan mutkissa ole ollut havaittavissa what so ever.

    Yleisesti ottaen KTM 990 SMT on ollut hieman ristiriitaisia tunteita herättävä kapistus. Pitkällä matkalla pyörä ei ole mikään unelmien täyttymys. Nakussa otat vastaan kaiken tuulen ja ilmavirrat ravistelevat kuskia usein melko miehekkäästi. Sivutuulet nappaavat korkealla "paljaana" istuvaan kuskiin melko lujasti. 160 km/h on ainakin minun mittaiselle kuskille se kipuraja jonka jälkeen alkaa homma maistua epämielyttävälle. Joskin kertaalleen kokeilemani 185 km/h on vielä täysin ajettavissa pyörän puolesta.

    Mutta sitten...Mutkatiellä aukeaa taivas jonka olemassaolosta en osannut edes haaveilla, en edes 22 ajovuoden ja yli 15 erilaisen mopon jälkeen. Useammallakin kyykyllä saa painaa tosissaan jos meinaa yrittää jätättää tätä itävallan ihmettä. Mukava lisä on niin ikään se että on aivan sama onko asfaltti hyvä- vai huonopintainen, sillä ei juurikaan ole Kotarin kannalta merkitystä. Edes ajoittaiset hiekkatiepätkät eivät tuota mitään tuskaa, lukuunottamatta asfalttirenkaita joiden alla irtosora hieman pyörii.

    Häirikkömopona SMT on aivan omassa kastissaan. Ruuhkaliikenteessä menee kuin vesikauhuinen minkki ja pikku keulimisiin yllyttävä kone ja kytkin suo mukavia herkutteluhetkiä (tiedän tiedän, tyhmää ja laitonta) loputtomiin. Sopivilla slipareilla laite antaa varmasti myös muhkeat töminät. Mummot näyttää fingeriä ja Derbibomberit saa erektion.

    Ketjut venyy ja renkaat kuluu suunnattomalla vauhdilla, mutta se on kaikki sen arvoista *

    Kolmessa viikossa "ei ikinästä" kuoriutui "sairaan hauska" menopeli joka ei taatusti jätä ketään kylmäksi. Hodarimaista pulttien kiristelyä kannattaa ajoittain tehdä.

    Ulkonäköä en juurikaan tässä repostele, sillä kauneushan on aina katsojan silmissä. Omasta mielestä tämän mopedin naamataulu muistuttaa surullista biafralais-lasta, jonka kirkkaiden silmien alla lörpöttää massiivinen alahuuli avointa suuta reunustaen. Muiltaosin Kotka on äijämäisen hauska ja riitaahaastavan näköinen. Luulen että jos tuo osaisi puhua, se sanoisi: "Go ahead Punk, make my day..."

    Jos harkitset kyseisen vekottimen hankintaa, suosittelen että koeajat sitä ainakin kaksi reilua päivää ja ainakin 200 kilometriä ennen ostopäätöstä. Pyörä on piru jolle antaa pikkurillin ja loppukaudesta katselet käsivarsien tynkiä. Se vie taatusti koko käden. Jos harkitset rautapersettä tai euroopan turneeta, mieti kaksi kertaa...

    Ilmeisesti KTM 990 SMT:n vakiovarusteisiin kuuluu myös suojelusenkeli tai kaksi, sillä sakkoja ei ole tullut ja läpyskäkin on vielä lompakossa, ihme sinänsä. Millään maailman mopolla ei ole niin hyviä mahdollisuuksia päästä vallesmannin "most wanted" listalle kuin tuolla oranssilla pikku perkeleellä. Kyseessä on siis moottoripyörä jotan en halua ostaa mutta haluaisin sellaisen kernaasti kyllä omistaa. *


    Tämä vaatimaton tarina on puhtaasti henkilökohtainen kokemukseni, eikä perustu minkään sortin ammattitaidolle tai tekniselle jargonille, vaan pelkälle takapuolituntumalle ja kuukaudessa 5000 ajetulle kilometrille pitkin uudenmaan tuttuja mutkia.

    Ouza



    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  2. #2
    jes, vastaan varmaan vähän kaikkien puolesta, että olipas ilo lukea tekstiä! Tämmöstä lisää! *



  3. #3
    Muiden vastaavia kommentteja luettuani minäkin uskalsin ostaa tuon 950SM:n periaatteessa ajamatta. Tai no, koeajoinhan minä sitä 2km. Sen jälkeen on ajot olleet yhtä hymyä.
    Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
  4. #4
    Allekirjoitan myös Ouza:n (hyvän!) tekstin 1 kk SMT kokemuksella. Tämä ajokausi loppuu todella kesken...
    Tärkeintä on pysyä satulassa:
    KTM 990 SMT
  5. #5
    Lainaa (ouza @ Syys. 29 2009,10:31) kirjoitti
    Jos harkitset rautapersettä tai euroopan turneeta, mieti kaksi kertaa...
    Kyllä nämäkin reissut tällä vehkeellä onnistuu, ei ainakaan koskaan ole tarvinnut katsella teiden kuntoja ennen reissujen tekoa. Viimeksi rupusta erittäin mutkaista asfalttia Laatokan ympäri melkoisella vauhdilla. Jos taas haluaa ajaa suoraa motaria niin siihen löytyy kyllä parempiakin pyöriä, mutta jääpä aika paljon maailmaa sitten näkemättä.
    KTM 950 SM
  6. #6
    Noniin, ens kesäksi sitten ärräduke, jos sillä lähtis viimein se kortti hyllylle kun ei näemmä tolla onnistu.
  7. #7
    Lainaa (ouza @ Syys. 29 2009,10:31) kirjoitti
    Ilmeisesti KTM 990 SMT:n vakiovarusteisiin kuuluu myös suojelusenkeli tai kaksi, sillä sakkoja ei ole tullut ja läpyskäkin on vielä lompakossa, ihme sinänsä. Millään maailman mopolla ei ole niin hyviä mahdollisuuksia päästä vallesmannin "most wanted" listalle kuin tuolla oranssilla pikku perkeleellä. Kyseessä on siis moottoripyörä jotan en halua ostaa mutta haluaisin sellaisen kernaasti kyllä omistaa. *



    Ouza
    Siinä tuo LC8n kantikkuus on ehkä parhaassa ominaisuudessa. löysää kaasun niin samantien olla laillisuuden tälläpuolen. Jarrulla moinen tapahtuis huomattavan paljon myöhemmin.

    Pistä vaan reilusti 16 piikkinen eteen niin tulee kutonenkin joskus käyttöön ja ihme kyllä ajettavuus paranee huomattavasti.

    ja vaihtu silmälasien väri..
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  8. #8
    "Mummot näyttää fingeriä ja Derbibomberit saa erektion." * *

    Hyvää juttua! *
    Tunturi Classic -74 --> Suzuki Tsx -84 --> Kawasaki Versys -07 *--> Suzuki GSR -07 (myyty)
  9. #9
    Tänä suvena 13tkm ajaneen voin vain todeta samaa ja ajot jatkuu ensi kautena paitsi mopoon vielä pihassa valmiina kelien mukaan.
    "Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
  10. #10
    Pääasiassa olen erittäin samaa mieltä. Äärimmäisen hauska mutta myös hyvin käytännöllinen härveli.

    Kommentti "nakusta" vähän ihmetyttää, onhan tuossa käytännössä ihan kelpo puoli- tai yläkate jonka tankki, pleksi, kädensuojukset ja muut hässäkät muodostavat. Edellinen pyöräni oli kokokatteellinen ja tuulensuojan ero siihen on hämmästyttävän pieni (tosin oli enemmän sporttikate kuin touring). Suurin ero on se, että sateella kastuu polvesta alaspäin.
    Ehkäpä tuulen riepottelu tuntuu enemmän juuri osakatteellisessa koska se ei kohdistu tasaisesti koko kehoon vaan vain osiin. Tämä on oma vaikutelmani kun vertaan oikeasti nakuun kakkospyörääni.

    Kommentti ketjujen venymisestä: et kai yritä pitää niitä yhtä kireällä kuin "tavallisissa pyörissä"? Ohjeen mukaan ne tulevat hyvin löysälle moneen muuhun verrattuna. Omassa nyt 15 500 ajetussa en ole itse kertaakaan säätänyt, joskus olen katsonut että "tuskin ovat edes niin löysällä kuin pitäisi".

    Moottorijarrutus on omakin suosikkini, tosin ihan jo kostealla asfaltilla toisaalta takanen menee helposti lukkoon joten pitää vähän varoakin. Ja syö tietysti gummia.
    Erinomainen pitkäjoustoinen alusta sopii mainiosti roudan raiskaamille pikkuteille ja sorallekin (jos osaa ajaa, minä oikein en).

    Joitakin koeajaneita on häirinnyt kovasti "kulmikkaasti" toimivan ruiskutuksen aiheuttama äkkinäinen moottorijarrutuksen alku ja vedon palautuminen sekä herkkä kaasu. Mukulakivillä ei tosiaan ole kovin hauskaa mutta muuten ei minua ole häirinnyt, eikä häirinnyt edes ekalla koeajolla. Vaikkapa Ducatissa tällaista ylistettäisiin "luonteikkuutena" mutta Kotarissa se on joidenkin mielestä kammottava vika joka estää harkitsemastakaan pyörän hankkimista
    Uudessa Moto1:ssä on koeajettu Adventure ja samaa peruskonetta luonnehdittiin kenties osuvasti että se muistuttaa enemmän ylitehokasta yksipyttyistä josta on vähän pahimpia kulmia pyöristetty, kuin perinteistä veekakkosta.

    Itse en ole ajanut kuin 500-600km päivämatkoja, osan aika minimitauoin eikä matkustusmukavuudessa ole ollut mielestäni moittimista. Jos yrittäisi autobahnilla pitää yllä 160+ vauhtia niin se varmasti kävisi rasittavaksi. Katsoo jos ensi kaudella saisi aikaiseksi jotain oikein kunnon reissuakin, sivulaukut pitäisi sitä varten myös hankkia sitten.

    Helppohan tätä on suositella mutta toisaalta ymmärrän että kaikkia tietyt piirteet eivät välttämättä miellytä. Monista pyöristä löytyy ominaisuuksia jotka faneista ovat elimellinen osa pyörän "luonnetta" ja jotka toisista ovat kauheita vikoja tai puutteita.
    Ei tuo ehkä joka suhteessa ole ihan helpoin ja vaivattomin mutta eipä ole myöskään tylsin ja harmain.
    Minulle tuossa on juuri sopivasti "asennetta" erinomaiseen hauskuuteen ja vähintään kohtuullisen käytännöllisyyteen yhdistettynä.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  11. #11
    Hieno vastine, kiitos siitä. itse asiassa vanhoja tekstejä luettuani, oikein odotin vastakommenttiasi. itse kun olen orgin foorumeilla ihan märkäkorva. Vaikka tuon mainitsemani reippaat 22 vuotta olenkin kahvaa jo kiertänyt.

    Pyrin raapustamaan tekstini kasaan puhtaasti "kestotestihenkisesti" ja pilke silmäkulmassa. Kas kun en ole ammattijournalisti, enkä myöskään mikään mp-ammattilainen. Itselläni laite on ollut lainassa tämän kesää, kun omaa mopoa ei ole saatu niputettua varaosien saannin vuoksi.

    Mitä tulee ketjujen venymiseen, pyrin lähinnä sillä viittaamaan siihen brutaaliin teho/painosuhteeseen jolla Kotka kutittelee kuljettajaa. Mutta myös tuo rullaamisen tai tasakaasun puuttuminen mielestäni lisää renkaan kulumisen myötä myös ketjujen ja rattaiden kulumista.

    Mutta on erittäin mielenkiintoista seurata tällaisen foorumin puitteissa sitä, miten asiaan suhtautuvat ne jotka ovat jo ostopäätöksensä tehneet ja laitteen hankkineet, verrattuna niihin jotka saavat nauttia sen antimista ilman taloudellista sitoutumista.

    Moottorijarrutuksen voimakkudesta mainitsin mielestäni (pitää oikeen luntata omaa tekstiä) että sen haitat tulevat erityisesti esille jonomuodostelmassa ajettaessa. ja otettakoot vaikkapa nyt esimerkiksi ORG:in normi viikkoajot joilla voit ajaa keskellä letkaa jossa on vaikkapa 40 fillaria. Siinä kun kaikki muut tasaavat etäisyyksiä kaasua hölläämällä, joutuu KTM:llä usein avustaa asiaa kytkimellä, ihan vaan siksi ettei takaa tulla konttiin.

    Mutta kiitos palautteista, minä nyt vaan tykkään joskus kirjoittaa vaikkei olis mitään asiaakaan, niin tulipas tuokin rustattua =)

    ps. Asennetta ja luonnetta 990SMT:ssä todellakin on, junalastillinen.



    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  12. #12
    Joo no enpä minä tuota sen ihmeemmin tarkoittanut "palautteeksi" ja kommenteiksikin suoranaisemmin kirjoitukseesi lähinnä noiden parin ensimmäisen kohdan osalta.

    Yritän jatkaa entistä epämääräisemmällä ja yleisemmällä linjalla jottei kärjistävää tyyliäni turhaan tulkita väittelynhaluksi kun emme isommin ole mistään olennaisesta eri mieltä.

    Tuosta 990-Kotarien ajamisen "vaikeudesta" vain on minulle muodostunut sellainen "pet peeve" kuten ulkomaankielellä sanotaan, eli erityisesti ja kohtuuttomasti ärsyttävä aihe. Viittaan esim. tuohon mainitsemaani Moto1-lehden Adventure-testiin.

    Mutta tässä sovinnollisuuden ällöhempeässä hengessä poistin tästä pari pitkää kappaletta tilitystä aiheesta.

    Muutenkin on ollut tapana jorista ihan liikaa kaikkea epäolennaista näihin SMT-ketjuihin asiallisten ihmisten kiusaksi.

    Jonkinasteisen "asiasisällön" lisäämiseksi esitän vielä näkemyksenäni että SMT mielestäni palkitsee "aktiivisen ajamisen" mutta vaatii toisaalta myös kaikessa ajamisessa ehkä herkempää "tatsia" sekä enemmän tarkkuutta ja keskittymistä kuin pyörä X.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  13. #13
    Jollekulle joskus kuvasin asiaa verraten omaa tonnista V-stromiani tähän sanoin: "jos V-strom on kuin vatkaisi kermavaahtoa käsin, on SMT kuin tekisi sen saman laittamalla 110 volttisen tehosekoittimen 230 volttiseen tötseliin ja tekisi sen saman. Siinä missä Suitsa tekee kaiken kuten pyydetään, Kotari vaatii käskyttäjältään selvästi tarkempia käskyjä. Mutta kyllä se sitten palkitseekin komentajansa näyrällä asenteella, joskin kokoajan kertoen että "kokeile vaan, ei multa lopu ponsi pohkeesta".

    Eriävätkin mielipiteet ovat erittäin tärkeitä, erityisesti niille jotka ehkä kaavailevat kys. laitteen hankkimista. Ja juurikin heitä varten tyhjensin totuuksien taffelpussini alun perinkin.

    Älä suotta siisti tekstejäsi, jos joku niistä ottaa kasviksen spoileriin, olkoot se heidän vikansa =)
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  14. #14
    Itselläni oli aiemmin KTM 990 Adventure. Tänä kesänä on ajeltu reilu 10 tkm SMT:lla. Tässä vähän vertailua pyörien välillä ja SMT:n matkaominaisuuksista kommentteja.

    Adventuren huonoin ominaisuus oli mielestäni sen kate. Siitä ei saanut kelvollista vaikka lyhensi pleksin matalaksi tai vaihtoi sen touring-malliseen. SMT:n kate nostaa ilmavirran kypärän visiiriin, mutta pyörteily pysyy siedettävänä kovassakin vauhdissa. 140..160 km/h on ihan ajettavaa. Yli 180 km/h vauhdissa alkaa tulla pientä heiluntaa.

    Toinen Adventuren huono ominaisuus oli kaasukahvan herkkyys. En niinkään sanoisi ruiskua kulmikkaaksi. Se kyllä toimii nätisti, mutta ohje tulee vain turhan äkäisesti. Joka on ajanut mukulakivikatua Adventurella tietää mistä puhutaan. Siihen verrattuna SMT on melkoinen parannus. Muutenkin kone tuntuu yhtä sukupolvea sivistyneemmältä. Ja sitten tietysti se teho, vääntö ja alhaisempi paino Puhtia on sen verran, että Advella pitää ajaa ainakin 1 pykälä pienemmällä pysyäkseen perässä.

    Adventuren alusta oli säädettävyydessään huippua, mutta SMT ei jää sille paljon. SMT:n takajousi on vähän turhan pehmeä kuorman kanssa ja vaatisi säätöä. Kokeilin säätöön IKH:n haka-vainta, mutta sillä ei mahtunut pyörittämään säätömutteria. Pitäisi hommata KTM:n oma työkalu (72 mm). Pienestä pehmeydestä huolimatta perä toimii hyvin. Kiristin takaiskaria pari naksua ja sillä ajettavuus oli kaikissa tilanteissa OK. Adventuressa on esijännityksen säätö pyöriteltävällä nupilla ja pyörä on käytännössä tunteeton kuormalle. Näin siis kuormalla 1 henkilö + laukut. Matkustajan kanssa en ole ajellut. Veikkaan, että SMT menee kyytiläisen kanssa pehmeäksi ja todella vaatisi takajouseen lisää esijännitystä. Riippuu tietysti mihin on tottunut. Hyvällä alustalla hemmoteltu kuski huomaa eron. Muutoin SMT:n alusta toimii sorallakin hyvin. Lyhyemmän joustovaran huomaa lähinnä nyppylöissä ulosjouston lyhyytenä. Alustan puolesta tuolla pärjää melkein missä vain.

    Ostin pyörään KTM:n omat pienet laukut ja laitoin perälaukuksi Givin 37-litraisen. KTM:n omat laukut ovat surkean pienet. Niiden etu on se, että ne eivät vaadi telineitä ja pyörä on niiden kanssa todella kapea. Helpottaa kummasti autojen välissä pujottelua. Itse jouduin pakkaamaan osan tavaroista reppuun takapenkille. Perälaukkuun en pakkaa muuta kuin kartat ja muut päivän aikana tarvittavat tavarat. SW-Motechilla ja Givilla on nykyään laukkuraudat SMT:lle ja laukkuvalikoimaa löytyy.

    Saksassa kokeilin minkälaista vauhtia matkakamojen kanssa pystyy pitämään. Tyynellä kelillä pystyy ajamaan n. 170 km/h matkavauhtina. Sivutuuli ja autojen pyörteet heiluttavat. N. 190 vauhdissa keula käy kamojen kanssa epävakaaksi. Mukava matkavauhti on 130-150.

    Noin yleisesti pyörästä tulee mieleen ajamisen helppous ja haskuus. Adventureen verrattuna SMT on skarpimpi ja menee juuri sinne minne haluaa. Hitaasti ajaminen on myös naurettavan helppoa. Jarrut ovat loistavat joskin jarrupalojen kitinää esiintyy molemmissa päissä. Kulutus on molemmissa samaa luokkaa ja toimintasäde käytännössä sama. Penkki on ihan OK ja tähän mennessä pisin päivämatka 1100 km ei aiheuttanut ongelmia. Kyllä tässä on aineksia ihan ripeäksi mutkatien matkapyöräksi. Alpeille tai Norjan mutkiin tuskin löytyy paremmin soveltuvaa pyörää. Autobaanan nielemiseen löytyy soveliaampiakin laitteita, mutta mitäs hauskaa baanoissa, kun mutkatkin on keksitty.
  15. #15
    Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös, kun tämä pompsahti esille kun etsin kokemuksia 990 SMT:stä.

    Mitkäs on kuljettajilla mietteet tästä pyörästä kahden vuoden jälkeen? Vieläkö pyörä tuntuu yhtä hyvältä kuin alussa ja miten on luotettavuuden kanssa ollut?
    Muutakin aiheeseen liittyvää tarinaa jo lukenut täältä ja muualta mutta jos vielä lisä kommentteja tähän.
    <br /><br type="_moz" />
  16. #16
    Lainaa (Le Motard @ Syys. 29 2009,16:09) kirjoitti
    Noniin, ens kesäksi sitten ärräduke, jos sillä lähtis viimein se kortti hyllylle kun ei näemmä tolla onnistu.
    Olipas hauska löytää tämäkin vanha kirjoitus/räpellys.

    2011 alkoi ärrä Duken sarvissa ja nyt ollaankin siinä pisteessä että alkaa lappu olla löyhässä
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  17. #17
    Edelleenkin ajan SMT:llä eli mittarissa on 40000 km. Muunlaista mp:ää en edes ole vakavasti harkinnut vaihtaa.
    Vikalistakin on ollut ilahduttavan lyhyt. Ainostaan normihuollot paitsi tuossa 37500 km kohdalla vaihdettiin etupään laakerit; alempi oli ruostunut aika pahoin.
    "Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
  18. #18
    Lainaa (cabron @ Syys. 29 2009,12:00) kirjoitti
    jes, vastaan varmaan vähän kaikkien puolesta, että olipas ilo lukea tekstiä! Tämmöstä lisää! *
    +1

    R1 --> ZX-10R --> 690 SMC --> ZX-10R --> FS 570 --> Hayabusa
  19. #19
    Pari kommenttia jo löytynyt tänne ja näyttää näidenkin perusteella siltä että pitänee alkaa suunnistamaan pyöräkauppaa kohden.
    vielä kun löytäisin sen sukan, jonka varteen olen jemmannut kaikki rahani.
    <br /><br type="_moz" />
  20. #20
    KTM kahvalämppäreistä kokemuksia... On sitte kuumat. Neliportainen säätö ja ensimmäistä pidin hetken päällä aamulla (noin 10 astetta lämmintä). En usko että niitä muita asentoja tarvii lämpöasteilla ajettaessa.
    SM T
  21. #21
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 18 2011,08:47) kirjoitti
    Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös, kun tämä pompsahti esille kun etsin kokemuksia 990 SMT:stä.

    Mitkäs on kuljettajilla mietteet tästä pyörästä kahden vuoden jälkeen? Vieläkö pyörä tuntuu yhtä hyvältä kuin alussa ja miten on luotettavuuden kanssa ollut?
    Muutakin aiheeseen liittyvää tarinaa jo lukenut täältä ja muualta mutta jos vielä lisä kommentteja tähän.
    Ihan nostona vastailen jos muutkin vaikka innostuu vastailemaan.

    2tkm takana uudella SMT:llä ja eniten ihmetyttää se visiirin muotoilu, ei sovi ainakaan kummallekkaan mun kypärälle. Kova on meteli maantienopeuksissa vaikka on korvatulpat käytössä.

    Muuten mahtava peli ajella...
    SM T
  22. #22
    Lainaa:
    "KTM kahvalämppäreistä kokemuksia... On sitte kuumat. Neliportainen säätö ja ensimmäistä pidin hetken päällä aamulla (noin 10 astetta lämmintä). En usko että niitä muita asentoja tarvii lämpöasteilla ajettaessa. "
    Ootko varma ettei se ensimmäinen ole suurin tehoasetus? *



    "Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
  23. #23
    En osaa sanoa, ei tullu BW:stä mitään käyttöohjeita mukaan. Ensimmäinen valo on vihreä ja siitä sävyt muuttuvat punaisen suuntan, viimeinen on sitten punainen. Siitä tuli vaan mieleen että se punainen olisi kuumempi kuin vihreä. Kokeilemalla tietenkin selviää...
    SM T
  24. #24
    Lainaa (ilpo22 @ Elo. 25 2011,12:05) kirjoitti
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 18 2011,08:47) kirjoitti
    Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös, kun tämä pompsahti esille kun etsin kokemuksia 990 SMT:stä.

    Mitkäs on kuljettajilla mietteet tästä pyörästä kahden vuoden jälkeen? Vieläkö pyörä tuntuu yhtä hyvältä kuin alussa ja miten on luotettavuuden kanssa ollut?
    Muutakin aiheeseen liittyvää tarinaa jo lukenut täältä ja muualta mutta jos vielä lisä kommentteja tähän.
    Ihan nostona vastailen jos muutkin vaikka innostuu vastailemaan.

    2tkm takana uudella SMT:llä ja eniten ihmetyttää se visiirin muotoilu, ei sovi ainakaan kummallekkaan mun kypärälle. Kova on meteli maantienopeuksissa vaikka on korvatulpat käytössä.

    Muuten mahtava peli ajella...
    Tuo melu asia oli hyvä kun tuli esille. Kokeilin kaverin Triumph tigeria joku aika sitten ja ajoasento kyllä tuntui mukavalta mutta se jytinä kypärään ei tuntunut mukavalta. Kaverillakin oli muistaakseni jo kolmas versio tuulilasista menossa siinä.
    Tietysti nuo meluasiat on kuskin koosta riippuvaisia asioita, eli vaatii käydä itse koeajamassa että asia selviää.
    <br /><br type="_moz" />
  25. #25
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 26 2011,09:53) kirjoitti
    Lainaa (ilpo22 @ Elo. 25 2011,12:05) kirjoitti
    Lainaa (Äksjiiärrä @ Elo. 18 2011,08:47) kirjoitti
    Nostetaanpa vanhaa ketjua ylös, kun tämä pompsahti esille kun etsin kokemuksia 990 SMT:stä.

    Mitkäs on kuljettajilla mietteet tästä pyörästä kahden vuoden jälkeen? Vieläkö pyörä tuntuu yhtä hyvältä kuin alussa ja miten on luotettavuuden kanssa ollut?
    Muutakin aiheeseen liittyvää tarinaa jo lukenut täältä ja muualta mutta jos vielä lisä kommentteja tähän.
    Ihan nostona vastailen jos muutkin vaikka innostuu vastailemaan.

    2tkm takana uudella SMT:llä ja eniten ihmetyttää se visiirin muotoilu, ei sovi ainakaan kummallekkaan mun kypärälle. Kova on meteli maantienopeuksissa vaikka on korvatulpat käytössä.

    Muuten mahtava peli ajella...
    Tuo melu asia oli hyvä kun tuli esille. Kokeilin kaverin Triumph tigeria joku aika sitten ja ajoasento kyllä tuntui mukavalta mutta se jytinä kypärään ei tuntunut mukavalta. Kaverillakin oli muistaakseni jo kolmas versio tuulilasista menossa siinä.
    Tietysti nuo meluasiat on kuskin koosta riippuvaisia asioita, eli vaatii käydä itse koeajamassa että asia selviää.
    Kannattaa ostaa joku itselle sopiva plexi esim. puig:lta.
    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  26. #26
    Lainaa (ilpo22 @ Elo. 25 2011,12:05) kirjoitti
    2tkm takana uudella SMT:llä ja eniten ihmetyttää se visiirin muotoilu, ei sovi ainakaan kummallekkaan mun kypärälle. Kova on meteli maantienopeuksissa vaikka on korvatulpat käytössä.
    Mulla oli aikoinaan liikkestä pari päivää SMT lainassa kun oma SMR oli huollettavana, hämmästys oli suuri kun isommasta pleksistä huolimatta minun mielestäni melu oli paljon häiritsevämpää. Omalle pituudelle (187) SMR vakiopenkki ja kotarin oma power parts pleksi on just passeli, kypärä jää vapaaseen tuuleen ja ääni on vain tasaista suhinaa. Mulla on myös ergosatula ja sen kanssa pleksi saisi olla hiukan matalampi, pienestä se on kiinni.
    Ex: KTM 990 SM R
    Ex: VTR1000F FireStorm
    Ex: VFR750F
  27. #27
    Puigilta en SMT:n screeniä löytänyt mutta KTM:n oma touring screen tilauksessa. Toivotaan parannusta asiaan... Saattaa riitää kun pituutta ei paljoa yli 1,7m ole siunaantunut.
    SM T
  28. #28
    Laitetaas nyt sitten kokemuksia reilun 2 vuoden ja 30 tkm jälkeen. Takuuta on tarvittu kerran: etujarrusatulasta löytyi katkennut jarrupalojen lukituspinni, joka oli ollut siellä uudesta asti. Jäähdyttimestä irtoilee maali toisesta reunasta. Maalauksessa on tullut joku kämmi. Etujarrupalat vinkuvat vieläkin pysähtyessä. Peilien suojakumit halkeilevat ja niitä on korjaltu. Muutoin pyörä on ollut täysin harmiton.

    Huolloissa ei ole ollut ylläreitä. Keulan laakerit tarkistin kesällä ja olivat ok. Pienikin välys vaikuttaa Kotareissa heti ajettavuuteen, joten kannatta tarkkailla. Lisäksi joissakin pyörissä laakereihin on päässyt vettä.

    Ne Kotarin pikkulaukut ovat nätit, mutta turhan pienet. Tänä päivänä ottaisin jotkut muut. Muutoin tuo on minusta matkapyöränäkin yhdelle erittäin hauska ja toimiva peli. Parempaa vaihtoehtoa minulle ei oikein ole, kun Ducatin Multistradankin hinta liikkuu ihan eri sfääreissä.
  29. #29
    300€ 7500km:n ja 500€ 15000km:n huolto. Onks tää oikeesti näin? Eli jos eka huolto olis vaikka 200€ niin kolmellekympille menis määräaikaishuoltoihin 1800€ eli yli mummon kymppi. Jollain japsilla selviää puolella tuosta enkä nyt ilmaisena ole pitänyt sitäkään.

    Onks tuossa rakkineessa niin paljon tekemistä että se kestäis kasassa vai onks tässä vaan nyt jotain 'ready to race' ekstraa? Vai yhden diilerin himokas hinnoittelu?
    KTM 1290 Super Adventure S
  30.  
  31. #30
    Lainaa (kimimikakeke @ Syys. 15 2011,23:51) kirjoitti
    300€ 7500km:n ja 500€ 15000km:n huolto. Onks tää oikeesti näin? Eli jos eka huolto olis vaikka 200€ niin kolmellekympille menis määräaikaishuoltoihin 1800€ eli yli mummon kymppi. Jollain japsilla selviää puolella tuosta enkä nyt ilmaisena ole pitänyt sitäkään.

    Onks tuossa rakkineessa niin paljon tekemistä että se kestäis kasassa vai onks tässä vaan nyt jotain 'ready to race' ekstraa? Vai yhden diilerin himokas hinnoittelu?
    Kuumakiimaliimaa? ei oo tdm trendikäs
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen