Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    R1200RT:ssä ilmeni kummallinen vaihteistovika. Kun kone kuumenee eivät vaihteet nelosesta alaspäin meinaa mennä millään päälle. "Välikaasulla" vaihteen saa joten kuten päälle, paristakin huollosta olen asiaa kysellyt ja ymmyrikäisenä ovat olleet, kuulemma tällaista vikaa ei ole koskaan tullut vastaan. Kösseistä on kuulemma saatu vaihteeensiirtäjiä rikki metsämönkijäisissä joitain kappaleita, mutta katumalleissa täysin tuntematon vika.

Omalla pelillä on ajettu vasta 23tkm. aavistuksen harmittaa! Onko kellään muulla tullut vastaan samankaltaista ongelmaa?
    BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
    Born to be wild! Later captured...
    Olisko mahdollista? että kyseessä olis vähän sama "ominaisuus" kun vanhemman 1100 ja 1150 koneisten vaihteistossa. Sinänsähän noissa on aikalailla samanlainen vaihteisto, lukuunottamatta sitä että 1200 sarjassa on vinohampaiset hammaspyörät, mutta kytkentä ja vaihteensiirto on aikalailla samanlainen.

Eli vaihteensiirtäjä on jostainsyystä senverran "jäykkä" ettei palautusjousi jaksa nostaa vaihdepoljinta keskiasentoon. Kun poljin ei nouse, ei siirtäjän "räikkä" kytkeydy ja kun seuraavankerran polkasee pedaalia alaspäin, ei tapahdu mitään. Ilmeisesti sulla kyse oli juurikin alaspäin vaihtamisesta. Yleensä noissa 1100/1150 versioissa tuo jäykkyys johtui (todella)vanhoista vaihteistoöljyistä tai kuivista vaihdepedaalin laakereista ja/tai pallonivelistä.

Ylöspäin vaihdettaessa tuota ongelmaa ei ole kun pedaali laskeutuu muutenkin ihan omalla painollaan keskiasentoon, eli jousi ei joudu sitä nostamaan. Eikä ongelmaa myöskään ole suurimmalta vaihteelta seuraavaksi pienemmälle vaihdettaessa.

Vaihdepedaalin kaikki laakerit/pallonivelet kannattaa purkaa/puhdistaa ja voidella säännöllisesti, varsinkin jos niitä suihkii usein painepesurilla.

Siis ei tämä "ominaisuus" nyt kuitenkaan ole niin kovin yleinen, olen kuullut yhdestä tapauksesta jossa syynä oli nimenomaan vaihdepedaalin takerteleva laakeri.

Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
    Kokeiles nyt ihan ensimmäisenä tarkistaa vaihteistoöljyt. Sen jälkeen voit jatkaa virheselvitystä vapaana tuosta epäilystä...

Koska on vaihdettu viimeksi?
    Vaihtuiko öljyn tyyppi/valmistaja?

Noihan on tyypillisiä "märän kytkimen" / perinteisen mopo-vaihteiston häirikkötoimintoja...

<p>2002-2014</p>
    Tuo Boxerin kuvaus tuntui oikeansuuntaiselta, täytyy tsekata.

Kiitos vinkistä!
    Lainaa (Boxer @ Syys. 24 2009,21:07) kirjoitti
    Vaihdepedaalin kaikki laakerit/pallonivelet kannattaa purkaa/puhdistaa ja voidella säännöllisesti, varsinkin jos niitä suihkii usein painepesurilla.
    Mulla kaikki tämäntyyppiset R1200:n vaihteiston takeltelut ovat loppuneet kun voitelen vaihdevivun pallonivelet silloin tällöin. Ihan sprayöljyllä, purkamatta.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
    Olipa helppo remontti sprayöljyllä korjaantui. Nyt ei muuta kun ankaraa

Kiitokset vinkeistä!!!
    Loistavaa!
    Aika vähän kuulemma on muunlaisia vikoja noissa ollut.
    Mainiota.

Kiitos vinkistä Boxer.
    Itselläni ei ole R1100GS pyörässä ollut koskaan mitään ongelmaa, mutta täytyypä ottaa nuo vaihteensiirtäjän nivelet määräaikaishuolloissa työn alle, eli voiteluun.
    Mun pyörässä niissä on ainakin sellainen huopa, joka kai pitää voiteet sisällä nivelessä.

RT:ssä on kai myös vähän erilaiset nivelet.

Pekka
    Pekka
    Lainaa (tapjar @ Syys. 29 2009,11:37) kirjoitti
    Lainaa (Boxer @ Syys. 24 2009,21:07) kirjoitti
    Mulla kaikki tämäntyyppiset R1200:n vaihteiston takeltelut ovat loppuneet kun voitelen vaihdevivun pallonivelet silloin tällöin. Ihan sprayöljyllä, purkamatta.
    Juu, kyllä. Itse suosin vaan purkamista, puhdistamista ja uudelleen rasvausta. Silleen saa nivelistä/laakereista sen mustan "shitin" pois mitä sinne kertyy. Se musta shitti on juuri sitä "hiomatahnaa" mikä kuluttaa paikat. Tää musta shittihän ei lähde minnekään pelkällä voitelulla, vaan vain puhdistamisella.

Tosin ei nuo vaihteensiirron nivelet nyt loppuun varmaan kulu vaikka niitä ei puhdistaisi koskaan, jos vähän voitelee joskus että toimintakyky säilyy. Vaihdepolkimen laakeripuslassa tosin olen havainnut ihan selvän vaikutuksen, ei kulu kun kerran vuodessa putsaa ja voitelee kunnon vaseliinilla eikä millään spray öljyllä.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  10.  
    Lainaa (Boxer @ Loka. 12 2009,18:51) kirjoitti
    Itse suosin vaan purkamista, puhdistamista ja uudelleen rasvausta. Silleen saa nivelistä/laakereista sen mustan "shitin" pois mitä sinne kertyy. Se musta shitti on juuri sitä "hiomatahnaa" ...
    Näinhän se juuri on, ja kyllä mullakin kun yhden kerran purettiin ja putsattiin vivusto kunnolla niin toimi paljon pitempään moitteetomasti. Pika-spray-hoidolla sitä vaan lykkää ongelmaa aina vähän tuonnemmaksi.

Mun gessun vivusto on palvellut nyt 70 tuhatta km eikä ole vielä loppuun kulunut. Sitten vivustoja saa uusiakin jos tarttee.