Onko kellään kokemuksia ovatko k4 750 vs k5 1000 ajoasennot lähellekään samanlaisia? Kävin kokeilemassa k5 1000:sta ja sen ajoasento sopi minulle hyvin (186cm ja 105kg), mutta joku siinä tökki muuten vastaan. Kyseisen pyörän kytkin oli myös mallia haukkaava, onko se normaalia noissa kiloisissa? Olen ajanut monenlaisilla pyörillä enkä ole saanut niitä sammumaan hitaassa ajossa koskaan, mutta tuolla en meinannut saada tehtyä u-käännöstä. 750:n saisi tonnia halvemmalla kuin tonnisen ja epäilen senkin tehon riittävän minulle vallan mainiosti.
Kuten joku aikaisemmin tuossa mainitsi, niin twinit toimivat kadulla varmasti paremmin, mutta kun ei ole tarjontaa. -00-02 vtr:stä saa maksaa yli 6t€, 749/999 ducateista vielä enemmän. Alle kuuden saa k4 750 ja alle seitsemän k5 1000:n...
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Entinen pyöräni oli K4 750 ja mielestäni k5 1000 oli hyvinkin samanlainen ajoasennoltaan. K4 1000 taas oli paljon isompi.(Tctic @ Elo. 06 2011,15:23) kirjoitti
Hyvin toimi gixutin tourinkiinki.. oma perse vaan ei toiminu / sopinu 500km pitemmälle päivärytmille tuon K2:n selässä
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Tiesitkö että teho on väännön ja kulmanopeuden tulo? Monet puhuvat väännöstä, mutteivat ymmärrä, että teho kierrosluvulla X ajaa ihan saman asian, sen voi kääntää niin ettei väännöllä niinkään ole merkitystä, kaikki tarpeellinen nähdään tehokäyrästä. Tottakai mitä suurempi iskutilavuus(vaparissa), sitä suurempi max. vääntö. Eriasia mikä riittää ja mikä ei. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei ole perusteltua nopeusrajoitetuilla teillä, väittää etteikö 750 gsx-r:ssä suurimman vaihteen vääntö(teho keskiverto maantienopeuksissa riittäisi suurimmalla vaihteella). Tätä epäilin jo vuosia sitten kun entinen Zx6r sillä 600cc vaparin 60Nm max.väännöllä heitti 170 tauluun jos lähti 6:lla rekkaa ohittamaan hölläämättä.
http://www.youtube.com/watch?v=PN4vXx70tKw
Voin kyllä 6-vaihteen roll-onnin kuvata tuosta omasta 2000-malliin pohjautuvasta seiskasta, jos se ei nyt satu kaupaksi heti menemään. Kyllähän tuo vaan vauhtia kohtuulla kerää vaikkei pieniä vaihteita tappiin kierrättäisi, kts video(joskin huonolaatuinen kun kamera ei ollut kunnolla kiinni).
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Nyt ollu noin kuukauden alla tonninen ja kilsoja tullu noin tuhat. Kyllähän tuo on oikeastaan kaikilla osa-alueilla parempi, tokihan se on uudempi. 750 on jonku verran ketterämpi, mutta 1000 taas menee vakaammin mutkan läpi. Mutta onhan tuo vääntö se suurin juttu tuossa.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Ei ole normaalia.(Tctic @ Elo. 06 2011,15:23) kirjoitti
Oma K5 tuntui K4:n jälkeen ketterältä kuin kuussatanen, joten jos ei tehoa pelkää ja on valmis sijoittamaan sen tonnin enemmän, niin valinta on aika selkeä.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kadulla ja kortti taskussa ?(SMRacing @ Elo. 09 2011,23:06) kirjoitti
Hauska on hauskaa.... mutta kai me aika pitkälti liikutaan
teho-vääntö-kierrokset-välitykset paketin kanssa
niissä puitteissa, että.... mitä enemmän vääntöä ja laajemmalla alueella löytyy ala-ja keskikierrosalueella.....
sen "tanakamman" tuntuinen peli on normipörräilyssä.
Vaikka sitä max.vääntöä riittäisi sitten ylemmillä kierrosalueilla,
liikutaan 100-200hp tehoilla ja käytössä olevilla välläreillä
jo ykkösellä nopeuksilla joilla "musta käsi nousee pystyyn".
Kyllä varsin moni kokee "heti pohjilta tärähtävän" pelin
tuolla kadulla hauskemmaksi ajella. Asioita tapahtuu heti, eikä vasta sitten kun pelikortit on kerätty.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Minun mielestä on täysin perusteltua väittää ettei seiskapökän vääntö riitä yhtään mihinkään, varsinkaan kadulla. Eikä kyllä oikein kilostenkaan, reilusti enemmän saisi niissäkin olla. Varsinkin näissä uusissa 200hv kilovespoissa jotka ovat alempaa yhtä ohuen tuntuisia kuin seiskapökäkin. *(SMRacing @ Elo. 09 2011,23:06) kirjoitti
![]()
Supermoto
Omassa k8 seiskapätkässä on ainakin omaa tarpeeseen vähintäänkin "riittävästi" vääntöä myös alhalta, asiaa auttaa ratastus paljon eli edestä yksi piikki pois niin kummasti on kivempaa heti varsinkin näissä kotimaan nopeuksissa![]()
GiXXeristi jo vuodesta 2010..
Jaa-jaa-jaaaaaaaaaaa.............
Sama se montako kumipyörää pelin alla rullaa,
Mikään ei voita kuutiotuumia ja väännöllä ne vehkeet kulkee....
vähän samoin kuin tää.... se on liha joka puhuu.....
(kadulla)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kuutiotuumat voittaa turbo! Ei tarvitse vetää järjetöntä malmikasaa.(BadToThe Bone @ Loka. 10 2011,18:27) kirjoitti
Sähkömoottoreissa maksimi vääntö saavutetaan jo 0 1/min.
Ei taida paljon liikkua nolla vauhdissa.
Väännöllä pääsee puuhun vaikka perse edellä, mutta vauhti ei ole hurjaa.
Puhuvat lihakset eivät tee työtä.![]()
Noo.... On se vaan sillääää laaaillaaaaa juu, että.
Siinä 600-750 heppaisen tuuninkiturbonsa vieressä
böönansa kanssa huojuvan lippalakkijuipin "valtavat boltsit" kutistuu silmänräpäyksessä ja vetäytyy piiloon
takaisin sinne mistä ovat laskeutuneet...... ja bööna
valuu kuiviin...... kun "pappa" siinä vieressä
jyräyttää prepatun LS6:n avonaisella imupuolella ja
pyöreillä Thrusseilla tulille.
Valitettavasti..., näin siinä yleensä käy
Kun "tanner tömisee ja peltisarjat supattaa", ei
paljoa paina vaikka se fööni vähän ripeämmin
poistuukin paikalta ja kelaa enemmän huippuja.
On asioita jotka "pysyy ja paranoo"... ei auta.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Just niin....on asioita jotka pysyy. Epäilen että suurin osa nauraa kun pappa jyräyttää sen peltisarjalla olevan moottorinsa käyntiin erittäin ylpeänä ympärilleen katsellen. *(BadToThe Bone @ Loka. 11 2011,01:09) kirjoitti
ainakin minä ajattelen, että voi v...u mikä juntti.
Mutta asiaan. Itselle luultavasti riittäisi 750 kuutioinen siihen asti, kunnes olen koettanut litrasta. Teho ja ominaisuudet riittäisivät minulle melkein joka pyörässä. Minun ajotaidoillani ei paljon resursseja moottorista/alustasta tule käytettyä. *
Hakusessa..
Just niin....on asioita jotka pysyy. Epäilen että suurin osa nauraa kun pappa jyräyttää sen peltisarjalla olevan moottorinsa käyntiin erittäin ylpeänä ympärilleen katsellen. *(sjoob @ Loka. 11 2011,10:06) kirjoitti
ainakin minä ajattelen, että voi v...u mikä juntti.[/quote]
Tässähän se hauskuus tavallaan piilee....
Maailmahan pyörii siten, että juipit menee sillä mikä on pop.
Aivan sama, vaikka olisi coolia kulkea pyöräilyviiri perslävessä,
sillä mennään.... vaikka tekee kipeää... ei haittaa...... *.
Nuoriso-osastollakin on aina osa porukkaa sellaista, joka paskat nakkaa mitä kaiffarit puuhaa ja pitää poppina.
Oivaltavat heti, että olennaista on tehdä sitä ja siten, mikä saa ihan aidosti tutinaa omaan punttiin.
Silloin ollaan oikealla tiellä ja hommassa on rotia & ryhtiä.
Fiiliksellähän sitä mennään. Ei se kilokyykkykään "tarvitse" yhtään mihinkään mökätorvea..... siitä vaan tulee nätistikin ajettaessa hieman urheilujuhlan tuntua ja kompensaatiota sille, että sitä kilokyykyn syvintä olemusta ja potentiaalia
ei käytännössä kadulla pääse hyödyntämään.
Kyllä tuo oma nuoriso-osasto ainakin varsin nopeasti parin
kauden jälkeen totesi ihan vimpanpäälle kasatuista,
suolaisista "tunarifööneistään", että eihän näillä oikeastaan
tee ¤¤¤tuakaan kun "asiaan päästessä häkki heilahtaa" *.
Muuten se peli pihisee kun naapurin Avensis vaikka kuinka on
rattia oikealla ja kaikki muukin muodin mukaista *.
On siinä vaan toinen ääni kellossa kun heti tallin ovet avatessa
suuri sydän lyö niin että tuntuu vatsanpohjassa saakka....
siin munaskuissa *.
Kyllähän se Ducatinkin ja isojen Kottaraisten lumo poppistrendistään huolimatta
pohjaa vahvasti siihen "sydämen lyöntiin".
Siitä kun saa nauttia jo siinä..... vain 90%:n osuudessa
normaalista katuajosuoritteesta *. * HALOO ! *
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tässähän se hauskuus tavallaan piilee....(BadToThe Bone @ Loka. 11 2011,10:59) kirjoitti
Maailmahan pyörii siten, että juipit menee sillä mikä on pop.
Aivan sama, vaikka olisi coolia kulkea pyöräilyviiri perslävessä,
sillä mennään.... vaikka tekee kipeää... ei haittaa...... *.
Nuoriso-osastollakin on aina osa porukkaa sellaista, joka paskat nakkaa mitä kaiffarit puuhaa ja pitää poppina.
Oivaltavat heti, että olennaista on tehdä sitä ja siten, mikä saa ihan aidosti tutinaa omaan punttiin.
Silloin ollaan oikealla tiellä ja hommassa on rotia & ryhtiä.
Fiiliksellähän sitä mennään. Ei se kilokyykkykään "tarvitse" yhtään mihinkään mökätorvea..... siitä vaan tulee nätistikin ajettaessa hieman urheilujuhlan tuntua ja kompensaatiota sille, että sitä kilokyykyn syvintä olemusta ja potentiaalia
ei käytännössä kadulla pääse hyödyntämään.
Kyllä tuo oma nuoriso-osasto ainakin varsin nopeasti parin
kauden jälkeen totesi ihan vimpanpäälle kasatuista,
suolaisista "tunarifööneistään", että eihän näillä oikeastaan
tee ¤¤¤tuakaan kun "asiaan päästessä häkki heilahtaa" *.
Muuten se peli pihisee kun naapurin Avensis vaikka kuinka on
rattia oikealla ja kaikki muukin muodin mukaista *.
On siinä vaan toinen ääni kellossa kun heti tallin ovet avatessa
suuri sydän lyö niin että tuntuu vatsanpohjassa saakka....
siin munaskuissa *.
Kyllähän se Ducatinkin ja isojen Kottaraisten lumo poppistrendistään huolimatta
pohjaa vahvasti siihen "sydämen lyöntiin".
Siitä kun saa nauttia jo siinä..... vain 90%:n osuudessa
normaalista katuajosuoritteesta *. * HALOO ! *
[/QUOTE]
Tässä olen täysin samaa mieltäYhtä paljon sisälläni nauran sille kaverille joka tulee putkiviritetyllä Toyotalla paikalle, ja tulee ulos oikealta puolelta autoa, housut roikkuu niin, että se pyöräilyviiri paistaa persvaosta. Sylkäisee maahan ja puolet on paidalla....
Tärkeintä siltikin on, että tekee just niin mikä itsestä mukavalta tuntuu. Oli se sitten mitä tahansa.![]()
![]()
![]()
Hakusessa..
Nojoo voisihan sitä aina olla enemmän, joillekin ei riitä mikään. Sanotaanko näin että ripeään liikkumiseen(liikenteessä) riittää vähempikin, ilman että peliä tarvitsee punaiselle huudattaa.(jaulis @ Loka. 10 2011,17:51) kirjoitti
Olisihan se ajatuksen tasolla hauskaa kun pito irtoaisi maantienopeudesta kahvaa kääntämällä vaihde kuin vaihde *Se taitaa ahtimella onnistua, mutta ei sovi vellihousuille(kuten allekirjoittanut).
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Onhan se ihan käytännön tasollakin rauhoittava ja voimakas tunne kun "se on siinä heti kädessä tai kengän alla", eikä
tarvitse..... tarpeen tullessa hiki päässä "vääntää kelloon vetoa".
Jos se on käsi/jalka joka kehtoa keinuttaa.....
näin se pitää pelinkin tärähtää.... eikä niin että ensin pitää
juosta vauhtia pari kierrosta talon ympäri..
Molemmissa tapauksissa kun tahtoo käydä niin että viranomaiset puuttuvat peliin vaarallisiin lukemiin nousseen
nopeuden takia. Ensimmäisessä lastensuojelu, toisessa liikkuvapoliisi.
"Ruttumies" vaan täräyttää nollilta ja toteaa....
Onpas pahuksen irtonaista, pitää ottaa varovasti
.
Tuntuu muuten hyvältä, kannattaa kokeilla.... edes.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Olipahan pakko kaivella vanha ketju mullan alta ku läpändeeros vaikutti niin legendaariselta että pahalta tuntuis kadottaa tällanen helmi arkistojen syövereihin.
Tavallaan tässä ollaan kuitenkin myös ihan asian äärellä ja oiski kiva kuulla kuinka helppo ajettava esim. 06-10 750:nen on radalla verrattuna 05-08 litraseen?
Kusiaisella nyt jonku verra ratailleena on isommatki motit ruvennu houkettelemaan, mutta etenkin mutkista avaamisen haastavuuden takia litrasta en välttämättä kaipaa.
Honda Hornet -08 -> Yamaha R6 -08 (Varastettu) -> Honda CBR600RR -07
No on varmaan helppo. Jos noista pitää ottaa 750sta niin ehdottomasti k6-k8. Niitten jälkeen teho on laskenut jatkuvasti ainakin lehtitestien mukaan. Nyky(aivan uusissa) pyörissä 750 gixeri on lähinnä 600 vääntävämmällä moottorilla (isomman tilavuutensa ansiosta). Huipputeho on hyvin lähellä 600:sia. Uudessa tonnisessa on n. 45 hevosvoimaa enemmän takarenkaalla vakiona kuin 750, eli se on aivan eri planeetalta.
k6-k8 ikäluokassa tuota eroa 600siin on vielä reilusti, joten sen ikäsissä olisi varmaan pätevä ratapyörä vielä tuo 750. Mutta aivan uusista en kyllä itse ottaisi kun joko 600 tai 1000, 750 on jäänyt totaaliseksi välimalliksi kun kilpailua ei ole ollut tuossa luokassa. Yläkireä 115rwhp 600 on varmastikin hienompi vehje ajaa mitä tasapaksu 120rwhp 750.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Jos puhutaan rata-ajon helppoudesta erilaisilla mopoilla, päädytään aika monitahoiseen arpomiseen riippuen siitä mitä osa-aluetta halutaan painottaa. Yritän tähän tiivistää oman näkemyksen.
Tonnarin edut: Ei niin tarkka vaihteesta. Jaksaa piirtää vaikka olisi pykälää liian iso vaihde jäänyt päälle. Jokainen vaihto myöskin häiritsee alustaa, joten vähemmillä vaihdoilla myös potenttiaalisia häiriöpaikkoja pyörän elämiselle on vähemmän.
Tonnarin haitat: Repii niin saatanasti, että väsyttää kuskin helposti jos ajotekniikassa on yhtään virhettä. Laulaa joka paikkaan enemmän kuin tarpeeksi, joten tarkan linjan ajaminen on vaikeaa kovasta vauhdista johtuen. Avaukset menee just sinne mihin se sattuu sillä kertaa lähtemään kun kaasun tuuttaa auki. Myös jarrumerkin hakeminen vaikeampaa, koska kovempi nopeus ei salli niin suuria virheitä. Syö takasia ihan pirusti.
Yleistä tonnarista: Häviää kaikkialla muualla pienemmille mopoille paitsi silloin kun kaasu on auki. Tästä johtuen ajolinja pitää hakea niin, että voimaa voi käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Oikeasti kovaa eteneminen vaatii kookoksen kokoset booltsit, että kaiken voiman saa hyödynnettyä.
Kusiaisen edut: Kevyempi, kapeampi, ketterämpi. Pienemmän tehon ansiosta helpompi ajaa tarkkaa linjaa. Rengas kestää paremmin kun ei ole liikaa voimaa kumin tuhoamiseen.
Kusiaisen haitat: Vaihteita joutuu käyttämään huomattavasti enemmän kuin tonnarilla. Väärä pykälä rankaisee ihan eri tavalla.
Yleistä kusiaisesta: Nopeampi mutkissa ja jarruissa. Suorilla oikea vaihde ja aerodynamiikka näyttelevät isompaa roolia kuin tonnarilla. Takanen kestää paremmin kuin tonnarissa.
Seiskapätkä on sitten jotain noiden välistä riippuen siitä haluaako sitä ajatella tonnarina kusiasen tehoilla vai kusiaisena tonnarin tehoilla.
Itse siirryn nyt loppukesästä laitetusta tonnarista vakioon kusiaiseen ja tavoitteena olisi opetella pienemmällä mopolla ajamaan tarkasti ja pitämään ajotekniikka mahdollisimman vapaana kaikesta turhasta tekemisestä. Todennäköisesti pienemmällä mopolla jaksaa ajaa huomattavasti pitempään ennen kuin kroppa alkaa väsyä, joten tehokkaita treenikierroksia saa enemmän.
Superbike #7
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Kiitos tästä yhteenvedosta. Tuntuu aika mukavasti alleviivaavan niitä käsityksiä, joita tässä on ollutkin.
Oikeastaan toi seiskapätkä kiinnostaa ensisijaisesti hieman tilavamman hyttinsä takia (vrt 600rr) ja pieni lisä väännössä on sitten vain plussaa. Eli tuota katsellessa haikailen nimenomaan sitä buustattua kusiaista enkä niinkään halpaa tonnaria.
Honda Hornet -08 -> Yamaha R6 -08 (Varastettu) -> Honda CBR600RR -07
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Nitrouksella hyviä kommentteja, mutta rauhallisempaan sunnuntai ratailuun tonninen on leppoisampi. Voi ajella väännöllä. Kuussatanen ei taas mene edes eteenpäin väännöllä.
Laittaa vaikka rajoittimen kaasuun, että tulee 75% kaasua, niin saa ne 600 tehot, mutta enemmän vääntöä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei tule 40% kaasunavaumalla paljon mitään tehoa ja vääntöä ulos.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyllä tylsäks menis jopa tällasella märkäkorvalla jos omasta kilosesta vaan 40% kaasusta sais avattua. Menis päivät possujonon kanssa kurvaillessa. Mutta noin leikkimielisesti ajatellen jos kaasun toimivuus olisi välillä 20-80% niin ehkäpä sitten jo
Totuus kyllä on että kummallakin saa ongelmia aikaiseksi jos ei kunnioita peliään ja tutustu huolella sen ominaisuuksiin. Mutta pelkästään traikkuun työntäessä huomaa ainakin R6R:n ja kilogixxerin huiman painoeron. Hyttitilassa ei ole isostikkaan eroa itse asiassa (R6R -06 vs. K7 kilogixu), kummankin päällä usein istuneena. Vielä en ole vaimokkeen säköpianoa ajanut mutta senkin ajattelin luvan kanssa tässä vielä tehdä. Vertailun vuoksi.
edit: tässähän vertailtiinkin seiskapätkän ja kilosen kesken. Sori snadi OT
Viimeksi muokannut: GuessWho; 09.07.2013 klo 17:55.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Ajolinjat muuttuu sen mukaan, minkälainen pyörä on alla (cc/teho/paino).
Jos ajatuksena on enemmän kierrosaikojen tiputtaminen, kuin sunnuntaiajelu radalla, niin suosittelen ajamaan hyvällä, tutulla pyörälläsi. Laita tiheät/sopivat välitykset ja hyvä renkaat. Sitten utelet nopeammilta hyvä ajolinjoja ja ei muuta kuin ajolinjoja, jarrupaikkoja ja avauksia viilaamaan.
Tonnari kuluttaa rengasta ihan liikaa, vaikka rauhallisilla avauksilla ajeleekin. Ihan kivaa, paitsi siinä kohtaa kun pitää miettiä mistä saisi uusia renkaita. Hyvästi rahat.![]()