Terve!
Tallissa tällä hetkellä K7 GSX-R750. Pyörä sopii käteen hyvin, kuitenkin askarruttaa käytännön erot tonniseen jokapäiväisessä ajossa. Kovasti tekisi mieli vaihtaa isompaan, mutta jos erot pienet, niin ei välttämättä tarvitse. Lähinnä maantienopeuksista isolla vaihteella lähdettäessä ohittamaan, voisi löytyä enemmän potkua.
Eli onko tonnisen vääntö merkittävästi parempi? Jos löytyy omakohtaista kokemusta, olisi parempi. Ja miten muutenkin käsittely-/ajotuntumaerot?
Haulla en löytänyt selkeää vastaavaa ketjua..
Kiitti!
Honda Zoomer
Kyllä se tonninen isolla vaihteella lähdettäessä ohittamaan on omaa luokkaansa ja muutenkin, jos tehoista tykkää.(JAjos @ Syys. 23 2009,12:47) kirjoitti
Käsiteltävyydessä ei niinkään ole suuria eroja. Varmaan normaalissa ajossa monelle riittää seiska puolikaskin muttei minulle... *
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Lisääntynyt vääntö on kyllä oikeasti huomattava ero mutta kuinka moni oikeasti osaa hyödyntää noita tonnisen tehoja muutenkin kuin joskus motarilla kiihdytettäessä? Tosin eipä näissä hommissa järkeä tarvii olla, lisää tehoja itekin jo haikailee.![]()
SuperDuke 2011.
Minulla on ollut molemmat ja tykännytkin olen molemmista.
Jos ajo on enemmän katuajoa/räppäilyä/matkaa niin kilonen on aivan ehdoton, mutta jos mennään enemmän kunnon mutkapätkää ja rataa niin minä ajaisin ennemmin seiskapökällä.
Ajettavuudessa on eroa kohtuullisen vähän, mutta kyllä seiskapuokki on hauskempi/ketterämpi ajaa, kilonen taas on tehon/väännön puolesta aivan eri planeetalta.
Katukäytössä kun kiloseen tottuu on aika hankalaa enää sen jälkeen pienempää takaisin miettiä. Pelkkään rataharrasteluun ottaisin kuitenkin ennemmin seiskapökän.
Supermoto
Kyllä noita reilusti suurempia tehovaroja osaa jokainen hyödyntää, ihan joka kerta kun kaasuun koskee.(GoA @ Syys. 23 2009,15:25) kirjoitti
![]()
Supermoto
Itse hieman samaa pohdiskellut, mutta toistaiseksi ainakin tuo seiskapätkä pysyy tallissa. En ole sitä lisätehoa kaivannut monessakaan kohtaa, harvalla radallakaan niitä pystyisin hyödyntämään, mutkapätkillä en ollenkaan. Enkä kyllä ole kovin pahasti tuollakaan jalkoihin jäänyt radalla, yleensä siellä on mutkissa joku rytkönen edessä aina tukkona.Maantiellä tosiaan nuo ohitustilanteet on ainoa paikka, missä lisäteho olisi poikaa, pari pykälää alas polkaisemalla tosin saa melkein samat kiksit.
Järjellä ajatellen syytä vaihtoon ei ainakaan itsellä ole, toisaalta voimaa ei ikinä liene liikaa ja kaikkea ei voi järjellä perustella.![]()
Tämä on aina yhtä outo argumentti. Kyllähän jokainen osaa hyödyntää isomman suurempaa vääntöä kiihdytyksissä. Ja motarikiihdytykset ovat monille ihan riittävästi, miksi muualla pitäisi osatakaan hyödyntää.(GoA @ Syys. 23 2009,15:25) kirjoitti
Kiitos vastauksista! Tiedä sitten paljonko auttavat tässä pähkäilyssä..Pitäisi päästä koeajamaan, harmi vaan kun kellään tutulla ei ole tonnista alla. Kaipa se eron pystyy koestamaan muidenkin firmojen kiloisista.
Vähän alan kallistumaan tuon oman 750:n tuunailemiseen. Koeajo voi toisaalta muuttaa mieltä. Onko kenelläkään tiedossa Turun alueelta liikettä, missä 1000kiksutin olisi ajettavissa?
Kuinka vapaasti tonnisella uskaltaa availla mutkista ja muutenkin? Tuntuu, että tuolla 750:llä ei ainakaan tahatonta keulimista tarvitse kovin paljoa pelätä..
Honda Zoomer
Sit sun giksussa on jotain vikaa.(JAjos @ Syys. 23 2009,16:24) kirjoitti
Kyllä ainakin mun testaama olikos se nyt 06 seiskapuokki keventi keulaa kummasti. Tais se kakosellakin nousta...
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Itse olen tykästynyt noihin pienempiin ja herkempiin laitteisiin.
Vaihteita kun on kiva vaihdella ja ajotuntuma on todella paljon herkempi.
Potkii se tonninen alakierroksilla enemmän, mutta ylöspäin mentäessä tuntuu tasoittuvan. Joten seiskapätkällä pärjää hyvin kun ajelee vaihdetta pienemmällä.
Hieman varovaisempi saa tonnisella olla mutkista ulos työntäessä, jopa niin paljon varovaisempi että seiskapätkällä pitää useasti jäädä ihmettelemään sitä suurta vääntöä sinne tonnisen rinnalle ;) Suoralle tultaessa meno onkin sitten toista tonnisella.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Ja tonnisesta osaavalla kuskilla vielä nopeamman. *(kpa @ Loka. 27 2009,14:12) kirjoitti
![]()
Supermoto
Itse myös pähkäilen samaa kuin ketjun aloittaja. Onko tässä nyt kolmas vuosi menossa ilman pyörää, ja täyttä tuskaahan tämä on, eli saa auto lähteä ensikesänä. Ikähaarukka pyörissä olis varmaankin 04-06.
Onko kiloisissa paljonkaan eroa k5 ja k6 kohdalla?
Miten ylläpito kustannukset, onko rajuja eroja 750 ja 1000 välillä? Vakuutukset tietty, mutta ne suurinpiirtein tiedänkin kun kyselykierroksella kävin.
K5 ja K6 on samoja pyöriä. Tonnisissa tulee nuo päivitykset kahden vuoden välein eli esim K3 ja K4 sama, K5 ja K6 sama jne. 600 ja seiska puokit taas menevät K4 ja K5 sama, K6 ja K7 sama eli päivittyvät niinä vuosina kun tonninen ei päivity.(Needle @ Loka. 28 2009,10:14) kirjoitti
Jos noiden ylläpitojen suhteen ei lasketa vakuutuksia niin en usko että huomaat ylläpidollisi kuluja tonnisissa ainakaan kalliimmaksi sillä veikkaan että käytettyä vara osaa on huomattavasti enemmän tarjolla tuohon tonniseen kuin seiskapätkään.
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Muutaman vuoden jatkunut ´perinne´ 600cc/750cc päivittämisestä aina parillisina vuosina valitettavasti tulee nyt talouden alamäestä johtuen katkeamaan. 2010 ei siis ole luvassa uusia malleja, ainoastaan jotkut uudet värit ja teippaukset.
750/1000 ylläpitokuluissa tuskin on kovin hurjia eroja, ainakin varaosat ja huollot lienee suht saman hintaiset. Vakuutuksissa, renkaissa ja kulutuksessa voi olla hieman eroa 750:n hyväksi.
Varsinkin tonninen voi myös syödä niitä melko hintavia kumejaan aika hyvää tahtia, mutta tämä riippuu myös hyvin paljon ajotavastasi, ja siitä missä ajat. Toki myös seiskapuokkiin voi päästä uusimaan renkaita melko usein.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kilonen syö rengasta ihan reilusti rivakammin, ehkäpä enemmän kuin äkikseltään arvaisi... Muuten ei käyttökustannuksissa kyllä eroa juuri ole.
Supermoto
Näin on. Viime kesänä meni kaksi taka- ja yksi eturengas(ta). Kilsoja tuli vain 11tkm... *(jaulis @ Loka. 28 2009,14:58) kirjoitti
Se kuuluu asiaan...
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Eli tässä tulee olemaan varmaankin valitsemisen vaikeus edessä. Säästääkkö hiukan vakuutusmaksuissa ja ajella 750 vai pistää elämä risaiseksi ja valita kiloinen.
Millaisilla kumeilla Henry67 on ajellut? Jotain ihan kunnolla pehmeitä, joilla voi vetää radallakin isoa kovaa, vai hiukan kovemmilla? Toki mitään mäkädämejä ei tuollaiseen laiteta.
Täytynee keväällä etsiä koeajoon kumpainenkin laite, jotta pääsee vertailemaan. *![]()
Laita kilonen niin jää yks vaihto välistä pois.(Needle @ Loka. 29 2009,12:35) kirjoitti
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Alkukesästä oli emännälle hakusessa kanssa uusi lelu ja mietittiin samaa, bussi hylättiin painon takia. Kiloiseen päädyttiin, eikä ole kuulunut vaimolta mitään pahaa. On suhteellisen mukava kaupungissa/nurkka-ajossa, kun on säädöt kohdallaan.
Renkaita kyllä syö m3 kesti 6tkm ja Corsa 3 5,5tkm, mutta eihän tähän mitään touring-renkaita ole tarkoitettu.
Mulla meni ensiasennusrenkaat Bridgestone Battlax BT 015:t ja sen lisäksi takana Michelin Pilot Power 2CT...(Needle @ Loka. 29 2009,12:35) kirjoitti
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Jos haluat vähän "piristystä" vanhaan pyörään, niin vaihda välityksiä. Kyllä tuntuu potku perseessä taas ihan uudella tavalla. Tosin noi huippunopeudet vähän kärsii, mutta pyörä muuttuu 100kertaa kivemmaksi ajaa.
R6R räärääpyörä
Omat kulut tonnisesta on suorastaan naurettavaa luokkaa, renkaat on pikkaisen ajettuja kisakumeja, huollot teen itse, vakuutus on aina voimassa.
kisakummilla ajaa kyllä 6tonnia tai enemmänkin kun ei polttele ja pitää paineet tarpeeksi korkealla. Jotenkin en usko että seiskapätkä veis vähemmän kummia kun tehotkin on tosi lähellä?
Oma vanha K1 tonninen on palvellut suorastaan täydellisesti, halpoja kilsoja, ei vikoja, kerran ketjut ja rattaat vaihdettu, eurooppaa kierrety ja kotimaata, mitarissa tosin vasta 50 tonnia mutta ei tarvii kuitenkaan uutta ostaa ens kesäällekkään, takana jo viides kausi.
Komppaan Toipparia, jää yksi vaihto pois.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
M1/M3, Diablo Rosso/corsaIII, PilotPower... Siinäpä niitä kadulle erinomaisia gixxerissä hienosti toimivia renkaita. Nuo "kunnolla pehmeät" ratarenkaat ovat itseasiassa katukäytössä noita huonompia, varsinkin keväällä ja syksyllä, sekä märällä. Kulutuksessa ei juuri eroa ole.(Needle @ Loka. 29 2009,12:35) kirjoitti
Supermoto
Litraisessa on kyllä voimaa kautta linjan vielä paljon enemmän. Mutta itselleni on silti istunut tuo 750 lapaseen aina vielä hiukan paremmin, ollen pirun likellä ns.optimaalista mutkatiepyörää. Seiskapuokista olen ajanut jokaista ruiskuversiota, kiloisesta kaikkia paitsi 01-02 mallia. Vähän pienemmät pyörivät massat koneen sisällä tekee 750:sta vielä karvan verran tonnista ketterämmän, vaikka ero ei tietenkään ole iso. Eipä ole vielä semmoista kiirusta katuajossa ilmennyt, etteikö tuolla pienemmällä olisi ´kerinnyt´. Sekin kulkee (minulle) melkolailla riittävästi ja vähän päälle.
Ottaisin tonnisen vain, jos olisi aie tehdä pidempiä reissuja, silloin laajempivääntöinen mosa on selvästi parempi.
Mutta sitä, kumpi kampe jonkun toisen pitäisi valita, en osaa sanoa. Nämä kun on niin täysin mielipideasioita.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Pitää nostella tätä aihetta ylös, jos joku tätä miettii. Suorituskyky erosta:
750 kun kelaa seisovalla maililla n.275kmh tutkanopeuksia vakiona(ainakin oma k1 kelaa), ei ero uudempiin tonnisiin ole mikään hirveä. Voisi mahdollisesti kelata pienemmällä kuskilla enemmänkin mailille(180cm/ajovarusteineen n.100kg).Vakiomittari liikkuu ripeästi yli 300 lukemille. Samoissa karkeloissa 1000 gsx-r:t ~vakiot uudemmat suurin osa välille 275-290km/h.
Ps. Ja jos gsx-r otetaan laskuista pois, pystyy tuolla vanhalla 750R:llä lyömään kapuloita rattaisiin melkein kaikille muille uudemmille japsisporteille(poislukien 10R, jotka on nopeita) suoralla. 1000rr cbr esimerkiksi ei tahdo kulkea maililla kuin 270 pintaan, samoissa oloissa 2:kin eri kuskia ajoi 270 kahta puolta.
Puhumattakaan vanhoista pyöristä. Uskallan väittää että Y-mallin 750 oli ehkä nopein vakiopyörä ns. radalle tehdyistä vehkeistä(929rr, r1,9R,rsv mille, ducati 996 jne.), jota aikakautensa testit vahvistavat. *12r/busa olivat tietysti jo silloin suoralla nopeampia. Tosin taitaa olla niin, ettei 750 ole kulkupuolensa kannalta kehittynyt mihinkään sitten Y-mallin(jolloin 1000 oli jo kehitteillä), ei ainakaan ole kentillä näkynyt nopeampia tuloksia, eikä myöskään testeissä. Voi olla mennyt jopa huonompaan suuntaan, uusissa kun ei ole juurikaan katetta enään. Eli aika on jonkin verran ajanut 750 gsx-r:n ohi, mutta on yhä nopea pyörä niin radalla kuin suoralla.
Eli en usko että pyörää vaihtamalla juurikaan kulkupuoli paranee, itse tosin aion hommata seuraavaksi pyöräksi luultavasti Busan ihan muista syistä, kun tulee tourinkiajoa enimmäkseen tehtyä.
Tässä oli nimenomaan käytännön kokemuksia, ei niinkään mutu-tuntumalla kirjoteltuja mielipiteitä.
Olen kuullut paljon vittuilua tuosta kulkupuolesta. Moni tietämätön on tullut kertomaan että 750 ei yli 2,5 pääse todellisia huippuja. Kun kysyy miksi ei pääse, saa vastauksen että 0,75l ei kovempaa pääse oli pyörä mitä tahansa. Turha heitä on sitten opastaa pyörävalinoissaan, kun tietävät moottoripyöristä samanverran kuin sika kuuraketista. Ostavat 20v vanhan 1100 matkapyörän, ja tulevat kertomaan että eipähän tarvihe millään 750 mopoilla ajella.
Todellisuudessa tuo 250 ylittyy jo kilometrin kohdilla, ja 280 ylittyy kunhan matkaa riittää. Tutkanopeutena. Harva muistaa sitä tosiasiaa että vielä kymmenisen vuotta sitten 750gsx-r oli yksi "superpyöristä".
Itse en ole alistunut näihin 750 ennakkoluuloihin, joihin kadulla ja foorumilla törmää nykyään. Olen pitänyt vaijerin kireällä ja nauttinut Y/k1 mallin 750ärristä täysillä jo kohta 4 kesää. Vaikka onkin jo 10v vanha pyörämalli, on fun factor kohdillaan. Suorituskyvyn takia ei kannata jättää nykyäänkään pois laskuista GSX-R750, tai sitten voisi jo epäillä mahtaako Valentino Rossi olla itselleen katupyörää etsimässä, mikäli ominaisuudet loppuvat heti kesken.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Osta niin uus kuin talous kestää ja nauti. ISO on AINA ISO!
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
tellu kun pöllittiin niin ykkös vaihtoehto oli 1000 gigseri, no kävin koe ajaan "kaatamattoman" 02.sen ,mutta kun niissä taitaa olla rungossa lommoja ihan vakiona ja oliko toi yksilö koneeltakin täys paska kun ykkösellä kyllä keuli kaasulla mutta ei kyllä kakkosella ollu mitään yritystä ,sattu oleen vielä säästössä bike.n lehti missä oli just saman vuosi mallin gigseri koeajettu muistaakseni luki että "vaikea pitää keulaa maassa "ja ei kyllä kovin vaikeeta *ollut *, kyllä vitutti kun ajo koe ajaan tommosta paskaa 150 kilsan päähän ja silmät kirkkaina väitti ettei ole kaaduttu vaikka rungossa selvä lommo tarran alla ja kytkin koppa oli paskasti maalattu ,
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Jos on rajotukset päällä niin ei kovin herkästi lähdekkään keuliin, 1-4 vaihteelle on tonnisessa rajotettu tehoja.(tl72 @ Kesä. 21 2011,22:09) kirjoitti
Suzuki GSX-R1000 K2
Ei niitä tehoja ole rajoitettu varsinaisesti pienillä vaihteilla. Kaasuun vastaavuutta on pehmennetty pienillä vaihteilla, eli ei anna heti täysiä tehoja kun kaasuun koskee-> radalla parempi pito.
Sama löytyy lähes kaikista Suzukin sporttimalleista. On todella väärä ajatusmalli miettiä pyörän ostoa, sillä mikä keulii helpoiten. Kun ne pyörät on rakennettu niin, että niissä pysyisi mahdollisimman hyvin 2-rengasta tiessä. Suzukissa on lisäksi pidemmät vakiovälitykset kuin muissa japsipyörissä.
Ehkä Gsx-r:t ovat voittaneet eniten masterbike ratatestejä senkin takia(750 00,02), 1000(01,03,05) ainakin, etteivät ole samanlaisia "kiikkuja" kuin esim. 04 10r vakiokuosissa. Pitää muistaa että ne pyörät on rakennettu rata-ajoa varten.
03 ja uudemmat 1000 kyllä keulii herkästi Suzukitkin. 01/02 oli vaan ns. openclass pyörä, eli käytännössä nopea katupyörä. 03 eteenpäin SBK-replica. Alustageometrialla on suuri merkitys tuohon keulimiseen. k1/k2 oli vielä suht isokokoinen pyörä mitoiltaan, siltikin veikkaisin että -1p eteen niin powerwheelieta tulee kakkosellakin.
00 750 keulii vakiovälityksellä jotenkuten powerista ykkösellä, ja välitykset on samaa luokkaa mitä k1/k2 tonnarissa(n.130km/h todellista ykkösellä).
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R