Yksinkertaisempi versio:
Poistetaan lasten kaasukahvasta pärinägeneraattori ja pannaan tilalle taskulampun dynamo, koko hoito ohjaustankoon kiinni. Vaviskaa energiayhtiöt ja kuntosalit![]()
Hieno idea ja toteutus,, olishan se kiva kulkea pikkumatkat piuhapelilä. toivottavasti jsavola ei säästä meitä edes pikku yksityiskohdilta. 0-80 kmh ja noin 30-50 km säde kattaisi arjen ajeluista varmaan 90%.(J@ck @ Syys. 29 2009,19:35) kirjoitti
Onkohan Freccian katteet hieman liian tiiviit jos lämpö nousee liikaa?
Turpeen nettokasvu on Suomessa positiivinen, kasvu ylittää käytön reilusti. Ja suo on hiilinielu, paljon parempi kuin metsä. Metsän hiilensitomiskyky ei ole kummoinen verrattuna suon vastaavaan.
Ei varmaan ole kaukana aika että meillä aletaan ennallistamaan metsäojitettuja soita,, kunhan noitten viisaus asiantiimoilta hieman lisääntyy. Noita ojituksia on suomeen kynnetty 50-luvulta lähtien satoja tuhansia kilometrejä.
Ostaisin mielelläni autoon turvediisseliä vaikka hieman kalliimpaan hintaan, jäis tuotot suomeen,, vallankin jos jalostaja olisi joku muu kuin Fortum.
a
BMW R1200RS
Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Lämpö on ongelma.(amaunu @ Syys. 29 2009,20:53) kirjoitti
Kontrolleri hukkaa arviolta 5-10% tehosta. Moottori noin 10%.
Kontrolleri on pienehkö metallikuutio, joka lämpenee ihan aikuisten oikeesti kun se tekee töitään. Siksipä varten olen pultannut siihen suht massiivisen jäähdytysritilän. Kontrollerin sijainti on alioptimaalinen, mutta nyt veemäinen siirtää, kun piuhat on mitoitettu nykyiseen sijaintiin. Katteista voi olla hyötyäkin lämmön hukkaamisessa, pitää vaan katsoa miten ilma kulkee katteiden sisällä.
Todennäköisesti laitan 24V flektin jäähdyttämään kontrolleria, "kunhan tästä kerkiän".
Moottorin sijainti on sekin haastava; moottorin takaseinä on kovin lähellä runkoputkea. Mieli tekee kuitenkin korvata nykyinen takaseinä omavalmisteella, joka olisi muutoin sulkinainen, mutta siitä lähtisi töttörö jäähdytysilmaskuupille. Ajoviima kulkisi moottorin läpi takaapäin eteenpäin (moottorin mukaan katsottuna) ja veisi osan lämpöä mukanaan; nykyinen tehtaan jäljiltä oleva toteutus ei riitä.
Kontrolleri mittailee omaa lämpöään ja himmaa tehoa jos ajattelee siihen olevan tarvetta. Valitettavasti tarvetta on, ja meno hyytyy aika pahasti kun paikat lämpiävät. Turvallista tietenkin on olla sulattamatta paikkoja, mutta kun vehje on muutenkin lapanen ja sitä käydään vielä rajoittelemaan ... Ei hyvä.
Kyllä minä kerron, jos joku kysyy.
Amanaun ja GrrR:n kommentteihin tälläinen kommuuninen vastaus kun en osaa lainata hienosti molempia erikseen samaan viestiin.(amaunu @ Syys. 29 2009,20:53) kirjoitti
Palmuöljyn käyttö polttoaineen tuotantoon on tämän hetkiseen prosessiin "helppo" ja taloudellisesti kannattava raaka-aine. Pitää muistaa, että synteettisten polttoaineiden jalostusta kehitetään koko ajan huimaa vauhtia. Uusia ja paremmin vihreisiin aatteisiin sopivia raaka-aineita kartoitetaan koko ajan. Esim. levät ja hakkuutähteistä tehdyt ns. risutukit voisivat olla toimivia raaka-aineita tulevaisuudessa.
Toisaalta palmuöljynkään käyttö ei nykyisessä mittakaavassa aiheuta juurikaan ongelmia ekosysteemille. Koko maailman palmuöljyn tuotannosta vain murto-osa (n. 2%, muistelisin) käytetään polttoaineeksi. Tietenkin vaikutukset ympäristölle olisivat suuria, jos palmuöljyllä yksin korvattaisiin raakaöljyn polttoaineiden raaka-aineena, mutta sellaista skenaariota tuskin nähdään. Jotain piti vielä tuosta turpeestakin sanoa, mutta en muista enää mitä...noh palaan asiaan jos se palautuu mieleen.
Että pysyisi edes osittain itse aiheessa: Muistelen kuulleeni, että joku olisi rakennellut Hyvinkään suunnalla jostain Suzukista sähköversiota? Onko esim. jsavolalla tästä projektista tietoa, vai voiko noilta huhuilta katkoa siivet?
Superbike #7
Jos vielä aiheesta
Katselin juuri HobbyKingin sivuilta lennokin sähkömoottoria, vähän isompaa sellaista. Painoa vajaa 1.7kg mutta maksimi teho 6.5kW. Kyseessä harjaton kolmivaihemoottori mitä kaikki nykyiset lennokin moottorit ovat. Ilman kunnon jäähdytyspuhallusta tuota ei tietty voi käyttää pitkään täydellä teholla. Hintaa tuollaisella käteen mahtuvalla murikalla on 150$.
Mietiskelin vain josko pari tuollaista (toinen orjaohjauksella) riittäisi kevarin runkoon tehtyy pyörään. Fillarin sähköistämiseen tuo olisi overkill mutta sellaiseen riittää 50x65mm kokoinen 800W moottori.
Tällaisissa hyötysuhde 80-95% välillä riippuen kuormituksesta.
Millä kierroksilla tuo 6.5 kW syntyy?(Puksuttaja @ Loka. 02 2009,16:33) kirjoitti
Millaiset välitykset tarvitaan että saadaan takapyörä pyörimään sopivalla nopeudella?
Mietiskele vaan, mietiskely on hyvästä!
Varmasti vehje kulkisi, jos vain välitykset olisivat kohdallaan. Kerro kuinka kävi kun rakennat, kiinnostaa kyllä![]()
Itselleni tuli mieleen, että onnistuiskohan moottorin kuoren ympärille rakentaa jotenkin vesijäähy? Valmiit moottorit joissa olis vesikanavat jäähdytystä varten lienee aika kalliita, jos edes löytyy sopivasta kokoluokasta...
Mootorin kV on 130 joten esmes 10 lipoa sarjassa olisi jotain 34V jolloin kierrokset olis jossain 4500 tuntumassa. Moottorin akseli on muutes 12mm eli ei ihan pikkukone vaikka onkin pieni kokoinen.
Vesijäähyllisiä on valmiinakin RC-veneisiin mutta ne on selvästi pienempiä. Kaippa tuohon vesivaipan voi tehdä.
moottori