Vetäjät itkee täällä vuodesta toiseen alhaisia nopeusrajoituksia eivätkä tajua että itse omalla kaahottamisellaan ovat ne saaneet aikaan. Ja mahdolliset nopeudenrajoittimet on myös heidän ihkaomaa tuotostaan, joten ehkä kannattaisi olla pienemmällä metelillä....
Löytyyköhän sellasta porukkaa tai yksilöä, joka tahallaan paukuttaa sakkoja tien päältä niin kauan, että rajoituksia höllennetään(Smistik @ Syys. 24 2009,16:12) kirjoitti
![]()
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Hui, älä nyt tämmösiä kirjottele...(sportster2 @ Syys. 24 2009,16:28) kirjoitti
![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Teidän muroissa se pissa siis maistuu...(freerider70 @ Syys. 24 2009,17:43) kirjoitti
On se omalla kohdalla kivaa olla huoleton ja nauttia niistäkin perinteisesti maidon kanssa. Ei pääse kiukuttaan edes nopeusrajoitukset, saati muiden huonous liikenteessä.![]()
Supermoto
Yritystä on täällä ollut kovasti, mutta tulokset tuntuu olevan aika laihan puoleisia... Pitäisikö tehdä Väyryset.(Matkalahna @ Syys. 24 2009,16:28) kirjoitti
![]()
Supermoto
Päinvastoin, omalla ajolla on vuosikymmenten ajan osoitettu, että perille pääsee nopeasti ja turvallisesti noudattamalla oikeaa tilannenopeutta tikkarista riippumatta.(sportster2 @ Syys. 24 2009,16:28) kirjoitti
Ei kai oikeasti kukaan voi olla niin hölmö että luulee nopeusrajoitusten pienentämisen vähentävän jotain 160@40 kännikolareita?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Wikipediasta lainattua:(sportster2 @ Syys. 24 2009,16:28) kirjoitti
Siinä sulle vetäjä, joka on tämän saanut aikaankirjoitti
![]()
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
No aika selvä hommahan tää on, kun ei osata niin säännöt kiristyy/valvonta lisääntyy. Asia on ihan sama riippumatta siitä puhutaanko liikenteestä tai mistä tahansa, kun ei annettujen raamien sisällä homma toimi niin lyödään ruuvit kireämmälle. Vai tuliko muka jollekin oikeasti yllätyksenä?
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Ja kun edelleenkään ei mahduta sinne raamien sisälle ja aina vain huonommin kun homma kiristyy ja menee jo typeryyden puolelle, niin miten homma päättynee? Menee tietenkin vielä typerämmäksi!(freerider70 @ Syys. 24 2009,20:00) kirjoitti
Kyllä tälle loputtomalle kontrollille ja muiden puolesta ajattelulle joskus tulee loppu, viimeistään siinä vaiheessa kun ei voi enää kiristää ja viimeisetkään valtion oppeihin uskojat ei mahdu annettuihin raameihin.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Juup taitaa jo nyt tilanne lähestyä tuota rammuksen kuvailemaa. Kuuluisa maalaisjärki astuu peliin ja edelleen autoletka ajelee kahdeksaakymppiä kuten tähänkin asti on jo vuosia (vuosikymmeniä jopa) ajeltu, vaikka virkamies viisaudessaan päätti yht'äkkiä, että kuuskybää on suurin turvallinen nopeus. Tämä yksittäinen esimerkki löytyy eräältä pk-seudulle johtavalta ns vanhalta tieltä, ja voi tietysti olla vain tosiaan yksittäistapaus, se legendaarinen tilastopoikkeama. Ehkäpä muilla peltoaukean keskelle vedetyillä baanoilla porukka ymmärtää että tie on tosiaankin muuttunut yön yli vaaran tyyssijaksi ja vielä eilen virkamiehenkin mielestä ok nopeus on tänään neljäntoista päiväsakon arvoinen.(rammus @ Syys. 24 2009,20:10) kirjoitti
Mutta kuten jo aiemmin todettu, tämä mopoilija ajelee jatkossakin sopivalla tilannenopeudella, olkoon se sitten yli tai alle tikkarin. "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat".
Br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Mikähän tää nykyinen turvallisuus kouhotus ja vouhootus oikeen on?kaikki pitäs olla niin saatanan turvallista!asfalttimiehet kulkee kypärä päässä ja kaupunkien sun muitten ruohonleikkaajat on potat ja huomioliivit päällä sekä suojalasit naamalla!onhan ne tietenkin oltava jos sattuu taivas putoamaan päälle!huomioliivit auttaa taivasta näkemään ruohonleikkaajan ettei putoais päälle mutta jos sihtaus kuitenkin eoäonnistuu niin kypärä pelastaa=ruohonleikkaaja pelastuu!mutta eipä aikaakaan kun eteen tulee sudenkuoppa johon leikkaaja putoaa koska päällä ei ollut turvavaljaita valotolppaan sidottuna=ojasta allikkoon!turvavaljaat pakolliseksi kaikille jotka nousee aamulla sängystä!
YZF1000R
Jäitä hattuun: 6-10km ylitystä -> huomautus, joita ei kirjata. Yli 11km-> sakko. Muu ei siis muutu, paitsi huomautusten määrä kasvaa. Näin kertoi YLE äsken.
Tjaa. Mitä tuolla amerikan maalla on itse ajanut, niin ei siellä kyllä vastaavaa kyykyttämishenkeä ole.(amaunu @ Syys. 21 2009,12:11) kirjoitti
Tähän mennessä kokemukseksi on jäänyt että siellä pääasiassa välitetään siitä että pääset hengissä perille muitakaan rusikoimatta.
Toki joitain poikkeuksia on poliisilaitoksissa ollut, mutta se mikä on mielenkiitoista, niin valtakunnan media on näistä uutisoinut hyvin negatiivisesti, eli aivan toisin kuin suomessa samalla tavalla toimivista poliiseista.
Asioihin kyllä puuttututaan, esimeriksi talvisaikaan jo highwayllä on 70 tai 75 mph ja ajat 80 tai 85, niin Sheriffi kyllä varsin pian liputtaa sivuun juttutuokiota varten. Puuttumiskynnys on alempi talvella, mutta Suomessahan olisi tuolloin 100 km/h vastaavalla motarilla ja siitä voi sitten vertailla miksi jenkeissä puuttutaan helpommin asiaan jos nopeutta on 137 km/h talvella.
Sakkoa et välttämättä saa, mutta keskusteluun pääsee. 20 mph yli (153 km/h) niin sakkoa tulee. 30 mph yli (169 km/h) talvella suomalaisen motaria vastaavalla kesäkumeilla - vietetään yö Sheriffin putkassa miettimässä pahoja tekoja ja aamulla oikeuteen.
Fair? Minusta on.
Jopa Floridassa joka on nipo osavaltio, selviää keskustelulla jos ajaa muuten järjellä, hiljaisen liikenteen aikaan ja paikassa jossa riski on pieni.
Suurin ero on se että jenkeissä poliisi välittää vielä muustakin kuin sakottamisesta, vaan siitä "To Serve and protect" -sloganista on myös tuo eka jäljellä.
Jos olet tien sivussa tupakilla, niin partio pysähtyy kysymään että eihän autossa ole vikaa, onko kaikki OK. Suomessa ajetaan ohi, vaikka piennar olisi osaa täynnä. "ei kuulu meille".
Jos olet tiekahvilassa keskellä yötä, saatetaan tulla kyselemään kuulumisia, mistä ollaan ja minne on menossa ja vaihtarina saa vinkkejä vaikka siitä että missä tie minne olet menossa jäätyy usein yöllä.
Tekasasissa kysyin kerran että kohta pitäisi laittaa levyksi ja sain vinkkejä paikoista ja soittipa apulaissheriffi mulle majankin valmiiksi ja näytti kartasta mistä löytyy. Hinta oli $15 halvempi kuin ulkona kyltissä. Viissiin se aatteli että eipähän nuku turisti rattiin vaan Days Inn:in punkkaan.
Jenkeissä asiakaspalvelu on vielä olemassa, Suomessa se on kadonnut "Reinikaisten" myötä eläkkeelle.
Juro suomalainen voi tietysti ajatella että mitä toi kyttä kyselee, mutta se on maan tapa. Kuuluu kulttuuriin. Se haluaa vain neuvoa, ettet joudu lasarettiin tai arkkuun, kun et tiennyt jotain minkä olisi voinut vinkata.
Ei tämä sitä poista tietenkään että jos tötöilet isoa aikaa ja aiheutat vaaraa muille, niin kyyti on kylmää, mutta kyllä se ohjaa pysymään raiteillaan, vaikka pikkujuttuihin ei puututakaan. *
Jenkeissä poliisien mittareissa on kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä. Meillä budjetoidaan tulevia sakkotuloja.
"Maailman hurjimmat poliisivideot" eivät anna samaa kuvaa kuin käytännön kokemukset. Ei liene sinällään yllättävää..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kyllä ainakin täällä Vihdissä ottaa näyttöön siinä missä autollakin,esim eilen ajoin 85 mittariin ja näyttö ilmoitti 79 km/t ,Ja viime vkl tultiin Mäntsälästä Hyvinkäälle päin ja siellä on 100 km/t rajoitus ja ajoin siinä 100 mittariin niin näytti 96 km/t.Ja kyllä joka paikassa missä ohittanut kyseiset mittauspisteet on näyttöön tullut lukema.Olen jopa huvikseni kokeillut n. 50 m (en nyt tarkkaan muista matkaa mutta suht läheltä kuitenkin)päästä kiihdyttää ,ja mittaritaulu on nättänyt ylinopeutta ja vilkkunut kuin majakka!(jta @ Syys. 21 2009,21:50) kirjoitti
![]()
The true man wants two things: Danger and play >Nietzsche
Miten se koheltajan ammatti liittyy siihen että heidän koheltamisen takia rajoja kiristettään?(JGo @ Syys. 24 2009,19:33) kirjoitti
Pidä sä vaan noi miespuoliset *
Ei oikein ole selvinnyt koskaan että mihin ihmeeseen joillain on niin kova kiire liikenteessä, google mapsista näkee suunnilleen matka-ajan ja jos tuntuu ettei kerkiä niin lähtee aikaisemmin.
Taisi eilen osin olla jo varman päälle ottajia liikenteessä. Meinasi moottoritiellä palaa käpy, kun muutamat hinasivat jo alle satasta mittarin mukaan kahdessa jonossa.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Tulkoot vaan 7km/h ylinopeus sakot, ei vaikuta mun moottoripyöräilyn muuttuviin kuluihin.
Kickstart, deserve the ride!
Taisivat ne alle satasen ajelijat olla niitä rekkoja?(Athene @ Syys. 26 2009,10:23) kirjoitti
Itse ajoin Tre-HKI-Tre eilen ja lasissa koemielessä tasan 100 ja 120 lappujen mukaan todellista nopeutta. Taisin olla porukan hitain henkilöautoilija. Menipä ohi peräkärryllisiäkin muuli pompotellen.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Seuraavalla kerralla asennetta hommaan ja vasemmalle kaistalle ajamaan, niin eivät pääse hurjastelijatkaan ohi.(Matkalahna @ Syys. 26 2009,17:37) kirjoitti
![]()
Supermoto
Ei toki, kiireisemmälle pitää antaa tietä. Ja minä en tarvitse sitä 5 minuuttia, jonka "säästäisin". Ja sitäpaitsi, nuo kiiruhtajat voivat myöskin keventää myös verotaakkaani lisääntyvän sakkokertymän myötä(jaulis @ Syys. 26 2009,18:28) kirjoitti
![]()
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
No perskeles, onhan tuossa kyllä perää... Ja minä kerkesin jo asentamaan saabiin isomman ahtimen ja karjapuskurit, etteivät pääse rikolliset yllätämään oikealtakaan puolelta. Nyt taidankin jättää tuon kouluttamisen tienpäällä pois verokevennysten toivossa. *(Matkalahna @ Syys. 26 2009,22:31) kirjoitti
Ps. Mittarikin oli jo kalibroitu joten kaikki yli 7km/h ylitykset olisi kyllä tunnistettu...
Supermoto
11km/h sakot tulevat...
Eli jättivät tässä kauheassa hypetyksessä sen mainitsematta, että 3km/h virhemarginaali tutkalukemassa säilyy. Jatkossa saa ajaa edelleen 90km/h ja 110km/h ja 130km/h kuten ennenkin (kunhan tutka on oikein kalibroitu).
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Eli mikään ei muutu mihinkään ja valtakunnassa kaikki suht hyvin.(mjtee @ Syys. 27 2009,08:44) kirjoitti
Edit. "Poliisi aikoo kohdistaa lokakuun alussa liikennevalvontaansa riskipaikkoihin, kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen"... Tämän kun näkis totetuvan.
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Rikesakonhan tuolla lailla ajaen saa jatkossa...(mjtee @ Syys. 27 2009,08:44) kirjoitti
"Poliisi vähentää luvusta ensin kolmen kilometrin marginaalin ja antaa sitten huomautuksen kolmen kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin ylityksestä."(Köpi @ Syys. 27 2009,11:52) kirjoitti
80-alue: 90-3=87 =ei rikesakkoa=huomautus
100-alue: 110-3=107=ei rikesakkoa=huomautus
120-alue: 130-3=127=ei rikesakkoa=huomautus
Kertokaa toki, jos se olen minä jolla luetunymmärtäminen ontuu![]()
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Ei kyse ollut luetun ymmärtämisestä, vaan otin lähinnä käytännön läheisen/inho realistisen näkökulman asiaan.(mjtee @ Syys. 27 2009,11:57) kirjoitti
Otetaan esim. Kun poliisi sinut pysäyttää ja kertoo kirjoittavansa sinulle sakot 108 km/h nopeudesta.
-vaaditko nähtäväksi tutkalukeman (joka siis pitäisi olla 111)?
-kiistät syyllistyneesi sakkoon kirjoitettuun 108 nopeuteen, koska navigaattorisi (tms) näytti "vain" 110?
Ahaa okei. No tuohon esimerkkiin vastaus, että todennäköisesti maksan kiistämättä sakon kuten aina ennenkin olen tehnyt, koska todennäköisesti se nyt sitten yli 10km/h ylinopeutta meni. Minulle ei ole siis vielä <s>11</s> ...12v ajohistoriani aikana sattunut vedätyksiä kohdalle, mutta katson sitten tilanteen mukaan toimintamallin, mikäli mielivaltaa sattuu kohdalle ja aihetta kiistämiseen on. Reilu peli on toiminut puolin ja toisin tähän saakka.(Köpi @ Syys. 27 2009,13:10) kirjoitti
Puhun nyt vain sakkorajoista eli siitä, mistä topicissa pitäisi otsikon mukaan olla kyse. Liikennevalvontäjärjestelmässä ja tieliikennelaissa on toki kymmeniä epäkohtia, jotka kaipaisivat korjausta.
edit: Niin ne vuodet vierii
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Miten muuten ihan oikeassa elämässä tapahtuu tuo nopeuden todistaminen/varmistaminen poliisin puolelta?
Näyttääkö ne kuvaa tms. konkreettista todistetta?
Vai kertooko ne vaan että juu, kyllä oli muistaakseni musta bemari ku ajoi 110?
Minua vastaan todisti käräjillä (jonne jouduin koska en myöntänyt syyllisyyttäni) tapahtumapäivänä lomalla yksin omalla autollaan ollut poliisi, jonka ohitin valtatiellä. Hän oli "nähnyt", että musta volvo ajoi ylinopeutta ja mitannut nopeuden silmällä. Kaikki muukin mitä hän "oli nähnyt" meni läpi. Minun autossani 1 todistaja, hänellä ei todisteita: guilty as charged.(Köpi @ Syys. 27 2009,13:29) kirjoitti
Tulee vaan *mieleen, miten hiton tyhmiä me tienkäyttäjät ollaan?
Suurin osa ajaa ylinopeutta; joten mikä on "normaali"/sopiva nopeus?
Nykyisillä ajoneuvoilla/rajoituksilla, nukahtaa rattiin ja huomiokyky herpaantuu. Eikä olla todellakaan lähelläkä fysiikan lakeja.
Eikä taida olla ihmisluonteelle helppoa kun rakentamisen, pörssikurssien, elämisen, yms. pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. MUTTA ajamisen mahdollisimman HITAASTI *![]()
Aina sattuu:/