Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Kävin toissapäivänä ajelemassa ja pyörä ei suostunut lähtemään käyntiin välipysäkin jälkeen. Pihasta lähti hienosti, n.20km ajon ja tankkaamisen jälkeen lähti hienosti, jokusen kymmenen kilometrin ajon ja sammutuksen jälkeen ei enää lähteny muuten kuin työntämällä. Ajattelin kuitenkin jatkaa lenkkiä kun kerran toimii muuten, mutta seuraavaan risteykseen pysähdyttäessä sammui taas. Juoksin pyörän käyntiin mutta se ei jaksanu pysyä käynnissä muuten kun ryyppy päällä. Ajelin ryyppy päällä tallille ja ajattelin käydä hakemassa uuden akun, muistin kuitenkin että tallilla on käyttämätön 12v 9Ah lyijyakku. Taiteilin lyijyakun kiinni ja jätin lataukseen. Tänään kävin kokeilemassa pyörää käyntiin, lähti hienosti startilla. Mittasin kuitenkin virrat vielä varmuuden vuoksi.
    Eli uusi akku heti latauksen jälkeen: 12.5V
    Pyörä käynnissä: 11.6V @2000rpm
    Pyörä samutettuna: 12.3V
    Uudelleen käynnissa: 11.6V @3000rpm
    Vanha akku 2pv seisomisen jälkeen: 11.3V

    Viittaa siihen että laturi ei lataa, mutta miksi aikaisemmin riitti virtaa ajaa jokunen kymmenen kilsaa kotiin sen jälkeen kun akku loppui, jos kerran laturi ei nyt toimi?? Missä vikaa?
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  2. #2
    No se laturi antaa jonkun jännitteen, jolla pyörä pysyy käynnissä. Se voi olla vaikka 10 tai 11 volttia.

    Jotta akku lataantuisi, jännitteen pitäisi moottorin käydessä olla yli 14V. Kun pyörä käynnissä jännite on pienempi kuin seisoessa, niin melko varmasti latauksessa on vikaa. Kai tuo 11.6V on mitattu ilman valoja?

    Se vanha akku on muuten syytä ladata välittömästi, ettei sulfatoidu ihan pilalle, sillä saattaisi menetellä vara-akkuna. Jännitearvon perusteella se on jo osaksi syväpurkautunut.



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  3. #3
    Ittellä oli viimekesänä akku sökönä ja jätti tienpäälle. Ei pysyny käynnissä vai kuin olis työntäny. Laturi ei vissiin jaksanu pitää jännitettä riittävän korkeella kun akku anto oikoseen.
    Mutta toi kuvailtu kyllä vaikuttas että laturissa vikaa jos ei uudellakaan akulla pysy tulilla ja käynnissä ei anna yli 13V jännitteitä.
    Voihan viallinen akkukin rasittaa laturia liikaa joten akustakin kannattaa huolehtia.
  4. #4
    Viittais laturiin tai sen johtojen kosketukseen mutta on tuossa jotain muutakin herkkää, jos ei välillä pysy kuin ryyppy päällä käynnissä...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    Kai tuo 11.6V on mitattu ilman valoja?
    Oli valot päällä, voin muistaa luvun väärin mutta yli 11V oli koko ajan.

    Lainaa kirjoitti
    ei välillä pysy kuin ryyppy päällä käynnissä
    Tämä oli sillä vanhalla akulla kun se oli loppu, tänään toimi nätisti ilman ryyppyä.

    Mites tästä nyt sitte kannattaa edetä? Mitä kannattaa tarkistaa ensimmäiseks ennen kun purkaa koko pyörän?
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  6. #6
    Eihän tuo lataa ollenkaan jos jännite on alhaisempi käynnissä kuin sammutettuna.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  7. #7
    Johdoista aloittaisin tutkimukset. Oma pyörä teki ihan samaa ja syyksi paljastui muutaman illan purkamisen ja pähkäilyn jälkeen löystynyt liitin jännitteensäätimelle. Ei edes naurattanut enää kun puolet pyörästä oli purettu ja silmään osui satulan alla möllöttävä liitin lerpattamassa.
    Now playing: K7
  8. #8
    Tuo voisi olla pelkkä akkuongelmakin, kun tuo "uusikaan" akku ei kai siis ollut tunnetusti uuden veroinen vaan jotain muuta.

    Mopon laturi vaatii reippaasti kierroksia, ennenkuin siitä jännitteen lisäksi lähtee virtaakin. 3000 rpm on aika vähän, jos peruskuorman lisäksi perässä on heikossa hapessa oleva akkukin. Vaihtovirtalaturi lataa hyvin pienilläkin kierroksilla on vanha "totuus", mutta oikeasti se tarkoittaa, että vaihtovirtalaturi kestää kierroksia ja siis voidaan välittää pyörimään tarpeeksi kovaa - laiha lohtu mopoissa, joissa laturi yleensä pyörii tasan yhtä hitaasti kuin kampiakseli.

    Käytännön kokemusta on Bläkkäristä, joka toisena kesänä aiheutti nolon tilanteen kokkareiden paraatijonossa. Huollon mielestä ei mitään vikaa. Seuraavan kevään EAK:ssa sitä työnneltiin käyntiin. Normikäytössä toimi ok. Mittailin silloin latausjännitteitäkin eri kierroksilla ihan yleisestä mielenkiinnosta. Alkuperäinen hyytelöakku korvattiin tavallisella suljetulla, ja sen jälkeen tuo on kestänyt myös "epänormaalia" melkein tyhjäkäynnillä ajamista ok. Maahantuojan kaveri jopa tiesi, että uudempien hyytelöakullisten Bläkkäreiden kanssa on ollut vastaavia ongelmia, ja huollonkin pitäisi tietää että takuuhomma kyseessä...
  9. #9
    Lainaa (jme @ Syys. 17 2009,22:08) kirjoitti
    Tuo voisi olla pelkkä akkuongelmakin, kun tuo "uusikaan" akku ei kai siis ollut tunnetusti uuden veroinen vaan jotain muuta.
    Uusi akku on käyttämätön, pari vuotta tallissa seissy lyijyakku, jopa napojen suojat oli paikallaan
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  10. #10
    joko olet noilla ohjeilla mittaillu kliketiklik
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  11. #11
    Varmaankin laturivika tms. latauksen värkki. Kaasarikone käy vaikka kuinka paskalla akulla (ei tarvi edes pitää jännitettä, jos työntää käyntiin) ellei pa järjestelmässä ole sähköpumppua. Ruisku on asia erikseen.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  12. #12
    Lainaa (Salmon @ Syys. 17 2009,22:59) kirjoitti
    joko olet noilla ohjeilla mittaillu kliketiklik
    En ees tienny noista ohjeista, pitää kokeilla viikonloppuna. Kiitos linkistä
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut
  13. #13
    Lainaa (zapster @ Syys. 17 2009,22:44) kirjoitti
    Lainaa (jme @ Syys. 17 2009,22:08) kirjoitti
    Tuo voisi olla pelkkä akkuongelmakin, kun tuo "uusikaan" akku ei kai siis ollut tunnetusti uuden veroinen vaan jotain muuta.
    Uusi akku on käyttämätön, pari vuotta tallissa seissy lyijyakku, jopa napojen suojat oli paikallaan *
    Rakkaat toverit muistakaa pitää akuistanne huolta. Ei mikään lyijyakku tallissa ilman ylläpitovarausta pysy hengissä vuositolkulla!
    Toisaalta voinhan teille myydä sit akkuja vaikka joka vuosi
  14. #14
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 17 2009,23:42) kirjoitti
    Varmaankin laturivika tms. latauksen värkki. Kaasarikone käy vaikka kuinka paskalla akulla (ei tarvi edes pitää jännitettä, jos työntää käyntiin) ellei pa järjestelmässä ole sähköpumppua. Ruisku on asia erikseen.
    Ei ihan noinkaan..
    Tuli todettua saksan maalla että ei pysy käynnissä mikäli akku finito,pyöränä oli tuolloin 600cbr,alipaine bensasyötöllä.
    Tai pysy käynnissä kunhan ei mikään kuluttanut sähköä,heti kun laitto valot päälle tai flekti lähti käyntiin niin hyytyi samantien.
    Horo Elää !
  15. #15
    Lainaa (jme @ Syys. 17 2009,22:08) kirjoitti
    Tuo voisi olla pelkkä akkuongelmakin, kun tuo "uusikaan" akku ei kai siis ollut tunnetusti uuden veroinen vaan jotain muuta.

    Mopon laturi vaatii reippaasti kierroksia, ennenkuin siitä jännitteen lisäksi lähtee virtaakin. 3000 rpm on aika vähän, jos peruskuorman lisäksi perässä on heikossa hapessa oleva akkukin. Vaihtovirtalaturi lataa hyvin pienilläkin kierroksilla on vanha "totuus", mutta oikeasti se tarkoittaa, että vaihtovirtalaturi kestää kierroksia ja siis voidaan välittää pyörimään tarpeeksi kovaa - laiha lohtu mopoissa, joissa laturi yleensä pyörii tasan yhtä hitaasti kuin kampiakseli.

    Käytännön kokemusta on Bläkkäristä, joka toisena kesänä aiheutti nolon tilanteen kokkareiden paraatijonossa. Huollon mielestä ei mitään vikaa. Seuraavan kevään EAK:ssa sitä työnneltiin käyntiin. Normikäytössä toimi ok. Mittailin silloin latausjännitteitäkin eri kierroksilla ihan yleisestä mielenkiinnosta. Alkuperäinen hyytelöakku korvattiin tavallisella suljetulla, ja sen jälkeen tuo on kestänyt myös "epänormaalia" melkein tyhjäkäynnillä ajamista ok. Maahantuojan kaveri jopa tiesi, että uudempien hyytelöakullisten Bläkkäreiden kanssa on ollut vastaavia ongelmia, ja huollonkin pitäisi tietää että takuuhomma kyseessä...
    Taitaa olla pyöräkohtaista. Bemarin (Boschin autotaustaisen laturinsa ansiosta) painaa heti tyhjäkäynnillä 14,4V. Varadero taas painaa 1250RPM:llä 14.9V heti startin jälkeen...

    Yhtä kaikki: Jos tyhjäkäynnin yläpuolella jännite mitattuna akun navoilta on alle 12,7V niin taatusti on vikaa akussa tai laturissa. Todennäköisesti kuitenkin laturissa tai muussa latausta säätelevässä tekniikassa.



    <p>2002-2014</p>
  16. #16
    Lainaa (HondaCebari @ Syys. 19 2009,11:40) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 17 2009,23:42) kirjoitti
    Varmaankin laturivika tms. latauksen värkki. Kaasarikone käy vaikka kuinka paskalla akulla (ei tarvi edes pitää jännitettä, jos työntää käyntiin) ellei pa järjestelmässä ole sähköpumppua. Ruisku on asia erikseen.
    Ei ihan noinkaan..
    Tuli todettua saksan maalla että ei pysy käynnissä mikäli akku finito,pyöränä oli tuolloin 600cbr,alipaine bensasyötöllä.
    Tai pysy käynnissä kunhan ei mikään kuluttanut sähköä,heti kun laitto valot päälle tai flekti lähti käyntiin niin hyytyi samantien.
    Kyllä laturinkin täytyy olla aika heikko. Mulla oli aikoinaan 125 nelitahti honda sähköstartilla ja se ei todellakaan lähtenyt käyntiin muuten kuin työntämällä, akku ei pitänyt jännitettä pätkän vertaa mutta latauksesta tuli 13,5V. Kyllä pitäisi pysyä käynnissä, jos laturi on kunnossa.
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  17. #17
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 19 2009,13:28) kirjoitti
    Lainaa (HondaCebari @ Syys. 19 2009,11:40) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 17 2009,23:42) kirjoitti
    Varmaankin laturivika tms. latauksen värkki. Kaasarikone käy vaikka kuinka paskalla akulla (ei tarvi edes pitää jännitettä, jos työntää käyntiin) ellei pa järjestelmässä ole sähköpumppua. Ruisku on asia erikseen.
    Ei ihan noinkaan..
    Tuli todettua saksan maalla että ei pysy käynnissä mikäli akku finito,pyöränä oli tuolloin 600cbr,alipaine bensasyötöllä.
    Tai pysy käynnissä kunhan ei mikään kuluttanut sähköä,heti kun laitto valot päälle tai flekti lähti käyntiin niin hyytyi samantien.
    Kyllä laturinkin täytyy olla aika heikko. Mulla oli aikoinaan 125 nelitahti honda sähköstartilla ja se ei todellakaan lähtenyt käyntiin muuten kuin työntämällä, akku ei pitänyt jännitettä pätkän vertaa mutta latauksesta tuli 13,5V. Kyllä pitäisi pysyä käynnissä, jos laturi on kunnossa.
    no juu...
    kyllä mä vähän ihmettilin miksi yritti sammua pelkän simahtaneen akun vuoksi,mutta niin se vaan teki.
    Mittasin kyllä latausjännitteen kun uusi akku oli kiinni ja näytti ok.

    Horo Elää !
  18. #18
    Lainaa (HondaCebari @ Syys. 19 2009,19:05) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 19 2009,13:28) kirjoitti
    Lainaa (HondaCebari @ Syys. 19 2009,11:40) kirjoitti
    Lainaa (Thunderpants @ Syys. 17 2009,23:42) kirjoitti
    Varmaankin laturivika tms. latauksen värkki. Kaasarikone käy vaikka kuinka paskalla akulla (ei tarvi edes pitää jännitettä, jos työntää käyntiin) ellei pa järjestelmässä ole sähköpumppua. Ruisku on asia erikseen.
    Ei ihan noinkaan..
    Tuli todettua saksan maalla että ei pysy käynnissä mikäli akku finito,pyöränä oli tuolloin 600cbr,alipaine bensasyötöllä.
    Tai pysy käynnissä kunhan ei mikään kuluttanut sähköä,heti kun laitto valot päälle tai flekti lähti käyntiin niin hyytyi samantien.
    Kyllä laturinkin täytyy olla aika heikko. Mulla oli aikoinaan 125 nelitahti honda sähköstartilla ja se ei todellakaan lähtenyt käyntiin muuten kuin työntämällä, akku ei pitänyt jännitettä pätkän vertaa mutta latauksesta tuli 13,5V. Kyllä pitäisi pysyä käynnissä, jos laturi on kunnossa.
    no juu...
    kyllä mä vähän ihmettilin miksi yritti sammua pelkän simahtaneen akun vuoksi,mutta niin se vaan teki.
    Mittasin kyllä latausjännitteen kun uusi akku oli kiinni ja näytti ok.

    Aika mielenkiintoinen juttu.

    Aikoinaan porukoitten auto melkein jätti minut tien päälle, kun starttasi heikosti. No, tietysti epäilin akkua, kun latausjännite oli kuitenkin hyvä. Aikani tutkittua asiaa katselin akun napoja, jotka ei minun mielestä vaikuttanut edes likaisilta. Kuitenkin irrotin akusta kengät, putsasin kaikki santapaperilla ja voila!. Starttasi kuin varsa kevätlaitumelle. Mutta tietenkin asiantunteva motoristi putsaa ko. kohteet säännöllisesti...
    Elämä on vaarallista, siihen kuolee
  19.  
  20. #19
    Noniin, nyt on laturi purettu ja mitattu. Kyseessä on siis automallinen laturi. Ulkokäämi oli mittauksen mukaan kunnossa mutta sisempi ei, hiilien liukupinnoista mitattuna 5 ohmia vastusta, ohjearvo on 1 ohmi. Kotelon reijistä kurkkimalla näkyy katkenneita lankoja myös ulkokäämissä. Uusi laturi siis ostoslistalle
    -Z-
    Suzuki GSXR 1100
    Mun sivut