Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Hep,
    onko väki tutustunut J.Costa variaattoriin?

    Googlettelin hieman varijuttuja ja törmäsin J.Costaan. Jutut ja kokemukset olivat niin hämmästyttäviä, että tilaan J.Costan ja samalla vaihdan uuden variremmin.

    Pähkinänkuoressa:
    Etuvariaattori on rakennettu toimimaan täysin erilailla, kuin perinteiset variaattorit. Alkuperäinen stock-variaattori, malossit ja polinit ym... toimivat rullaperiaatteella. J.Costa toimii erilailla. Siellä ei rullat paina rullakuppia hihnaapäin, vaan keraamiset kapselit, joita on huomattavasti paljon enemmän kuin normivarissa rullia, painaa viistosti sellaista kupolia, jonka ansiosta "rullakuppi" painuu hihnaapäin. (varaosina noita kapseleita saa tilattua)

    Video kertoo paremmin:
    http://www.youtube.com/watch?v=y-QqHE0bNjw

    Ja mitä tästä hyötyy?
    Ameriikan poikien kokemukset (Majesty, burgman ja silverwing) keskustelujen mukaan:
    - much less vibration (mitä sitten tarkoittavatkin tällä?)
    - kiihtyy paremmin ja nopeammin paikaltaan, koska nostaa kierrokset korkeammalle kuin Malossi tai Polini.
    - reagoi kiihdyttämiseen nopeammin joka nopeusalueella, jolloin huomaa eron ohituksissa jne.
    - kun tavoitettu nopeus on saavutettu, pudottaa J.Costa kierrokset 200-1000rpm alhaisemmaksi mitä stock, malossi tai polini. ---> polttoainesäästöä matka-ajossa.
    - sekä variaattori pitää hiljaisempaa ääntä
    - nostaa huippunopeutta 5-30kmh
    - käytetään ehdottomasti vakio takavariaattorin sekä normaalin hihnan kera. Toisin kuin malossin kanssa pitää vaihtaa muunmuassa takavariaattorin vastinjousi.

    Tiedä sitten mikä totuus on, mutta kovasti ulkomailla hehkuttivat kyseistä kapistusta. Joten tilaukseen lähti ja nyt odotellaan sitä


    Niitä ulkomaalaisia keskusteluja, joissa kilpaa ylistävät ja kehuvat Costa-varia. Pahoitteluni että tässä on paljon luettavaa, mutta tämä saattaa kiinnostaa monia muitakin Ei ole pakko lukea jos ei huvita.
    J.Costa installed today
    J.Costa review
    Ordered J.Costa this morning
    J.Costa variator installation
    J.Costa variator on my Atlantic 200
    J.Costa Evo 2 race
    Another J.Costa convert
    J.Costa installed today (pitkä viestiketju)
    J.Costa variator
    J.Costa review (pitkä viestiketju)


    Ei hyvää ellei jotain pahaakin.
    Jollain oli alkutuotannon J.Costa hajonnut 20 000km jälkeen
    tarina


    Jos jollain suomalaisella on kokemuksia tästä, niin pistäkäänhän tähän perään.

    Omani tulee toivottavasti vielä ennen kuin ajokausi päättyy. Voin pistää tähän sitten kokemuksia/fiiliksiäni. Sekä verrokkina jotain taulukkoa paljonko kierrokset putosivat eri nopeuksilla vakiovariin verrattuna.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  2. #2
    Malossilla ja Polinillahan saa eripainoisia rullia joilla voi säätää variaattorin toimintaa. Miten nuo J.Costan kapselit? Onko niitä eripainoisia?

    Millainen on se HEBO:n New Generation variaattori? Pitäis olla käänteentekevä.



    Pää surisee ja suu pärisee.
  3. #3
    Täällä oli jo aiheesta keskustelua ja kokemuksia.
  4. #4
    J.Costa tuli asennettua tänään alle. Tässä tuloksia.
    Ajoneuvona 250cc Malaguti Madison S250, jossa ilmeisesti cdi-boxi katkoo sytytystä 7800rpm kohdalla.

    Kierrokset

    nopeus / original / J.Costa
    40kmh / 3800 rpm / 4400 rpm
    50kmh / 4000 rpm / 4800 rpm
    60kmh / 4600 rpm / 5200 rpm
    80kmh / 6000 rpm / 6000 rpm
    100kmh / 7500 rpm / 6400 rpm

    Mielenkiintoista, että taajamanopeuksilla tasavauhtia alkuperäinen variaattori kulkee pienemmillä kierroksilla. Kun taas maantienopeuksilla J.Costa kulkee pienemmillä kierroksilla.


    Maksiminopeus
    original-vari 100-102km/h 7800rpm (rajoitin katkoi huippuja)
    jcosta-vari 120-122km/h 6800rpm

    Kiihtyminen 0-100km/h
    original-vari *n. 15 sekuntia
    jcosta-vari *n. 11-12 sekuntia

    Kiihtyvyys fiilispohjalta
    Originaali variaattori kiihtyy paikaltaan kaasupohjassa siten että kierrokset nousevat suurinpiirtein 5200rpm tienoille.
    J.Costa kiihtyy ihan erilailla paikaltaan kahva pohjassa. Eron huomaa todella hyvin alkuperäiseen verrattuna. Costalla täys kiihdytyksessä pyöritään liki rajoittimen lukemaa koko kiihdytyksen alun ajan.

    Verdict
    Tämä toistaiseksi riittää minulle. Huippunopeudet sain sinne 120kmh tienoille mihin ne toivoin saavanikin. Miellyttävää 250cc vehkeellä tuo nopeus ei ole, mutta jos joskus joutuu jonkun pätkän moottoritietä vetämään, niin sekin onnistuu olematta pahasti tukkona.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  5. #5
    Mikähän moottori madisonissa on, onkohan Piaggion? P ei ole käyttänyt rasvattua varia vuosiin.

    Ainakin 250cc Vespat kulkevat noin 120 ja Piaggiot "samalla" moottorilla vissiin pikkaisen lujempaa.

    Jos sulla on ollut kaikki kunnossa niin on ollut Malagutilta varsin epäonnistunut viritys, tai mitä ominaisuuksia ovat hakenetkaan.

    Noin yhtäkkiä väittäisin että tarvitsisit pehmeämmän kytkinjousen ja raskaammat tapit variaattorissa jotta kierrokset eivät nousisivat niin korkealle kyyhdytyksessä mutta vastaavasti huippuvauhdissa vähän korkeammalle.

    PS Ainakin Vespa 250gts ei kuuleman mukaan kulje J Costan kanssa lujempaa, rajoitin pätkii vakiovarilla jo, mutta kiihtyvyys paranee.
    Yks sylinteri on paras, enemmän on turhaa, vähemmän on polkupyörä

    Piaggio Beverly 500
  6. #6
    Lainaa (jk_single @ Syys. 28 2009,17:53) kirjoitti
    Mikähän moottori madisonissa on, onkohan Piaggion? P ei ole käyttänyt rasvattua varia vuosiin.

    Ainakin 250cc Vespat kulkevat noin 120 ja Piaggiot "samalla" moottorilla vissiin pikkaisen lujempaa.

    Jos sulla on ollut kaikki kunnossa niin on ollut Malagutilta varsin epäonnistunut viritys, tai mitä ominaisuuksia ovat hakenetkaan.

    Noin yhtäkkiä väittäisin että tarvitsisit pehmeämmän kytkinjousen ja raskaammat tapit variaattorissa jotta kierrokset eivät nousisivat niin korkealle kyyhdytyksessä mutta vastaavasti huippuvauhdissa vähän korkeammalle.

    PS Ainakin Vespa 250gts ei kuuleman mukaan kulje J Costan kanssa lujempaa, rajoitin pätkii vakiovarilla jo, mutta kiihtyvyys paranee.
    Madison S250 mallissa (tässä vanhemmassa) on Yamaha Majestyn (250cc) kone. Uudemmassa Madison 3 (250cc) mallissa on Piaggion kone. Omani siis on Yamahan koneella.

    Tekisi mieli putsata rasvoista se alkuperäinen vari ja kokeilla uudestaan. Koska rasvojen vuoksi siinä on rullakupin reunalla ruuvein kiinnitetty ylimääräinen levy, ettei rasvat leviä pitkin variaattoria. Tuo ylimääräinen levy on käsittääkseni myös eräänlainen rajoitin.

    Ajattelin kirjoitella J.Costan pojille sähköpostia ja kertoa kokemuksiani, jos vaikka suosittelisivat/tarjoaisivat raskaampia tappeja variaattoriin. Eli sama kävi mielessä mitä sinullakin.

    Muuten fiilis tuosta J.Costasta on hyvä. Selvisi sekin mitä "less vibration" tarkoittaa. Paikaltaan lähdettäessä tällä varilla ei ole minkäänlaista tärinää. Lähtee tosiaan nätisti kuin sähköskootteri. Samoin moottorijarrutus on sulavampaa. Kiihdytyksessä joka nopeusalueella tosiaan on huomattava ero alkuperäiseen verrattuna.

    Kun tällä ajaa, niin tulee sellainen olo että näin näiden skootterien kuuluu toimia. Kierrokset vaan kun pikkuisen alemmas. Tuskin paikaltaan kahva tiskissä kiihdytettäessä rajoitin saisi hakata päälle, mitä nyt tapahtuu sekunnin verran. Paras vääntö Maddyssa on 7000 rpm kohdalla. Rajoitin hakkaa 7800 rpm kohdalla. Original variaattorilla tosiaan pääsi paikaltaan kiihdyttäessä juuri ja juuri 5200 rpm kierroksille. Varmaan optimaalisinta olisi saada se tuonne 6500-7000 rpm kohdille. Toki tuolla voi kiihdyttää niin ettei aina lähde kahva tiskissä. Siihenkin tottuu.

    Palaillaan astialle kun J.Costan pojat vastailee jotain.

    edit: tuli sellastakin mieleen, että samalla tuli vaihdettua uusi hihna. Liekö sekin aluksi luistaa hieman ennen kuin asettuu käyttöön kunnolla?



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  7. #7
    Yksinpuhelu jatkuu. Mukana tuli 15g "rullat" eli "bulletit" eli "gliding rollerit" jotka saattavat olla karva verran liian kevyet tähän majestyn koneeseen.bTiedä sitten pitikö tuon mukana tulla 15g vai 15,5g liukupalat, kun 15g palat tuli ja j.costan sivuilla luki että Majesty 250cc moottoriin kuuluvassa variaattorissa pitäisi olla 15,5g liukupalat.

    No pistin tästä J.Costaan päin kattavaa mailia ja Xavier Pallarès ystävällisesti vastaili minulle. On muuten todella ystävällinen ja auttavainen kaveri *

    Todettiin että hän lähettää minulle "asevelihintaan" setin 16g liukupaloja ja pistän jokatoisen palan 15g ja joka toisen 16g. Se on ihan sallittu tapa ja tasapaino säilyy varissa.

    Mikäli tuo yhdistelmä osoittautuu paremmaksi, niin sitten minulle jää vielä toinen varasetti 15 + 16 + 15 + 16... liukupalasekoituksia.

    15g paloilla kierrokset tosiaan tuntuivat kokoajan olevan liian ylhäällä omaan makuuni. Kiihtyvyys oli tajutonta. Kulutus tankillisella kasvoi 0.5 - 1l/100km. Nousu mitä osasi odottaa kierrosten nousun vuoksi. (itse ajan 80-90% nopeudella 40-60km/h, jolla kierrokset nousivat.)

    Kerron lisää kokemuksia taas kun saan varin palat 15,5g sekoitettuun moodiin ja olen ajanut tankillisen
    Ellei talvi tule ja pilaa koko hommaa. Ensi yöksi alustavasti lupailtu räntää

    Mutta kiitokset täytyy antaa Xavierille ystävällisestä ja nopeasta palvelusta.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  8. #8
    ...turha...



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  9. #9
    Ei minä tiedä mitään mistään, koskaan tienny ja hamassa tulevaisuudessa ei sitten enään muista vaikka tietäs.

    Miten jos laittaisi 15g rullat takas paikalleen ja takavariin löysemmän jousen? Jos virivareihin laitetaan jäykempää jousta jolloin kierroksetkin nousee, niin eiks löysemmällä olisi tässä toivottu vaikutus.
    ...ja saattaahan siinä sun madisonissa olla vakiota jäykempi jousi vaihdettuna, aikaisemman omistajan toimesta. Siitä johtuen rajoitin hakkaa jo satasen vauhdissa?

    ..mutta niinku sanoin - mää mitään tiedä.
    Forward taapertamista - as early as -62

    *Xciting 500Ri*
  10. #10
    Nääh... kuten sanoin, ajelen suurimman osan pienemmillä nopeuksilla, niin ei jaksa ruveta hirveästi ostelemaan osaa kokeilumielessä. Yritys-erehdys metodilla näissä hommissa saa isot rahat palamaan. Näiden isompien skoottereiden osat kuitenkin on ihan eri hintaluokassa, mitä moposkoottereiden osat.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  11. #11
    Ymmärsinkö oikein, että ensin kokeilit varissa 15 grammaset puntit ja sitten 15 - 16 - 15 jne.? Et kokeillut pelkästään 16 grammaisilla? Suuremmat puntit työntäisi varia "nopeammin" kiinni, joten kierrokset laskisi.



  12. #12
    Lainaa (elokuu @ Loka. 10 2009,17:00) kirjoitti
    Ymmärsinkö oikein, että ensin kokeilit varissa 15 grammaset puntit ja sitten 15 - 16 - 15 jne.? Et kokeillut pelkästään 16 grammaisilla? Suuremmat puntit työntäisi varia "nopeammin" kiinni, joten kierrokset laskisi.
    Kyllä ymmärsit oikein. Jos 15.5g puntit ei tehnyt juuri eroa, niin tuskin 16g puntit tekisi kovin paljon enempää. Omaan tarpeeseeni puntit pitäisi olla reippaasti painavammat. Pistin Xavierille jälleen mailia jos hänellä on kokemusta millä tuon Costan kierrokset saisi ns. Vakiovarin tasolle hitaammilla nopeuksilla. Siinä tapauksessa en tuosta luopuisi pois. Sen verran sulava vari tuo costa on.

    No tässä tuskin syksyn aikana kukaan tuota ostaa pois, niin tässä on talvi aikaa miettiä ja selvitellä saako tuosta vakiovarin korvaajan kierrosten osalta, mutta smoothimmin toimivan ja säilyttäen huippunopeuden lisäyksen. Toivottavasti Xavierilla on kokemusta siltä saralta, eikä vain virittämisestä kierroskoneeksi.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  13. #13
    Näkyypä noita olevan Apriliaankin asennettuna:
    tämmöinen tuli vastaan
  14. #14
    Tilasin Xavierilta vielä painavimmat tapit mitä tuohon omaan Costa-variin saa. Josko se sitten olisi enemmän vakiovarin kaltainen pienemmillä kierroksilla. Keväällä pääsee vasta testaamaan. Joten vetäydytään myynnistä toistaiseksi.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  15. #15
    Jos harkitset JCosta variaattoria, niin lue tämä!

    En tainnut muuten aikaisemmin huomata mainita, että itselläni kävi JCostalla niin, että pistin uuden hihnan asennuksen yhteydessä paikalleen. Muutaman päivän ajelun jälkeen kun vaihdoin noita isompia liukutappeja, huomasin että hihnasta oli kulunut selkäpuolelta (ulkoreuna) noin 3mm leveydeltä ja ehkä kolmasosamillin syvyydeltä kumireunaa pois. Ei vaikuttanut ajoon mitenkään, mutta tottakai säikäytti. Jos hihna olisi heikentynyt sen verran että katkeaisi. Mutta ei se ura ollut kudoksiin asti ollenkaan. Tuskin olisi katkennut.

    Joka tapauksessa koneelle ja google laulamaan. Netin muutamista ulkomaalaisista maxiskootteri foorumeista löytyi vastaavaa juttua. JCosta vari painaa itseään sen verran lähemmäs hihnan toisella puolella olevaa levylautasta, että hihna nousee ylemmäs mitä vakiovarilla. Tämän on juurikin syynä huippunopeuden kasvamiseen.

    No moottorista riippuen, tai variaattorista ja varikopasta riippuen hihna saattaa hieraista johonkin selkämystään. Itselläni se osui varikopan sisällä olevaan ulokseeseen. Ulokkeeseen joka on yhden mutterin läpivientivahvennus kopassa.

    Samoin ajan saatossa kun hihna kuluu leveydeltään, levylautaset ottavat niin paljon yhteen, että levylautasten keskeltä saattaa lautaset hieroa toisiaan. Eli kulua lievästi. Näin ei tietenkään saa käydä. Itsellä ei noin ole käynyt.

    Ratkaisuina ulkomaan poijjaat ovat antaneet pariakin vinkkiä, jotka ovat osoittautuneet kuulemma toimiviksi
    1. osta hieman lyhyempi hihna -> huippunopeus tosin hieman putoaa. mutta kiihtyvyys taitaa kasvaa välityksen vuoksi? Mikäli oikein ymmärsin.

    2. JCosta varin keskellä menee se pitkä metalliholkki. Se mukaan ja sopivaan metallisorvaamoon. Pyytää työstämään 1mm leveän prikan samoin ulkomitoin. (tai tuon verran pidempi keskiholkki) Tämä prikka sitten vaan holkin jatkeeksi ja levylautanen paikalleen. Näin levylautaset eivät mene toisiinsa kiinni ja hihna ei nouse aivan niin ylös. Sama vaikutus kuin lyhyemmällä hihnalla.

    3. Osta Polinin tai Malossin fixed front pulley half. Eli se etuvarin tuulettajapuolinen levylautanen. Itse ostin Polinin paremmin tuulettavan lautasen ja totesin ettei se mene niin lähelle variaattorin toista lautasta, kuin vakio tuulettajalautanen. Hieman erilainen muotoilu keskellä, eikä tarvi leikkiä prikkojen kanssa. Tämä siis tosiaan mutuilua vasta. Kokemusta ei ihan vielä ole.

    Siispä ratkaisua ensi kesäksi itsellenikin.

    Oman Majesty 250cc moottorin vakiohihna oli mitaltaan 871. Itse tilasin http://www.scooterbelt.com/ sivustolta pari 856 mittaista variaattorinhihnaa (yhteishinta 40e postikuluineen). Eli 15mm lyhyempi kuin alkuperäinen hihna.

    Lisäksi Englannista tilattuna Polinin paremmin tuulettava levylautanen. Muutenkin parempi enemmän kierroksia antavalle varille.

    Ihan varmuuden vuoksi dreemelillä viistetään pieni siivu pois varikopan sisältä siitä kohdasta, mihin vakio tuuletinlautasen ja costan kanssa hihna juuri ja juuri kosketti. Tätä tuskin tarvitsisi tehdä, mutta teempä varmuuden vuoksi, ettei tarvitse keskeyttää matkaa hihnan katkeamisen vuoksi. Ja kun kyse on varikopasta, niin ei ole vaaraa että moottorin lohko kuluisi puhki. Vespoissa joissa tätä ongelmaa on (www.modernvespa.com ja foorumi) hiertymä tulee lohkoon. Pa*ka juttu heille

    Lisäksi hyllyssä odottaa uusi vakio vastapainejousi kytkinpakkaan. Kun en ole varma onko tässä kireämpi jousi edellisen omistajan toimesta. Ja J.Costa varin kanssa tulee käyttää vakio jousta. Muutoin kierrokset nousevat liikaa ja voi tulla luistamista jne jne...

    Saas nähdä miten vaikuttaa kulkuun. Lisäksi vielä tarvittaessa hyllystä löytyy J.Costan kyseiseen malliin sopivat raskaimmat 16,5g painot.

    Eiköhän näillä löydetä se toimiva yhdistelmä.

    edittiä: muutin hieman tekstiä kuvaavammaksi keväällä 2010, kun talven aikana on ostettu kaikkea kivaa tätä ajatellen ja selvitetty ulkomaalaisilta foorumeilta näitä juttuja.

    Aika vahvasti näyttää siltä ettei tätä ongelmaa ole kuin muutamilla moottorityypeillä 250cc luokassa. 400cc ja 500cc luokassa vastaavaa "kulumis"-ongelmaa ei olla tavattu.

    Täällä vespafoorumilta juttua englanniksi:
    http://www.modernvespa.com/forum/top...ighlight=costa



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  16. #16
    Kaivelin vanhoja valokuvia, mittauksia ja papereita ja tein tällaisen taulukon. Original varin nämä mittaukset ovat uudella vakiomittaisella hihnalla (871mm) ja uusilla vakiokokoisilla 14g rullilla.

    Kierrokset

    nopeus / original * / Costa 15g / Costa 15.5g / Costa 16.5g
    30kmh */ 3200 rpm / 4000 rpm / -
    40kmh */ 3500 rpm / 4400 rpm / 4800 rpm / -
    50kmh */ 3800 rpm / 4800 rpm / 5200 rpm / -
    60kmh */ 4200 rpm / 5200 rpm / 5400 rpm / -
    70kmh */ 4800 rpm / 5600 rpm / 6200 rpm / -
    80kmh */ 5200 rpm / 6000 rpm / 6400 rpm / -
    90kmh */ 6000 rpm / 6200 rpm / 5800 rpm / -
    100kmh/ 7500 rpm / 6400 rpm / 6000 rpm / -

    Lihavoitu kertoo millä yhdistelmällä kierrokset ovat suurimmat tietyllä nopeudella
    Alleviivattu kertoo millä yhdistelmällä kierrokset ovat pienimmät tietyllä nopeudella

    Lisään keväällä / kesällä tuohon vielä Costa 16.5g sarakkeen tiedot, kun pääsen ne ajamaan.

    Taulukosta näkee, että JCostalla pääsee heti kiihdyttämäänkin isommilla kierroksilla, sekä että maantienopeuksissa kuljetaan pienemmillä kierroksilla ja kulutus laskee. Näillä perusteilla sanoisin että tuo on hyvä kiihdyttelijöille sekä matka cruisailijoille. Tarvittaessa tulee huippunopeuttakin lisää.

    Oma ajoni on pääosin 40-60kmh välillä, jossa costa on 1000-1400 kierrosta kovemmilla kierroksilla.

    Oma tavoitteeni olisi saada tuo JCosta 16.5g sarake *alleviivatuksi tuon vakiovarin sijasta. Vaikka kiihtyvyys ei olisi yhtään vakiovaria tehokkaampi, niin se J.Costan välitön reagointi, mukavuus sekä värinätön käynti vaan tuntuu niin miellyttävältä omaan rennon letkeään kruisailevaan ajotapaan.
    (Järjetön kiihdyttely ja huippunopeuksien etsiminen ei itseä niinkään kiinnosta. Niitä kaipaavilla on ihan eri kaksipyöräiset.)

    Kierrokset vaan Costasta kuriin ja tämän myötä hiljaisempi mopo sekä pienemmän kulutukset omalle ajonopeushaarukalle, niin se on siinä säätämisen osalta *

    Isketään reilusti 12 x 1g lisää liukutappeihin niin luulisi sen vaikuttavan jo laskevasti kierroksiin. Kuten raskaammat rullat tekee normivareissa. Ehkä tuo 15mm lyhyempi hihnakin jotain tekee? Jää nähtäväksi kun ajokausi alkaa.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  17. #17
    Tällainen kevään välikommentti tähän, että keväthuoltoa tehdessäni huomasin että kytkinpaketissa oli palaset kuluneet toisesta päästä jopa alle minimirajan ja kytkinkellokin näytti siniseltä. Joten siellä on luistanut aika hyvin kytkin ja kuumottanut kelloa.

    Tästä varmaan johtunee miksi kierrokset ovat olleet niin korkealla.

    Pistin uuden kytkinpaketin kaikkinensa tilaukseen. Tällä hetkellä Costassa on sisällä 16g bulletit. Täytyy katsoa noita kierroksia sitten noilla painoilla kunnolla, kun saan uuden kytkinpaketin asennettua.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  18.  
  19. #18
    Monoloki jatkuu.

    Uusi kytkinpaketti kaikkinensa tuli asennettua. (kytkinkello, kytkinpalat, jousi, ne levylautaset jne jne... koko paketti)
    Luistaminen loppui siihen. Kierrokset ovat edelleen korkeat kun kiihdyttää ja nyt ampuukin vähän nätimmin vauhtiin *
    Kierrostenrajoittimeen hakkaa vastaan jos paikaltaan lähtee kahva pohjassa. Mutta tarviiko sitä kahva pohjassa kiihdyttää. Harvemmin.

    Aikaisemmin kertomani varikopan dreemelöinti teki tehtävänsä. Hihna ei enää ota kiinni varikoppaan eikä näin ollen kuluta hihnan selkämystä.
    Täällä kuva dreemelöinnistä http://i41.tinypic.com/9rqdkp.jpg

    Luistaneen ylikuluneen kytkimen kanssa näytti viimeisen tankin keskikulutus seka-ajossa olleen 4.17l/100km (tankkaus.comin laskemana)
    Ei paha ollenkaan. Ehkä tuo tuosta pikkuisen vielä putoaa tämän uuden kytkinpakan kanssa.

    Moottoritiellä analogi mittari kävi 132km/h vauhdissa. En mitannut gps:llä. todellisuus lienee jotain 125km/h tienoilla. Eli riittävä ettei jää tien tukoksi, jos tarvii pieni siivu motaria joskus ajaa.


    Kulutuksesta:
    Vakiovarilla 6 tankkauksen keskiarvo 4,00l/100km
    (3.9+4.35+3.91+4.35+3.51+3.99)/6

    J.Costa varilla 5 tankkauksen keskiarvo 4,56l/100km
    (4.82+4.95+4.17+5+3.9)/5
    Costalla tankilliset eri painoisilla bulleteilla.
    15gr, 15,5gr, 16gr, 16gr ja 16gr bulleteilla.

    Toistaiseksi näillä näkymin keskikulutus Costalla kasvaa seka-ajossa noin 0,5-0,7l/100km.

    Kulutusero vakiovariin on kyllä koko rahan arvoinen suhteessa saavutettuun hauskuuteen.

    Näillä näkymin voin suositella costaa, jos haluaa räyhäkkyyttä ja kierroksia koneeseen.

    Itse palaan takaisin leppoisamman vakiovarin käyttöön ja laiton Costan myyntiin. Parissa päivässä löytyi 3 kiinnostunutta ostajaa. Costa tarina minun osaltani loppuu tähän.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.