Okei, alkuun disclaimer. Tästä varmaan on jossain topic tai useampia, mutta en osaa käyttää tuota hakua, joten nyt on yksi lisää. Tämän topicin tarkoitus ei ole myöskään mollata niitä, joiden harrastusmuoto poikkeaa omastani, vaan ihan yksinkertaisesti uteliaisuus.
Rupesi mietityttämään tuossa eturenkaan lukkiutumistopicissa ABS-jarrut. Olen pohtinut, mitä eri tyyppistä pyöräilyä harrastavat kokevat saavansa harrastuksestaan. Itse en esimerkiksi ikinä haluaisi pyörääni ABS-jarruja, vaikka ne olisivatkin teknisesti kuinka paljon paremmat.
Haluan ajaa pyörääni itse. Ihan samoin, kun jos ostaisin urheiluauton, en haluaisi, että elektroniikka ajaa sitä puolestani, vaikka se hoitaisikin homman itseäni paremmin. Haluan oppia taitavammaksi kuljettajaksi ja ajaa nopeammin. Koska em. sujui tänä kesänä erittäin huonosti, olen itse asiassa tällä hetkellä aika heikosti motivoitunut koko touhuun. Toivottavasti ensi kesänä kulkee kovempaa.
Rakentelu ja siihen liittyvät asiat ovat helppoja ymmärtää ja erinäisillä customeilla ajetuani uskon ymmärtäväni ainakin osittain osittain, mitä esimerkiksi omasta harrastuksestani poikkeavalla tavalla moottoripyöräilyä harrastavat custom-kuskit saavat, mutta monien ryhmien ajelustaan saama ilo jää minulle mysteeriksi.
Kertoisitko siis, miten juuri sinä harrastat moottoripyöräilyä, ja mitä se sinulle antaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Moottoripyöräily antaa hieman riskiä muuten niin tasapaksuun maailmaan jossa tarvitaan kypärä sauvakävelyyn. Onhan se toki muutenkin mukavaa ajella auringonlaskuun ja elättää illuusiota vapaudesta.
Moottoripyöräilyn huvi on tyystin käytetty loppuun yleisillä teillä. Ainoastaan ratapyöräily on saanut enää fiilarit nousemaan.
Kaikenlainen kikkailu on tehty niin rikolliseksi, ettei yksinkertaisesti edes huvita hakeutua enää edes rauhallisemmille vesille pelleilee, kun tuntuu että kaikki täyspäisyys on poliiseilta hukkunut.
Nollatoleranssit ja huono liikennekulttuuri vaan pahentaa vitutusta olla liikkeellä.
Siksipä on parempi siirtyä muualle.
Crossi peli on nyt hankinnassa ihan omaan haltuun. Jospa tuolla hiekalla/mudalla/metsäpoluilla/jääradalla olisi jotain annettavaa.
Siispä metikköön.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Omaa aikaa, työpäivän pölyt irtoaa kun päivän päätteeksi laittaa varusteet päälle ja starttaa.
Liikkumisen vapaus **hajut, KESÄN(miks ei syksynkin)tuntemukset, joskus jopa maut! Elämykset ihan arkisissakin ajeluissa. Joskus tuntuu kivalta mennä kovaa tai ainakin kiihdyttää nopeasti rajoitusten sallimaan kun taas välillä on kiva ihan vaan fiilistellä. Kokeilumielessä voisi tuo crossikin kiinnostaa!
FZ6-S *-08
kaikenlainen mp liikkuminen tuo vapautta ku ei tarvi ottaa koko perhettä mukaan (kun taas tulee kotiin jaksaa olla niiden kanssa).
ratapäiville katoaa tyäpäivän kaikki paskat asiat ku ei pysty keskittyyn muuhun kun ajoon...
lähtee sitä sitten iltapäivä ajelulle (pitemmän kaavan mukaan) ja ipod mukaan fiilistelemään...siinä pääsee irti arjesta
tai kaupassa käymään ...
tai metsään crossilla (mitä mulla VIELÄ ei ole)
tai
tai....
kukin taaplaa tyylillään mutta harrastus on - niin kauan kun rahaa riittää - erittäin hauska ja monipuolinen *'
sääli vaan kun taas tulee se pakollinen tauko *![]()
Honda 1000XL -09
Eikös se vanha vastaus ollut että jos pitää selittää miksi harrastaa moottoripyöräilyä (tai jotain muuta) niin toinen ei ymmärrä. Ja jos hän ymmärtää hänen ei tarvitse kysyä.
Taivas saa odottaa
Tämä pakollinen tauko ehkä juuri lisää homman kiinnostavuutta vaikka se ikävältä tuntuukin. Jos olisi kesä ympäri vuoden voipi olla ettei innostus lähteä mopoilemaan olisi koskaan niin korkealla kuin kevättä odotellessa.(Bacalao @ Syys. 17 2009,06:12) kirjoitti
xxx
Moottoripyörä on antanut kyydin töihin koko sulan kauden ajan. Tietoisesti mainittu "sula kausi" kesän asemesta. Autossa on jo "valmiina" nastarenkaat...
Toi on aika hyvä viisaus, että jos pitää kysyä, niin ei se homma aukea selittämälläkään. Myönnettäköön että omat odotukset oli jotain muuta kuin mitä todellisuus. Todellisuus oli hienompaa mitä oli kuvitellut! Sisältää konttaukset, palelut pimeässä ja vesisateessa jne.
Ongelmana oikeastaan rahanpuute, pari pyörää uupuu pihalta valikoimasta!
Minulle moottoripyöräily on kuntoilua. Enduro tai motocross on tosi hyvää kuntoilua ja rasvan polttoa. Vuosia sitten ajoin kadulla, mutta aika pian tuo homma alkaa tympimään, koska hauskuus alkaa vasta sitten kun ajaminen on laitonta.
Toki asfalttiradalla ajaminenkin käy kuntoilusta, mutta oheistoimintaan kuluu paljon enemmän aikaa kuin enduron tai crossin ajamiseen. Pelkästään siirtymiin menee tunteja, eikä se oikein perheelliselle sovi, että vietetään koko päivä oman harrastuksen parissa.
Enduropolkuja ja motocrossratoja löytyy melkein joka kylästä.
Noista abseista ja niiden tarpeellisuudesta on olliut niin paljon vääntöä, että aihe alkaa olla loppuunkaluttu. Itse en esimerkiksi ikinä ostaisi pyörääni ilman ABS-jarruja, eikä kauaa mene kun ne ovat vakiona joka pyörässä. Crossit ja ratavehkeet on asia erikseen.
Kukapa pyörää ei haluaisi ajaa itse. Sehän on vaan nykypyöristä puhuttaessa mahdotonta. Elektroniikka sinunkin mopon moottoria ohjaa, ellei allasi ole kaasaripeli. Ja vaikka olisi kaaasaripeli, niin sinunkaan moposta ei löytyne katkojan kärkiä.
Mutta siis oikeasti en ymmärrä mitä tarkoitat.. Millä tavalla elektroniikka ajaisi pyörää puolestasi. Vai onko jossain pyörässä jo automaattiohjaus..? Häkellyttävää, miten nopeasti kehitys menee eteenpäin
"Haluat oppia taitavammaksi kuljettajaksi ja ajaa nopeammin. Ja nyt kun ei suju, niin menee motivaatio. Ja sitten, kun kulkee kovempaa motivaatiosi ehkä palaa"
Jos pyöräharrastuksesi on lähinnä kilpa-ajoa, niin ihan luonnollinen reaktiohan tuo on. Ihan samoin on varmasti urheilijoilla lähes joka lajissa. Jos ei menesty, niin alkaa koko homma tökkiä. Ei siihen auta kuin motivaation etsiminen ja harjoittelu. Vaihtoehto lienee lajin vaihto.
Kerro siis, mitä tarkoitat harrastaa "omasta harrastuksestani poikkeavalla tavalla moottoripyöräilyä"
Eipä taida ihan kaikki tietää, miten sinä moottoripyöräilyä harrastat..
Mulla ei ole oikestaan kuin yksi mysteeri.
Rautaperseajot ja niistä saatu ilo ilo on jäänyt minulle täydelliseksi mysteeriksi.
Mutta enpä silti tätäkään lajia tuomitse. Täytyy siinä jotain kivaa olla, ei kai kukaan muuten olisi niin hullu.. Jokainen harrastakoon mopoja ja mopoilua just niin kuin parhaalta tuntuu.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Se antaa oivan tavan päästä rahoista eroon.(PoS @ Syys. 16 2009,23:42) kirjoitti
![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Kait sitä mopoilee, kun ei ole mitään parempaakaan tekemistä. On siinä enemmän ajamisen tuntua kuin autoilussa. Kiva vaan omistaa pyörä ja ihailla sitä
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
1) Joku rakentaa pienoisrautateitä, muita pienoismalleja tai kerää postimerkkejä. Harrastuksen yksi tarkoitus on täyttää vapaa-aikaa mielekkäällä puuhastelulla, jota moottoripyörän omistaminenkin yleensä tarjoaa. En nyt tarkoita, että se on kivaa, kun mopo menee rikki, mutta kyllähän nyt tallissa olevaa omaa kultaa on yleensä ihan mukava puunata tai tuunata.
2) Ihmisen on yleensä pakko liikkua. Vihaan julkisia kulkuvälineitä ja inhoan muutenkin kyydissäistumista, joten jäljelle jää käytännössä auto, moottoripyörä ja mopo. Ajotyydytystä tarjoava auto on minulle liian kallis, mopo puolestaan ärsyttävän hidas kadulla - todennäköisesti tylsäkin. Moottoripyörä on ehdottomasti hauskin yksityinen tapa liikkua paikoista toiseen - esim työ, kauppa, muu harrastus...
3) Ihan kätevä perheen toinen ajoneuvo. Kyllä sitä sen muutaman kuukauden talvella pärjää yhdelläkin hammasta purren, jos oma peli ei taivu talviajoon.
4) Porukalla ajelut, samanhenkiset kaverit
5) kiksit ajossa. Kyllä niitä ainakin minulle löytyy katuasfaltiltakin ihan laillisesti. On se vain lysti tunne riipasta siihen sataseenkin, mutta eihän se kauaa kerrallaan kestä. Ohituksiinkin löytyy vain suht poskettomasti sitä voimaa.
6) Satunnaiset keikat radalle tai varttimailille, kun ei tarvitse pelätä korttinsa puolesta. Hanaa vaan sen kun pystyy, uskaltaa ja rakkineesta irtoaa.
7) Pyöränvaihdot. Puhutaan kuitenkin omalla kohdallani alle kymppitonnin vehkeistä, joten näitä on varaa silloin tällöin vaihtaa. Joku ostaa ensipyöräksi kilokyykkyä, minä vaihdan mieluummin pyörää parin vuoden välein toisentyyppiseen. Ensimmäinen oli kusiainen - katsotaan mikä seuraavaksi pihalle pölähtää.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Hienoa saivartelua J@ckiltä, kiitos siitä. Saivartelenpa takaisin.
Huomaa, en missään vaiheessa kyseenalaistanut ABSien tarpeellisuutta. Viittasin siihen, että ne saattavat olla teknisesti eddistyksellisemmät.(J@ck @ Syys. 17 2009,08:54) kirjoitti
Tähän en voi muuta kuin mykistyä. Uskomattoman hienosti olet ymmärtämättä, mitä tarkoitin. Onko luistonestoon ja ABS-jarruihin erityisesti liittyvä kritiikki sinulle täysin vierasta?(J@ck @ Syys. 17 2009,08:54) kirjoitti
Älä lainaa kirjoitustani väärin, kiitos.(J@ck @ Syys. 17 2009,08:54) kirjoitti
Juurihan sinä sitä väärin lainasit.(J@ck @ Syys. 17 2009,08:54) kirjoitti
Eikö sinua siis kiinnosta, mikä siinä rautaperseajossa niin hienoa on? Tiedä vaikka innostuisit itsekin kokeilemaan ja herra tietää vaikka pitäisit siitä?(J@ck @ Syys. 17 2009,08:54) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Moottoripyöräily tarjoaa minulle, (joka piti taukoa piikkiiän jälkeen pyöristä 18 vuotta) autoilua vapaamman olotilan ollessani tienpäällä.Mitä tulee ympäristön havainnointiin, niin se on 100% tehokkaampaa kuin autoillessa, hajut, tuoksut, tuulet, ja sateet tutntuvat konkreettisesti pyörällä ajettaessa. Myös liikkumisen vapaus ilman klaustrofrobiaa, ja alitehoista autoa antaa sitä parasta mitä moottoripyöräily tarjoaa.Ainoana miinuksena pidän tehon kasvun saamisen koukuttavaa vaikutusta, josta saattaa olla seurauksena ne kuuluisat sakot, itse en sakkoja ole koko kortillisen ikäni aikana (18v) saanut, ja jollaisena pyrin tilannetta pitämään, mutta en kyllä ole aina ihan ilman kahvan kääntöä tiellä voinut liikkua.Minusta, jos edessä on pitkä suora, ei vastaan tulevaa liikennnettä, on suotavaa hieman antaa pyörälle kaasua, siinä ei vaaranna ketään
.
Z 750-06
CBR1000RR- 05
Ei mikään helppo aihe.
Itse harrastan itseäni varten ja siihen on olennaisesti kuulunut erilaisten pelien kokeileminen.
Itselläni ei ole suurta kokemusta ABS:stä mutta jos nyt jarrujen tarkoitus on hidastaa vauhtia ja tuo ABS vain auttaa siihen jotta ei lukitse etupyörää kovassa/hätäjarrussa niin se on ihan hyvä asia.
Aikaisemmissa pyörissäni ei ole missään ollut ABSia.
Tulevassa vehkeessä on nyt sit myös quickshifteri ja traction controll.
Ei ole kokemusta noistakaan mutta ne saa halutessaan kytkettyä pois ja vaihteet saa vaihdettua perinteisellä tavalla jos niin haluan joten se lisä "optio" niin halutessani ei ole ajamisestani pois.
Miksi harrastan, no täytyy sanoa että en edes osaa asiaa kiteyttää lyhyesti tähän, se nyt vain on ollut jo 15v iästä asti tapa viettää kesää.
Lyhyesti...tykkään mopoista,ajelemisesta niin radalla kun maantiellä, jos ABS ja teknoherkut tietyissä tilanteissa auttavat ja voivat ehkäistä ikävän tilanteen niin se on pelkkää plussaa.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Nautiskelua vartenhan tuo minulla on. Sillä on kiva ajella mutkaista tietä ja nauttia kunnon kurveista...Teen kertalenkkejä enkä kuleta mitään tavaroita tai kyytiläistä mukanani.
Toiset tykkää ajella sivu- ja pizzalaukkujen kanssa. Se ei kuulu minun tyyliin...
![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Kyseessä on kohdaltani loistava harrastus jota voi harrastaa jopa työaikana ja siitä maksetaan palkkaa. Mielestäni hyvä työpäivä sisältää noin 600km ajelua ja sinne vääliin pari tuntia paperitöitä ja palaveria. Vapaa-aikana harrastus tarjoaa mahdollisuuden matkailuun, erilaisten paikkojen kuvaamiseen ja näkemiseen sekä syyn olla ottamatta soppaa baarissa aamu neljään.
Joka tapauksessa itselleni tärkein on se, että pyörällä ajaessani rentoudun, pää tyhjenee turhista asioista ja mutkapätkät tuo hymyn huulille. Moottoripyöräily on reseptivapaata masennuslääkettä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Rata-ajelu on loistavaa rentoutumista, vie vain liikaa aikaa. Kadulla lähinnä tulee mopoa käytettyä liikkumavälineeksi sekä leluksi. Nyt tuota suomen nopein topiccia lukiessa on tullut ajatuksiin josko tuota lentokenttä ajelua rupeis ensi kesänä kokeilemaan, kun tuolla kenttien vieressä tulee muutenkin aikaa vietettyä![]()
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Mun mielestä mopoilu on mukavaa. Tosin voin sanoa sen, että katetuista pyöristä en niin välitä, koska niillä voi ajaa 160 yhdellä kädellä ja säädellä samalla kypärän visiiriä. Nakuilla ajamisessa on jäljellä se fyysisyys ja siinä, jos missä huomaa valtavia eroja eri kypärien välillä. Mikä sen mukavampaa, todellakin tuntea millainen on ilmavirran vaikutus +200 nopeuksissa, eikä piileskellä muovin takana.
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Tässä ABS BMW kulkee maastossa varsin rivakkaasti eli kyllä ABS voi nopeuttaa ja helpottaa ajamista.
Niin, entäs sitten?(VAK @ Syys. 17 2009,12:18) kirjoitti
Onko sen oltava helppoa ilman teknisiä apuvälineitä?
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Itselleni moottoripyörä on vain eräs liikkumisen vaihtoehto. Se tuulen suhina, ilman tuoksut, vapauden tunne... ja siksi hyvällä kelillä miellyttävämpi vaihtoehto kuin esim. auto. Ja mitä elektonisiin avustimiin tulee, niin ne vain lisäävät vaihtoehtoja. Autollakin voin ajella joko hiukka mutkaisemman pätkän kautta tai jos laiskottaa, valita motarin ja klikata cruisen päälle. Tai normiajossa ESC päällä ja kun leikittää, niin ESC pois päältä. Siis elektroniikalla tulee valintoja enemmän, miltä omat fiilarit jus sillä hetkellä tuntuu ja sen mukaan lisävimpaimet on/off
Tältä pohjalta joku iso BMW LT tai Honda GoldWing voisi olla aika namuja, mutta 1) ne maksaa ihan liikaa ja 2) sen ison lehmän kanssa ollaan sitten joka paikassa kun ei ole vaihtoehtoa karsia katteita ja laukkuja jos haluttaa vain pieni city-rundi. Siksi halpa yleispyörä - joka ei ole oikeasti hyvä juuri missään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pakko todeta aluksi että
1) En haluaisi prätkää jossa on ABS, mutta
2) Missä raja menee teknisten apuvälineiden kanssa? Ovatko ABS ja luistonesto jotenkin erilaisia kuin vasemmalla kahvalla sytytysennakon säätäminen (automatisoitu nykyään) tai öljyn pumppaaminen koneelle vähän väliä jostain truutasta (automatisoitu nykyään). Tuo voitelu nyt on sellainen, joka on triviaalisuudessaan onneksi automatisoitu, sillä vaihtoehdot ovat joko voitelet ja moottori toivottavasti kestää, tai sitten unohdat ja leipoo kiinni. Sytytysennakon manuaalinen säätö sen sijaan on monitahoisempi homma.
Sitten asiaan. Mitä saan moottoripyöräilystä?
- Vauhdin hurmaa. Tätä on syytä harrastaa radalla, mutta muualla fiilis on erilainen.
- Kontrollin tunnetta. Liittyy edelliseen.
- Voiman tunnetta. Silloin lähti sanoi Annikki Tähti - fiilis on hieno.
- Polttomoottoriorgiat korvan juuressa. Vaikkapa vaihteiden läpi punarajalle ja sitten moottorijarrun kanssa alaspäin. Ihminen on tehnyt koneen, nauttikaamme tästä aikaansaannoksesta.
- Kädet likaiseksi. Rassaaminen on enimmäkseen kivaa.
- Esteettistä nautintoa. Omat prätkät miellyttää silmää.
- Adrenaliinia. Liittyy neljään ylimpään.
- Matkailu avartaa, ja on prätkällä paljon mielenkiintoisempaa. Viime kesänä saavuttiin emännän kanssa puoltaöin campingialueelle, heti tuli joku ihmettelemään että sieltä tultiin Aprilialla ja sitten saikin kahvetta ja pullaa sekä juttuseuraa pikkutunneille asti. Tässä yksi esimerkki.
- Tunteita ja tuoksuja. Landepaukkuna tykkään maaseudusta, maisemista ja suurimmasta osasta sen tuoksuista, esim. puitu vilja tai vastakaadettu metsä.
- Pätemisen tarve. Pikkupojat näyttävät "väännä kahvaa" kun ajaa niistä ohi. Muistan kun olin itse tuossa iässä. Kunnon pöräytyksellä saan oman lapsuuteni muistot takaisin, kun kakarat heiluttavat ja hurraavat. Onhan se kiva kun jotkut aikuisetkin tykkäävät
Tulipas melkoinen lista. Saahan tuosta toki kylmyyttä, rahanmenoa ja epäkäytännöllistä tavaran roudaamista mutta mitäs se nyt haittaa. Jonkin verran olen harkinnut kuitenkin autonkin hankkimista prätkien rinnalle, niin helpottaisi etenkin talvielämää. Pyöristä en kyllä aio luopua![]()
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Vauhdit ja fiilikset radalla ja baanalla on moneen kertaan mainittuja ja tautisen tosia, samoin ropaamiskohteet, pimeään talvisaikaan varsinkin. Se mikä on tullut vähän yllätyksenä mopoharrastuksen myötä on kovasti laajentunut tuttava- ja peräti ystäväpiiri. Ei paha juttu ollenkaan.
Sekä Abseilla että ilman on mukava laskettaa, kunhan tuntee selkäytimessään kumpi laite kulloinkin on alla. Sama koskisi varmaan luistonestoakin, vaikka kokemusta ei pyöräpuolella olekaan.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Haluan nauttia kurveista silloinkin kun en rakastele.![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Komppaan kovasti KariFi:ä, koska tuttavapiiri on laajentunut valtavasti. Nytkin kirjoittelen oman pyöräni keskustelufoorumissa muutaman texasilaisen kaiffarin kanssa Suomen historiasta. Miten voikaan hyvin yhdistää mannerten yli tämä meidän moottoripyöräily ihmiset, joille harrastus luo kontaktin keskustella monesta muustakin asiasta.
Mulle kesäisin ajeleminen mp:llä tuottaa sen vapaudentunteen, jota moni muukin varmaan tuntee. Tunnen samankaltaista fiilistä mp:llä irroittelemisessä, kuin lentämisessäkin. Elämä on näissä käsissä. Ja vaikka nenilleen onkin menty pariin kertaan kunnolla, ei se saa lannistaa.
Pelon voittaminen onnettomuuksien jälkeen on minulle myös ollut yksi ulottuvuus. Tosi tyhmää sanoa näin, mutta pelko ei vapauta, vaan lukitsee. Ja jos haluaa harrastaa, pitää itseään myös kehittää, ettei sattuisi enää onnettomuuksia ja niihin johtaneita syitä.
-M
PS. Ne ABSit on muuten erittäin jees. On sattunut jo yksi tilanne 4500 ajetun kilometrin aikana, jolloin ne on ollut paikallaan. Kerran ajelin Hakaniemen siltaa ratikkakiskojen välissä, kun ajokaista poikkeaa kiskoilta pois. Just silloin edessäajavat runttas jarrut pohjaan. Mulla ei ollu mitään ongelmia ABSien kanssa sen kun ajoin ja katsoin eteen. Eleettömästi rutisten ne antoi mulle vapauden ajaa ja pysyä pystyssä, erittäin liukkailla kiskoilla. Nyt jo kerran sattuneen takia voin vakuuttaa, että ne antaa kuskille aikaa harkita muutakin, kuin lukkiutuvia pyöriä ja mahdollista turvalleen menoa.
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Yksinkertaisesti siitä saa helvetin hyvät fiilarit.
moottoripyörällä käydään tunneskaalaan laidasta laitaan, armottomasta vitutuksesta satunnaisiin onnen hetkiin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050