Päivän lenkin loppupuolella ihmettelin takapään omituisia tuntemuksia, oli jotenkin levoton ja tuntui lipsuvan.
Pihalla katselin kiekkoa ja kas:
Jotain metallia siihen on penetroitunut, ja mittasin juuri että paineet ovat poistuneet paikalta, joten ei ihme että oli vähän hassun tuntuinen *
Kuten kuvastakin näkynee (kulumismerkki siinä vieressä), ei tuosta irtoaisi enää kuin tonni pari enintään riippuen miten paljon *onnistuu reunoilla ajamaan.
Kannattaako harkitakaan muuta kuin uutta alle? Siis esim. repiä tuota vierasesinettä ulos ja tubeless-paikkaa?
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Ilman muuta uutta vaan alle.Turha ottaa ylimääräisiä riskejä muutaman
euron vuoksi.
Se on ihan up yours. Itse en noin kaljua palloa enää paikkaisi, mutta voihan tuohon yrittää kamelinpaskan vääntää jos haluaa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mjoo no ei toki rahan takia kannata.
Mietin vaan että jos saisi omalla paikkakunnalla autonrengasliikkeessä käyttökuntoon, jos vaihdattaa niin pitää ajaa sen takia kymmenien kilometrien päähän (tuolla renkaalla). Toisaalta jos siinä sen matkan ilma pysyy ja henki säilyy niin aika sama se kai sitten on. Oh well.
Meinaatko että ilmaiseksi paikkaisivat?
Keväällä kyselin vastaavan reiän paikkaamisesta paikallisissa rengasliikkeissä ja eivät suostuneet paikkaukseen.
Always last but never least.
Eiköhän tuossa sen verran ilma vielä sisällä kestä, että vedät muutamat vauhtiburnikset tolla kumilla ja sit uutta alle, tai jos ei vauhtia halua/uskalla ottaa niin sauhuttelee sit muuten vaan.
Superbike #7
Itse paikaten onnistuu niin kamelinpaskalla kuin tuolla uudemmallakin tyypillä, joka löytyy alkuperäisenä bemarin työkalusarjoista ja varusteosana tiptopin sarjasta. Paikka on sellainen joka muodostaa oikein asennettuna tatin reikään, tatin jonka hattu on renkaan sisällä. On toimiva.
Ainakin yksi Vianorin liike paikkaa renkaan mopoon, mutta ei anna sille mitään takuuta. Renkaan paikkaus tehdään irtorenkaalle, eli kumi pois vantteelta, paikkaus, asennus vanteelle ja tasapainotus.
Paikkasatsi maksanee muutaman kympin, liikkeen paikkaus taatusti enemmän joten se on sitten oma päätös mitä pitää järkevänä. Jos todella on tarkoitus ajaa vain muutama kymmenen kilometriä, panisin ehkä vaahtopullopaikkauksen. Hinta alle kympin ja pitäisi toimia.
Jos tarkoitus on ajaa kumi loppuun, niin paikka renkaaseen, mahdollisesti vaahto lisäksi ja rauhallista ajoa.
Itse jouduin paikkaamaan renkaan keskieuroopassa ajettuani aivan uuden renkaan naulaan. Käytin sekä paikkasatsin että vaahtopullon. Paikkaa oli hemmetin vaika saada teräskudosrenkaaseen kunnolla, eikä se kunnolla mennytkään. Paikkasatsin ohjeissa lukee:"Saa ajaa max 60 km/h ja max 400 km". No, itse olen ajanut 7000 km ja max 160 km/h. Toimii hyvin normaaleissa Suomen olosuhteissa, jos vain renkaan kudos ei ole pahasti vaurioitunut. Ja burnoutit, keulimiset ym. Kaikki kiva kannattaa suosiolla unohtaa.
Vanhaan renkaaseen suosittelen vaahtoa ja ajoa renkaan vaihtoon. Itsekin olisin vaihtanut Saksassa uuden renkaan alle,, mutta oli niin uusi rengastyyppi, ettei sitä Saksasta löytynyt. Enkä halunnut sekarengastusta alle, edessä kun oli tuliterä gummi. No, päätin nilkuttaa Suomeen. Ja kun se kerran sen kesti päätin ajaa gummin loppuun. On muuten kestänyt pidempään alla kuin ehjät kumit. Oliskohan rauhoittanut ajotyyliä?
T. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kuten vähän epäilinkin, taitaa kuitenkin olla pienin vaiva käydä vaan hyvällä vaihdattamassa se *Eipä tarvitse sitten ihmetellä.
Toisaalta talvi tulossa ja keväällä taas karkeat asfaltit, miettisin kannattaisiko rengas paikata ja ajaa finaaliin keväällä ja sitten uutta alle... ei tuolla kyllä muutenkaan paljoa enää ajeta, eipä silti.
Dirty Nasty Furriner
Uutta suoleen kun vanha kuolee, sanoi vaarivainaa.
Jos se pitää vaahdolla, niin ajaisin kevään ekat/tän kauden vikat sillä, jos ei pidä niin uutta kumia alle.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Alkaa oleen jo sen verran kulunu tuo kumi että melkeinpä sama vaihtaa. Mutta jos haluaa vielä syksyn ajaa niin paikkausta vaan. Ei se siitä paikkauksesta hajoa.
Tuohan nakki on jo muuten lähes finito!
Muutenhan noita voi ja joutuu joskus paikkaamaan
et pääsis kotia
No , kyl se on sen jälkeen kuiteski tilanne et aina miettii kestääkö toi rinkula, mut kyllhän noi paikat kestää eikä vaikuta mittää kunhan ei vaa o vedelly tyhjällä nakilla turhan pitkää et on muita vaurioita
KTM - Ready To Go
Niin... Toi tubeless paikka sarja työkaluineen+3kamelin paskaa maksaa 7,90e ja tiptopin rekkapaikka sarja saman 7,90e. Nu setit kun hakee kotiin, paikkailee niillä aika monta rengasta. Mä olen tollasia korjannut kahdella eri tavalla. Joko tuolla kamelin paskalla tai sitten olen laittanut sisäpuolelle tuollaisen paksun tip topin rekkapaikan ja kun ensin paikka on päivän kuivahtanut, vetäissyt sinne sisäpuolelle vielä sikamassaa päälle. Joskus on tullut noihin kamelinpaskoihinkin laitettua sisäpuolelle sikamassaa, tiedä sitten onko sillä merkitystä.
Parin viime vuoden aikana korjannut tolleen toistakymmentä rengasta ja yksikään niistä ei ole vuotanut tai hajonnut kesken ajon.
Joojoo, ja sitten kun antautuu kesken ajon niin ei kuski jää siitä kertomaan...(samserious @ Syys. 18 2009,22:21) kirjoitti
Ja yks mp-liikkeen renkaanvaihtaja sanoi Suomen lain kieltävän mp-renkaan tubeless-paikat???
MTS 1200S -15
Kokemuksen kautta voin sanoa, että kamelinpaska kestää ainakin 255km/h, puolivälissä matkaa motoparkkiin huomasin, että takarengas tyhjentynyt, motoparkissa sitten itse John Tuuli paikkasi renkaan ja omasta rataennätyksestä muutama sekunti pois![]()
No just. Jos paikka häipyy reiästä, renkaassa on reikä, eli tilanne on yhtä paha kuin ennen paikkaustakin. Ei se siitä mihinkään räjähdä, vaan tyhjenee samalla tavoin kuin milloin tahansa muulloinkin, jos rengas vuotaa.(kawaha @ Syys. 19 2009,15:23) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Jep, hyvin se paikkakikkare näytti kestävän, ja jos se ton kesti niin ei kyllä pitäis normiajelussa ihan helposti irrota.(avl @ Syys. 19 2009,16:52) kirjoitti
Ite en kyllä silti välttämättä olis samalla lailla uskaltanu vetää paikatulla kumilla![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
(kawaha @ Syys. 19 2009,15:23) kirjoitti
No voi jumalauta *
Meinaatko että sieltä tosiaan lentää sen paikkauksen seuraksena puoli rengasta mäelle?
Niinkuin tossa jo mainittiin, jos se paikka sieltä pakenee, niin siellä on uudestaan se sama reikä...
Ei kai kukaan yritä paikata rengasta mistä puuttuu nyrkin kokoinen pala
Kukin tekee niinkuin lystää, mutta kyllä mulle kelpaa ilmaiseksi lähes uuden veroiset renkaat *![]()
Alkukesästä meni naula takakumista läpi, uutta joutui alle laittamaan... ei yksikään rengaspaja suostunut paikkaamaan.
Rengasvalmistajat eivät suosittele paikkaamista, ja rengas-setäkin kuulemma nukkuu yönsä paremmin kun noita mp-kumeja ei paikkaile.
Aina on paikattu mp:n renkaat,jos on ollu siisti reikä kuten naulan tekemä. Sama rutina,että kuinka näin ei saisi tehdä,mutta kyllä sinne taakse se lappu kumminkin on laitettu.Ja hyvin on menty,niin baanat kuin mökkiperätkin....![]()
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
aika samanmoinen tapaus kuin itselläni pari kesää sitten.
metallilastut oli vaan hiukka isompia(2kpl)
räpelsin lastut veks ja pullo vaahtoa perään ja asiaankuuluvat ajelut. kesti ihan isompiakin vauhteja.
kauhea hössötys yleensä jotta ei pitäis paikata ja blaablaa.
kamelinpaskasta ei ole kokemusta mutta vaahto toimi ainakin moitteettomasti.
KawasakiVn1600
HondaVtr1000
SuzukiVz800
Aprilia650 *2
KawaKlx250
YamahaXJR1200
KawaZ750 *2
KawaVN800
ApriliaSL1000
HondaVFR750
HondaVF1100C
KawasakiZZR1100
SuzukiDr800
SuzukiGSX1300
HondaCBR1000 *2
KawasakiGPZ750
SuzukiGSX750
HondaMTX125
Tämän lainkohdan mä haluaisin nähdä jos edes on olemassakaan sellaista pykälää.(Asseri.K @ Syys. 19 2009,15:47) kirjoitti
Ja miksi nuo kamelinpaskalla paikatut renkaat eivät kestäisi moottoripyörissä vaikka autoissa paikattu rengas kestää helposti ajaa renkaan loppuun?
Tuo paikkailu homma riippuu vähän onko pyörä mikä ja minkälaista ajelua renkaalla ajellaan. Vois ajatella että kamelinpaska paikka toimii ihan hyvin jossain erskassa, kun taas R-ykösessä hiukan huonommin ihan riippuu minkälaiselle rasitukselle paikka joutuu, jos kyseessä on huonosti tehty paikkaus. Kunnolla tehty paikkaus kyllä kestää, mutta paikkaus ei aina onnistu ammattilaiseltakaan...
Itse en lähtisi paikkailemaan niin ei tarvitse asiaa miettiä!
Reissussa hyvä olla mukana paikkasatsin lisäksi tämä.
Pikan läpivienti rikkoo renkaan kudoksia, se voi olla riesa joskus.(jta @ Syys. 20 2009,20:14) kirjoitti
Kysyjän rengasta ei minusta kannata paikata, on elinkaarensa loppupäässä vaffasti.
-J-