Katso äänestykset tulokset: Onko "puusilmä" tupannut vaarallisesti eteesi? -

Äänestäjät
557. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Yhtenään

22 3,95%
  • Aina silloin tällöin

233 41,83%
  • Joskus harvoin

228 40,93%
  • Ei vielä tähän mennessä

74 13,29%
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 92:sta
    ...nyt "uusiomotoristina" viisi kautta takana ja noin 85.000km. Vielä ei ole tässä topikissa kysyttyä vaaratilannetta.

Minulla on ollu pirun hyvä tuuri. Tai sitten vaan ennakoin. Tosin täytyy tunnustaa, että esim saman viiden vuoden aikana kun moottoripyörä on ollu taas ajossa, niin autolla on tullu ajeltua n. 210.000tkm. Eli tienpäällä melkein n. 300.000 km viiden vuoden aikana.

Uskon, että jokin merkitys on myös sillä, että "liikennesilmä" kehittyy mitä enemmän liikenteessä on. Ja ei piä toishaalta unohtaa myöskhän asennetta niin ittiä kuin muita kanssaliikkujia kohthan.

edit: ja rapiat 25 vuotta sitten kevarilla tilantheja oli vähän enemmän, jos oikein muistelen, mutta niissä taisi suurinpana syynä olla nuoren miehen liika kouhottaminen * Onneksi mithän kolaria ei silloinkhan tapahtunu, joskin ittensä tuli jokusen kerran löyettyä jostain pöpeliköstä hiekkatiellä kurvaillessa tai sitten selälhän DT Yamaha sylissä keulimisharjotusten jälkhen. Enpä ole niitä sen jälkhen kokkeillukhan *

Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7

319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
    Lainaa (Kikka6 @ Syys. 14 2009,18:23) kirjoitti
    Onko todellinen vaaratilanne se että joutuu jarruttamaan? Ei minusta. Mutta jos joutuu tekemään äkkijarrutuksen ja/tai väistön yhteenajon välttämiseksi se on todellinen vaaratilanne.
    Laki pykälät muistaakseni sanoo/tulkitaan niin ettei etuajo-oikeutetun tarvitse tehdä mitään.
    Jos etuajo-oikeutettu joutuu edes hidastamaan, niin silloin tielle tuleva on laiminlyönyt väistämisvelvollisuuden.

Tietenkään toi ei oo noin mustavalkoista.

Aina voi tulla tilanne ettei voi huomata ajoissa, liikenne on niin tiivistä, tms ja kohteliaisudella ja joustavuudella saadaan aikaan mukavia matkoja kaikille - mut jos näkyvyyden ollessa hyvä ja liikennetilanteen ollessa sellainen et muitakin/parempia välejä löytyy ja tulee silti eteen, niin silloin on puusilmä tai muuten vaan miehinen elin...

BTW oliskohan Vetomies jälillä kun motoilu urani aikana juuri Daytonan (isot tupla valot - mut musta pyörä ja ajoasu) eteen on ollu vähiten tulijoita. Voi tietty olla liikennesilmän kehittymistäkin, ehkä vaan tuommoiset huomaa jo ennen kuin tilannetta tulee. - mut kaistaa päälle vaihtavia eniten, sekä kattomatta huolimattomasti tulevia että kohti kattovia jotka vaan työntää kaistalle et joutuu väistään reunaan tai yrittää mahtua muihin väleihin. Mut se lienee "pienemmät väistää" ja välinpitämän asenteiden lisääntymistä.

Edit: Ai ni. Tänä kesänä pari semmosta et on joutunu hidastaan merkittävästi - pienemmillä teillä, risteyksestä tullut auto ei vaan oo saanu vauhtia tarpeeksi ennen kuin sen on ajanut kiinni.
    Eikä viimeiseen 3-4 vuoteen oo tuon tiukempia tullu kuin ehkä 1-2 kertaa kesässä max - mu ne onkin ollu niitä "katsoo kohti ja ajaa eteen"

<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Työmatkaliikennettä pk-seudulla päivittäin. Keväällä jarrutuksia/väistöjä pahimmillaan useasti yhden siirtymän aikana ja keskimäärin vähintään kerran päivässä (mm. tullaan liikenneympyrään koomassa pitäen katse lukittuna suoraan eteenpäin), viime aikoina enää pari-kolme kertaa viikossa. Ehkä pahimmat puusilmät on ehtineet saada kesän aikana muutaman vaaratilanteen aikaan niin aletaan ne mopotkin jo "nähdä"?

e. yleensä tilanteet sellaisia että ne itse kyllä ehtii huomata ja varautua, mutta joutuu väistämään kun se toinen tulee vaan eteen/päälle

parkista kampesi eteen ilman merkinantoa ja ihan surutta semmonen "paskoja vihanneksija"-transitti melkosen rivakasti. sain väistettyä jonka jälkeen kävin ystävällisesti kysymässä pysäytettyäni tämän paskarottelon että mikäli vilkut ei toimi, ja pää ei käänny peiliä kohti niin mitä sä tekisit hampaillasikaan.. ymmärsi huonosti kysymykseni tarkoituksen. vältin silti tarpeetonta väkivaltaa ja väänsin peilin nurinpäin. sanoin että kokeile seuraavaksi linja-auton eteen.
    Tyyli ennen tarkoitusta.
    Sillon tällöin joutuu tekemään tiukempia jarrutuksia sekä jarrutus+väistöjä. Tähän tottuu, enää ei tunnu yksi läheltäpiti oikee missään.
    Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
    Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
    Kärkikolmio taitaa merkitä puusilmille etuajo-oikeutta. Tähän tulokseen olen muutaman kerran tullut liikenteessä
    FZ6-S *-08
    Oho! No eihän sitä aina kaikkea huomaa... A-pilarit ja muut edessä
    Ducati SS1000DS
    Condor A 350
    Eipä ole kyllä tultu tänä kesänä mitenkään törkeästi eteen. Meinaan siis ihan läheltä piti tilannetta. Eikä itseasiassa tullut viimekään kesänä, eikä sitä edellisenä. Mennään tuonne kevari aikoihin, kun on meikäläiselle viimeksi tullut auto eteen silleen, että on meinannut tehdä kipeää ja että olis kalsaripyykille joutunut.

Niitähän nyt sattuu, että meikäläisen mielestä olis auto voinut odottaa senverran, että meen risteyksestä ohi, mutta ei mitään kummempia.
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
    Eipä noita satu kovinkaan usein ja todellinen vaaratilanne jää yleensä syntymättä kun on oppinut ennakoimaan nämä vaaranpaikat.
    Viimeksi oli onnettomuuden edellytykset kun ajoin polkupyörällä liikenneympyrään, ympyrään tuleva naiskuski tuijotti suoraan silmiin ja ajoi kolmion takaa eteen, väistin sitten ympyrän keskustan kautta.
    990 SM -08
    Eilen "soulveli" taksissaan tuuppas vantaankoskella kolmion takaa eteen. 20 sekunnin tööttäilyn ja keskisormenheiluttelun jälkeen moikkasi ja kaarsi kehätielle.
    Vfr 800 02 eka pyörä toka kausi.
    3 kertaa tällä kaudella. Kerran vanha pappa sivutieltä eteen ja kertaa kotilo lähtenyt ohittamaan, vaikka tulen vastaan
    Civis Pacum, Para bellum
    Ei 'vaarallisesti' lainkaan tana vuonna, muutenkin vain kolme kertaa kymmenen vuoden aikana. Kaksi kertaa niista oli kun joku idiootti vaihtoi kaistaa ympyrassa eteeni ja kolmas kerta oli idiootti pakussaan, joka tuli parkkipaikalta suoraan eteen, olin ehka 10m paassa. Ehdein sentaan jarruttamaan, onneksi oli 30-mailin tie.

Vahan valia muuten yritetaan tulla eteen, ja tullaankin silloin talloin, mutta olen jo aavistanut nain tapahtuvan, joten ei ole tullut vaaratilanteita ja akkijarrutuksia.
    Vastausta piti mietti useammankin kerran.
    Päädyin vastaamaan ei vielä tai mikä se viimeinen kohta nyt olikaan.

Että olisiko joku tullut eteen niin, että olisi tullut todellista vaaratilannetta, niin eipä muuten taidakaan olla. Kuitenkin ajan yli 20tkm kesässä pyörälläkin.

Ilmeisesti tulkintaero tilanteessa koska edustan vähemmistöä.

En käytä pitkiä muuten kuin laissa on asetettu.
    En käytä huomioliiviä.
    Pyörä on tumman asfaltin harmaa metallivärinen
    Ajopuku on musta-harmaa
    Kypärä on harmaa.

Silti väitän etten ole jäänyt vielä kertaakaan huomaamatta liikenteessa ajoneuvo-kuljettaja -olemuksestani johtuen.

Jos olen jäänyt muiden tielläliikkujien huomiotta, on se johtunut lähes poikkeuksetta liian kovasta omasta tilannenopeudesta, poikkeavista ajolinjavalinnoista ajorataan nähden tai jostain muusta omasta toiminnasta. Näin joudun toteamaan, kun yritän olla oikein rehellinen itselle.

Enkä todellakaan väheksy kenenkään muun kokemuksia.
    Vielä vähemmän kuvittelen, ettei omalle kohdalle sattuisi se yksi ja ainoa ratkaiseva puusilmäinen kanssakulkija. Enkä edes kuvittele, etteikö omalle kohdalle sattuisi se kohtalokas puusilmätilanne.

- Pitää yrittää jatkossakin koko ajan lukea kaikkien tielläliikkujien liikkeistä heidän havainnointiaan minusta. (risteystä lähestyvästä ajoneuvosta pystyy lukemaan, onko minut havaittu, ellei ole, hidastan jo valmiiksi ja valmistaudun pysähtymään)
    - Yritän olla kokoajan muiden ennaltaarvattavissa oleva tielläliikkuja. (esim. mahdollisimman usein ja tarkoin liikennesääntöjen noudattaminen)
    - Pyrin omilla ajotilanne ja muilla ratkaisuilla varmistamaan, että muilla on mahdollisuus minut havaita. (esimerkiksi kuolleiden kulmien tunnistaminen muilla liikkujilla ja niissä olemisen välttäminen)

Nuo yllämainitut ovat minun henkivakuutukseni tielläliikkuessa varusteiden lisäksi.

Niiden yllämainittujen valitettava säännön mukainen unohtuminen tai laiminlyönti on omaa inhimillisyyttäni ja tekee minusta ainakin haavoittuvan tielläliikkujan.
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
    Pyörällä ajaessani ei kertaakaan, mutta pari kertaa autolla ajaessani tuupannut moottoripyörä lähes alle.
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
    Silloin tällöin, kaikki tapahtuneet kasikympin alueella joten veikkaan että etäisyys/vauhti arvioitu väärin.

Tänään viimeksi tuli Hiace kuusiaidan takaa eteeni, ei se ihan paniikki paikka ollut mutta 2 vaihtoehtoa; voimakas jarrutus tai ohi, valitsin ohituksen koska se oli mahdollista. Ennakoimaan tätä ei mitenkään pystynyt kyllä sieltä niin äkkiä Hiace ilmestyi tielle aidan takaa.
    Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
    kerran tänä kesänä.. venäläinen oli pysähtynyt linja-autopysäkillä. no siinä kahden pyörän voimin ajettiin ja itse tulin perässä. kun kaverini oli edellä mennyt linkkapysäkin ohi niin venakot päätti heittää U-käännöksen ilman mitään vilkkuja tai mitään. tuli sitten siihen eteen ja Helvetinmoinen jarrutus päälle ja kauhee väistely.. ei ollu paljosta kiinni ettei kolahtanu. (alle metri).

Muuten varmaan olisi kolahtanut mutta autolla ajaessa on nähnyt mitä kaikkea venäläiset tekee liikenteessä niin suhtautunut pienellä varauksella niitten liikkeisiin/tarkkaillu mitä ne oikeen tekee
    Eilen nainen autollaan kaupan pihasta eteen, eturenkaan ja auton takapuskurin väliin jäi noin 15cm.

Tänään asuntoauto kääntyi vasemmalle kun itse tulin vastakkaisesta suunnasta suoraan, näytti että pysähtyy ja väistää mut mutta eipä väistänyt. kerkesin just ja just alta pois.

Pari sydämentykytystä kyllä aiheutta.
    yx varsinainen puusilmä oli ajannut pikkasen suojatien päälle ja alko peruuttaa kun minä takana ei kattonnut ollenkaan peiliin joutu potkii mopoo töötti pohjassa puoli metrii taakse päin ja silti etunen hipas pölyt puskurista pois kyllä pisti
    mr minä
    Pari autoa on kääntynyt eteen, tuloksetta. Huono näkyvyys, pienellä jarrulla selvis.
    Aika moni näkyy/tuntuu ajavan auton rinnalla ihan huoletta :|
    Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
    vähän menee off topicciin mutta näin ammatikseen ajavallekkin kevään ensimmäiset pyörät tulee aina yllätyksenä.. mitä se sitten näille pelkkiä työmatkoja ajaville kotilo kuskeille on niin paha mennä sanomaan mutta veikkaisin että ne on aina yllätyksiä...
    Viime kesänä selvittiin vain yhdellä säikähdyksellä. Motarille oli menossa, juuri vaihtamassa rampilta kaistalle, taustapeileistä näkyi, kun paku oli takana joka sitten vaihtoi vasemmallekaistaa, että minulle jää vapaaksi vaihtaa kaistaa. Sitten ihan yht' äkkiä täysin pystymetsästä se sama paku päätti kylkeen tulla, juuri kun olin kaistaa vaihtanut, siinä sai äkkiä koukata pientareelle ja jarruttaa niin, että jarrupalat kuluivat tosissaan. Piti lähteä ohittamaan sitten se paku kansainvälisten käsimerkkien saattelemana.
    Honda Shadow
    Kyllähän näitä vaaratilanteita sattuu todella paljon vuoden mittaan. Pitäisikin alkaa pitää tilastoa siitä oikein laajemmalla porukalla, minkälaisissa tilanteissa niitä sattuu ja mitkä on olosuhteet ja kuljettajat.

Mulle on sattunut kuitenkin enemmän vaaratilanteita itse aiheutettuna, kuin mitä ulkopuolisten. Yhden kerran bussi kiilasi ja siinä olisi voinut käydä ihan miten vaan... Mun mielestä se kuljettaja (joku Abdullah se oli) se ei ollut tilateen tasalla kuljettajana, koska kuulusteluissa totesi, ettei tajunnut rinnallaan olleen ketään, vaikka joutui loppuvalla kaistalla vaihtamaan se päälleni...

Mutta mitäpä näistä kuka tekee ja mitä, kunhan katselee itse miten ajelee ja milloin.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    5-6 kertaa pöndepätkillä sivutieltä vaan väkisin silmille.
    Näin siitä huolimatta, että nopeudet asialliset ja siitä
    vielä himmattu ihan kunnolla kun kuskiin ei saatu pienintäkään
    katsekontaktia.

Eli yksinkertaisesti, ilman itsesuojeluvaiston pohjalta tehtyä
    himmaamista ja sen perään pakollista tiukkaa jarrua, olisi
    noilla kerroilla pamahtanut.

Siinä kohti käsi kyllä hamuaa automaattisesti mailaa.....
    tai edes pumppuhaulikkoa . Onneksi kumpaakaan ei juuri tule mopolla liikkuessa pidettyä mukana .
    Hyvä näin... puusilmästä taitaa kuitenkin "saada saman kuin ihmisestä" .

Ai niin... marjastaja/sienestäjä se vasta hassu otus onkin.
    Jos vaan joku näkyy sisällä autossa, joka on tökätty tien viereen perä tielle päin, sellainen peruuttaa suurella todennäköisyydellä kylkeen vaikka ohittaisit sen kävelyvauhtia.. .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Ei tule kuin kaksi tapausta mieleen jolloin itse olin pyörällä liikkeellä. Molemmat Vaasan keskustassa mikä ei ole ihme, kaupunki täynnä kuskeja jotka ei tunnu välittävän paljoa liikennesäännöistä. Tänäänkin meinasi joku junnu ajaa bemarilla päälle kun olin jalan liikkeellä.
    R 1200R '08. ex R 1100RS '93
    Laskeskelin, että kerran kolmessa vuodessa. Ei oo paljon, mutta ei tietty tarviis olla niitäkään. Viimeisimmän kerran muistan kyllä ikuisesti, vaikka osumaa ei tullutkaan. Sen verran oli ylimääräistä ohjelmaa, jotta sain väistettyä sitä s**t*n*n teiniä jenkillään, joka pihasta kattomatta eteen kurvas. Olin aika varma, jotta nyt kolahtaa, mutta sain sladiteltua siitä koslasta ohi.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
    Mp:llä liikkuessa yhden kerran tässä parin kymmenen vuoden aikana, ja oma ylinopeus oli siinä todennäköisesti suurimpana osasyyllisenä.
    Autolla kulkiessa useasti. Mopolla vuodessa keskim. n. 8tkm, ja autolla 35 tkm./ v.
    Todennäköisesti kaikki ihan tahattomia ja inhimillisiä erehdyksiä, mitä tulee varmaan joskus tehtyä itsekin. Ei dramatiikkaa.
    Murjaanien kuningas!
    Pistin "Ei vielä" kohtaan täpän. Onhan noita hasardeja sattunut niin pyörällä kun autolla, mutta se minkä oikeaksi vaaratilanteeksi luen ei ole sattunut (osuma tai ihan oikeasti läheltäpiti jossa ollaan herran hallussa).
    Jos lasketaan eteen pukkaamiset, kahdesti viimekaudella (liikenneympyrä ja valtatie). Sanottakoon että itsekin pukannut eteen joskus pyörällä, mutta en pyörän eteen.
    Kuumeessa sooloilin liikennevaloissa jotain.. onneksi vastaantulija pysähtyi ja toivotti hyvää matkaa (tai muu käsimerkki). Toisen kerran "oho, mistäs se tuli" vaikka kuin katsoin tai olin katsovinani. Joko luovutan kortin pois?

Eli 4x yhteensä. Ollaan sujut.
    Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
    Hyvin harvoin vuosien varrella on kysytty PUUSILMÄN kohtaamisasia tapahtunut. Olisiko vaikutusta sillä, että yleensä ajelen muun liikenteen seassa niin kuin muut olettavat yleisessä liikenteessä ajettavan. Jokaisen tulisi muistaa, että heikoimman ehdoillahan siellä liikutaan.

Anteeksi vaan, mutta PALJON useammin on joutunut itse väistelemään PUUPÄÄmotoristeja jotka ovat kuvitelleet olevansa joko kaikkien sääntöjen yläpuolella tai kilparadalla.
    3 kesää sitten ajoin kesässä yli 20 tuhatta km ja muistaakseni kaksi kertaa kohtasin puusilmä autoilijan
    Suzuki Hayabusa -08 319,6 km/h
    Kawasaki kx 450 f
    Yzf-R1 -07
  30.  
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Joka aamu hampaita pestessä joku puusilmä tulee eteen irvistelemään.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen